Nieuwbouw; In-ceiling projectiescherm hulp gevraagd!

Started by Inverted_world, July 10, 2022, 19:06:27

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Inverted_world

Hi iedereen,

Nieuw hier en opzoek naar adviezen. De bouw van ons nieuwe huis is gestart, en omdat het nieuwbouw is leek het ons de perfecte kans om een (nagenoeg) onzichtbaar home-cinema te creeeren in de woonkamer d.m.v. van een ingebouwd projectiescherm. We wilden sowieso al spots laten inbouwen, dus een complete plafond verlaging leek me dan mooier dan een koof.

Ik ben gelukkig vrij handig in 3D software en heb verschillende lage kwaliteit renders kunnen maken.

De plafondhoogte is bij oplevering 263cm. Ik ga er vanuit dat dat naar 251cm verlaagd moet worden.


Beamer: LG HU810PW 4K UHD Smart Projector (afstand lens tot scherm +/- 5.2m)
Verlaging plafond: 12cm.

Optie 1: EVANESCE TAB TENSION B - 120" (95mm case height) - 1199,-
Optie 2: EVANESCE TAB TENSION - 135" (118mm case height) - 1.789,-

Mensen hier die ervaring hebben met bovenstaande schermen en de inbouw ervan? De documentatie en het beeldmateriaal online voelt behoorlijk gedateerd online..

Ik heb verder eigenlijk geen opties gevonden van inbouwschermen die kleinere cases hebben. Dus in die zin, mocht iemand tips hebben, dan hoor ik dat graag!

Wat zouden jullie doen qua scherm formaat? Ik heb het gevoel dat de 120" misschien net wat klein zou voelen voor de 'bioscoop ervaring'. Voordeel zou zijn dat het plafond iets hoger kan blijven (2cm verschil). Maar of dat echt merkbaar is weet ik niet.

Met de 135" heb ik als voordeel dat het scherm netjes voor de TV valt, maar enigzins in de knel komt met de totale hoogte en de 'platenspeler' die op het tv-meubel staat. Dat scheelt echt vrij weinig in cm's haha. Vandaar dus dat ik er vanuit ga dat hij ingesteld kan worden om niet verder dan een X aantal CM te zakken?

Een middenmaat zou tof zijn, maar helaas niet kunnen vinden.

Mensen nog tips of adviezen?  :)




Teejoo


Inverted_world

Quote from: Teejoo on July 10, 2022, 19:38:19
Is dat een 21:9 of 16:9 scherm?

16:9. Vertekend wellicht iets door de 16mm lens van de "camera".

J.A.F._Doorhof

We kunnen bepaalde schermen leveren met een custom drop.
Dus dan kan het echt op maar voor je situatie
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

Teejoo

Quote from: Inverted_world on July 10, 2022, 19:48:30
16:9. Vertekend wellicht iets door de 16mm lens van de "camera".
Ik zou dan sowieso eens een 21:9 scherm overwegen. Los van dat het geweldig kijkt heeft het in jouw geval het voordeel van de lagere hoogte.

Inverted_world

Quote from: Teejoo on July 10, 2022, 20:51:08
Ik zou dan sowieso eens een 21:9 scherm overwegen. Los van dat het geweldig kijkt heeft het in jouw geval het voordeel van de lagere hoogte.

Klopt, lijkt me ook fantastisch. Elite screens zelf heeft die niet.. nog aanbevelingen qua inbouw? Met relatief kleine casing? Zelf namelijk niet echt (betaalbaar) kunnen vinden.

Inverted_world

Quote from: J.A.F._Doorhof on July 10, 2022, 19:57:09
We kunnen bepaalde schermen leveren met een custom drop.
Dus dan kan het echt op maar voor je situatie

Ook in de pricerange tot 2K? Ik ben benieuwd..

J.A.F._Doorhof

Je kan het beste even met [email protected] mailen.
Meestal is het een meerprijs van 10% bij bepaalde schermen dus denk dat het wel moet lukken
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

jvanhambelgium

Quote from: Inverted_world on July 10, 2022, 21:21:23
Ook in de pricerange tot 2K? Ik ben benieuwd..

Met zo'n ruimte die je nooit echt donker kan maken denk ik dat een "daglicht-scherm" (vb Xtrem Schermen) ook nuttig kan zijn, en dan zit je vlot boven de 2K zeker voor die afmetingen.
HT Zolder Topic : http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=107044.0
A multichannel audio system is intended to be a social experience,
shared among several listeners. It is not like stereo, an antisocial
experience, if it is to be heard properly. (Floyd E. Toole, Ph. D.)

RalphH

Mooi project. Omdenkend: Een pull up scherm nog een optie? Vanachter de kast ofzo
Onkyo rz70 /JBL HDI 1600, Tannoy 609, D750 en custom Tannoy Atmos speakers/ SVS PB13 Ultra & PB12+ /Earthquake Q10B / Epson LS12000 / Lumene 106" / NVIDIA Shield TV Pro
Klikkerdeklik --> HT in de tuinkamer

Inverted_world

#10
Inmiddels nog steeds zoekende :-)

Is er iemand bekend met 21:9 in-ceiling schermen? Ik kan ze niet echt vinden, zou wel een mooie optie zijn wellicht.

Heb inmiddels even Elite Screens een mailtje gestuurd met de vraag of de Top Drop custumizable is. In de handleiding lijkt het van wel, maar niet echt heel duidelijk.

Quote from: jvanhambelgium on July 10, 2022, 22:09:21
Met zo'n ruimte die je nooit echt donker kan maken denk ik dat een "daglicht-scherm" (vb Xtrem Schermen) ook nuttig kan zijn, en dan zit je vlot boven de 2K zeker voor die afmetingen.

Denk dat het wel meevalt, we hebben gordijnen aan beiden kanten die goed kunnen verduisteren?
Overdag zullen we de TV gewoon gebruiken. Projectie is puur voor filmavonden :)

Quote from: RalphH on July 10, 2022, 22:27:46
Mooi project. Omdenkend: Een pull up scherm nog een optie? Vanachter de kast ofzo

Dankjewel! Ook naar gekeken inderdaad. En tevens opties met ultra short throws. Maar het mooi wegwerken, tevens op groot formaat is erg lastig.

Voor nu vooral zoekende naar alternatieven op de Elite Screens.

Er heerst nog een kleine twijfel tussen het formaat, ik ben alleen bang spijt te krijgen bij 120"..

J.A.F._Doorhof

Heb je Annewiek hier nog over gemaild op [email protected] ?
We hebben behoorlijk veel ervaring met aparte maten of bevestigingen.
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

Inverted_world

#12
Quote from: J.A.F._Doorhof on September  1, 2022, 18:59:34
Heb je Annewiek hier nog over gemaild op [email protected] ?
We hebben behoorlijk veel ervaring met aparte maten of bevestigingen.

Dankjewel, dat ga ik nu doen.

Ik heb inmiddels ook contact met Elite Screens Europe gehad en de mailwisseling is vrij wonderbaarlijk.
In de manual staat dat de Top Drop aanpasbaar is van de 135".

(https://elitescreens.eu/collections/electric-projection-screens/products/evanesce-tab-tension-deckeneinbau-motorleinwand?variant=43533155270922 )

Toen ik dat per mail wilde bevestigen kreeg ik te horen dat dat niet zo was. En ik quote erbij;

"Yes, but this manual isn't correct :-(
Unfortunately we need to change the manual because it is wrong."


Die kan enkel met een drop van 30cm dus, en dat maakt hem geen optie meer, want dan zou die te laag uitkomen en in de weg zitten met het TV-Meubel. Hij zou bij mij eerder rond de 10cm moeten.

Ik ga even mailen!


Inverted_world

#13
Hee iedereen.

Om maar eens een oud topic leven in te blazen... We zijn inmiddels 1,5 jaar verder en alles is geinstalleerd en zo goed als af.

Omdat ik hier om hulp had gevraagd leek het me wel leuk mijn verhaal nog even te delen:

Inmiddels ben ik drie maanden terug verhuist, en ben ik flink los kunnen gaan.
We vonden het belangrijk om het classy te houden, zoveel mogelijk onzichtbaar en weggewerkt.

We hebben rekening gehouden met een verlaagd plafond voor een in-ceiling projectie scherm, alle kabels zijn netjes ingefreesd, dus speaker en HDMI (2.1) kabels komen direct op de juiste plekken uit de muur, vrijwel geen kabel in huis is zichtbaar. Hele huis en tuin zijn verder ingericht met philips hue verlichting.

Uiteindelijk is het dus het 120" scherm geworden van Elite Screens. Na maanden zoeken op internet, af en toe bellen of mailen, bleek dat ik geen scherm kon vinden met een kleinere inbouwdiepte.

Erg tevreden over de kwaliteit.

Met betrekking tot de huidige setup:


TV-Meubel:
- Excellent met Speakerdoek 240x33x50

Speakers;
- Sonus Faber Venere 2.5
- Sonus Faber Lumina 1's (rears)
- Sonus Faber Lumina Centre

Versterking & Streaming:
- Arcam AVR11
- Hoofdtelefoon amp: Topping dx3 pro+

Hoofdtelefoon:
- Dan Clark Aeon Noire II
- Hifiman Ananda BT

TV & Projectie:
- Philips 55" OLED
- LG Laser 4K 810PW Beamer
- Elite Screens Tab Tension B in-ceiling 120"

Media:
- Bluesound Node 2i
- Pro-ject RMP-1 Carbon + MM Blue
- nVidia Shield Pro
- Synology 72TB met o.a Plex & Hi-res muziek library.










Ook dank aan de users hier die mee hebben gedacht! :-)

pameijer

Anthem MRX1120 | Sony UBP-X800M2 | Technics SL2000 + NAD PP2i | Apple TV 4K en Nvidia Shield en Vero V | Vu+ Duo2 | LG OLED55C7 | JVC X7900 met HDFury Integral2 en iVisions Cinema 4K 260 cm | AVI ADM9.1RS actieve speakers front en center + AVI DM5 surrounds en rears + 4x Micca M-8C Atmos + Rythmik E15HP sub en héél veel muziek!

Inverted_world

#15
Quote from: pameijer on September 23, 2023, 01:49:15Erg mooi! Ik zag je setup ook al op Tweakers  ::)

Wat een toeval, leuk!

Het is gaaf om alles zo samen te zien komen. Nadat ik mijn post op Tweakers plaatste herinnerde ik me opeens hoeveel ik op dit forum heb afgespeurd haha. Toch ook leuk om de originele vragen die ik had even terug te zien en het resultaat te delen.

Zo te zien heb jij ook een hele flinke setup, nu ik de specs zo even google die in je profiel staan, gaaf!

ravage

Dat ziet er strak uit inderdaad.

Ik wist niet dat LG ook laser projectoren maakt.
Hoe bevalt de beamer?
Denon 7200, , SYNN AMP, Pio KRP600M, Sony HW55 Beamer, Humax ird5000<br Speakers: Fronts, Isophon Vertigo / Center:TMA / Rear speakers:  tma