AIAIAI hoofdtelefoon TMA2 Studio Wireless +

Started by J.A.F._Doorhof, August 3, 2023, 10:23:10

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

J.A.F._Doorhof

Denk misschien ook wel eens leuk om een andere review te plaatsen ipv projectoren en Home Theater producten, maar toch is die link er natuurlijk wel.

the sound of music
We hebben het eigenlijk altijd druk en als we een keer vrij hebben dan vind ik het fantastisch om lekker bezig te zijn met muziek opnames, thuis hebben we in feite een ruimte waar ik los kan gaan zonder te denken aan geluidsoverlast maar de ruimte is verre van akoestisch verantwoord. Voor normaal spelen is dat geen enkel probleem maar sinds begin van dit jaar ben ik ook nummers aan het uploaden naar streaming services zoals Tidal, Spotify, Apple Music etc.

Wat sommige niet weten is dat ik ooit begonnen ben als studio mede eigenaar en in die taak verantwoordelijk was voor de opnames/mastering. En hoewel dit absoluut geen Wisseloord was hadden we wel een relatief goede afluister ruimte.

Nu zul je je afvragen, wat is een goede afluister ruimte?
Als we normaal naar muziek luisteren luister je eigenlijk altijd naar een mix van iemand die de opnames zo heeft gemaakt dat hij/zij denkt het op zo veel mogelijk weergevers een goed klankbeeld neerzet. En dat is moeilijker dan je denkt.


Problemen met mastering
Wil je bv een gebalanceerde mix maken dan moet het niet zo zijn dat in de studio de verf van de muren knalt van de bas maar dat je op hoofdtelefoons je hersenen eruit perst door teveel bas, of dat je in de auto alleen maar gebrom hoort en de vocals niet kan volgen.

Dit betekend feitelijk dat je eigenlijk geen mix kan maken op standaard speakers of hoofdtelefoons aangezien die allemaal wel een "kleurtje" geven.

Je zou zeggen, pak dan een hoofdtelefoon of speakers die volledig vlak zijn, en daar zit absoluut wat in, met als nadeel dat elke muziek soort weer andere eisen stelt aan de finale mix en als je echt voor veel weergevers een goede mix wil maken je bepaalde accenten en details net wat meer wil horen dan uiteindelijk in de mix. Een kleine bump in de bas en mid/midhoog vind ik zelf ideaal, het is net niet genoeg om echt te kleuren maar je haalt na langere luistersessies ook nog steeds de kleinste details eruit en als je afmixt op dit soort hoofdtelefoon of speakers vind ik het eind resultaat vaak erg goed klinken op andere weergevers.

Maar goed dan komt het probleem.
Ik doe alles zelf en heb een redelijke ruimte tot mijn beschikking waar ik geen akoestische aanpassingen kan doen, dus ik ben aangewezen op de hoofdtelefoon als het echt netjes moet.

Een van de betere hoofdtelefoons is de Sony MDR-7506 en MDR-7510 (welke ik gebruikte) maar beide zijn bedraad, en op zich lijkt dat geen probleem maar die kabel zit regelmatig flink in de weg en haalt je flink uit de "zone" als je weer eens met je gitaar vast zit in die fricking kabel.

Je zou zeggen, "dan ga je toch draadloos?"
Helemaal waar, subliem.
Ware het niet dat draadloos eigenlijk geen optie is (was).

Latency
Als we kijken naar het bespelen van instrumenten is het essentieel dat op het moment dat ik een toets indruk of een snaar aan sla dat ik "exact" op dat moment het signaal via de hoofdtelefoon of speakers te horen krijg, als daar een vertraging tussen zit spreken we over latency. (lag).

En laat nu net dat de laatste paar jaar veel en veel slechter zijn geworden.
In het verleden hadden we vaak oplossingen die via RF/UHF signalen werkte en daarmee eigenlijk totaal geen latency problemen had. Nadeel is dat de hoofdtelefoons die nu nog dit systeem gebruiken eigenlijk bedoeld zijn om TV te kijken en voor muziek luisteren, laat staan afmixen totaal onbruikbaar zijn, beetje tv kijken geen probleem, maar muziek... no way.

Natuurlijk zijn er professionele oplossingen met zeer lage latency (1-4ms) deze worden vaak gebruikt op podia om de mix naar de artiesten te sturen via in ears. Maar prijzen zijn gigantisch ook ook daar geldt dat ze eigenlijk niet geschikt zijn voor langdurig mastering.

Dus we hebben een dilemma.
Wel wat HADDEN een dilemma.




AIAIAIAI
Aiaiai is een Deens bedrijf met milieu zeer hoog in het vaandel, en aub niet stoppen met lezen, dit is niet zo een "crap product maar goed voor het milieu" Aiaiai doet het op de manier zoals het hoort.

Je kan via de Aiaiai website verschillende hoofdtelefoons bestellen, gericht op verschillende muziek soorten en toepassingen, maar je kan ook zelf je hoofdtelefoon samen stellen. Ze hebben een behoorlijk aanbod aan drivers, oorkappen, hoofdbanden, kabels etc.

Vind je de softe oorkappen niets maar wil je liever on ear?
Geen probleem, je klikt ze los en je wisselt.
Loop je buiten liever met drivers die wat meer Rock/Pop klinken dan de analytische SO5MKII ?
Geen probleem, je wisselt gewoon de drivers binnen een seconde of 5 en je hebt een andere hoofdtelefoon.

Ik heb de Studio Wireless + besteld.
Dit is de versie met de speciale draadloze module voor zeer lage latency.


Dit is het meest uitgebreide systeem van Aiaiai en uitermate geschikt voor het werken met muziek.
De SO5MKII driver is speciaal ontworpen voor de curve die ik eerder al omschreef, duidelijke bas en een kleine boost in het mid/midhoog.

Veelzijdig
Toen ik met de zoektocht begon waren er een paar criteria.
Betaalbaar, wired en wireless en BT, eventueel te repareren.

Al snel kom je er achter dat er eigenlijk helemaal niet zoveel keuze is, buiten wat gamers headphones die via een USB dongle werken is er eigenlijk helemaal niets.

Yamaha heeft een YL-WL500 aangekondigd maar na verschillende dealers gesproken te hebben hoef je je adem niet in te houden, de unit zou in April/Mei op de markt komen maar ze krijgen de licentie niet rond en het kan wel tot oktober of volgend jaar duren voor ze op de markt komen.

Yamaha beloofd wel een waanzinnige 4ms latency maar het prijskaartje is ook wel heftig met 399,00
Daarnaast als je naar de promo flyers kijkt is dit het type hoofdtelefoon wat niet te repareren is en voor 399,00 en een hoofdtelefoon die ook mee gaat op reis is dat een te groot risico voor mij persoonlijk.

Nu was de Aiaiai ook altijd rond de 350,00 en vandaar dat ik hem eigenlijk nooit als optie heb gezien, echter de laatste tijd zie je ze regelmatig voor rond de 280,00 aangeboden worden, wat nog steeds veel geld is maar wel iets wat ik bereidt was te betalen.


4ms vs 16ms
BT heeft een behoorlijke latency welke ook nog eens flink varieert en eigenlijk is zelfs met de beste BT 5 oplossing muziek maken absoluut onmogelijk als je iets zelf moet inspelen. Daarnaast is het ook een kwestie van zwaar gecomprimeerde kwaliteit vs de kabel.

De Aiaiai geeft via BT natuurlijk ook een gecomprimeerd signaal, maar als je overschakelt naar de low latency module hoor je duidelijk veel meer detail en diepte in beeld, de snelheid is een flink stuk hoger en dat is echt goed te horen.

Wanneer is het teveel
Natuurlijk kun je rommelen met cijfers tot je een ons weegt maar het is natuurlijk een kwestie van hoe werkt het in de praktijk.

Met BT zien we geen vertragingen in videos omdat de computer/telefoon een buffer opbouwt en de video iets vertraagt afhankelijk van de latency.

Bij muziek maken is de ultieme test voor mij om met een akoestische gitaar voor een microfoon te gaan zitten en de hoofdtelefoon zo af te stellen dat ik zowel de mix hoor als het instrument zelf. ALs daar maar iets vertraging in zit dan is sneller speler eigenlijk uitgesloten, zie het een beetje als dat je jezelf terug hoort via een vertraging, je kan dan ook niet goed praten.

Als we kijken naar de Aiaiai kan ik bevestigen dat je de latency NIET hoort en ook niet ervaart in die opstelling, ik kan gewoon op snelheid spelen en heb geen enkel probleem met vertraging.

is 0ms niet ideaal?
Ja en nee.
Natuurlijk is hoe lager hoe beter, maar het hoeft absoluut geen 0 te zijn.
Er zijn wat onderzoeken gedaan die aangeven dat het voor muzikanten fijner is om een beat te houden met een latency van 20ms dan met een latency van 0.
Nu heb ik daar enorme vraagtekens bij maar er zit wel wat in.

Als we kijken naar de 16ms latency van de Aiaiai dan komt dit overeen met een speaker die op 3 meter afstand staat van waar je zelf staat..... en laat dit nu eigenlijk dichterbij zijn dan wat je normaal zit voor je gitaar versterker (als je tenminste je oren goed wil houden).


Optelsom
Maar pas op.....
Een van de dingen die ik meteen in mijn setup heb doorgevoerd is het gebruik van een losse console (X32). Het voordeel van een losse console/mengtafel is dat je eigenlijk werkt met "0 ms" latency zelfs als je DAW een flinke latency heeft door VSTs.

Ook al zou de DAW met een seconde vertragen dan nog kan ik perfect op de maat spelen omdat mijn instrumenten via de console lopen en dus tegelijkertijd met de DAW op de speakers komen. Voor mij is dit altijd een punt geweest met spelen, de meeste interfaces geven toch een behoorlijke latency die je vooral bij sneller spelen als irritant gaat ervaren. (let wel dit ligt ver boven de 16ms). Veel high-end interfaces hebben ook een direct optie waardoor je instrument wel rechtstreeks binnenkomt, maar een console of kleine mengtafel is eigenlijk perfect.

Ik haal dit aan om het volgende.
Latency is een optel som.
Je zal elke keer als je ergens doorheen gaat wat ms verliezen.
Wat dus in mijn situatie echt ideaal werkt kan in een andere opstelling absoluut zorgen voor wat meer vertraging, dus ik zou altijd adviseren die goed te testen.

Ik speel via een huizenversterker in een Torpedo Capture wat in principe zorgt voor een minimale latency (niet hoorbaar), speel je via een oudere modeller dan kunnen die zo 20-25ms toevoegen aan je keten, tel daar de 16ms bij op en je zit nog steeds onder de kritische 50 die volgens sommige boven het chorus effect gaan, maar persoonlijk zou ik het liefst dan toch op de kabel spelen, zodra ik vertragingen ga horen ben ik gewoon uit de "zone" :D

Kwaliteit
Eerste half uurtje is de bas wel enorm opvallend, misschien was Billie Eilish ook geen goede keuze :D
Maar wat een detail.
Je hoort letterlijk elke delay, reverb instelling en de plaatsing is subliem, met een mooie wijde bubbel.

Dit is geen noise cancelling headphones en daar doen ze hun best ook niet voor, je hoort nog redelijk wat er om je heen gebeurt als je geen muziek afspeelt, maar daarna is het ook meteen "stil" ik vind dit persoonlijk erg fijn, maar zou ze daardoor niet in een trein adviseren.

Het nummer Bad Guy heb ik verschillende interviews over gezien en Fineas verteld regelmatig dat ze de speakers op de planken hoorde trillen en dat dat effect te horen moet zijn in de finale mix... heel eerlijk... het was me nooit opgevallen maar op de Aiaiai hoor je in het langzame gedeelte inderdaad de planken trillen... bizar.

Daarna terug geluisterd op speakers en verrek... je hoort ze nu ook.
Dit is dus het voordeel van zo een hoofdtelefoon, de kleinste details in de mix worden blootgelegd zonder dat het invloed heeft op het eindresultaat in negatieve zin. Ook muziek klinkt gewoon fantastisch maar wel erg analytisch, persoonlijk vind ik dat juist fijn, maar als je beats gewend bent.... tja dit is HEEL HEEL anders :D

Problemen
Is de Aiaiai perfect ?
Nee natuurlijk niet.
Een paar dingen.

Op BT is het signaal met de SO5MKII aan de lage kant.
Het is nog steeds hard genoeg op 80% om heerlijk in de muziek te verdwijnen maar verwacht geen houseparty geluidsdruk, ook beter voor je oren, en op 100% is het echt tegen de grens aan van waar ik persoonlijk denk, "ja lekker, maar even een tikje zachter aub".

Verder word er online erg veel gesproken over ruis in de draadloze module.
Ik kan bevestigen dat dit waar is :(
Het is echter niet zo erg als sommige je willen doen denken "hissing like a snake", onzin.
Maar je hoort het wel, en ik vind het storend.
Het is echter heel makkelijk op te lossen.

Dit gebeurt alleen op de hoogste geluidsinstellingen op de hoofdband.
De opplossing is kipsimpel.
Zet de hoofdtelefoon op met volume op vol vermogen, je hoort nu op low latency de ruis (op BT en kabel niet), druk nu 2-3x op volume down (afhankelijk van je acceptatie grens), ik heb hem meestal op 3x staan omdat je daar niets meer hoort. Nu is het een kwestie van je pre-amp gewoon wat hoger zetten.

We noemen dit ook wel gewoon de juiste gain staging.
Ik snap niet zo goed waarom professionals dit soort hoofdtelefoons terug sturen omdat ze zelf in hun gain staging een fout maken. Elke pre-amp die je op vol vermogen zet kan ruis toevoegen. Het zou fijn zijn als het niet zo was maar het is zonder problemen op te lossen.

Zowel de preamp van de studio switcher als rechtstreeks aan de X32 geven zoveel volume dat het echt gewoon te hard is via de hoofdtelefoon, dus er zit meer dan genoeg headroom in de set als je gewoon je gain staging in de gaten houdt.



De test
Gister de halve dag gespeeld met de Aiaiai en kan zeggen dat je op een gegeven moment bijna niet meer weet dat je hoofdtelefoons draagt, ik heb regelmatig last met hoofdtelefoons van mijn oren die druk voelen, met de Aiaiai heb ik dat met de zachte oorkappen absoluut niet. Ook zit de hoofdband super comfortable, en ondanks dat ik een redelijk groot hoofd lijk te hebben is ook de druk van de band minimaal, de Sony zit duidelijk strakker en dus niet fijn voor langer dan een half uur.

Aan het eind van de dag was de bas al een stuk losser (Of je went eraan), en was het tijd voor een lange rustperiode van 3-4 uur.
Annewiek naar bed en ik naar de Batcave voor een test mix.

Ik ben nu bezig met een nummer en had al een mix klaar staan voor upload die ook door verschillende mensen wat beoordeeld als goed op hun set. Dus wat kan een mix op de Aiaiai's verbeteren aan een mix waar ik al een tijdje mee bezig was ?

Wel.. op het eerste "oor" helemaal niets.
Maar de nieuwe mix klinkt wel VEEL beter als je meer de diepte in duikt.
Er waren wat punten waar mijn solo te schel klonk zonder dat er teveel hoog in zat, op de speakers heb ik dat er niet echt uitgekregen, op de Aiaiai's hoorde ik echter in de frequentie van de gitaar ook een sample spelen die op dat punt blijkbaar net de frequenties van de solo gitaar uitdempt waardoor je in dat gedeelte de solo net te hard zet waardoor bij de uithalen hoger op de hals de gitaar hard en schel overkomt, echt even zo een punten van "oef dat is schel", in de eerste mix heb ik dat automatisch laten doen maar op de Aiaiai hoorde ik het probleem wel en heb ik een kleine aanpassing gedaan in de achtergrond waardoor de gitaren een flink stuk zachter konden maar wel harder/dominanter over kwamen zonder dat schelle.

De originele mix was niet slecht maar de nieuwe mix ademt meer en loopt veel minder dicht in de bas door wat zeer kleine EQ aanpassingen. Het mooie is dat als ik beide mixen op de speakers beoordeel..... wat denk je..... exact de Aiaiai mix klinkt ook op de speakers veel beter dan de originele :D

Tijdelijke conclusie
Als je een hoofdtelefoon zoekt met low latency mode, maar ook bedraad gebruikt kan worden en ook met BT overweg kan, dan is de Aiaiai een fantastische oplossing.

Het feit dat je zelf alles kan samenstellen en los kan bestellen is natuurlijk vooral tegenwoordig een zeer belangrijk onderdeel in de wegwerp cultuur, met dit soort prijzen is het doodzonde als je je hoofdtelefoon weg moet doen omdat er een driver kapot is.

Het is en blijft veel geld, maar voor wat het levert is het een flinke stap voorwaarts tov de Sony MDR-7510. Heb je geen probleem met kabels dan kan ik je de Sony echt van harte adviseren voor dit werk, maar ik denk dat hij hier nog maar heel weinig gebruikt word.
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

J.A.F._Doorhof

Vind je het leuk om mijn muziek te horen ?
Check dan je favoriete streamingdienst en zoek gewoon onder Frank Doorhof

Altijd leuk om te horen wat je ervan vind.
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

Mediasluis

#2
Mooie diepe review Frank.

Ik heb je opgezocht op Tidal.
Mijn complimenten man, echt heel tof.
Ik hou wel van dat soort gitaarsolo's, waar ze de gitaar lekker laten janken enz.
Doet me weer aan Pink Floyd denken.
Ik draaide vroeger veel blues van Roy Buchannon omdat die ook zo lekker zijn gitaar een verhaal liet vertellen.

Speel jij die gitaar Solo's echt op die snelheid life in?
Ik weet dat Mike Oldfield het vaak langzamer inspeelde en zo die kenmerkende vibratie had.
Dat is hoe mijn goede vriend Erwin Beekveld (laatst overleden) dat soms ook deed met zijn muziek als hij Gitaar inspeelde. Dat was ook echt zo'n alleskunner en de meesten kennen hem van de videoclip 'They're taking the hobbits to Isengard'

Dit is een leuke kant van jou, die ik nog niet kende.
Tof man.

PS. Ik luister zelf altijd op Tidal, vanwege High Res Audio in Master.
Mediasluis levert alle projectors inclusief volledige ISF-Kalibratie Service, waarbij je projector vooraf eerst wordt nagekeken en gecheckt op dooie pixels, waarbij meteen ook de panelen worden uitgelijnd alvorens deze zijn ISF-kalibratie ondergaat voor 2K SDR, ook in 3D en 4K HDR BT2020 (in DCI P3), dit met meerdere gratis her-kalibraties.

Neem gerust contact op met jouw persoonlijke ISF-servicedealer Matthieu,  of maak een afspraak voor een demonstratie bij Mediasluis via +31-180-853391 / +31-645650925 of zend een e-Mail naar [email protected] of kijk voor meer informatie op www.mediasluis.nl/webshop  op  www.mediasluis.nl/reviews  voor de zeer uitgebreide review van allerlei videoprojectors en toebehoren  of ga naar  https://www.facebook.com/mediasluis

J.A.F._Doorhof

Dank je wel ;)
Ik speel alles zelf in ;)

Alleen voor drums leg ik de basis met drummer van logic of superior drummer en pas daarna handmatig nog veel dingen aan via midi

Baspartijen meestal eerst zelf en daarna aangepast met VSTs, zelfde met keys.

Ik kan die instrumenten wel spelen maar niet op het niveau van wat ik wil. En daar helpt midi enorm.

Gitaar partijen zijn stuk voor stuk 100% echt en op tempo ingespeeld. Meestal speel ik het nummer een paar keer van voor naar achteren. En dan neem ik daarna een aantal keer het geheel op en zodra ik denk dat ik het voor 99% goed heb dan gebruik ik die track en gebruik de voorgaande opnames voor die paar noten die ik gemist heb.

Vroeger moest je een punch in en out doen tegenwoordig speel je een aantal keer hetzelfde stuk en je kan dan foutjes op die manier heel snel verbeteren.

Het is puur hobby dus als het goed is hoor je het bij elk nummer beter worden. Het is voor mij meer bedoeld om de vooruitgang in spelen en mastering te volgen. En het is gewoon leuk. Ik kan slecht stil zitten ;)
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

Mediasluis

#4
Quote from: J.A.F._Doorhof on August  3, 2023, 13:22:05Gitaar partijen zijn stuk voor stuk 100% echt en op tempo ingespeeld. Meestal speel ik het nummer een paar keer van voor naar achteren. En dan neem ik daarna een aantal keer het geheel op en zodra ik denk dat ik het voor 99% goed heb dan gebruik ik die track en gebruik de voorgaande opnames voor die paar noten die ik gemist heb.

Vroeger moest je een punch in en out doen tegenwoordig speel je een aantal keer hetzelfde stuk en je kan dan foutjes op die manier heel snel verbeteren.


Nou, goed hoor en in de stijl waar ik wel van hou.
Ik zou willen dat ik zo gitaar kon spelen.
Door mijn dochter ben ik gitaar gaan spelen, maar zeker niet zoals jij doet, wow.
Ik was al blij als ik mezelf kon begeleiden om te zingen.
Mijn buren misschien niet.

Er is inderdaad een hoop verandert vergeleken toen ik zelf nog muziek maakte einde 80's. Toen moest ik alles nog per track foutloos inspelen op mijn Roland D20 PCM Synth met 8 sporen-sequencer, maar als alles uit één apparaat komt klinkt het plat.
Ik herkende de Roland D50 ook overal in de muziek en kon het op een gegeven moment niet meer horen.
Mijn goede vriend Erwin deed veel met Reason, maar ook dat klok behoorlijk digitaal, totdat hij het ging aanvullen  met echte instrumenten en dat gaf meteen veel meer diepte.

Quote from: J.A.F._Doorhof on August  3, 2023, 13:22:05Het is puur hobby dus als het goed is hoor je het bij elk nummer beter worden. Het is voor mij meer bedoeld om de vooruitgang in spelen en mastering te volgen. En het is gewoon leuk. Ik kan slecht stil zitten ;)


Mooie uitlaatklep, toch?
Voor een hobbyist pak je het serieus aan.

IK denk dat Annewiek behoorlijk trots op je is.
Mediasluis levert alle projectors inclusief volledige ISF-Kalibratie Service, waarbij je projector vooraf eerst wordt nagekeken en gecheckt op dooie pixels, waarbij meteen ook de panelen worden uitgelijnd alvorens deze zijn ISF-kalibratie ondergaat voor 2K SDR, ook in 3D en 4K HDR BT2020 (in DCI P3), dit met meerdere gratis her-kalibraties.

Neem gerust contact op met jouw persoonlijke ISF-servicedealer Matthieu,  of maak een afspraak voor een demonstratie bij Mediasluis via +31-180-853391 / +31-645650925 of zend een e-Mail naar [email protected] of kijk voor meer informatie op www.mediasluis.nl/webshop  op  www.mediasluis.nl/reviews  voor de zeer uitgebreide review van allerlei videoprojectors en toebehoren  of ga naar  https://www.facebook.com/mediasluis

J.A.F._Doorhof

#5
Tascam 4 sporen recorder met tape ;)
Later in de studio een 8 sporen tape deck en daarna naar dat

Alles moest in 1x goed en bouncen mocht je 0.0 fouten in maken.

Ben nu met nummers bezig waar al rond de 40-50 sporen gebruikt worden. Dat was toen ondenkbaar. Opent zoveel nieuwe mogelijkheden;)

Heb vroeger heel veel gespeeld en lokaal een aantal jaar les gegeven. Daarna heel lang niet gespeeld en eigenlijk pas 3-4 jaar geleden het weer opgepakt na een avond live mee gespeeld te hebben (1 solo) met de band van Scott Kelby. Had het bloed op mijn vingers zitten ;). Maar daarna wel weer opgepakt toen ik thuis kwam.

Heeft zeker tot vorig jaar geduurd voor ik op mijn oude niveau zat. Maar speel nu wel beter gelukkig als toen ;). Probeer vooral meer "zanglijnen" te spelen en themas ipv mindless noten in een zo snel mogelijk tempo.

www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

Mediator

Een zeer uitgebreide review over de aiaiai. De software Superiour drummer en dan de laatste versie gebruiken veel drummers ook bij een Roland elektronisch drumstel en wordt gezien als het best klinkende. Logisch ook want het zijn opgenomen akoestische drumstellen waar het allemaal vandaan komt. Je bent een aardig eind op weg Frank met je muziek. Mijn vraag zou eerder zijn wie schrijft de nummers en waarom leen je geen echte drummer? Ik snap dat je de drums met programma's als Superiour drummer helemaal recht/perfect krijgt maar ik ben juist voor de invulling van een levend iemand. Een goede drummer brengt altijd iets mee aan eigenheid. Knap dat je dit allemaal zo doet. Complimenten zijn wel op zijn plaats.

TornadoGo

#7
Ik gebruik sinds ruim een jaar een AiAiAi met S10 units voor mijn DJ werk en ben er ook heel tevreden mee. Het handige is dat deze units zowel via BT als bedraad aangesloten kunnen worden, ik gebruik hem dus naast het DJ werk ook voor draadloos muziek luisteren, calls, etc. Het is ook prettig dat alles modulair en vervangbaar is.
Sonos Arc, One SL's & Sub | LG OLED55GX

J.A.F._Doorhof

@Mediator
Thanks
Ik schrijf tot nu toe alles 100% zelf
De reden dat ik geen drummer gebruik...
Pure frustratie ;)

Ben gedurende corona begonnen met opnames en heb verschillende oproepjes geplaatst. Tegenwoordig met stems maakt het niet meer uit wat voor software je gebruikt alles is compatible dus ik dacht, mooi om samenwerkingen te doen, ieder op zijn eigen tempo en vanuit huis.

Wel enorm veel reacties van zangers, drummers, bas etc. Uiteindelijk maar een paar die ook een demo hebben gekregen, super enthousiast en daarna..... Weken en maanden gingen voorbij, te druk, laptop kapot, microfoons niet goed.

Wat ik van zangers binnen kreeg was niet te gebruiken, losse samples ipv een stem, en zelfs auto tune zei "laat maar" bij een hoorde je de moeder op de achtergrond nog wat roepen.

Uiteindelijk 1 drummer gehad die wat heeft ingespeeld. Dat ging super. Maar daarna ook niets meer.

Echt heel jammer. Maar ik wil geen maanden wachten op een track waar ik niets mee kan. Een maand is geen probleem maar 5-6 maanden. Nee. En dat waren geen pro's.

Als je je geroepen voelt enorm graag. Samenwerken is altijd veel leuker en dan groeit een nummer ook veel meer.

Ben nu gelukkig na 3 jaar in aanraking gekomen met een zangcoach die ver boven het niveau ligt wat ik gehoopt had en die heeft soortgelijke ervaringen en we zijn zonder verwachtingen begonnen met 1 nummer van haar en 1 van mij en dat gaat een langdurige samenwerking worden :)

Eerste nummer is nu bijna klaar.

Dus als je wilt drummen, ik heb zat materiaal als demo en sta altijd open voor ideeën van andere. Het is geen wedstrijd om een hit te maken, maar wel enorm leuk.
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

J.A.F._Doorhof

@TornadoGo
Leuk.
Het modulaire en het prijsverschil met de yamaha heeft me over de streep getrokken.

Ik was even bang voor de 16ms latency aangezien ik met software modelers het vaak al merk als onplezierig zweef effect.

Gisteren even met een ge300 een uurtje gespeeld met speakers en de aiaiai en moet eerlijk zeggen dat als het er is, ik het niet hoor. Dus draadloos is nu absoluut een optie voor opnames.

Het is inderdaad een zeer veelzijdige hoofdtelefoon 3 manieren van aansluiten lijkt me genoeg ;)

Heb jij ook de so5mkII met de overears ?
Of de DJ versie ?

Ben wel benieuwd naar het verschil. De studio versie zit namelijk al zo dik in de bas dat ik me niet kan voorstellen wat een basboost nog doet.

En ze hebben nog de s010 die nog vlakker zou moeten zijn.

Dat lokte me dus aan de aiaiai je kan drivers ook wisselen en ik twijfel nog steeds tussen open en closed back. En met aiaiai zit die kans er in ieder geval in dat je drivers kan wisselen als ze een open back zouden maken. Of bv een noise cancelling optie.
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

zwabber

Net even snel op spotify naar je muziek geluisterd .
Wauw dat had ik niet verwacht ! dat klink lekker .
Vanavond laat eens goed luisteren met de koptelefoon op .
Ik als oud metalhead kan dit zeker waarderen .

LG 65cx6la. Onkyo tx-nr 5010.  Quadral aumun orkan Vlll. Audio monitor LCR GS. GSFX . Rel R505. Dune hd duo. Advance acoustic mcd 204.

J.A.F._Doorhof

Dank je wel.
Komt binnenkort weer wat nieuws
Probeer elke week wat op te nemen dus doe meestal elke 3-4 weken een nieuw nummer
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

gerard1

#12
Nu ben ik wel heel nieuwsgierig geworden, is het ook op Deezer te vinden?

Edit, binnen een paar seconden gevonden, ben benieuwd.

J.A.F._Doorhof

Als het goed is op alle streaming services.
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

J.A.F._Doorhof

Nieuwe release.
Nu op Spotify, de rest volgt de komende dagen/weken.

Nummer heet Nothing.
https://shorturl.at/dqwAO

Eerste nummer wat 99% gemixt is op de AIAIAI
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

TornadoGo

Quote from: J.A.F._Doorhof on August  5, 2023, 07:41:16@TornadoGo
Heb jij ook de so5mkII met de overears ?
Of de DJ versie ?

Ik heb deze configuratie met de on-ears: TMA-2 S10-H02-E02-C05

Volgens mij is het enige verschil tussen de S05 en de S10 dat de laatste ook Bluetooth en een microfoon heeft. Daardoor kan ik hem nu dus ook gebruiken voor calls, muziek luisteren, etc..
Sonos Arc, One SL's & Sub | LG OLED55GX

J.A.F._Doorhof

En hij zou een vlakker klankbeeld geven.
Ik kan je de oren van de studioversie van harte aanbevelen, ik kan slecht tegen hoofdtelefoons op mijn oren voor langere tijd en met die zachte heb ik geen issues.
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"