Review JVC DLA-NZ7 en JVC DLA-NZ8 HDMI 2.1 8K Laserprojectors

Started by Mediasluis, July 11, 2022, 13:36:08

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Mediasluis

Velen houden hun ogen momenteel gericht op de nieuwe Sony Laser projectors die gaan komen. Maar eerder al heeft JVC zijn nieuwe DiLA 8K Laserprojectors gelanceerd voor diegene die met minder geen genoegen neemt en welke echt zeer moeilijk te overtreffen zijn. Je leest het goed,... deze JVC projectors begrijpen 8K materiaal via de HDMI 2.1 ingangen met HDCP 2.3 en laten je dat ook goed zien. JVC stond er natuurlijk al om bekend dat hun projectors met DiLA panelen de meest indrukwekkende zwartweergave op je projectiescherm geven en vooral als je van een OLED TV afkomt, kun je er eigenlijk niet omheen om voor een JVC projector te gaan, wil je niet met spijt zitten te kijken en het liefst weer naar je TV rennen. Het enige waar voorheen de concurrentie wat beter in was is hoe vloeiend de bewegende beelden werden neergezet. Maar met deze nieuwe serie JVC projectors is dat nu verleden tijd.

Vaker al stelde ik mezelf de vraag;
- Wat als deze JVC projectors dat diepe zwart nou met nog meer lichtopbrengst konden weergeven?
- Wat als ze dat dan ook nog met meer rust tijdens bewegend beeld kunnen doen?
- Is het nog wel mogelijk om dat zwart zelfs nog dieper te krijgen?
- Hoe gaaf zou het zijn als Laser ook voor de consument bij JVC bereikbaar zou worden?
Het blijkt dat ze bij JVC gedachten kunnen lezen, want ze hebben echt aan alles gewerkt.

JVC is dus als eerste gekomen met Laserprojectors die via hun eShift-X DiLA techniek en HDMI 2.1 videobewerking daadwerkelijk 8K beeldmateriaal kunnen verwerken en laten zien.
Zo is de JVC DLA-NZ7B als instapper met als B2B equivalent JVC DLA-RS2100 een native 4K/120P Laserprojector met 8K/60P via eShift-8K (2x), met een lichtopbrengst van 2200 Lumen en een native 40.000:1 Contrast tot oneindig.

Deze wordt gevolgd door zijn grotere broer de JVC DLA-NZ8B met als B2B equivalent JVC DLA-RS3100 en is weliswaar ook een native 4K/120P Laserprojector met 8K/60P via 8K eShift-X (4x) welke in 4 richtingen werkt en daarmee de *K resolutie veel volwaardiger weergeeft. Hierin gaat hij dus nog een stapje verder. Deze heeft net als zijn nieuwe grote broer de NZ9 ook nog een nieuw Ultra-High Contrast Optiek en reduceert hiermee de interne overstraling van terugkerend licht en verbetert hiermee de beeldkwaliteit enorm. Het native contrast is hierdoor met 80.000:1 verdubbeld en gaat met de Dynamic Laser Control tot oneindig. Dit tesamen met de wat hogere lichtopbrengst van 2500 Lumen geeft duidelijk een zelfs nog mooier eindresultaat. En wat ikzelf ook erg belangrijk vind is dat de NZ8 wel weer een DCI P3 filter heeft om de kleurdiepte tijdens 4K weergave volledig in P3 te vertonen, zoals je dit al jaren in de bioscoop ziet en dat verschil zie je goed. Daarmee is de NZ8 eigenlijk pas echt de opvolger van de vorige N7 en geeft zonder de Dynamic Laser Control al een native 80.000:1 contrast ratio, maar met die functie wordt het zelfs nog mooier.

Voor wie het beste niet genoeg is, kan natuurlijk doorsparen voor de absolute topper, de ultieme JVC DLA-NZ9B met als B2B equivalent JVC DLA-RS4100, welke ik nog niet heb kunnen vergelijken. Deze doet dit alles volgens JVC met 3000 Lumen en een 100.000:1 Native contrast. De gebruikte onderdelen in deze projector zijn allen met de hand gesorteerd. De gebruikte lens hiervoor is met zijn 100mm doorsnee echt enorm groot en bestaat uit 18-elementen in 16-groepen waarvan het glas ongekend zuiver is en perfect gecoat. Deze lens heeft een 2x zoombereik met een Lens Shift van horizontaal 43% en verticaal 100% en weegt maar liefst 2.2Kg zwaarder dan die van de NZ7 en NZ8. Bij de vorige NX9 dacht ik in eerste instantie dat het verschil niet zo dramatisch zou zijn t.o.v. de N7, maar oh oh oh wat had ik dat mis zoals je in deze korte review HIER nog kunt lezen. Daarom kan ik mij nu wel zo'n beetje voorstellen wat dat met deze nieuwe techniek kan gaan geven, dus zodra ik de NZ9 onder handen neem vul ik deze review aan.

Al deze 8K Laser projectors hebben een HDMI 2.1 videoverwerking van 48GB per seconde en geven hiermee meteen een nog schoner, meer gedetailleerd en veel rustiger beeld en dat niet alleen in 24P, maar ook in 4K-120fps of 8K-60fps (fps staat voor frames per second). Jawel,... deze nieuwe JVC NZ-Laserprojectors converteren het beeld niet alleen naar 8K, maar verwerken ook daadwerkelijk een 8K input informatie en verspreiden die informatie via de eShift-X met een 8K resolutie op het scherm, door de 3x Native 4K DiLA panelen met 240hz in 4 richtingen (NZ7 in 2 richtingen) te bewegen. (De voorheen duurste NX9 deed dit eerder alleen nog 2 richtingen op, maar kon geen 8K input verwerken.) Deze JVC DLA-NZ-serie doet dat dus wel, met als resultaat; een prachtig realistisch beeld, vol contrast om van te genieten en dat ongeacht de bron, of het nu via videostreaming gaat, of met een 4K UltraHD Blu-Ray. Daarbij worden zowat alle HDR formaten ondersteund zoals; HDR10 van Blu-ray en streaming, HLG van broadcast uitzendingen, en de laatste HDR10+ variant met dynamische MetaData. Er is hiervoor een keuze uit 2 soorten dynamische Tone Mapping, dit voor zowel Frame Adaptive HDR alsook HDR10+, welke de dynamische informatie van de producent voor elke scene al in de MetaData heeft zitten. JVC's gepatenteerde Frame Adaptive HDR geeft elk ander merk het nakijken wat HDR betreft en analyseert met z'n eigen originele algoritme de helderheid in de HDR10 MeteData en past dat per beeldje aan. Dit alles om je te verzekeren van een optimale beeldbeleving.

Voor gamers is de 4K/120P beeldverwerking ideaal voor het gamen in Low Latency Mode wat de vertraging bij PC en Console spellen enorm reduceert, wat natuurlijk meteen invloed heeft op je reactie bij snelle bewegingen en schokkend beeld elimineert en alle nieuwe JVC projectors maken hier effectief gebruik van tijdens het weergeven van high frame-rate materiaal op je enorme grote scherm.

Voor de 3D fanaten onder ons is het geweldig om te weten dat al JVC's nieuwe projectors ook nog steeds de mogelijkheid bieden om een geweldig spectaculaire 3D weergave neer te zetten op je grote scherm.

Misschien ben je van de specs qua Contrast Ratio op zich niet echt onder de indruk, omdat er vaak met veel grotere getallen wordt gegooid. Maar bedenk dat JVC als één van de weinige altijd wat zuinig is met de vermelding van deze specificaties, terwijl veel fabrikanten bijna schreeuwen met grote getallen in hun specificaties, wat bijna lachwekkend is na het daadwerkelijk aanschouwen van het resultaat op het scherm. JVC zet hier juist een zeer bescheiden getal neer en toch heeft de concurrentie hier in de praktijk echt het nakijken.
Wie al versteld stond van wat de lamp projectors van JVC lieten zien, valt stijl achterover van wat deze NZ-serie Laserprojectors van JVC je gaan laten zien.

Intussen heb ik in de demoruimte al een tijdje deze JVC DLA-NZ8B staan naast de JVC DLA-NP5 lampprojector met HDMI 2.1 voor 4K/120P weergave, waarvan ik eerder al eens een review had geschreven. Ook heb ik de JVC DLA-NZ7 flink onder de loop genomen welke naast de NZ8 door klanten zijn besteld. Daarom zal ik beide Laserprojectors hier in deze review gaan behandelen.    Ik ben wel blij te kunnen vermelden dat JVC als één van de weinige leveranciers gewoon goed kan leveren, omdat ze hun fabriek naar Japan hebben verhuist. Dat was een zeer slimme set van JVC.

Laten we dus snel gaan kijken hoe ze presteren.

Lees de zeer uitgebreide review hier bij Mediasluis:
https://mediasluis.nl/review/jvc-dla-nz7-en-jvc-dla-nz8-8k-hdmi-21-laser-projectors
Mediasluis levert alle projectors inclusief volledige ISF-Kalibratie Service, waarbij je projector vooraf eerst wordt nagekeken en gecheckt op dooie pixels, waarbij meteen ook de panelen worden uitgelijnd alvorens deze zijn ISF-kalibratie ondergaat voor 2K SDR, ook in 3D en 4K HDR BT2020 (in DCI P3), dit met meerdere gratis her-kalibraties.

Neem gerust contact op met jouw persoonlijke ISF-servicedealer Matthieu,  of maak een afspraak voor een demonstratie bij Mediasluis via +31-180-853391 / +31-645650925 of zend een e-Mail naar info@mediasluis.nl of kijk voor meer informatie op www.mediasluis.nl/webshop  op  www.mediasluis.nl/reviews  voor de zeer uitgebreide review van allerlei videoprojectors en toebehoren  of ga naar  https://www.facebook.com/mediasluis

williams

Hoi Mattheu erg mooie review weer en als de mogelijkheid er is kom ik snel is wat demo kijken van deze kanjers .
Zou je trouwens een keer met de motionflow op high kunnen kijken of er dan nog steeds artefacten zijn zoals dat met mijn N5 is .
JVC NP-5   Marantz Cinema 40  ,B&W ct 7.5 /klipsch  atmos / REL ht1508
Stewart Studio Tech 130 G4  21/9 with masking  ,HTPC madVR  ,Apple TV4K
Dune HD solo 4k ,  Chord spm2400 ,Panasonic DMP-UB9000 ,Sony 55xe9305 ,Sonos playbar , Zidoo Zx9 , Pioneer CLD 925 , Panamorph DCR, Bluesound Node 2.

Teejoo


reza

Mooie uitgebreide review! benieuwd naar je Sony review.
Jezus zegt :'' In het huis van mijn Vader zijn vele kamers''
Reza zegt : '' Kom dus naar binnen"

Mediasluis

Badankt allemaal.

@ Willeams. Je gebruikt je JVC nu in High omdat je naar meer rust zoekt. Op de nieuwe modellen ga je die rust goed beleven en dat gewoon in Low.
Maar ik zal nog eens voor je kijken in High.
Mediasluis levert alle projectors inclusief volledige ISF-Kalibratie Service, waarbij je projector vooraf eerst wordt nagekeken en gecheckt op dooie pixels, waarbij meteen ook de panelen worden uitgelijnd alvorens deze zijn ISF-kalibratie ondergaat voor 2K SDR, ook in 3D en 4K HDR BT2020 (in DCI P3), dit met meerdere gratis her-kalibraties.

Neem gerust contact op met jouw persoonlijke ISF-servicedealer Matthieu,  of maak een afspraak voor een demonstratie bij Mediasluis via +31-180-853391 / +31-645650925 of zend een e-Mail naar info@mediasluis.nl of kijk voor meer informatie op www.mediasluis.nl/webshop  op  www.mediasluis.nl/reviews  voor de zeer uitgebreide review van allerlei videoprojectors en toebehoren  of ga naar  https://www.facebook.com/mediasluis

williams

Nee ik gebruik de hoge stand juist niet omdat dit vol met artefacten zit ,vandaar dat ik op low draai.
Maar ik denk wel dat hier meer winst is te behalen doordat dit een veel scherper plaatje oplevert met ook veel meer diepte in het beeld .
Moet wel zeggen dat het per film verschilt kwa artefacten.Neem bv 1917 is die redelijk goed te kijken is op high en je zult je verbazen hoeveel beter deze film eruit ziet met zoveel scherpte diepte dus .
Snap dan ook niet dat hier geen externe scalers of iets dergelijks voor is met een berg rekenkracht aan board .
Heb wel op het avs forum gelezen dat madVR met iets dergelijks bezig is te ontwikkelen maar dat dit alleen op de extreme komt te zitten en niet op de htpc versie 🙁
JVC NP-5   Marantz Cinema 40  ,B&W ct 7.5 /klipsch  atmos / REL ht1508
Stewart Studio Tech 130 G4  21/9 with masking  ,HTPC madVR  ,Apple TV4K
Dune HD solo 4k ,  Chord spm2400 ,Panasonic DMP-UB9000 ,Sony 55xe9305 ,Sonos playbar , Zidoo Zx9 , Pioneer CLD 925 , Panamorph DCR, Bluesound Node 2.

Mediasluis

Met de kennis van nu heb ik het gedeelte over 3D en de conclusie aangepast.
Mediasluis levert alle projectors inclusief volledige ISF-Kalibratie Service, waarbij je projector vooraf eerst wordt nagekeken en gecheckt op dooie pixels, waarbij meteen ook de panelen worden uitgelijnd alvorens deze zijn ISF-kalibratie ondergaat voor 2K SDR, ook in 3D en 4K HDR BT2020 (in DCI P3), dit met meerdere gratis her-kalibraties.

Neem gerust contact op met jouw persoonlijke ISF-servicedealer Matthieu,  of maak een afspraak voor een demonstratie bij Mediasluis via +31-180-853391 / +31-645650925 of zend een e-Mail naar info@mediasluis.nl of kijk voor meer informatie op www.mediasluis.nl/webshop  op  www.mediasluis.nl/reviews  voor de zeer uitgebreide review van allerlei videoprojectors en toebehoren  of ga naar  https://www.facebook.com/mediasluis

Mediasluis

JVC heeft zojuist vooral voor deze modellen NZ-laser projectors een zeer grote firmware 2.0 update gedaan, zeg maar upgrade.
Lees de verschillen in deze zeer uitgebreide review hier bij Mediasluis:
https://mediasluis.nl/review/grote-jvc-projector-upgrades-via-firmware-jvc-dla-np5-dla-nz7-dla-nz8-en-dla-nz9
Mediasluis levert alle projectors inclusief volledige ISF-Kalibratie Service, waarbij je projector vooraf eerst wordt nagekeken en gecheckt op dooie pixels, waarbij meteen ook de panelen worden uitgelijnd alvorens deze zijn ISF-kalibratie ondergaat voor 2K SDR, ook in 3D en 4K HDR BT2020 (in DCI P3), dit met meerdere gratis her-kalibraties.

Neem gerust contact op met jouw persoonlijke ISF-servicedealer Matthieu,  of maak een afspraak voor een demonstratie bij Mediasluis via +31-180-853391 / +31-645650925 of zend een e-Mail naar info@mediasluis.nl of kijk voor meer informatie op www.mediasluis.nl/webshop  op  www.mediasluis.nl/reviews  voor de zeer uitgebreide review van allerlei videoprojectors en toebehoren  of ga naar  https://www.facebook.com/mediasluis

williams

Mooie stukje tekst geworden met een heldere uitleg van de laatste update. 😊👍🏻
Vind je na de laatste update de NP5 een te rechtvaardige  upgrade t.o.v. een N5 of is dit verschil te klein ?
JVC NP-5   Marantz Cinema 40  ,B&W ct 7.5 /klipsch  atmos / REL ht1508
Stewart Studio Tech 130 G4  21/9 with masking  ,HTPC madVR  ,Apple TV4K
Dune HD solo 4k ,  Chord spm2400 ,Panasonic DMP-UB9000 ,Sony 55xe9305 ,Sonos playbar , Zidoo Zx9 , Pioneer CLD 925 , Panamorph DCR, Bluesound Node 2.

Mediasluis

Vind ik wel moeilijk om voor je te beslissen Williams.
Je hebt het nu eigenlijk wel over 2 generaties aan opwaardering.
- De Frame Interpolatie was al geweldig ten opzichte van de N5.
- Ook is het HDR er nu behoorlijk op vooruit gegaan.
Maar deze upgrade is wel het meest effectief op de NZ-Serie laserprojectors.

Laat ik het zo zeggen.
Als ik een N5 in de demo had staan en ik moest hem vervangen voor de NP5 zou ik nu wel heel erg blij zijn met het verschil.

Maar kom gerust weer eens langs voor een demonstratie hier?
Zet ik een Starbucks achtige Cappuccino voor je en praten we weer eens bij.
Je kunt hem dan naast de andere laserprojectors zien, maar dat hoeft niet persé.
Jij hebt geen één op één vergelijk nodig om het verschil te zien met de n5 waar je nu op kijkt en wat de NP5 hier doet.
Mediasluis levert alle projectors inclusief volledige ISF-Kalibratie Service, waarbij je projector vooraf eerst wordt nagekeken en gecheckt op dooie pixels, waarbij meteen ook de panelen worden uitgelijnd alvorens deze zijn ISF-kalibratie ondergaat voor 2K SDR, ook in 3D en 4K HDR BT2020 (in DCI P3), dit met meerdere gratis her-kalibraties.

Neem gerust contact op met jouw persoonlijke ISF-servicedealer Matthieu,  of maak een afspraak voor een demonstratie bij Mediasluis via +31-180-853391 / +31-645650925 of zend een e-Mail naar info@mediasluis.nl of kijk voor meer informatie op www.mediasluis.nl/webshop  op  www.mediasluis.nl/reviews  voor de zeer uitgebreide review van allerlei videoprojectors en toebehoren  of ga naar  https://www.facebook.com/mediasluis

williams

Quote.  Maar kom gerust weer eens langs voor een demonstratie hier?
Zet ik een Starbucks achtige Cappuccino voor je en praten we weer eens bij.
Je kunt hem dan naast de andere laserprojectors zien, maar dat hoeft niet persé.
Jij hebt geen één op één vergelijk nodig om het verschil te zien met de n5 waar je nu op kijkt en wat de NP5 hier doet.   


Dat kom ik zeker doen binnenkort maar ik ben alleen een thee liefhebber 😉
JVC NP-5   Marantz Cinema 40  ,B&W ct 7.5 /klipsch  atmos / REL ht1508
Stewart Studio Tech 130 G4  21/9 with masking  ,HTPC madVR  ,Apple TV4K
Dune HD solo 4k ,  Chord spm2400 ,Panasonic DMP-UB9000 ,Sony 55xe9305 ,Sonos playbar , Zidoo Zx9 , Pioneer CLD 925 , Panamorph DCR, Bluesound Node 2.

Mediasluis

Ch ja dat ois waar ook.
Nou, ik heb allemaal verse thee's om uit te kiezen.
Mediasluis levert alle projectors inclusief volledige ISF-Kalibratie Service, waarbij je projector vooraf eerst wordt nagekeken en gecheckt op dooie pixels, waarbij meteen ook de panelen worden uitgelijnd alvorens deze zijn ISF-kalibratie ondergaat voor 2K SDR, ook in 3D en 4K HDR BT2020 (in DCI P3), dit met meerdere gratis her-kalibraties.

Neem gerust contact op met jouw persoonlijke ISF-servicedealer Matthieu,  of maak een afspraak voor een demonstratie bij Mediasluis via +31-180-853391 / +31-645650925 of zend een e-Mail naar info@mediasluis.nl of kijk voor meer informatie op www.mediasluis.nl/webshop  op  www.mediasluis.nl/reviews  voor de zeer uitgebreide review van allerlei videoprojectors en toebehoren  of ga naar  https://www.facebook.com/mediasluis

Mediasluis

Update September 2023
De JVC DLA-NZ7 is nu van €10.999 verlaagd naar €8999 en is met een prijsverlaging van €2000 erg interessant geworden.
Zie het hier bij Mediasluis: https://mediasluis.nl/webshop/product/260/JVC-DLA-NZ7-Native-4K-eShift-8K-Laser-3D
Mediasluis levert alle projectors inclusief volledige ISF-Kalibratie Service, waarbij je projector vooraf eerst wordt nagekeken en gecheckt op dooie pixels, waarbij meteen ook de panelen worden uitgelijnd alvorens deze zijn ISF-kalibratie ondergaat voor 2K SDR, ook in 3D en 4K HDR BT2020 (in DCI P3), dit met meerdere gratis her-kalibraties.

Neem gerust contact op met jouw persoonlijke ISF-servicedealer Matthieu,  of maak een afspraak voor een demonstratie bij Mediasluis via +31-180-853391 / +31-645650925 of zend een e-Mail naar info@mediasluis.nl of kijk voor meer informatie op www.mediasluis.nl/webshop  op  www.mediasluis.nl/reviews  voor de zeer uitgebreide review van allerlei videoprojectors en toebehoren  of ga naar  https://www.facebook.com/mediasluis