Welke kabel levert de grootste winst op?

Started by Pathos, August 2, 2022, 19:25:48

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

de Kabelaer

Inderdaad houden kabels ook verband met de apparatuur die er aan hangt. Daarom is er geen algemeen antwoord te geven op deze vraag. Je kan als input ook de powercords nemen, daar komt immers ook wat naar binnen. Mogelijk moet je daar wel beginnen met tweaken...

Hoe heb je overigens een mono amp in stereo aangesloten?
Handgemaakte High-end Audio & -Videokabels
voedingskabels, luidsprekerkabels, interlinks, netwerkkabels, USB kabels & custom-made kabels

Mediator

Quote from: de Kabelaer on September 23, 2022, 21:42:15
Hoe heb je overigens een mono amp in stereo aangesloten?

Ieder monoblok heeft twee kanalen die ik vanwege het circlotron ontwerp kan samenvoegen door de plussen en minnen samen te voegen en dan gaat het vermogen van 2 keer 20 watt stereo naar 1 keer 70 mono.

Tjeb

Quote from: de Kabelaer on September 23, 2022, 21:42:15
Inderdaad houden kabels ook verband met de apparatuur die er aan hangt. Daarom is er geen algemeen antwoord te geven op deze vraag. Je kan als input ook de powercords nemen, daar komt immers ook wat naar binnen. Mogelijk moet je daar wel beginnen met tweaken...

Hoe heb je overigens een mono amp in stereo aangesloten?

Waarom reageer je niet op de post van Mmuetst?
Ik begrijp dat je een winkeltje hebt in kabels en dat je zijn terechte argumenten liever links laat liggen aangezien het beter is voor de handel maar het zou je sieren hier toch even op in te gaan, het zou het hoge "voodoo gehalte" in ieder geval wel voor een deel wegnemen:

Quote from: mmuetst on September 23, 2022, 16:07:33
Veel van je verhaal klopt niet, een goedkope dropveter meet namelijk net zo goed als een dure kabel. Andere systemen zoals gebalanceerd kunnen een betere meting (ruisvloer) tot gevolg hebben.
Ook netkabels die afgeschermd moeten worden....waarvoor? Alleen bij signalen die gevoelig zijn voor brom (en dan hebben we het over signaal van het element van je draaitafel onversterkt of het signaal van een microfoon). Heb je wel eens daadwerkelijk gemeten wat er aan "strooiveld" van een netkabel af komt? Ik hoor geen 50Hz brom hoor als ik mijn koptelefoon gebruik of met mijn oor op de luidspreker hang.

Hier een aantal filmpjes voor onderbouwing:
Meting van een dropveter

Hier de invloed van een netkabel op een luidspreker kabel.
meting netkabel invloed op luidspreker kabel

En vergeet dat bij een lage impedantie de invloeden van buiten op kabels minimaal zijn en ver onder niveau van ons gehoor liggen.

Mediator

Er wordt hier volgens mij door de topic starter niet gevraagd een welles nietes te starten over kabels die er ongetwijfeld weer eens komt. Het gaat erom welke kabel het belangrijkst gevonden wordt om daar een gradatie in te vinden. Ik reageer soms ook gewoon niet onder het motto 'wil je het anders, prima'. Wat boeit mij het aan het einde van de dag hoe iemand zijn muziek beluistert. Ik moet immers naar mijn eigen set luisteren, niet die van een ander.

Tjeb

#79
Mijn vraag was ook niet aan de topic starter of aan jou gesteld toch?

Beleef wat je wil beleven, beschrijf je ervaring, allemaal leuk en prima daar worden geen vragen over gesteld of discussies over gevoerd.  Er wordt door de Kabelaer een technisch relaas gehouden en daar wordt op geschoten/vragen over gesteld waarop hij geen antwoord gegeven heeft..

Wie weet komt hij er nog op terug, ik ben nieuwsgierig....

Rob_Dingen

Quote from: Tjeb on September 24, 2022, 18:27:01
Wie weet komt hij er nog op terug, ik ben nieuwsgierig....
Waarom zou hij daar op terug komen jullie blijven toch in hetzelfde lusje hangen.
Wat er ook gezegd word, ze kunnen jullie toch niet overtuigen, waarom dan nog moeite doen.

Rob

DofN

"Jullie" :) Toch mooi, dat lage niveau.

Trouwens, als er één een voorbeeld is voor wie in dezelfde lus blijft hangen ben jij het wel rob_dingen.

You changed the outcome by measuring it! - Professor Farnsworth
NAD M33, Dali Epicon 6 en 2 x JL-E112, Bacch binaural software

Mediator

In zekere zin blijven we daar allemaal in hangen dus leven en laten leven.

Rob_Dingen

Quote from: DofN on September 24, 2022, 20:37:08
"Jullie" :) Toch mooi, dat lage niveau.
Trouwens, als er één een voorbeeld is voor wie in dezelfde lus blijft hangen ben jij het wel rob_dingen.
Dat is maar wat je wil lezen.
Ik ontkracht niets en zeg ook niet of het wel zo is.
Maar het is fijn om te weten dat je weet wie ik bedoel met jullie.

Rob

de Kabelaer

Quote from: Tjeb on September 24, 2022, 07:50:32
Waarom reageer je niet op de post van Mmuetst?
Ik begrijp dat je een winkeltje hebt in kabels en dat je zijn terechte argumenten liever links laat liggen aangezien het beter is voor de handel maar het zou je sieren hier toch even op in te gaan, het zou het hoge "voodoo gehalte" in ieder geval wel voor een deel wegnemen:
Ik had de reactie van Mmuetst niet gezien. Webshop heeft niets te maken met het niet geven van een reactie.
Handgemaakte High-end Audio & -Videokabels
voedingskabels, luidsprekerkabels, interlinks, netwerkkabels, USB kabels & custom-made kabels

de Kabelaer

Quote from: Mediator on September 23, 2022, 23:54:08
Ieder monoblok heeft twee kanalen die ik vanwege het circlotron ontwerp kan samenvoegen door de plussen en minnen samen te voegen en dan gaat het vermogen van 2 keer 20 watt stereo naar 1 keer 70 mono.
Ik kende deze nog niet. Mooie versterkers overigens.
Handgemaakte High-end Audio & -Videokabels
voedingskabels, luidsprekerkabels, interlinks, netwerkkabels, USB kabels & custom-made kabels

de Kabelaer

Quote from: mmuetst on September 23, 2022, 16:07:33
Veel van je verhaal klopt niet, een goedkope dropveter meet namelijk net zo goed als een dure kabel. Andere systemen zoals gebalanceerd kunnen een betere meting (ruisvloer) tot gevolg hebben.
Ook netkabels die afgeschermd moeten worden....waarvoor? Alleen bij signalen die gevoelig zijn voor brom (en dan hebben we het over signaal van het element van je draaitafel onversterkt of het signaal van een microfoon). Heb je wel eens daadwerkelijk gemeten wat er aan "strooiveld" van een netkabel af komt? Ik hoor geen 50Hz brom hoor als ik mijn koptelefoon gebruik of met mijn oor op de luidspreker hang.

Hier een aantal filmpjes voor onderbouwing:
Meting van een dropveter

Hier de invloed van een netkabel op een luidspreker kabel.
meting netkabel invloed op luidspreker kabel

En vergeet dat bij een lage impedantie de invloeden van buiten op kabels minimaal zijn en ver onder niveau van ons gehoor liggen.
Ik zeg ook niet dat je dure kabels moet kopen om verbetering te halen. Wat mij betreft hoeft het ook allemaal niet zo duur.
Wat ik denk is dat iedere kabel (goedkoop of duur) net even andere specs kan hebben (voodoo voor sommigen: capaciteit en impedantie etc.) wat het audiosignaal wat kan kleuren. Die kleuring vind de ene prima klinken, de ander niet.

Ik denk inderdaad dat netkabels best afgeschermd mogen zijn. Netjes voor elkaar vind ik dat. Belangrijker nog is een fatsoenlijke aderdiameter. Laag impedant noem ik de signaalinputs niet met waarden van 47kOhm o.i.d. Met filmpjes komen die iets zouden moeten bewijzen, zeggen niet zoveel. Er zijn net zoveel filmpjes die weer wat anders vertellen...
Handgemaakte High-end Audio & -Videokabels
voedingskabels, luidsprekerkabels, interlinks, netwerkkabels, USB kabels & custom-made kabels

Tjeb

#87
Quote from: de Kabelaer on September 25, 2022, 00:42:54
Ik zeg ook niet dat je dure kabels moet kopen om verbetering te halen. Wat mij betreft hoeft het ook allemaal niet zo duur.
Wat ik denk is dat iedere kabel (goedkoop of duur) net even andere specs kan hebben (voodoo voor sommigen: capaciteit en impedantie etc.) wat het audiosignaal wat kan kleuren. Die kleuring vind de ene prima klinken, de ander niet.

Ik denk inderdaad dat netkabels best afgeschermd mogen zijn. Netjes voor elkaar vind ik dat. Belangrijker nog is een fatsoenlijke aderdiameter. Laag impedant noem ik de signaalinputs niet met waarden van 47kOhm o.i.d. Met filmpjes komen die iets zouden moeten bewijzen, zeggen niet zoveel. Er zijn net zoveel filmpjes die weer wat anders vertellen...

Fijn dat je toch nog even reageert :)

Je moet wel heel erg je best doen om de capaciteit en impedantie van kabels zo te veranderen dat er hoorbare verschillen door ontstaan. Er zijn fabrikanten die dit bewust toepassen en spoelen/weerstanden/condensatoren in hun kabel toepassen om hoogfrequente signalen uit het signaal te filteren (MIT) waarbij ik me kan voorstellen dat je hier iets van kunt horen. De kabels zijn trouwens van origine bedacht om fouten in de Spectral versterkers te corrigeren en hiermee oscillatie te voorkomen.

Heb je enig idee hoeveel km's bekabeling er in een studio tussen componenten ligt, als er dus ergens problemen zouden moeten ontstaan door capaciteit en/of impedantie dan zou dat daar echt een issue moeten zijn. Er wordt daar relatief simpele bekabeling toegepast en daar worden de opnames mee gedaan die dan later "slechter" weergegeven worden omdat er eenzelfde kwaliteit bekabeling is toegepast...

De stelling over wereldschokkende veranderingen in weergave klinkt mij dan samen met meetgegevens uit de gelinkte filmpjes een beetje vreemd in de oren.
Jammer trouwens dat je de filmpjes op deze manier benaderd en wegzet, ik ben persoonlijk nog geen filmpjes tegen gekomen die op deze manier (een gedegen uitleg over wat en hoe er gemeten is) laten zien dat er wel degelijk hoorbare verschillen tussen kabels zouden zijn. Mocht je linkjes hebben dan zie ik die graag trouwens.

Het is trouwens niet zo dat ik niet met kabels bezig geweest ben, ik heb zelf ook geëxperimenteerd maar ben op een gegeven moment zelf tot de conclusie gekomen dat goed echt goed genoeg is. Ik geloof in een degelijke connector die goed contact maakt en goed beschermd is tegen corrosie met daaraan een degelijk stuk kabel wat eventueel nog van afscherming is voorzien ook maar dat hoeft niet de wereld te kosten. 

Tjeb

#88
Quote from: Rob_Dingen on September 24, 2022, 20:14:50
Waarom zou hij daar op terug komen jullie blijven toch in hetzelfde lusje hangen.
Wat er ook gezegd word, ze kunnen jullie toch niet overtuigen, waarom dan nog moeite doen.

Rob

Is u persoonlijk in den kuif gepikt?? ::)
Gelukkig is hij er wel op teruggekomen en is het geen monoloog geworden..

DofN

Quote from: Rob_Dingen on September 24, 2022, 22:04:00
Dat is maar wat je wil lezen.
Ik ontkracht niets en zeg ook niet of het wel zo is.
Maar het is fijn om te weten dat je weet wie ik bedoel met jullie.

Rob

:D
Dat was juist waarom ik erover begon. Ik heb geen idee wie "jullie" zijn in jouw hoofd. Het is vast moeilijk voor je allemaal.

You changed the outcome by measuring it! - Professor Farnsworth
NAD M33, Dali Epicon 6 en 2 x JL-E112, Bacch binaural software

chansig

Ik heb altijd al jullie willen zijn.

De hele wereld is het er volgens mij over eens dat een verschillen zijn te meten tussen kabels. Naar wat ik begrijp geven dezelfde metingen aan dat deze verschil zich bevinden in het niet hoorbare gebied.

Desondanks ervaart men verschillen. En aan de veelzijdigheid aan antwoorden in dit topic is het in ieder geval dat er geen consensus is over welke kabel nu de meeste invloed heeft. Mooie conclusie in ieder geval.

Gr. Hans
Teleskopos, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.

Rob46

#91
Volgens mij zijn het de oortjes van de luisteraar die uiteindelijk bepalen. Per definitie een exotische kabel in jouw set integreren betekent niet gelijk een verbetering van het geluid. Sterker nog; kan maar zo averechts werken. Naast de oortjes, is de match ook van belang. In mijn optiek gaat dit samen op.

Verschillende sets aan het werk gezien waarbij de standaard kabels werden gebruikt. Ik heb deze sets als zeer muzikaal mogen ervaren waarbij de nodige emotie bij mij werd overgebracht. Juist; bij mij.

[ Accuphase E-280 ][ Auralic Altair G1.1 ][ Sonus Faber Minima Amator II ]

de Kabelaer

Quote from: Tjeb on September 25, 2022, 07:21:01
Fijn dat je toch nog even reageert :)

En dat zal ik blijven doen wanneer ik de tijd en mogelijkheid vind om dat te doen.

MIT kabels "ken" ik. Nooit "in actie gezien" overigens.

Een idee van hoeveel kabel er in een studio ligt, heb ik wel. Ook daar wordt gekozen voor gewoon goede kabel en die hoeft niet duur te zijn. Of ze allerlei tests gaan doen met verschillende kabels, weet ik niet. Lijkt me ergens ook onwerkbaar met al die lengtes. In een studio wordt overigens een hoop bij/weg geregeld.

Wereldschokkend of op z'n minst hele grote verschillen tussen weergave bij verschillende kabels, is wat ik niet beweer. Ik denk meer aan nuances. Ik wil de filmpjes niet zomaar weg zetten. Het is dat ik er al best wat gezien heb en in beide partijen goede en minder goede dingen gehoord heb. Ik kan er niet zomaar 1 opnoemen die beweert dat het grote verschillen gaat maken tussen verschillende kabels. Als ik er een weer gevonden heb, laat ik het weten.

Goed te horen dat ook jij bezig bent geweest met kabels. Maar wat was bij jou goed? De dropveter? Of iets duurder? Of €100 voor een set interlinks? Of... Jij hebt je grens ergens gelegd, omdat je daar blij van werd. Maar ik maak een beetje op uit je reactie dat je niet gestopt bent bij de eerder genoemde dropveter. Als dat zo is, waarom niet?

Wat je noemt over degelijke connector, goed contact, beschermd tegen corrosie, goede kabel met afscherming en dat dat niet heel veel hoeft te kosten, is precies wat ik bedoel. Gewoon goede degelijke bekabeling voor niet te veel geld (wat te veel ook maar mag zijn). En het mag er wat mij betreft ook nog een beetje verzorgd, degelijk en mooi uit zien.  :thumbs-up:
Handgemaakte High-end Audio & -Videokabels
voedingskabels, luidsprekerkabels, interlinks, netwerkkabels, USB kabels & custom-made kabels

chansig

Je ad op MP zegt dat iedere set naar een hoger niveau getild worden door jullie kabels. Ik zeg: bluf.😁

Gr. Hans
Teleskopos, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.

de Kabelaer

Handgemaakte High-end Audio & -Videokabels
voedingskabels, luidsprekerkabels, interlinks, netwerkkabels, USB kabels & custom-made kabels

chansig

Teleskopos, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.

ajbeefde

Quote from: chansig on September 25, 2022, 14:15:59
Je ad op MP zegt dat iedere set naar een hoger niveau getild worden door jullie kabels. Ik zeg: bluf.😁

Gr. Hans

Je moet wat om je handel aan de man te brengen😀
Denon AV Receiver AVR-X4500H, Denon DCD-1600NE,KEF R5, Kef IQ10, Kef model 100, REL Sub, Sony UBP-X800M2, LG OLED55C8PLA, Rega P3, Siltech, Supra, AQ Forest HDMI

jahtari

Quote from: chansig on September 25, 2022, 14:15:59
Je ad op MP zegt dat iedere set naar een hoger niveau getild worden door jullie kabels. Ik zeg: bluf.😁

Gr. Hans
Hoger prijsniveau bedoelen ze.
Jahtari's 7.2.2 HT - Powergrip YG-1. Nvidia Shield. DenonX4500H. LCR: Martin Logan Motion 4/6. Atmos: Dali Oberon On Wall. LG77C3 TV. 2x Monoprice Monolith 15 v2. Crown XLS1502 + JBL 4281F.
Stereo setup: Powergrip YG-1. Bluesound Node 2i. MiniDSP SHD Studio. Dutch & Dutch 8m. Dual subs.
Woonkamer: Kef LS60
Studeerkamer: Focal CMS 65. Focal CMS Sub

mmuetst

Quote from: chansig on September 25, 2022, 14:15:59
Je ad op MP zegt dat iedere set naar een hoger niveau getild worden door jullie kabels. Ik zeg: bluf.😁

Gr. Hans
Hij zegt niet dat het beter klinkt, alleen: "Op deze manier maken we kabels die de kwaliteit van ieder audio- en videosysteem naar een hoger niveau zullen brengen" dus dat kan ook uiterlijk zijn  ;).
Geniet van Audio, maar betaal met mate.

Tjeb

Quote from: de Kabelaer on September 25, 2022, 12:59:17
En dat zal ik blijven doen wanneer ik de tijd en mogelijkheid vind om dat te doen.


Goed te horen dat ook jij bezig bent geweest met kabels. Maar wat was bij jou goed? De dropveter? Of iets duurder? Of €100 voor een set interlinks? Of... Jij hebt je grens ergens gelegd, omdat je daar blij van werd. Maar ik maak een beetje op uit je reactie dat je niet gestopt bent bij de eerder genoemde dropveter. Als dat zo is, waarom niet?

Wat je noemt over degelijke connector, goed contact, beschermd tegen corrosie, goede kabel met afscherming en dat dat niet heel veel hoeft te kosten, is precies wat ik bedoel. Gewoon goede degelijke bekabeling voor niet te veel geld (wat te veel ook maar mag zijn). En het mag er wat mij betreft ook nog een beetje verzorgd, degelijk en mooi uit zien.  :thumbs-up:

Fijn dat je je niet laten remmen door wat tegen gas.

Ik ben begonnen met Ixos en ben eigenlijk een beetje gaan zoeken door de commercie in de blaadjes als What Hifi, ik denk dat de duurste interlinks een setje Siltech's is geweest (type weet ik helaas niet meer) ik ben hierna zelf gaan bouwen met allerhande materialen en manieren als vlechtwerkjes zilver, koolstof en noem het maar op. Op een gegeven moment was ik er wel een beetje klaar mee toen ik met de beste wil van de wereld geen verschillen kon ontdekken tussen mijn dure Siltech en mijn zelfknutsel meuk.

Heb de merkkabels toen verkocht en heb er een zelfknutsellaar tussen laten zitten...