Subwoofer advies

Started by vanderheijden, July 27, 2022, 15:27:30

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Sjaak_Banaan

Quote from: vanderheijden on August 26, 2022, 20:07:24
Hmm met deze setting heb ik flinke nuls. Doe ik iets verkeerd?

Opgelost inverted moet toch uit. Grafiek ziet er nog wel anders uit met iets meer up en downs.

Vreemd normaal klopt het behoorlijk goed met de simulatie.

Als je hebt niet netjes krijgt kunnen we wel een keer met teamviewer of QuickAssist afspreken of zo, dan kijk ik gewoon in realtime mee.

Als je tevreden bent, helemaal goed.  :thumbs-up:
Klipsch KL-650-THX® Ultra2 • Klipsch RF-83 • Klipsch RB-81 II • Klipsch RS-62 II • 21" DIY sub 18Sound • dual Klipsch SPL-150  •  dual XTZ Cinema 3x12 • Marantz SR7013 • Marantz UD7007 • Sony KDL-55HX850 • JVC X5900BE • 3m DIY screen

Bouw HT in kelder

vanderheijden

Eerste test is klaar. Zie onderstaand resultaat. Lijkt mij goed?

Helaas wel op paar plaatsen handmatig moeten boosten. Kna dit kwaad of valt dit binnen de grenzen?
Eq tweak 1: 30hz -2.5db Q18
Eq tweak 2: 33hz +4db Q15
Eq tweak 3: 50hz +3.5db Q14
Eq tweak 4: 53hz +5db Q17


Sjaak_Banaan

Quote from: vanderheijden on August 26, 2022, 21:11:14
Eerste test is klaar. Zie onderstaand resultaat. Lijkt mij goed?

Helaas wel op paar plaatsen handmatig moeten boosten. Kna dit kwaad of valt dit binnen de grenzen?
Eq tweak 1: 30hz -2.5db Q18
Eq tweak 2: 33hz +4db Q15
Eq tweak 3: 50hz +3.5db Q14
Eq tweak 4: 53hz +5db Q17

Hoe klinkt het nu voor jou?

Je zou nog met de delays kunnen spelen, gewoon handmatig steeds 1ms aanpassen en kijken wat dat doet, misschien wordt de dip minder. Gewoon even finetunen met echte metingen.
Misschien is de simulatie minder goed omdat jouw ruimte 'open' is naar de keuken?

Denk dat de stukken die jij boost op andere luisterplekken misschien storend kunnen zijn, 5dB boost is behoorlijk, meer zou ik echt niet doen. Je zou ook je target iets lager kunnen proberen in te stellen. Ik probeer zo min mogelijk te boosten, in de EQ die je van mij kreeg zelfs helemaal niet.


Even een andere vraag nog, wanneer jij in REW bij 'Controls' (rechtsboven) naar 'Alignement tool' gaat en je selecteert daar de twee metingen die wilt samenvoegen, 1 en 16 in mijn geval, en je voert daar de delay en eventuele invert in die je nu gebruikt hebt, klopt die simulatie dan wel met jouw behaalde resultaat? Dus matcht de gecombineerde meting zonder EQ met de simulatie?

Stonden de subs nog in de exacte opstelling (1 en 16) of zijn ze nog verplaatst geweest in de tussentijd? Het komt zich vrij nauw namelijk. ;)
Klipsch KL-650-THX® Ultra2 • Klipsch RF-83 • Klipsch RB-81 II • Klipsch RS-62 II • 21" DIY sub 18Sound • dual Klipsch SPL-150  •  dual XTZ Cinema 3x12 • Marantz SR7013 • Marantz UD7007 • Sony KDL-55HX850 • JVC X5900BE • 3m DIY screen

Bouw HT in kelder

morca

Quote from: vanderheijden on August 26, 2022, 21:11:14
Eerste test is klaar. Zie onderstaand resultaat. Lijkt mij goed?

Helaas wel op paar plaatsen handmatig moeten boosten. Kna dit kwaad of valt dit binnen de grenzen?
Eq tweak 1: 30hz -2.5db Q18
Eq tweak 2: 33hz +4db Q15
Eq tweak 3: 50hz +3.5db Q14
Eq tweak 4: 53hz +5db Q17
Ik had de target 5 db lager gezet.
Dan zouden de dippen weg moeten zijn
Mits ze niet akoestisch zijn,dan moet je ze zoiezo niet boosten.
Boosten is afgeraden met een dsp.

Shadowfox

Quote from: morca on August 26, 2022, 22:18:10
Ik had de target 5 db lager gezet.
Dan zouden de dippen weg moeten zijn
Mits ze niet akoestisch zijn,dan moet je ze zoiezo niet boosten.
Boosten is afgeraden met een dsp.

Laatste klopt als een bus. Ik boost nooit iets wat er al niet zit en het is ook niet voor niks een null. En dat los je op doir positie of meerdere subs

Shadowfox

Quote from: vanderheijden on August 26, 2022, 21:11:14
Eerste test is klaar. Zie onderstaand resultaat. Lijkt mij goed?

Helaas wel op paar plaatsen handmatig moeten boosten. Kna dit kwaad of valt dit binnen de grenzen?
Eq tweak 1: 30hz -2.5db Q18
Eq tweak 2: 33hz +4db Q15
Eq tweak 3: 50hz +3.5db Q14
Eq tweak 4: 53hz +5db Q17

Denk je dat je dat mist tijdens een scene? Denk het niet...niet teveel focussen voor een strakke meting imo
Ervaar eens een film ipv alleen maar scenes. Zo gaat je plezier er ook af door te luisteren wat niet klopt of beter kan. Trust me i know


vanderheijden

Quote from: Sjaak_Banaan on August 26, 2022, 21:51:43
Hoe klinkt het nu voor jou?

Je zou nog met de delays kunnen spelen, gewoon handmatig steeds 1ms aanpassen en kijken wat dat doet, misschien wordt de dip minder. Gewoon even finetunen met echte metingen.
Misschien is de simulatie minder goed omdat jouw ruimte 'open' is naar de keuken?

Denk dat de stukken die jij boost op andere luisterplekken misschien storend kunnen zijn, 5dB boost is behoorlijk, meer zou ik echt niet doen. Je zou ook je target iets lager kunnen proberen in te stellen. Ik probeer zo min mogelijk te boosten, in de EQ die je van mij kreeg zelfs helemaal niet.


Even een andere vraag nog, wanneer jij in REW bij 'Controls' (rechtsboven) naar 'Alignement tool' gaat en je selecteert daar de twee metingen die wilt samenvoegen, 1 en 16 in mijn geval, en je voert daar de delay en eventuele invert in die je nu gebruikt hebt, klopt die simulatie dan wel met jouw behaalde resultaat? Dus matcht de gecombineerde meting zonder EQ met de simulatie?

Stonden de subs nog in de exacte opstelling (1 en 16) of zijn ze nog verplaatst geweest in de tussentijd? Het komt zich vrij nauw namelijk. ;)

Eerste indruk is niet top. Denk dat er ergens iets fout is gegaan. De meting na dsp en tweaks heb ik gecontroleerd in rew en zijn wel goed meegekomen. Daarna audyssey opnieuw gedraaid en de frequentie van de sub uitgezet. Afstand die audyssey heeft gemaakt laten staan.
De ruimte wordt welliswaar merkbaar meer/beter gevuld dan door de arendals maar de punch is weg en het is meer gedreun dan fijn om naar te luisteren. Uiteraard is de akoestiek niet top hier maar bij de arendals was het veel gebalanceerder.

Met de afstanden heb ik nog wat gespeeld. Lager (9.6) werd al gelijk slechter daarna ook oger geprobeerd met stappen van 2 ms maar dat bleef vrijwel gelijk tot totaal 11 ms. Daarom de 10.2 ms aangehouden welke juist lijkt.

De simulatie komt ook niet helemaal overeen. De sub RV is niet meer van zijn plek geweest. LA mlp kan hooguit 3cm naar voren of naar achteren staan de andere postie komt wel overeen (20cm uit muur).

vanderheijden

Quote from: morca on August 26, 2022, 22:18:10
Ik had de target 5 db lager gezet.
Dan zouden de dippen weg moeten zijn
Mits ze niet akoestisch zijn,dan moet je ze zoiezo niet boosten.
Boosten is afgeraden met een dsp.

Volgens mij had ik de target eerst lager staan maar werd daarmee de dip er niet uitgehaald. Zal het nog eens proberen.

vanderheijden

Quote from: Shadowfox on August 26, 2022, 23:05:04
Denk je dat je dat mist tijdens een scene? Denk het niet...niet teveel focussen voor een strakke meting imo
Ervaar eens een film ipv alleen maar scenes. Zo gaat je plezier er ook af door te luisteren wat niet klopt of beter kan. Trust me i know

Geloof ik gelijk. Maar aan de andere kant zie ik nu ook hoeveel verschil goede plaatsing en ingeladen metingen kan doen waardoor je juist dat natuurlijk goed wilt doen. Als eenmaal goed is blijf ik er ook vanaf voorlopig.

morca

Quote from: vanderheijden on August 27, 2022, 12:53:28
Volgens mij had ik de target eerst lager staan maar werd daarmee de dip er niet uitgehaald. Zal het nog eens proberen.
Dan is het een akoestische dip.
Zou ik niet gaan boosten dan.

Shadowfox

Kun je eens een meting doen van 10hz tot 500hz en dan de speakers op 75db volume afgesteld op de reveiver.
Ben wel benieuwd hoe de rest ervoor staat want ik zie nu alleen sub metingen toch?

morca

Quote from: vanderheijden on August 27, 2022, 12:51:43
Eerste indruk is niet top. Denk dat er ergens iets fout is gegaan. De meting na dsp en tweaks heb ik gecontroleerd in rew en zijn wel goed meegekomen. Daarna audyssey opnieuw gedraaid en de frequentie van de sub uitgezet. Afstand die audyssey heeft gemaakt laten staan.
De ruimte wordt welliswaar merkbaar meer/beter gevuld dan door de arendals maar de punch is weg en het is meer gedreun dan fijn om naar te luisteren. Uiteraard is de akoestiek niet top hier maar bij de arendals was het veel gebalanceerder.

Met de afstanden heb ik nog wat gespeeld. Lager (9.6) werd al gelijk slechter daarna ook oger geprobeerd met stappen van 2 ms maar dat bleef vrijwel gelijk tot totaal 11 ms. Daarom de 10.2 ms aangehouden welke juist lijkt.

De simulatie komt ook niet helemaal overeen. De sub RV is niet meer van zijn plek geweest. LA mlp kan hooguit 3cm naar voren of naar achteren staan de andere postie komt wel overeen (20cm uit muur).
De punch miste bij mij  ook met een minidsp.
Daarom heb ik mijne weer verkocht.
Ik heb er 2 gehad,beide gaven dezelfde klank.

De lage bas was rommelig.
De 50-80 range was alle puf uit.
Ben benieuwd of jij dit nu ook ervaart...

Sjaak_Banaan

Heb jij de verschillen met èn zonder MiniDSP ook gemeten Marco?
Ben benieuwd hoe dit eruit ziet in REW en hoe het er nu uitziet wanneer je die punch wel hebt.
Zou toch zichtbaar moeten zijn lijkt mij. Zou je eens willen kijken of je nog een oude meting hebt en eventueel een nieuwe? Lijkt mij heel interessant, ook van andere mooie HT's zoals die van Anton, PascalP en Jefften.

Wat de TS nog kan proberen is om de 'narrow filters' uit te zetten, die maken het wel mooi vlak op de MLP, maar in de MSO video's van Jeff Mery wordt dit afgeraden en aangetoond met voorbeelden. Heb het hier onlangs ook aangepast naar max 8,651 (=1/6 octaaf). REW EQ gaat soms ruim over de 20. Kijk anders even de video, volgens mij legt hij het in deze uit: https://youtu.be/bEEOzhFk-kk
Klipsch KL-650-THX® Ultra2 • Klipsch RF-83 • Klipsch RB-81 II • Klipsch RS-62 II • 21" DIY sub 18Sound • dual Klipsch SPL-150  •  dual XTZ Cinema 3x12 • Marantz SR7013 • Marantz UD7007 • Sony KDL-55HX850 • JVC X5900BE • 3m DIY screen

Bouw HT in kelder

vanderheijden

Quote from: Shadowfox on August 27, 2022, 14:27:00
Kun je eens een meting doen van 10hz tot 500hz en dan de speakers op 75db volume afgesteld op de reveiver.
Ben wel benieuwd hoe de rest ervoor staat want ik zie nu alleen sub metingen toch?
Dat staat nog op de planning maar daar wacht ik nog mee tot mijn surrounds binnen zijn waar ik al een 4-5 maanden op wacht. Welke informatie kun je hier voor nu uit halen?

vanderheijden

Quote from: morca on August 27, 2022, 14:27:29
De punch miste bij mij  ook met een minidsp.
Daarom heb ik mijne weer verkocht.
Ik heb er 2 gehad,beide gaven dezelfde klank.

De lage bas was rommelig.
De 50-80 range was alle puf uit.
Ben benieuwd of jij dit nu ook ervaart...

Kwa omschrijving lijkt het er wel op. Maar moet zeggen met de arendals had ik dit gevoel niet. Deze hadden wel een andere plek in de kamer. Ga ik toch ook nog mee experimenteren maar eerst eens even een week films kijken met deze setting.

Shadowfox

Quote from: vanderheijden on August 27, 2022, 15:19:18
Dat staat nog op de planning maar daar wacht ik nog mee tot mijn surrounds binnen zijn waar ik al een 4-5 maanden op wacht. Welke informatie kun je hier voor nu uit halen?

Humor me  ;) Maar die surrounds heb je nu niet echt nodig. Gaat er vooral om dat je fronts en center samen met de sub goed staat afgesteld

morca

Quote from: Sjaak_Banaan on August 27, 2022, 15:18:21
Heb jij de verschillen met èn zonder MiniDSP ook gemeten Marco?
Ben benieuwd hoe dit eruit ziet in REW en hoe het er nu uitziet wanneer je die punch wel hebt.
Zou toch zichtbaar moeten zijn lijkt mij. Zou je eens willen kijken of je nog een oude meting hebt en eventueel een nieuwe? Lijkt mij heel interessant, ook van andere mooie HT's zoals die van Anton, PascalP en Jefften.

Wat de TS nog kan proberen is om de 'narrow filters' uit te zetten, die maken het wel mooi vlak op de MLP, maar in de MSO video's van Jeff Mery wordt dit afgeraden en aangetoond met voorbeelden. Heb het hier onlangs ook aangepast naar max 8,651 (=1/6 octaaf). REW EQ gaat soms ruim over de 20. Kijk anders even de video, volgens mij legt hij het in deze uit: https://youtu.be/bEEOzhFk-kk
Je meet mischien hetzelfde.
Maar het klinkt anders.

Ik weet niet zeker ,denk dat wel wat metingen kan vinden.
Als ik even naar de datum kijk.

Ik heb 3 mensen die hier vaak geweest zijn.
Die zeiden ook alle 3
Wat is er mis.
Toen ik de berhinger weer terug zette was het meteen weer goed.


Shadowfox

vraagje tussendoor....

Er is gemeten met 3 soorten subs namelijk de klipsch svs en arendal toch? Zijn de metingen hetzelfde behalve dat het laag evt dieper door gaat door de woofer?
Ik snap dat de klank verschillend is tussen de merken

Sjaak_Banaan

Quote from: morca on August 27, 2022, 16:17:12
Je meet mischien hetzelfde.
Maar het klinkt anders.

Ik weet niet zeker ,denk dat wel wat metingen kan vinden.
Als ik even naar de datum kijk.

Ik heb 3 mensen die hier vaak geweest zijn.
Die zeiden ook alle 3
Wat is er mis.
Toen ik de berhinger weer terug zette was het meteen weer goed.

Je meet hetzelfde in de frequentierespons of op alle gebieden?
Als er echt een drukverschil is zou het ergens zichtbaar moeten zijn lijkt mij. Ben benieuwd, lijkt mij leerzaam om de verschillen te kunnen zien.

Weet jij zo wat de verschillen in EQ met de Behringer en MiniDSP zijn geweest? Theoretisch zou je dezelfde filters kunnen toepassen toch?
Klipsch KL-650-THX® Ultra2 • Klipsch RF-83 • Klipsch RB-81 II • Klipsch RS-62 II • 21" DIY sub 18Sound • dual Klipsch SPL-150  •  dual XTZ Cinema 3x12 • Marantz SR7013 • Marantz UD7007 • Sony KDL-55HX850 • JVC X5900BE • 3m DIY screen

Bouw HT in kelder

vanderheijden

Even een update.

Beide SVS PB-3000 zijn retour gegaan. Waarom dan? Ten eerste beviel de klank mij niet t.o.v. de Arendals. Daarnaast het eerder genoemde probleem van ruis in de driver bij beide subs (op internet veel over te vinden). En als laatste het goedkope uiterlijk.

Nu draai ik met 2 Arendal 1961 1V's. Wellicht komt er nog een derde bij om wellicht de curve nog wat strakker te krijgen.

In eerste instantie neigde ik echt naar SVS vanwege de vele positieve reviews en de goede service van SVS. Bij deze wil ik dan ook zeker even de geweldige service van Arendal benoemen. Bij levering bleek namelijk dat 1 van de 2 subs was beschadigt (zeer waarschijnlijk door de koerier). Dit gelijk gemeld en dit zou wanneer ik de subs zou houden worden opgelost. Hiervoor heb ik een retourlabel ontvangen. Ook de kosten voor het thuis ophalen vanwege het formaat en gewicht zijn betaald door Arendal. Hierna de nieuwe sub ontvangen, helaas had deze een ruis in de amp (kan gebeuren). Doordat de voorgaande sub dit probleem niet had en na omwisselen met de andere sub het probleem weg was wist ik dat het niet normaal was en niet aan mijn systeem lag. Hiervoor is er een nieuwe amp opgestuurd waarna de defecte retour is gegaan met het wederom ontvangen retourlabel. Al met al topservice van Arendal! En nee, ik wordt hier niet voor betaald.

Momenteel klinkt het al lekker maar heb ik het idee dat de subs minder goed zijn ingeregeld dan bij mijn eerste poging met minidsp. Helaas zijn deze files weg. Momenteel is er weinig tijd om dit opnieuw in te regelen door een verbouwing. Vooral bij het inregelen is er nog veel winst te behalen aangezien ik minidsp en het time-alignen met de overige speakers niet goed begrijp. Wordt vervolgd...

jahtari

Dit alles zit natuurlijk al in de prijs he.

Maar mooi dat de arendals bevallen, sowieso beter qua afwerking.
Jahtari's 7.2.2 HT - Powergrip YG-1. Nvidia Shield. DenonX4500H. LCR: Martin Logan Motion 4/6. Atmos: Dali Oberon On Wall. LG77C3 TV. 2x Monoprice Monolith 15 v2. Crown XLS1502 + JBL 4281F.
Stereo setup: Powergrip YG-1. Bluesound Node 2i. MiniDSP SHD Studio. Dutch & Dutch 8m. Dual subs.
Woonkamer: Kef LS60
Studeerkamer: Focal CMS 65. Focal CMS Sub