Wat is de beste room correction?

Started by larzie, July 19, 2022, 10:08:13

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Spijkie

Quote from: larzie on July 19, 2022, 20:29:41
je hebt ook nog de 2170 geloof ik, maar die hebben ze er tussen uitgehaald. Wel raar. Het prijsverschil tussen de 1120 en 3400 is enorm. Wellicht dat er een nieuwe tussenvariant komt?

Je kunt nu een mooie 2170 krijgen voor een goede prijs en heeft dezelfde RP. NAD heeft ook dirac maar wat beter is geen idee,

Gr Spijkie
Lumin,audioquest,Lyngdorf 2170, Cardas,Piega,Supra,Essential Audio Tools.

chansig

Quote from: RalphH on July 19, 2022, 21:31:11
Chansig gebruikt BACCH software. Smaakje erbij nog :)

Dat is dan weer niet een traditionele DSP zoals die hier volgens mij beoeld wordt. Er zit wel een 32 bands grafische EQ in. Maar ie gebruik ik niet.

Gr. Hans
Teleskopos, Paradigm PW Link, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.

DofN

Quote from: holco on July 22, 2022, 07:06:49
Ik heb eventueel nog een Minidsp DDRC88A + BASS-MANAGEMENT en Dirac live over, meer mogelijkheden ga je niet snel vinden.

Voegde die bass-management plugin nog veel toe?
You changed the outcome by measuring it! - Professor Farnsworth
NAD M33, Dali Epicon 6 en 2 x JL-E112, Bacch binaural software

katwax

Quote from: larzie on July 22, 2022, 00:52:01
ARC van de Anthem nam wel de problemen weg. En destijds met een test met een dikke eindversterker was ook beter om de één of andere reden.
ARC zal de SPL (volume) meer gelijk trekken, dus als bv het laag gaat overheersen zal door het omlaag halen via ARC het mooier klinken omdat het minder opvalt.
Die eindversterker is iets anders, kan zijn dat je huidige versterker je luidsprekers niet 100% onder controle heeft of de signature is anders.

Wat betreft akoestische aanpassingen dat kan je enkel ervaren door het toe te passen of te gaan luisteren in een akoestisch aangepakte ruimte. Dit kan je niet even snel testen door een ander toestel neer te plaatsen :)

Ben het wel eens met wat Jean zegt.
Stereo: Kii Three BXT System + Kii Control + Bluesound NODE (N130)
HT: Epson LS10000 - Xtrem Daylight 100"
http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=112543

holco

Zeker, is een hele bruikbare optie.

Quote from: DofN on July 22, 2022, 09:27:37
Voegde die bass-management plugin nog veel toe?
<a href="http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=150715.0">My Showcase, click</a>
Auralic Aries G1 (hoer-wege PSU) / Audio-GD R8 (2021) DAC / Hattor The Big preamp / Purifi Audio 1ET400A (SPARKOS LABS SS3602 Dual) / Daudio C1 speakers met ASP / Rythmik F18 subwoofer / Duelund DCA12GA-DCA16GA bi-wire speakerkabel / CANARE L-2T2S XLR kabels / VDH Ultimate USB kabel / Power regenerator AG1500S / Supra LoRad Power cables.

DofN

Hoe gebruikte je die? Je had minimaal 2 subwoofers die je afzonderlijk van elkaar inregelde?

You changed the outcome by measuring it! - Professor Farnsworth
NAD M33, Dali Epicon 6 en 2 x JL-E112, Bacch binaural software

holco

Nee 1 sub en daarnaast nog 7 kanalen van de av setup, dmv bm kan je onafhankelijk per kanaal deze perfect aan de sub koppelen.

Quote from: DofN on July 22, 2022, 09:58:59
Hoe gebruikte je die? Je had minimaal 2 subwoofers die je afzonderlijk van elkaar inregelde?
<a href="http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=150715.0">My Showcase, click</a>
Auralic Aries G1 (hoer-wege PSU) / Audio-GD R8 (2021) DAC / Hattor The Big preamp / Purifi Audio 1ET400A (SPARKOS LABS SS3602 Dual) / Daudio C1 speakers met ASP / Rythmik F18 subwoofer / Duelund DCA12GA-DCA16GA bi-wire speakerkabel / CANARE L-2T2S XLR kabels / VDH Ultimate USB kabel / Power regenerator AG1500S / Supra LoRad Power cables.

Staaled

#32
Quote from: larzie on July 22, 2022, 00:52:01
Hoe bedoel je? Opvullen met korrels de kruipruimte? Wellicht dat issue nu minder is overigens. Nu pvc vloer mer dikkere isolerende ondervloer. In het begin had ik een dunne ondervloer met eenvoudig laminaat.

ARC van de Anthem nam wel de problemen weg. En destijds met een test met een dikke eindversterker was ook beter om de één of andere reden.

Ik bedoel dat je er voor zorgt dat de speaker of sub niet of zo min mogelijk koppelt aan de vloer.
Dus geen spikes maar dempers.

Je huidige PVC combi is iig beter dan het laminaat op hout.
"Inability to accept the mystic experience is more than an intellectual handicap. Lack of awareness of the basic unity of organism and environment is a serious and dangerous hallucination. For in a civilization equipped with immense technological power, the sense of alienation between man and nature leads to the use of technology in a hostile spirit – to the "conquest" of nature instead of intelligent co-operation with nature." (Alan Watts, Psychedelics and Religious Experience, 1968)

bva

Quote from: RalphH on July 19, 2022, 21:31:11
Chansig gebruikt BACCH software. Smaakje erbij nog :)
BACCH is geen roomcorrectie software. Ik gebruik het ook samen met TRINNOV en het klink geweldig. BACCH zorgt ervoor dat alles veel ruimtelijke klinkt.

chansig

Quote from: bva on July 22, 2022, 16:49:38
BACCH is geen roomcorrectie software. Ik gebruik het ook samen met TRINNOV en het klink geweldig. BACCH zorgt ervoor dat alles veel ruimtelijke klinkt.


Ah mooie combi. Erg benieuwd hoe dat dan klinkt.

Welke versie van BACHH gebruik jij ?

Gr. Hans
Teleskopos, Paradigm PW Link, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.

bva

Quote from: Tabcam on July 19, 2022, 17:44:37
Het beste ruimtecorrectiesysteem dat ik ken is Trinnov. Het heeft een 3D microfoon (aparte aanschaf) waarmee je de ruimte opmeet en daarna kan je jouw luidsprekers corrigeert en zelfs virtueel kan verplaatsten. Wordt vaak door de dealer ingemeten en aan je smaak aangepast.

Ik sluit mij hierbij aan. Ik heb al jaren een Trinnov ruimtecorrectiesysteem en het geeft zeer goede resultaten. Als je echt op zoek bent naar een goed ruimtecorrectiesysteem en het geld ervoor overhebt moet je het zeker uitproberen.

bva

Quote from: chansig on July 22, 2022, 16:52:01

Ah mooie combi. Erg benieuwd hoe dat dan klinkt.

Welke versie van BACHH gebruik jij ?

Gr. Hans

De BACCH4Mac Audiophile.

Het inmeten met de BACCH-BM Binaural Microphone voegde bij mij heel wat toe. Ik denk wel dat veel afhangt van de akoestiek van je kamer en waar je precies zit t.o.v. de luidsprekers. Zonder inmeten met de Binaural Microphone hoorde ik niet veel verschil met of zonder BACCH. Daarom heb ik het toen geprobeerd met een nearfield opstelling en toen werd het al veel beter waarneembaar. Zonder meeting moet je in ieder geval precies in het midden gaan zitten tussen de luidsprekers. Tijdens het inmeten met de BACCH-BM Binaural Microphone wordt de positie van je hoofd gemonitord met behulp van een webcam. Het systeem weet dus precies waar je hoofd is tijdens het inmeten. Na 3 maal 2 testsignalen (midden luister positie, ongeveer 80cm naar links en ongeveer 80cm naar rechts) worden de filters berekend. Hierna kan men gaan luisteren. De webcam kan eventueel gebruikt worden om actief je hoofd te monitoren om eventueel een en ander te corrigeren.
Het nadeel van het BACCH systeem is dat er geen handleiding of zoiets is. Bij het installeren van het systeem krijg je wel online hulp van de ontwerper van het systeem en een snelle terugkoppeling op vragen.



denoontje

Quote from: Staaled on July 20, 2022, 13:39:39
Gezien je beschrijving zou ik Linn links laten liggen. Met name die houten vloer icm holle ruimte is een ding.
Ik zou dat zelfs eerst mechanisch oplossen door je speakers goed te ontkoppelen.

Even mbt Linn.
Je tekent de hele kamer in dus incl hoekjes schuine muren  een haard etc. Alleen kan ie (nog) geen schuine daken.
Van iedere muur etc geef je ook materiaal in. Ook deuren, ramen etc.

Je plaatst virtueel je speaker en geeft aan of dat ideale plaatsing is of gewenst plaatsing
Op basis daarvan rekent hij en corrigeert hij. Er valt dan nog wat te tweaken.

https://www.linn.co.uk/technology/space-optimisation

Je kunt idd ook profielen laden voor aantal speakers (mijn Wb 's zitten in de datalist ;-) )

Ook de oude versie van so werkt nog steeds trouwens.


Wel opvallend is dat Linn in zijn nieuwste series (nog) geen rc met microfoon doet....

Dirac (heb in de Ht werk wel makkelijker moet ik zeggen en is verder duidelijker tweakbaar vs Linn mbt je eigen curves die je wil.





chansig

Quote from: bva on July 22, 2022, 22:44:45
De BACCH4Mac Audiophile.

Het inmeten met de BACCH-BM Binaural Microphone voegde bij mij heel wat toe. Ik denk wel dat veel afhangt van de akoestiek van je kamer en waar je precies zit t.o.v. de luidsprekers. Zonder inmeten met de Binaural Microphone hoorde ik niet veel verschil met of zonder BACCH. Daarom heb ik het toen geprobeerd met een nearfield opstelling en toen werd het al veel beter waarneembaar. Zonder meeting moet je in ieder geval precies in het midden gaan zitten tussen de luidsprekers. Tijdens het inmeten met de BACCH-BM Binaural Microphone wordt de positie van je hoofd gemonitord met behulp van een webcam. Het systeem weet dus precies waar je hoofd is tijdens het inmeten. Na 3 maal 2 testsignalen (midden luister positie, ongeveer 80cm naar links en ongeveer 80cm naar rechts) worden de filters berekend. Hierna kan men gaan luisteren. De webcam kan eventueel gebruikt worden om actief je hoofd te monitoren om eventueel een en ander te corrigeren.
Het nadeel van het BACCH systeem is dat er geen handleiding of zoiets is. Bij het installeren van het systeem krijg je wel online hulp van de ontwerper van het systeem en een snelle terugkoppeling op vragen.

Ah mooi. Ik heb de instapversie. Verschil met en zonder vind ik aanzienlijk. Vraag me af of bv de versie die jij hebt ook nog een verschil maakt met de mijne. Even proberen is er helaas niet bij.

Gr. Hans
Teleskopos, Paradigm PW Link, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.

larzie

Bedankt voor al jullie feedback. Weer heel wat goede adviezen meegekregen. Trinnov is boven het budget of ik moet de kozijnrenovatie cancellen. 😂

De Lyngdorff tdai 2170 had ik ook in overweging genomen. Er stond lastst een mooie op marktplaats maar die persoon verkocht alleen een hele set met eindversterker en 2 speakers en een sub. Maar dat hoef ik allemaal niet.

Er staat er ook nog 1 zonder modules, maar dan moet je nog eens prijzige modules kopen.

Eerst maar zien of ik wat kan beluisteren.
Stereo set: || Lyngdorf TDAI 2170 || Tannoy DC10T || JL Audio Fathom F112 || Nordost Flatline Gold mk2 || --- PC Set: || Denon AVR X1000 || Eltax Monitor III ||

Larzie HT

larzie

Normaal ben ik niet heel impulsief, maar vanwege een hele goede aanbieding een Lyngdorf TDAI 2170 met full options besteld. 😊
Stereo set: || Lyngdorf TDAI 2170 || Tannoy DC10T || JL Audio Fathom F112 || Nordost Flatline Gold mk2 || --- PC Set: || Denon AVR X1000 || Eltax Monitor III ||

Larzie HT

relis

gefeliciteerd, mooie aankoop. Een beetje impulsief zijn is niks mis mee. Anders blijf je hier alleen maar lezen en afwegen :tongue2:

Ik wilde alleen nog iets meegeven mbt Linn. Volgens de verkoper van mijn Linn Selekt DSM doet Linn bewust geen metingen zodat je juist het karakter van de speaker overeind houdt. Als je een meting doet met een microfoon en vervolgens gaat corrigeren, ga je ook het specifieke karakter van de speaker corrigeren in de ruimte. Ze hebben idd wel van een hele hoop speakers metingen opgenomen in de datalist waar Space Optimization gebruik van maakt in het hele optimalisatie traject.

Maar goed, in hoeverre dat echt de reden is, of gewoon Marketing praat laat ik in het midden.

larzie

Volgens mij is dat ook Lyngdorfs motto om het karakter van de speakers te behouden. Het klinkt in ieder geval een heel stuk beter!
Stereo set: || Lyngdorf TDAI 2170 || Tannoy DC10T || JL Audio Fathom F112 || Nordost Flatline Gold mk2 || --- PC Set: || Denon AVR X1000 || Eltax Monitor III ||

Larzie HT

addesmo

Quote from: larzie on August  4, 2022, 16:49:59
Volgens mij is dat ook Lyngdorfs motto om het karakter van de speakers te behouden. Het klinkt in ieder geval een heel stuk beter!
Zo ist ;D
Fijne versterker gekocht!