Wat is de beste room correction?

Started by larzie, July 19, 2022, 10:08:13

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

larzie

Beste forumgenoten,

Ik heb momenteel een Anthem MRX710 met het ARC room correction systeem en binnenkort wil ik over naar een stereoversterker (het liefst met een goede ingebouwde DAC). Evt. Voor streaming kan ik een Bluesound Node aanschaffen. Mijn kamer is akoestiek gezien niet ideaal en zonder correctie lijkt het laag ongecontroleerd.

Maar goed er zijn zoveel verschillende opties en merken die allemaal hun eigen room correctie systeem gebruiken en het is allemaal natuurlijk fantastisch. Dus ik ben eigenlijk benieuwd naar ervaringen van leden die meerdere versterkers met ingebouwde room correction hebben gebruikt.

Ik zie dat o.a. naast Anthem ook Linn, Lyngdorf, Arcam en NAD hun eigen varianten hebben. Het gaat me niet zozeer om de mogelijkheden, maar meer om het resultaat.
Stereo set: || Lyngdorf TDAI 2170 || Tannoy DC10T || JL Audio Fathom F112 || Nordost Flatline Gold mk2 || --- PC Set: || Denon AVR X1000 || Eltax Monitor III ||

Larzie HT

jahtari

Het resultaat kan ook zeer beïnvloed worden door de plaatsing van de sub, een 2e sub, demping, afstraalgedrag speakers.

De systemen vergelijken lijkt me dan ook moeilijk in de praktijk. Door alle andere factoren die meespelen. Dirac is lekker tweakbaar, lyngdorf is lekker makkelijk want nauwelijks te tweaken.
Jahtari's 7.2.2 HT - Powergrip YG-1. Nvidia Shield. DenonX4500H. LCR: Martin Logan Motion 4/6. Atmos: Dali Oberon On Wall. LG77C3 TV. 2x Monoprice Monolith 15 v2. Crown XLS1502 + JBL 4281F.
Stereo setup: Powergrip YG-1. Bluesound Node 2i. MiniDSP SHD Studio. Dutch & Dutch 8m. Dual subs.
Woonkamer: Kef LS60
Studeerkamer: Focal CMS 65. Focal CMS Sub

larzie

#2
Tweakbaar maakt me niet zoveel uit. Anthem's ARC is tweakbaar en makkelijk. Het gaat mij om het resultaat. Ben ook benieuwd wat de ervaringen zijn met Linn en hun space optimization systeem.
Stereo set: || Lyngdorf TDAI 2170 || Tannoy DC10T || JL Audio Fathom F112 || Nordost Flatline Gold mk2 || --- PC Set: || Denon AVR X1000 || Eltax Monitor III ||

Larzie HT

addesmo

Ik weet niet wat de "beste" is, maar wel dat RP van Lyngdorf erg gemakkelijk is. In een half uurtje klaar!

DofN

Ik heb prima ervaringen met Lyngdorf RP. Ook met REW met de miniDSP als meet- en rekentool voor de filters tot rond 200Hz, en ook met DIRAC, zowel full-range als met de beperking tot 500Hz. De miniDSP SHD is een bijzonder goede VV met DSP voor 2.0 of 2.2 oplossingen. NAD heeft ook mooie oplossingen icm DIRAC.

Ik denk dat ik DIRAC wel subtiel het beste vind klinken wanneer ik subs gebruik en die integreer met mijn fronts.


You changed the outcome by measuring it! - Professor Farnsworth
NAD M33, Dali Epicon 6 en 2 x JL-E112, Bacch binaural software

larzie

Quote from: DofN on July 19, 2022, 13:03:53
Ik heb prima ervaringen met Lyngdorf RP. Ook met REW met de miniDSP als meet- en rekentool voor de filters tot rond 200Hz, en ook met DIRAC, zowel full-range als met de beperking tot 500Hz. De miniDSP SHD is een bijzonder goede VV met DSP voor 2.0 of 2.2 oplossingen. NAD heeft ook mooie oplossingen icm DIRAC.

Ik denk dat ik DIRAC wel subtiel het beste vind klinken wanneer ik subs gebruik en die integreer met mijn fronts.

Ik zag de Arcam SA30, maar volgens mij ondersteunt Dirac Live niet standaard een subwoofer hierop? Of ik moet me vergissen? MiniDSP is alleen een voorversterker. Heb liever een geintegreerde stereo versterker.
Stereo set: || Lyngdorf TDAI 2170 || Tannoy DC10T || JL Audio Fathom F112 || Nordost Flatline Gold mk2 || --- PC Set: || Denon AVR X1000 || Eltax Monitor III ||

Larzie HT

DofN

Ik heb geen ervaring met Arcam :( maar ik zie inderdaad geen outputs voor subs. Ik denk dat de DIRAC versie op deze Arcam geen subs ondersteunt.

Er bestaat ook een minidsp SHD power. Ik weet niet of ik dat zelf zou doen. Ik vind het wel leuk om een stevige eindversterker achter de minidsp SHD te hebben.
https://www.soundonsound.com/reviews/minidsp-shd-power






You changed the outcome by measuring it! - Professor Farnsworth
NAD M33, Dali Epicon 6 en 2 x JL-E112, Bacch binaural software

larzie

Ik zag het op hun site. Ik heb liever zo weinig mogelijk extra onderdelen voorlopig. Dus geïntegreerd heeft echt wel de voorkeur.

Ik zag ook dat Linn een hele andere aanpak heeft waar je de afmetingen, ramen en materialen van de kamer meegeeft. Ik vraag me af of dat beter zal zijn? De verkoper van de Tannoy DC10T's die ik heb had ook Linn en dat klonk erg mooi alleen de vraag ik of het de issues van het laag in mijn kamer wegneemt.
Stereo set: || Lyngdorf TDAI 2170 || Tannoy DC10T || JL Audio Fathom F112 || Nordost Flatline Gold mk2 || --- PC Set: || Denon AVR X1000 || Eltax Monitor III ||

Larzie HT

Deleted User

Quote from: larzie on July 19, 2022, 13:12:54
Ik zag de Arcam SA30, maar volgens mij ondersteunt Dirac Live niet standaard een subwoofer hierop? Of ik moet me vergissen? MiniDSP is alleen een voorversterker. Heb liever een geintegreerde stereo versterker.

Je moet volgens mij wel bij je originele vraagstelling blijven. Je vraagt wat de beste Room Correction is, en niet wat de voor en nadelen van verschillende merken APPARATUUR is.

Heel veel mensen tweaken, terwijl ze niet weten wat ze moeten tweaken. De beste Room Correction is mijn inziens een perfect akoestisch aangepaste kamer..

Omdat ik apparatuur koop om muziek te luisteren en niet om te tweaken, heb ik destijds voor het Lyngdorf Systeem gekozen. 1 Keer goed instellen en klaar, en muziek genieten maar...  ;D

DofN

Ik heb  begrepen dat Linn geen metingen doet, maar dat je de kamer in kaart moet brengen en dat dit het beste werkt met vooraf ingemeten LS waarvan een soort profielen bekend zijn. Ik weet niet of dit beter is dan de REW simulator, waarin je kan kiezen tussen een vierkante of rechthoekige ruimte? Maar op het moment dat je een L-vormige kamer hebt of een grote opening ergens, kan je je ei al niet meer kwijt in de software?

Linn rekent dan de roommodes uit en past die aan.

Ik zou meer vertrouwen hebben in systemen als RP, REW, Minidsp, DIRAC die gebruik maken van actuele metingen. Maar waarom probeer je het thuis niet uit zonder direct over te gaan tot aanschaf?


You changed the outcome by measuring it! - Professor Farnsworth
NAD M33, Dali Epicon 6 en 2 x JL-E112, Bacch binaural software

addesmo

Ik heb destijds Linn overgeslagen omdat je met Linn nooit klaar bent. Ze hebben een eindeloos upgrade pad en dat blijft dan jeuken ;)

DofN

#11
Ik zou het ook niet doen, maar ik meen in de berichtjes van larzie al een voorkeur/spanning te voelen bij Linn en dat hij liever bevestigt krijgt dat dit prima is. Mijn ervaring op dit forum is dat als mensen zo posten (mezelf incluis) de onderbewuste keuze al gemaakt is. En ook Google weet al dat larzie binnenkort Linn gaat proberen :)

You changed the outcome by measuring it! - Professor Farnsworth
NAD M33, Dali Epicon 6 en 2 x JL-E112, Bacch binaural software

larzie

Nee hoor nog geen specifieke voorkeur. Ik wil gewoon dat het goed klinkt zonder de issues met het laag weer te krijgen. Ik zag een Linn Majik DSM/4 op marktplaats vandaar. Daarvoor neigde ik meer richting de Arcam SA30 of de Lyngdorf TDAI 1120. In de buurt is een audiozaak die beide merken heeft en ik heb vanaf volgende week 3 weken vrij dus wellicht even er langs voor informatie.

Mijn kamer corrigeren is wat lastiger denk ik. Ik heb een jaren 30 woning, waar niks recht is en met een mooie erker en houten vloer met eronder een kruipruimte. Ideaal. Niet echt dus...

Het zou mooi zijn als ik thuis wat kon beluisteren ivm de specifieke akkoestiek.
Stereo set: || Lyngdorf TDAI 2170 || Tannoy DC10T || JL Audio Fathom F112 || Nordost Flatline Gold mk2 || --- PC Set: || Denon AVR X1000 || Eltax Monitor III ||

Larzie HT

DofN

Het was maar een grapje ook hoor. Het is er eigenlijk te warm voor. Leuk project voor in de vakantie.
You changed the outcome by measuring it! - Professor Farnsworth
NAD M33, Dali Epicon 6 en 2 x JL-E112, Bacch binaural software

sschot

Heb zelf alleen ervaring met Dirac en kan zeggen dat het hier probleemloos mee lukt om een dikke room mode de "kop in te drukken". Verder werkt het relatief eenvoudig en heel doeltreffend.

Het meten vind ik een redelijke klus, zeker voor een brede luister positie en na iedere wijziging in plaatsing moet je dan opnieuw aan de slag. Dus eerst opstelling en plaatsing optimaliseren, daarna een Dirac meting doen.

Het mooie is dat je wel je curves kan blijven aanpassen en je al je wijzigingen op slaat, dus je kan altijd terug naar de 0 meting.
NAD M10 V2 | SA Bonn N8 + Studer900 LPSU | KEF R3 + Focal F900 | REL T5i | Supra MD06 EU/SP MKIII | Supra Lorad SPC | Atlas Hyper 3.5

Tabcam

Het beste ruimtecorrectiesysteem dat ik ken is Trinnov. Het heeft een 3D microfoon (aparte aanschaf) waarmee je de ruimte opmeet en daarna kan je jouw luidsprekers corrigeert en zelfs virtueel kan verplaatsten. Wordt vaak door de dealer ingemeten en aan je smaak aangepast.

Dirac is qua complexiteit vest vergelijkbaar met ARC en de meningen zijn verdeeld over wat betere resultaten geeft. Ik heb zelf veel ervaring met Dirac en maar een paar weken met zowel ARC als RoomPerfect van Lyngdorf.

Waar anderen de eenvoud van Lyngdorf roemen was ik minder blij, ik vind het kunnen aanpassen wel fijn en gaat mijn priijs/presetatiestem naar Dirac. Beste resultaat voor stereo was op een laptop. De huidige receivers vind ik minder maar zeker goed genoeg voor films.
Huiskamerset: PAP Sextet 15 PB, JBL Stage A130,  Arcam 550, Cambridge Audio Edge W, LG CX6LA,, BlueSound Node N130, NVidia Shield TV Pro
Zolderset: Usher Mini Dancer 2 DMD mk II, Anthem I225, Topping D30 Pro, BlueSound Node 2i

addesmo

Ik kom dus van een hele fijne Unison Research s6 met dure buisjes etc. en die heb ik nog. Maar de Lyngdorf tdai3400 heeft wel in mijn moeilijke woonkamer het hele geboem van de bas opgelost met behoud van het karakter van de luidsprekers. Dus al twee jaar heel tevreden. En wat ik zo hoor en lees is de 1120 daar ook toe in staat. Misschien wat minder drive, maar met een sub erbij denk ik ook een prima keuze.

larzie

#17
Quote from: addesmo on July 19, 2022, 19:01:53
Ik kom dus van een hele fijne Unison Research s6 met dure buisjes etc. en die heb ik nog. Maar de Lyngdorf tdai3400 heeft wel in mijn moeilijke woonkamer het hele geboem van de bas opgelost met behoud van het karakter van de luidsprekers. Dus al twee jaar heel tevreden. En wat ik zo hoor en lees is de 1120 daar ook toe in staat. Misschien wat minder drive, maar met een sub erbij denk ik ook een prima keuze.

je hebt ook nog de 2170 geloof ik, maar die hebben ze er tussen uitgehaald. Wel raar. Het prijsverschil tussen de 1120 en 3400 is enorm. Wellicht dat er een nieuwe tussenvariant komt?
Stereo set: || Lyngdorf TDAI 2170 || Tannoy DC10T || JL Audio Fathom F112 || Nordost Flatline Gold mk2 || --- PC Set: || Denon AVR X1000 || Eltax Monitor III ||

Larzie HT


RalphH

Chansig gebruikt BACCH software. Smaakje erbij nog :)
Onkyo rz70 /JBL HDI 1600, Tannoy 609, D750 en custom Tannoy Atmos speakers/ SVS PB13 Ultra & PB12+ /Earthquake Q10B / Epson LS12000 / Lumene 106" / NVIDIA Shield TV Pro
Klikkerdeklik --> HT in de tuinkamer

katwax

Room correction systeem is geen vervanging voor akoestiek in de ruimte, daar waar akoestische aanpassingen in de ruimte voornamelijk de relfecties wegnemen zal een Room correction systeem eerder zorgen dat je DB (SPL) gelijk blijft over bepaalde frequenties. Combinatie van beide is dus meestal de enige goede oplossing.
Wat betreft welke oplossing nu de beste is denk ik ook dat je voor jezelf moet uitmaken of je veel of weinig mogelijkheden wil voor af te stellen. Wil je een namelijk systeem dat je neerzet, wizard doorlopen en de rest doet die zelf, of wil je jezelf eerder erin verdiepen en hierbij zelf mogelijkheden hebben om manueel instellingen te veranderen. Indien niet correct ingesteld kan het slechter klinken als ervoor  :(
Stereo: Kii Three BXT System + Kii Control + Bluesound NODE (N130)
HT: Epson LS10000 - Xtrem Daylight 100"
http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=112543

Staaled

Quote from: larzie on July 19, 2022, 14:46:01
Nee hoor nog geen specifieke voorkeur. Ik wil gewoon dat het goed klinkt zonder de issues met het laag weer te krijgen. Ik zag een Linn Majik DSM/4 op marktplaats vandaar. Daarvoor neigde ik meer richting de Arcam SA30 of de Lyngdorf TDAI 1120. In de buurt is een audiozaak die beide merken heeft en ik heb vanaf volgende week 3 weken vrij dus wellicht even er langs voor informatie.

Mijn kamer corrigeren is wat lastiger denk ik. Ik heb een jaren 30 woning, waar niks recht is en met een mooie erker en houten vloer met eronder een kruipruimte. Ideaal. Niet echt dus...

Het zou mooi zijn als ik thuis wat kon beluisteren ivm de specifieke akkoestiek.
Gezien je beschrijving zou ik Linn links laten liggen. Met name die houten vloer icm holle ruimte is een ding.
Ik zou dat zelfs eerst mechanisch oplossen door je speakers goed te ontkoppelen.
"Inability to accept the mystic experience is more than an intellectual handicap. Lack of awareness of the basic unity of organism and environment is a serious and dangerous hallucination. For in a civilization equipped with immense technological power, the sense of alienation between man and nature leads to the use of technology in a hostile spirit – to the "conquest" of nature instead of intelligent co-operation with nature." (Alan Watts, Psychedelics and Religious Experience, 1968)

larzie

#22
Quote from: Staaled on July 20, 2022, 13:39:39
Gezien je beschrijving zou ik Linn links laten liggen. Met name die houten vloer icm holle ruimte is een ding.
Ik zou dat zelfs eerst mechanisch oplossen door je speakers goed te ontkoppelen.

Hoe bedoel je? Opvullen met korrels de kruipruimte? Wellicht dat issue nu minder is overigens. Nu pvc vloer mer dikkere isolerende ondervloer. In het begin had ik een dunne ondervloer met eenvoudig laminaat.

Quote from: katwax on July 20, 2022, 10:58:39
Room correction systeem is geen vervanging voor akoestiek in de ruimte, daar waar akoestische aanpassingen in de ruimte voornamelijk de relfecties wegnemen zal een Room correction systeem eerder zorgen dat je DB (SPL) gelijk blijft over bepaalde frequenties. Combinatie van beide is dus meestal de enige goede oplossing.
Wat betreft welke oplossing nu de beste is denk ik ook dat je voor jezelf moet uitmaken of je veel of weinig mogelijkheden wil voor af te stellen. Wil je een namelijk systeem dat je neerzet, wizard doorlopen en de rest doet die zelf, of wil je jezelf eerder erin verdiepen en hierbij zelf mogelijkheden hebben om manueel instellingen te veranderen. Indien niet correct ingesteld kan het slechter klinken als ervoor  :(

ARC van de Anthem nam wel de problemen weg. En destijds met een test met een dikke eindversterker was ook beter om de één of andere reden.
Stereo set: || Lyngdorf TDAI 2170 || Tannoy DC10T || JL Audio Fathom F112 || Nordost Flatline Gold mk2 || --- PC Set: || Denon AVR X1000 || Eltax Monitor III ||

Larzie HT

Jean Sibelius

#23
Beste en zonder budget indicatie? Als je het mij vraagt Trinnov (hebben ook een twee (eigenlijk 4) kanaaluitvoering, de Amethyst)

Maar probeer - indien mogelijk (en zoals ook eerder al aangegeven) - eerst zoveel mogelijk passief op te lossen (akoestiek, plaatsing). Als je daarna nog DSP nodig hebt... :)

Succes!
The Confidence Mansion
Electronica Trinnov Altitude32 | VAC Signature 200 IQ's | Parasound JC-1's & A51 | Synology DS918+ & DX517 | Oppo UDP-203 CM2 | AppleTV 4K HDR | PS4
Diverse Artesania Exoteryc 3L & Aire's | Schnerzinger Emi & Giga A3 | PS Audio P3 | AQ Hurricane Power Cords | AQ Diamond HDMI's & RJE's
Projectie JVC DLA-NX9 CM | Stewart 123" StudioTek 130 G3 | CM Fiber HDMI Speakers Von Schweikert VR10-MKII's (fronts) | Dynaudio Confidence C4's (rears) | Velodyne DD18 (sub)

holco

Ik heb eventueel nog een Minidsp DDRC88A + BASS-MANAGEMENT en Dirac live over, meer mogelijkheden ga je niet snel vinden.
<a href="http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=150715.0">My Showcase, click</a>
Auralic Aries G1 (hoer-wege PSU) / Audio-GD R8 (2021) DAC / Hattor The Big preamp / Purifi Audio 1ET400A (SPARKOS LABS SS3602 Dual) / Daudio C1 speakers met ASP / Rythmik F18 subwoofer / Duelund DCA12GA-DCA16GA bi-wire speakerkabel / CANARE L-2T2S XLR kabels / VDH Ultimate USB kabel / Power regenerator AG1500S / Supra LoRad Power cables.