Akoestisch onderbehang

Started by Niek007, July 9, 2022, 20:48:44

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Niek007

Hallo,

We willen in onze woonkamer de muur achter de bank gaan behangen. De akoestiek is (zoals in de meeste woonkamers) niet geweldig, dus ik heb in de behangzaak advies gevraagd over akoestisch behang. Ze hebben dit in het assortiment: https://www.intervos.nl/home/wp-content/uploads/52000IsoScan.pdf
Daaroverheen zou dan het daadwerkelijke behang gaan komen: https://www.arte-international.com/nl/collections/selva/corteza/34200

Heeft hier iemand ervaring mee?
Is er enig effect te verwachten? Ik ben vooral op zoek naar iets meer rust in het midden/hoog.
Het is geen behoorlijke investering gelukkig (ongeveer 250 euro), maar als het weinig doet steek ik dat bedrag straks liever in een akoestisch schilderij. Het blijft een woonkamer, dus andere akoestische aanpassingen zijn waf-technisch niet toegestaan helaas.
Denon X6200W, Panasonic UB824, XTZ 99.36 FLR, XTZ S5, Velodyne SPL1200 Ultra, LG OLED B6V, Sony VW270, nVidia Shield, Synology NAS, Logitech Harmony Elite

KayaRahnee

Ik denk dat akoestisch behang weinig akoestische waarde heeft.
Trouwens, er komt over het "akoestisch behang" nog een laag ander behang ... bij akoestische panelen is het belangrijk dat de stof die voor het akoestisch materiaal word bevestigd luchtdoorlatend is.
M.a.w. je moet er kunnen doorblazen wil men optimaal profiteren van de akoestische waarde van bvb ,rockwool. Mijn bescheiden mening.
Goedkope Chinese versterkers: Aiyima a07 / Douk Audio D2 / Externe Power Supply / Audio Switch: Nedis Manual 4 port / Streamer: Bluesound Vault 2i / Tube DAC: Eastern Electric MiniMax Plus / Speakers: Magnepan .7 / Draadjes Speakers:  DNM Solid Core /
Interlinks: Sommer Luna Classique.

jahtari

Is kurk geen idee?

Absorbeert enigszins en isoleert . En kan er mooi uit zien.
Jahtari's 7.2.2 HT - Powergrip YG-1. Nvidia Shield. DenonX4500H. LCR: Martin Logan Motion 4/6. Atmos: Dali Oberon On Wall. LG77C3 TV. 2x Monoprice Monolith 15 v2. Crown XLS1502 + JBL 4281F.
Stereo setup: Powergrip YG-1. Bluesound Node 2i. MiniDSP SHD Studio. Dutch & Dutch 8m. Dual subs.
Woonkamer: Kef LS60
Studeerkamer: Focal CMS 65. Focal CMS Sub

Niek007

Ik ga eens verder kijken naar andere opties. Op internet vind ik (op wat gesponsorde video's) geen ervaringsverhalen. Kan positief zijn omdat iedereen heel tevreden is met z'n akoestisch behang ;) Maar met 2 mm dikte en daarna nog eens een andere laag behang eroverheen geloof ik niet dat het veel toe gaat voegen..
Mochten er nog andere ervaringen zijn, dan hoor ik het heel graag!
Denon X6200W, Panasonic UB824, XTZ 99.36 FLR, XTZ S5, Velodyne SPL1200 Ultra, LG OLED B6V, Sony VW270, nVidia Shield, Synology NAS, Logitech Harmony Elite

katwax

Quote from: Niek007 on July 10, 2022, 15:14:47
Ik ga eens verder kijken naar andere opties. Op internet vind ik (op wat gesponsorde video's) geen ervaringsverhalen. Kan positief zijn omdat iedereen heel tevreden is met z'n akoestisch behang ;) Maar met 2 mm dikte en daarna nog eens een andere laag behang eroverheen geloof ik niet dat het veel toe gaat voegen..
Mochten er nog andere ervaringen zijn, dan hoor ik het heel graag!
Hangt beetje af van wat je wil aanpakken, maar er iets over plakken dat dan weinig tot niets doorlaat zal zo en zo groot deel teniet doen.

Tevens als ik het zo zie doet het enkel iets en de echte hoge regio's, wil je specifiek dit aanpakken? Als ik het zo lees wil je gewoon de algemene akoestiek van je woonkamer verbeteren, dus dan ben je beter dat je breedbandig gaat ipv enkel vanaf 2500hz.
Stereo: Kii Three BXT System + Kii Control + Bluesound NODE (N130)
HT: Epson LS10000 - Xtrem Daylight 100"
http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=112543

Pathos

Ligt er inderdaad aan wat je precies wil aanpakken.

Je kan ook eens kijken naar akoestisch vilt. Of stoffen of houten wandpanelen.
Stereo 2.2 setup:
Pathos T.T. ~ AURALiC Altair G1 ~ Spendor A7 ~ Gaia III ~ 2x REL T/5x ~ Silent Angel Bonn N8 ~ 2x Farad Super3 LPS
Bekabeling: Audiomica: Celes Excellence M1 -> Erys Excellence M2 Luxury RCA -> Arago Excellence Luxury RJ/E. AudioQuest: Niagara 1200 -> Hurricane -> Blizzard -> Monsoon -> NRG-Z3 -> Vodka RJ/E. QSA: Yellow fuses. Synergistic Research: Purple fuse.
Akoestiek: Easy Noise Control.