Buizenradiovraag

Started by Luukjr, July 30, 2022, 13:37:07

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Luukjr

Even een low-fi vraag mijnerzijds. Begin jaren 70 had ik een Philips buizenradio, een model dat in 1958 op de markt is gekomen. Enigzins verzonken in het frontpaneel zat een toonregelknop en aan de andere kant een identieke draaiknop waarmee je een mechaniek dat voor de speaker zat in beweging kon brengen. Draaien aan die knop resulteerde in een smalle of brede geluidsbeeld, al naar gelang je voorkeur.
Wie weet hoe je dat mechaniek en die knop noemde?

Kingpin

Pseudo-stereo misschien ?
Mainset : Kingpin TVC Preamplifier, Kingpin Tripath Amplifier, Logitech Squeezebox Touch, Kingpin Touch LiPo Power Supply, Metrum NOS DAC Quad, Kingpin Metrum Power Supply, MiniDSP DDRC-22D, Kingpin miniDSP Power Supply, Kingpin Power Distribution System, Audio Physic Brilon 2.0, Audio Physic Luna I, Apogee Wyde Eye, Copulare Zonal Rack

Regenpak

Quote from: Luukjr on July 30, 2022, 13:37:07een model dat in 1958 op de markt is gekomen
Weet je welk model dat zou kunnen zijn?

Tjerk

Luukjr

Quote from: Regenpak on July 31, 2022, 08:46:55
Weet je welk model dat zou kunnen zijn?

Tjerk

Philips B5X82a

Regenpak

Ik heb effe gekeken in de doc. Er zitten twee toonregelaars (9, 10) op het frontpaneel maar dat zijn gewoon potmeters. Verder zitten er vijf schakelaars onder de speaker (11-15). Die zijn voor de tonaliteit behalve de linker, die is voor externe speaker (versie 32) of externe input (/00). Ik kan niks vinden over flappies. Zie ook deze Flikkerfoto.

Tjerk

Mao

Quote from: Luukjr on July 30, 2022, 13:37:07
Even een low-fi vraag mijnerzijds. Begin jaren 70 had ik een Philips buizenradio, een model dat in 1958 op de markt is gekomen. Enigzins verzonken in het frontpaneel zat een toonregelknop en aan de andere kant een identieke draaiknop waarmee je een mechaniek dat voor de speaker zat in beweging kon brengen. Draaien aan die knop resulteerde in een smalle of brede geluidsbeeld, al naar gelang je voorkeur.
Wie weet hoe je dat mechaniek en die knop noemde?

volgens mij was dat iets van spital
Luidsprekers: JBL 4350 Studio monitoren Versterkers: McIntosh C2700 buizen voorversterker, McIntosh MC312 voor het laaag < 250Hz, McIntosh MC2152 buizen voor midden/hoog > 250Hz, Bryston 10B Electronisch Crossover
Marantz CD 17, Roon met NAS en Lumin U2 streamer. Custombuild Interlinks en Luidspreker kabels