Stroomkabel 3-polig aansluiten op 2-polig?

Started by jef-w, July 11, 2022, 22:34:31

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

jef-w

Mss een domme vraag wat laat open de avond, maar ik heb een Audioquest NRG3 (3-polig), kan ik deze gewoon aansluiten op een apparaat die eigenlijk 2-polig is? :blush:

Lexicon MC-10 / A*BNB ncore / Oppo83SE+TUC / Micro Seiki DQX-500/ Apple TV 4K / Zappiti SE 4K HDR / PS5 
Speakers: M&K 950(L/C/R), M&K S150T(Sur), Gallo Acoustics A'diva SE (atmos)/ A*BNB 2x12pp (sub)

Pjotr27

Zeker, alleen heb je dan geen aarde. Vaak klinkt dat beter, het is alleen minder veilig
Sansui Au-8500, Spring Audio 2a3 versterker, Pel luidsprekerkabels, Ocos kabels, Pel Interlinks, AudioMaat stekkerblok, Aurel Bryan field coil speakers, Spring Audio 1540 dac, M-Way netkabels, Ilusi Audio hoofdtelefoonversterker, Audio Technica ATH-W1000X hoofdtelefoon.

sschot

#2
Universele Power Adapter Iec 320 C14 Om C5 Adapter Converter C5 Om C14 Ac Power Plug Socket 3 Pin IEC320 c14 Connector

https://nl.aliexpress.com/item/32987857832.html?spm=a2g0o.order_list.0.0.21ef79d2kbT0qE&gatewayAdapt=glo2nld

Heb er denk ik ook nog wel 1 liggen, dat is sneller als uit China......

edit
https://nl.aliexpress.com/item/32806480272.html?spm=a2g0o.order_list.0.0.21ef79d2kbT0qE&gatewayAdapt=glo2nld

deze moet je denk ik hebben

edit 2, hier heb ik er ook nog wel 1 van liggen
NAD M10 V2 | SA Bonn N8 + Studer900 LPSU | KEF R3 + Focal F900 | REL T5i | Supra MD06 EU/SP MKIII | Supra Lorad SPC | Atlas Hyper 3.5

jef-w

Quote from: Pjotr27 on July 11, 2022, 23:12:40
Zeker, alleen heb je dan geen aarde. Vaak klinkt dat beter, het is alleen minder veilig

Thnx. Hebben ze mss daarom  Lexicon MC-10 2-polig gemaakt, de MC-4 is nl. 3-polig.

Dan kan ik gewoon de huidige kabel gebruiken.

Lexicon MC-10 / A*BNB ncore / Oppo83SE+TUC / Micro Seiki DQX-500/ Apple TV 4K / Zappiti SE 4K HDR / PS5 
Speakers: M&K 950(L/C/R), M&K S150T(Sur), Gallo Acoustics A'diva SE (atmos)/ A*BNB 2x12pp (sub)

jef-w

Quote from: sschot on July 11, 2022, 23:15:14
Universele Power Adapter Iec 320 C14 Om C5 Adapter Converter C5 Om C14 Ac Power Plug Socket 3 Pin IEC320 c14 Connector

https://nl.aliexpress.com/item/32987857832.html?spm=a2g0o.order_list.0.0.21ef79d2kbT0qE&gatewayAdapt=glo2nld

Heb er denk ik ook nog wel 1 liggen, dat is sneller als uit China......

edit
https://nl.aliexpress.com/item/32806480272.html?spm=a2g0o.order_list.0.0.21ef79d2kbT0qE&gatewayAdapt=glo2nld

deze moet je denk ik hebben

edit 2, hier heb ik er ook nog wel 1 van liggen

Dank voor je reactie, maar het gaat om onderstaande 2-polige aansluiting.
Lexicon MC-10 / A*BNB ncore / Oppo83SE+TUC / Micro Seiki DQX-500/ Apple TV 4K / Zappiti SE 4K HDR / PS5 
Speakers: M&K 950(L/C/R), M&K S150T(Sur), Gallo Acoustics A'diva SE (atmos)/ A*BNB 2x12pp (sub)

sschot

Quote from: jef-w on July 11, 2022, 23:53:59
Dank voor je reactie, maar het gaat om onderstaande 2-polige aansluiting.

Dan idd zoals Pjotr zei...., geen probleem
NAD M10 V2 | SA Bonn N8 + Studer900 LPSU | KEF R3 + Focal F900 | REL T5i | Supra MD06 EU/SP MKIII | Supra Lorad SPC | Atlas Hyper 3.5

Rowdy

Quote from: Pjotr27 on July 11, 2022, 23:12:40
Zeker, alleen heb je dan geen aarde. Vaak klinkt dat beter, het is alleen minder veilig
Denk niet dat het apparaat minder veilig is, het is zelfs dubbel geïsoleerd.

jossie

Voor zover nuttig/nodig:

Het apparaat is leidend in wat er moet gebeuren: geaarde aansluiting (chassisdeel, vaste kabel) ? dan in een geaarde WCD. Meestal staat dan ergens op het apparaat dat het geaard moet worden aangesloten of zeker in de manual.

Ongeaarde, vaste platte stekker of bv het tweepolige chassisdeel op de foto? het maakt niet uit waar je 'm insteekt; geaarde of ongeaarde WCD allebei goed.

Dit geldt voor alle apparaten met een stekker...

Omni !

Tjeb

Conform de NEN 3140 mag er aan een klasse II apparaat (dubbel geïsoleerd) geen geaard snoer zitten. De wet is hier heel duidelijk over...

HJ2

Maar waarom staat dat zo in de NEN?
Zodat een argeloze voorbijganger die de Schuko zijde in handen heeft niet op het verkeerde been wordt gezet over de aarding van het apparaat erachter lijkt mij?
Voor wat betreft de elektrische veiligheid van het apparaat maakt het niets uit lijkt mij imho.
Laat ik het zo zeggen: Hier zou ik wel van de NEN af durven te wijken ;-)
If you always do what you always did, you always get what you always got...

Kingpin

Quote from: HJ2 on August 12, 2022, 08:49:51
Voor wat betreft de elektrische veiligheid van het apparaat maakt het niets uit lijkt mij imho.
Laat ik het zo zeggen: Hier zou ik wel van de NEN af durven te wijken ;-)
Maar dat is 'm het nu net, het maakt namelijk wel uit en heeft alles te maken met veiligheid  ;)
Mainset : Kingpin TVC Preamplifier, Kingpin Tripath Amplifier, Logitech Squeezebox Touch, Kingpin Touch LiPo Power Supply, Metrum NOS DAC Quad, Kingpin Metrum Power Supply, MiniDSP DDRC-22D, Kingpin miniDSP Power Supply, Kingpin Power Distribution System, Audio Physic Brilon 2.0, Audio Physic Luna I, Apogee Wyde Eye, Copulare Zonal Rack

Kingpin

Nu zou dat in de praktijk en vooral bij audio apparatuur die nauwelijks worden verplaatst nagenoeg niet voorkomen op inwendige beschadigingen door gebruik wat indirect een gevaar zou kunnen opleveren als je een dubbelgeisoleerde behuizing gaat voorzien van aarde.
Mainset : Kingpin TVC Preamplifier, Kingpin Tripath Amplifier, Logitech Squeezebox Touch, Kingpin Touch LiPo Power Supply, Metrum NOS DAC Quad, Kingpin Metrum Power Supply, MiniDSP DDRC-22D, Kingpin miniDSP Power Supply, Kingpin Power Distribution System, Audio Physic Brilon 2.0, Audio Physic Luna I, Apogee Wyde Eye, Copulare Zonal Rack

Rowdy

Quote from: Tjeb on August  9, 2022, 22:10:43
Conform de NEN 3140 mag er aan een klasse II apparaat (dubbel geïsoleerd) geen geaard snoer zitten. De wet is hier heel duidelijk over...
De NEN is een regelgeving, geen wet. Van voormalige collega's kreeg ik commentaar, omdat ik in het rapport van onderhoud het woord 'wet' gebruikte in plaats van het woord 'regelgeving '.

SpeedyAndré

Quote from: Kingpin on August 12, 2022, 12:46:28
Nu zou dat in de praktijk en vooral bij audio apparatuur die nauwelijks worden verplaatst nagenoeg niet voorkomen op inwendige beschadigingen door gebruik wat indirect een gevaar zou kunnen opleveren als je een dubbelgeisoleerde behuizing gaat voorzien van aarde.
In dit geval verbind je de aarde niet met het chassis, de 3e pin ontbreekt immers op het apparaat.
Blijft over dat het verwarrend kan zijn.

André  8)
Northstar Extremo CD+dac, Soundaware D100 pro, Monster Sigma 2K, Sphinx PJ8, Aragon Palladium, Infinity Renaissance 90, Xtc + NBS Statement III powercords, Straightwire Virtuoso,
Onkyo Tx-RZ830, Panasonic DMR-UBS80, Oppo Udp-203 + Bdp-83, Shield 4K, HDfury Vertex 2, Google TV 4K +ultra, Toshiba HD-XE1, PS3, PS4 Pro +VR, PS5+VR2, Infinity Kappa center B, 4x Kappa Video II, 4x Oreus (height), SVS PB12ISD, Sony Vpl-VW550ES,  Harmony Elite + Companion, TX-P42U10E, LG UJ620V, VU+ Uno 4K SE, Zidoo Z9S+UHD3000, 50TB in DS1515+, Sony MDR-HW700 (9.1), WH-1000MX3
2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, Atlantic Ex V3 wpboiler 200l+coil, Panasonic MDC07H3E5 L/W warmtepomp

Kjelt

Ik denk dat hier wat dingen door elkaar gehaald worden.

Een klasse 2 apparaat mag nooit een geaarde inlet connector (bv C14) hebben maar een tweepolige bv een C18 inlet connector.  Een geaard snoer met bv C13 connector past op de C18 en dat kan geen kwaad als er een C18 inlet gebruikt wordt want er is geen enkele verbinding tussen het apparaat en de aardaansluiting in de C13 connector.
Netter is het om een snoer met C17 connector te gebruiken.


Een apparaat dat geaard dient te worden MOET een inlet connector met randaarde hebben (bv C14), en mag nooit aangesloten worden met bv een ongeaard snoer (C17 stekker past daarom niet) en ook niet op een ongeaarde wcd (niet consequent voor de in nederland verkochte wcd's, dat dit wel kan).




Tjeb

Quote from: Rowdy on August 12, 2022, 14:08:11
De NEN is een regelgeving, geen wet. Van voormalige collega's kreeg ik commentaar, omdat ik in het rapport van onderhoud het woord 'wet' gebruikte in plaats van het woord 'regelgeving '.

Daar heb je gelijk in echter gebruik je niet aan de regelgeving voldoende apparaten of artikelen en gaat het fout dan kom je al snel met wetten te maken. Met gereedschap bijvoorbeeld de arbo, als het aantoonbaar is dat je een niet gekeurd apparaat hebt gebruikt dan willen ze nog wel eens vervelend worden.