Lindemann 858 eindversterker vraagje

Started by Bobbyklus, July 23, 2022, 16:13:31

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Bobbyklus

Van de week gaf mijn eindversterker de geest, een één à twee seconden durende poffff met wat kraakjes. Geen hoge temp, geen rook. Elk kanaal heeft een geel lampje voor oververhitting en een rood lampje voor definitieve shutdown. Alleen de rode lampjes gingen en blijven aan. De zekeringen zijn nog heel.
Kan gebeuren natuurlijk.

Maar wat mij verbaast is dat beide kanalen tegelijkertijd stoppen. Het is een dual mono versterker die alleen de IEC inlet deelt. Daarna volledig losse mono's.
Het signaal komt van een dac/pre, deze staat zonder problemen nu op een tijdelijke versterker al dagen probleenloos te spelen.

De vraag is dus, als één kanaal door beveiliging uitgaat, is het normaal bij een dual mono amp dat het andere kanaal ook uitklapt, bijv. door de spanningsdip of zo?
Indien niet, dan neem ik aan dat het probleem van buitenaf kwam, een spanningspiek bijvoorbeeld.
Dit zou ik graag weten voordat ik besluit wat te doen.

Daar ik op Aruba woon, is het 30 kilo zware beest naar meneer Lindemann heen en terugsturen niet echt een optie.

Is hier misschien een techneut die antwoorden heeft?
Alvast enorm dank voor te nemen moeite,
Groeten,

Bob
JOB 250, Lindemann 858, AAZ Reference Flow mk2, Metrum Adagio,April Music Eximus dp-1, B&W nautilus, JBL4312A, Gamut M7

Contour

Denk dat je een lokale reperateur moet zoeken. Hier op het forum heeft jossie mijn 850 uit elkaar gehad ter reparatie, misschien heeft hij een idee...

Groetjes Walter

Contour

Check sowieso even je powercord, misschien gaat daar iets mis.

Bobbyklus

 Dankje Walter voor meedenken.
Powercord is ok. Ik heb wel wat dc stroom gemeten op het net, maar dat heeft al die jaren geen problemen gegeven.
Reparatie van mooie spullen hier op Aruba gebeurt helaas niet. Ik ben hier de enige audiofiel, vrees ik  :lookaround:
Voor mij is natuurlijk belangrijk om uit te vinden of het een externe oorzaak had. Gezien beide kanalen tegelijk uitvielen is dat wel aannemelijk, lijkt me.
Groeten, Bob
JOB 250, Lindemann 858, AAZ Reference Flow mk2, Metrum Adagio,April Music Eximus dp-1, B&W nautilus, JBL4312A, Gamut M7

Contour

Heb je geprobeerd een subwoofer aan te sluiten? Staat een waarschuwing in de manual van mijn 850, mag nooit aarde op de zwarte luidspreker polen worden verbonden.

Bobbyklus

Ha, nee, een sub is hier niet echt nodig. Die waarschuwing staat niet in mijn manual, maar de 850 is bijna hetzelfde als de 858 volgens mij. Ik zal em missen als het niet meer goed komt, wat een fijn geluid.. :inlove:
JOB 250, Lindemann 858, AAZ Reference Flow mk2, Metrum Adagio,April Music Eximus dp-1, B&W nautilus, JBL4312A, Gamut M7

Rowdy

#6
Als je de versterker inschakelt zonder apparatuur aangesloten op de ingang en luidsprekers, gaat hij dan ook in de beveiliging?

Bobbyklus

Jeemig, dat was een goeie suggestie, net even geprobeerd en hij gaat niet in de protection mode!
Wel staan dezelfde bron en luidsprekers probleemloos met een noodoplossingversterker te spelen (?)
JOB 250, Lindemann 858, AAZ Reference Flow mk2, Metrum Adagio,April Music Eximus dp-1, B&W nautilus, JBL4312A, Gamut M7

Rowdy

En als je het nu stap voor stap opbouwt.
- Wat doet het als je alleen de luidsprekers aansluit?
- Wat doet het als je daarna de ingangsapparaat aansluit?



Bobbyklus

Ik heb nu net alleen de speakers aangesloten, de versterker ging aan, zonder protectie, maar na zo'n tien seconden klonk er een middel harde plop uit de linker luidspreker. Dus nu maar weer even uitgezet. Toen het probleem ontstond was het echt een heel harde boffffff, was blij dat de speakers het nog deden..
JOB 250, Lindemann 858, AAZ Reference Flow mk2, Metrum Adagio,April Music Eximus dp-1, B&W nautilus, JBL4312A, Gamut M7

Rowdy

Gebruik je bij de noodoplossing versterker dezelfde luidsprekerkabels als bij de Lindeman?

Bobbyklus

Jazeker, de kabels zijn beslist goed, dat heb ik gechekt.
JOB 250, Lindemann 858, AAZ Reference Flow mk2, Metrum Adagio,April Music Eximus dp-1, B&W nautilus, JBL4312A, Gamut M7

Peerless Monster

Quote from: Bobbyklus on July 30, 2022, 20:13:16
Jazeker, de kabels zijn beslist goed, dat heb ik gechekt.

Even doormeten met een multimeter dat daar geen kortsluiting door ontstaat.
Werd de Lindemann snel heet terwijl je hem aanzette?
Classe Omega MKII | Audio Research SP-11 | ARC VT130SE | PS Audio BHK 250 | PS Audio P10 | PS Audio Perfectwave DSD DAC  | PS Audio Perfectewave Transport | Acoustat model one + one | Michell | Dual CS510 platenspeler

Bobbyklus

De kabels heb ik doorgemeten voordat ik de andere versterker in gebruik nam.
De Lindemann wordt niet heet, dat was hij ook niet toen het probleem zich voordeed.
Ik heb hem opengemaakt en gekeken voor bolle of lekkende condensatoren of andere verdachte zaken. Maar het ziet er netjes uit en ik ruik ook niets verbrands of zo.
De vervangende versterker, een Peachtree klasse d versterker, speelt nu een week in plaats vd Lindemann zonder problemen. Behalve het geluid, dat is bekrompen vergeleken met de Lindemann..
JOB 250, Lindemann 858, AAZ Reference Flow mk2, Metrum Adagio,April Music Eximus dp-1, B&W nautilus, JBL4312A, Gamut M7

Rowdy

#14
Het lijkt wel als je hem belast dan gaat het fout.
Je kunt een enkele luidspreker aansluiten, eerst op het ene kanaal en dan op het andere, maar ik zou dan wel een goedkope type nemen.

Bobbyklus

Tja, hij is duidelijk niet in orde in ieder geval. Ik stop hem maar in zijn doos en kijk wel of ik hier iemand vind die naar Nederland verhuist en hem mee kan nemen. Daar is er wel een liefhebber voor, als hij gerepareed is.
Ik ga toch maar naar wat anders uitkijken..
Maar wel iedereen bedankt voor meedenken!
Groeten, Bob
JOB 250, Lindemann 858, AAZ Reference Flow mk2, Metrum Adagio,April Music Eximus dp-1, B&W nautilus, JBL4312A, Gamut M7

Contour

Zo'n mooie amp verdiend het toch om gerepareerd te worden! Ik begrijp dat verzenden naar Nederland lastig is, dat is wel balen...

Bobbyklus

Ik heb ooit hier op Aruba een apparaat voor reparatie naar de enige repair shop gebracht. Na weken, maanden bellen besloten langs te gaan om het ding dan maar weer ongerepareerd op te halen.
Het was echter helaas kwijtgeraakt.....
JOB 250, Lindemann 858, AAZ Reference Flow mk2, Metrum Adagio,April Music Eximus dp-1, B&W nautilus, JBL4312A, Gamut M7

dre73

Spectral DMC-15 MK2,Perreaux 3400,Acoustic Signature Challenger,Bluenote b5 titanium,Benz Ace-s,Pass labs Pearl 2 phono,Auralic Altair G1,zelfbouw luidsprekers,Tellurium Q Ultra black II,Audioquest Sterling,Isotek Aquarius EVO 3.

Maximus_Aurelius

Ik zou hem naar Bayern opsturen en laten checken.
Had er ook best wel wat knaken voor over.

P.s. Indien je dit wilt gaan doen hou er rekening mee dat ze in Bayern vakantie hebben en dat ze bij Lindemann dadelijk ook even tussenuit zijn.
APL DSD AR > Accuphase P4500 > YG Acoustic Carmel >  Siltech 770L & 770 XLR > Crystal Cable Power reference Diamond, > Furutech DPS 4.1 LE with FI (E) 48 NCF, > USB kabel Final touch audio Sinope > Ediscreation Silent Switch OXCO > Farad Super 3 > zelfbouw Computer audio transport ( USB Pink Faun Bridge + OXCO Clock, Farad super3 ) >Boldz Chunkz & Panelz & RTFS Sirrah's, Big Block B > Townshend Audio Seismic Isolation Podium > Fuses, SR Orange  > Ps Audio P10 power plant.

Bobbyklus

Ja, daar heb je ook wel gelijk in, de versterker is het waard. Het liefst zou ik hem persoonlijk naar Duitsland brengen, dat is even duur als een koerier hier vandaan. Ik mag hem echter helaas niet in m'n koffer doen op Aruba.
Btw, Nico, heb jij ooit iets beters gehoord dan de 858? Wat niet vele malen zo duur is bedoel ik. Ik ieder geval heb nog nooit iets gehoord waarbij alles zo goed klopt.
Ik wou van de week iets anders kopen, maar kreeg spijt van mijn ontrouw aan de Lindemann..

Groeten,
Bob
JOB 250, Lindemann 858, AAZ Reference Flow mk2, Metrum Adagio,April Music Eximus dp-1, B&W nautilus, JBL4312A, Gamut M7

Maximus_Aurelius

Quote from: Bobbyklus on August  2, 2022, 20:21:41
Ja, daar heb je ook wel gelijk in, de versterker is het waard. Het liefst zou ik hem persoonlijk naar Duitsland brengen, dat is even duur als een koerier hier vandaan. Ik mag hem echter helaas niet in m'n koffer doen op Aruba.
Btw, Nico, heb jij ooit iets beters gehoord dan de 858? Wat niet vele malen zo duur is bedoel ik. Ik ieder geval heb nog nooit iets gehoord waarbij alles zo goed klopt.
Ik wou van de week iets anders kopen, maar kreeg spijt van mijn ontrouw aan de Lindemann..

Groeten,
Bob

Hoi Bob,

Beter is een woordkeuze die ik meestal in het high-end segment niet meer gebruik. Ik gebruik liever de term anders. ;)

Zelf ben ik misschien wel bevooroordeeld wat betreft Lindemann. Ik speel al sinds 2007 met de 800 serie. De 832 voorversterker plus de 850 eindversterker die vervangen is geworden door de laatste batch 858.
Zoals je leest al een lange tijd hetzelfde merk terwijl er hier op het forum zijn die nog sneller wisselen dan dat ze een broodje kopen  :D. Oké mijn mening die weten niet wat ze willen ;).

Ondertussen heb ik al wat merken beluisterd maar geen die is blijven plakken in mijn set omdat mijn Lindemann set gewoonweg fraai speelt.
Vitus audio, Soulution, MBL en Nagra klinken erg goed en spelen zeer goed samen met mijn luidsprekers maar niet zo fraai en muzikaal dan mijn Lindemann 800 set.

Ik bekijk het vanuit mijn totaal plaatje en dan zijn Nagra en soulution (3 serie) duurder dan mijn vv en ev.
Misschien klopt het het wel dat de 800 serie van Lindemann qua muzikaliteit moeilijk te kloppen is, iedergeval in mijn set (nog)niet.

Leuk zegje: de importeur van Vitus audio is met een demo apparaat langsgekomen (Sia 025) en heeft de hele dag mee geluisterd. Op het einde zij hij zelf dat hij niet zou wisselen omdat de Lindemann voor en eindversterker zeer fraai en muzikaal waren in combi met YG. Vond ik wel leuk om te horen.
Gelijk heeft hij  :tongue2:
APL DSD AR > Accuphase P4500 > YG Acoustic Carmel >  Siltech 770L & 770 XLR > Crystal Cable Power reference Diamond, > Furutech DPS 4.1 LE with FI (E) 48 NCF, > USB kabel Final touch audio Sinope > Ediscreation Silent Switch OXCO > Farad Super 3 > zelfbouw Computer audio transport ( USB Pink Faun Bridge + OXCO Clock, Farad super3 ) >Boldz Chunkz & Panelz & RTFS Sirrah's, Big Block B > Townshend Audio Seismic Isolation Podium > Fuses, SR Orange  > Ps Audio P10 power plant.

Bobbyklus

Dankjewel Nico, voor dit mooie verhaal. Nu ben ik helemaal om, ik zal hem laten repareren en zelf houden. Soulution, Nagra, Vitus, dat is gezelschap op niveau.
De voorversterker is me nog niet gelukt te vinden. Werd laatst een 830 voor weinig aangeboden in Hamburg. Ik was net te laat. Nu speel ik met een Metrum Adagio, is ook voorversterker, maar die heeft 300 ohm uitgangsweerstand en de Lindemann maar 600 ohm in, veel te lage verhouding. Misschien heeft dat ook wel met het probleem te maken. De 830 of 832 is 30 ohm of zo.

Kan me goed vinden in je mening om niet vaker apparatuur te wisselen dan nodig.

Groeten, Bob
JOB 250, Lindemann 858, AAZ Reference Flow mk2, Metrum Adagio,April Music Eximus dp-1, B&W nautilus, JBL4312A, Gamut M7

Contour

Hoe staat het nu met deze versterker?

Bobbyklus

Hij staat helaas nog te wachten op verhuizing naar nederland.
Nu speel ik met een Ayre vx-5, klinkt mooi maar de Lindemann doet hij mij niet vergeten..
JOB 250, Lindemann 858, AAZ Reference Flow mk2, Metrum Adagio,April Music Eximus dp-1, B&W nautilus, JBL4312A, Gamut M7