Epson TW7000

Started by J.A.F._Doorhof, December 8, 2019, 15:01:17

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

J.A.F._Doorhof

In de afgelopen jaren is het in Home Theater erg interessant geworden.
Na een tijdje van stilte qua ontwikkelingen is natuurlijk nu alles in "full swing" met UHD en niet te vergeten HDR.
Een tijdje terug kwamen er veel vragen bij ons binnen of er binnenkort projectoren zouden komen voor een laag bedrag die toch 4K en HDR konden afspelen. Mijn antwoord was toen eigenlijk heel simpel.... "absoluut en waarschijnlijk binnen 1-2 jaar"

Vandaag kijken we naar zo een projector en wel van Epson.
Namelijk de Epson 7000
Nu is de 7000 al een tijdje op de markt maar ik heb hem onlangs pas serieus bekeken, de reden hiervoor is eigenlijk best simpel.
Als we kijken naar wat een projector als de 9400 voor plaatje neerzet en wat voor prijs daar bij hoort dan mag je eigenlijk al spreken van de perfecte 4K HDR instapper.
Want wil je echt concessies doen met dit soort materiaal?
Wel misschien wel en misschien niet......

Als je een review verwacht van een projector die in de buurt komt van een 9400, wel sla dan dit maar heel snel over, want nee dat is het niet.
Maar als je een wat kleiner budget over hebt voor een projector, je kamer niet helemaal kan/wil verduisteren en toch 4K HDR wil kunnen afspelen... wel dan moet je zeker doorlezen.

We zullen maar meteen met de deur in huis vallen.
Op de pagina van Epson vind je fantastische uitspraken over diep zwart en een 4K ervaring.
Wel laat ik dat maar meteen afschieten (op een vriendelijke manier), dat diepe zwart kan ik echt nergens ontdekken op de 7000, en voor een echte HDR ervaring moet je toch echt aan bepaalde eisen voldoen qua contrast ratio en diepste zwart/witste wit, en aan beide voldoet de 7000 (natuurlijk) niet, maar goed, er zijn eigenlijk maar weinig tot geen projectoren op de markt die echt in mijn boekje HDR volledig ondersteunen. In het top segment ziet het er allemaal goed uit begrijp me goed, maar voor echt HDR moeten we echt nog wat jaartjes wachten. Tot die tijd zullen we dus elke generatie een "sprong" voorwaarts zien, en dat is altijd leuk.

Maar goed terug naar de 7000
Voor de woonkamer is dit een enorm leuke projector.
Met een prijspunt van rond de 1000.00 zou ik eigenlijk niet weten wat er beter zou moeten zijn.
De Epson 7000 doet eigenlijk alles erg goed voor een projector in dit segment.

Calibraties en metingen
Over contrast ratio's kan ik zeer kort zijn.
Epson beweert 1:40.000 en ik zou niet weten hoe ze daar aan komen.
Met een (vier keer) gecontroleerde meting kom ik uit op  600:1 en met iris net geen 1000:1
Ansi Contrast zit daardoor op net geen 200:1

Nu moet je hier niet te erg van schrikken. Het grootste probleem is het zwart niveau.
En dit moet je wel in perspectief zien.
Er komt een bak licht van de 7000 af waar je in een lichte woonkamer MEER dan genoeg lichtoutput aan hebt, hierdoor ligt het zwart niveau iets hoger dan ik zou willen, bij een berekening van een contrast ratio is dat diepe zwart enorm belangrijk.

Hoe berekenen we contrast ratio's?
Op verschillende punten word een wit vlak gemeten en een zwart vlak (zwart vlak, geen "geen" signaal).
Hier word een deling op toegepast en daar komt een contrast ratio uit.
Laat zeggen dat een unit 10.000 lux als output heeft en een zwart waarde van 1 lux spreek je dus over een waarde van 1:10.000
Echter als je naar 0.5 lux gaat dan verdubbeld ineens die waarde terwijl voor het oog het zwart nog steeds niet echt zwart is.

Om alle soorten fouten te voorkomen meet ik altijd op exact dezelfde manier en redelijk dicht op de projector (zelfde afstand), hierdoor komt er meer dan genoeg licht binnen op de meters en is de meting dus 100% correct. Als meters gebruik ik een officiële lichtmeter die 4 cijfers achter de comma kan meten aangevuld met een Sekonic 858 in Lux mode. Beide meters doen exact dezelfde meting op exact dezelfde plekken. En beide kwamen binnen een lichte afwijking op exact dezelfde waardes uit.

De reden dat ik dit even apart vermeld is dat mensen zich soms afvragen waarom een projector met bv 40.000:1 op de doos ineens bij mijn metingen op 1:1000 uitkomt, wat toch een behoorlijk verschil lijkt te zijn. Dit is echter makkelijk te verklaren. Als ik metingen doe dan die ik dit NA calibratie in een correcte setting. Ik kan heel soms ook op de opgegeven waardes uitkomen maar dat betekend dat de projector in een mode als Bright Living room moet draaien met een grayscale met flink wat groen en natuurlijk brightness net 1-2 tikken lager dan wat wij willen zien en natuurlijk op de high-lamp modus.

En bij die instelling van de brightness zit een stukje wat je even moet weten.
Bij een calibratie kan je natuurlijk het beeld zo donker zetten met een zwart vlak zodat er geen licht meer afneemt naarmate je verder naar beneden bijstelt (brightness) echter daarmee druk je een flink gedeelte schaduwdetail wel. Ik calibreer daarom meestal 1 tikje boven het diepste zwart waardoor de projector je netjes alle zwart detaillering laat zien maar voor het oog gewoon diep zwart laat zien. Bij een contrast berekening zoals bij de 7000 scheelt dit echter al snel een aantal procenten aangezien het diepste zwart al redelijk hoog ligt, vandaar dus de waardes. Zou ik een tikje donkerder gaan zitten (met verlies van schaduw detail) mag je de waardes ongeveer maal 2-3 doen.


Zoals we van Epson tegenwoordig gewend zijn hebben we een grayscale op de traditionele manier, maar ook de nieuwe 8 punts calibratie, waardoor het allemaal net wat mooier kan.
Ook bij calibratie van het CMS (Color Management Systeem) kom ik eigenlijk geen gekke dingen tegen. REC709 word nagenoeg gehaald, en bij HDR...tja BT2020 zit er nog niet in, P3 komt in de buurt, laten we het zo zeggen het is allemaal netjes in balans, dus het beeld ziet er goed uit, maar verwacht geen perfecte P3 tracking.

Wat wel enorm handig is in de Epson series is de vlak calibratie.
Verkleuringen in het beeld zijn NORMAAL, maar soms kan het wel enorm opvallen en dat is NIET normaal, we checken hier elke projector op voor hij de deur uit gaat. In het verleden was een projector met een bepaalde verkleuring voor de leverancier net niet erg genoeg voor omruil, maar voor de klant net irritant genoeg om de lol weg te nemen van het kijken. Gelukkig hoeft dat niet meer. We kunnen nu de calibratie op meerdere punten over het scherm "finetunen" en daardoor verkleuringen of helemaal elimineren of zover weghalen dat de klant er niets meer van ziet. Dit zouden echt meer fabrikanten moeten doen, het is een "must" in mijn optiek.

Kijkervaring
De 7000 doet me sterk herinneren aan de oudere generatie instappers van Epson.
Er is eigenlijk totaal niets aan te merken voor deze prijs.
Alles zit erop en aan.
Je hebt natuurlijk REC709 (of wel gewoon hd), je hebt UHD en zelfs HDR en als het echt moet.... kun je ook nog 3D er in gooien.
Lichtoutput is lekker hoog, wat ideaal is voor de plekken waar je deze units zal terug vinden.
Wat wel opvalt is dat het beeld een FLINK stuk scherper is dan bij de oudere instappers van Epson, ik vond daar altijd een soort van waasje over letters liggen, de 7000 is echter bloedje scherp en dat was wel even een aangename verassing.

Beeld knalt van het scherm bij animatie en heldere films zoals comedies, met een flink zwart niveau en gewoon een heerlijke kijk ervaring.
In onze demo ruimte valt het beeld wat uit elkaar als we naar horror en SF gaan kijken, alles is te zien (begrijp me niet verkeerd) maar in een "batcave" is het toch wel overduidelijk dat dit geen projector is voor een enorm donkere kamer.

Als we naar HDR bronnen overschakelen is er wel een verschil te zien tussen een standaard BD en de HDR versie qua scherpte en detail maar om nu te zeggen "JEE wat een HDR ervaring".... nou dat niet, maar nogmaals we praten hier over een unit van rond de 1000.00 en voor dat geld is het gewoon zeer netjes wat hier neergezet word.

Conclusie
Zoek je een projector die gewoon alles kan.
Die snel is om mee te gamen.
Je verwacht geen JVC/Sony/Epson 9400 zwart niveau
Je wil gewoon lekker genieten van een film in je huiskamer zonder dat je zwart detail mist....
Je wil niet meer dan laat zeggen 1250.00 uitgeven.

Wel dan is dit absoluut jouw projector.
het beeld is strak, mooi van kleur, enorm gedetailleerd, er zit genoeg diepte in en het ding slikt gewoon alles wat je er heen stuurt.
Voor de budget minded home theater liefhebber die toch wat goeds wil hebben, is dit echt een zeer leuke projector.
En voor ik het vergeet, natuurlijk word er verlichte afstandsbediening meegeleverd.

We hebben de 7000 nu in demo.
Onze prijs 999.00
Inclusief 4 calibraties, welke bij elkaar opgeteld al ongeveer de helft van de projector qua waarde zijn :D

Maak een afspraak met Annewiek op [email protected] om dit budget monster te komen bekijken, ik vrees alleen wel dat kijken kopen word :D
Het is echt een erg leuke projector.
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

reza

Bedankt voor je review Frank!
Jezus zegt :'' In het huis van mijn Vader zijn vele kamers''
Reza zegt : '' Kom dus naar binnen"

J.A.F._Doorhof

www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

Davey

Mooie en leuk om te lezen review. Met 4 gratis calibraties is dit een no-brainer  :thumbs-up:

darkrunner

Komt er ook nog een review van de 7100?

Ik schrok toch wel een beetje van de zwart waarde tov men oudere Benq w1100, beide toestellen niet Isf gekalibreerd al heeft de Benq wel een isf day/night stand



J.A.F._Doorhof

ISF dag en nacht op een projector is een wassen neus.
Je kan op de Epson gewoon 2 geheugens aanmaken bv 1 voor dag (highlamp modus) en 1 nacht (ECO).
Aangezien de meeste projectoren in gecontroleerde omgevingen hangen qua licht word dit eigenlijk zelden gedaan. Maar het gebeurt, en dat kan natuurlijk.

7100 is waarschijnlijk exact dezelfde unit alleen gerebrand dit doet Epson wel vaker.
En natuurlijk dingen als speakers etc.
Maar qua beeld ben ik er bijna 100% zeker van dat als ze eenmaal goed getest worden ze gewoon exact dezelfde waardes hebben.
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

darkrunner

Isf day/night indd niet te veel waarde aan hechten

7000
Contrastratio
40.000 : 1

7100
Contrastratio
100.000 : 1

Ondanks die 100.000 op papier van de 7100 verwacht je niet veel verschil met de 7000?

J.A.F._Doorhof

Exact
Verwacht totaal geen verschil in de cinema standen.
Aangezien dit altijd zo geweest is bij deze series.
En er zijn altijd soortgelijke verschillen online.
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

Sjaak_Banaan

Kun je iets vertellen over hoe deze zich verhoudt t.o.v. de wat oudere TW6000?
Vooral de zwartwaardes van onze TW6000 vallen tegen, zeker zonder masking. Ook vind ik de 6000 niet zo geweldig in snelle scenes.

Waarschijnlijk kunnen we beter meer uitgeven voor een echte upgrade, bijvoorbeeld voor een TW9400 of 2e hand JVC X5000 o.i.d. maar ben benieuwd of bovenstaande bij de TW7000 al verbeterd is.
We zijn nog een beetje zoekende naar de meeste bang for buck.

Geen idee wat een TW6000 nog oplevert (ongeveer 300 uur op 2e lamp), maar het zou een leuke tussenoplossing kunnen zijn.
Klipsch KL-650-THX® Ultra2 • Klipsch RF-83 • Klipsch RB-81 II • Klipsch RS-62 II • 21" DIY sub 18Sound • dual Klipsch SPL-150  •  dual XTZ Cinema 3x12 • Marantz SR7013 • Marantz UD7007 • Sony KDL-55HX850 • JVC X5900BE • 3m DIY screen

Bouw HT in kelder

J.A.F._Doorhof

In feite krijg je wat meer opties en performance.
Maar de 9400 is een enorme vooruitgang de 7000 een leuke stap.
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

darkrunner

Quote from: Sjaak_Banaan on December 16, 2019, 20:48:55
Kun je iets vertellen over hoe deze zich verhoudt t.o.v. de wat oudere TW6000?
6700 VS 7100

https://m.youtube.com/watch?v=h7_Nq1k7nRw

Ruudpppp

Goedendag.

Ik heb een vraag.
Meestal kijk ik s,avonds in de woonkamer met witte muren en een lampje aan achterin de woonkamer (keuken 5m afstand).
Overdag en in de zomeravond kan ik de woonkamer voor 50% verduisteren.

Scherm 106inch wit 1gain
Projector aan het plafond op 3.6m.

Nu overweeg ik een gecalibreerde TW7000 bij een sponsor te kopen en heb in de review gelezen dat deze een flinke stap opwaards  ten opzichte van mijn oude 1080p Epson uit de 3000 serie.

Maar nu kan ik onverwachts ook een JVC RS55 (X70) met pixelshift voor het zelfde geld kopen.
En een extra nieuwe lamp en is gecalibreerd.

Blaast de JVC de TW7000 compleet van de tafel?
Of zijn de lumen overdag veel te laag?
Helderheid en scherpte vind ik het belangrijkste. De zwartwaarde op de 3e plaats.

reza

De JVC is zeker wel de betere projector maar waarschijnlijk in jouw situatie sluit de Epson beter bij je aan. Als je beter kan verduisteren en richting een batcave gaat zal de JVC zeker beter zijn.
Jezus zegt :'' In het huis van mijn Vader zijn vele kamers''
Reza zegt : '' Kom dus naar binnen"

J.A.F._Doorhof

Bij aanwezig licht zou ik altijd voor nieuw gaan.
Mensen realiseren zich vaak niet dat een projector ook qua paneel kan slijten. Het is niet even een nieuwe lamp plaatsen en "as good as new"
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

Ruudpppp

Quote from: J.A.F._Doorhof on January  1, 2021, 14:14:29
Bij aanwezig licht zou ik altijd voor nieuw gaan.
Mensen realiseren zich vaak niet dat een projector ook qua paneel kan slijten. Het is niet even een nieuwe lamp plaatsen en "as good as new"

Ok
Ik neem anders contact op met Annewiek.
Al heb ik wel een meetje intresse in de 9300 in de marktafdeling, al is deze helaas wel boven mijn budget en ook deze heeft een aantal draaiuren.
Ff een weekend over denken.

Ruudpppp

Ik ben inmiddels voorzien.
De 9300 van een forumlid gekocht :bigsmile:

Nu nog een nieuw baasje zoeken voor de TW3000 met 450uur.

jurriaan

Ik ben er al weer een heel aantal jaren uit, uit de HT scene. Noem komt. mijn vriendin met het idee voor een beamer in d woonkamer. Dus niks dedicated ht maar gewoon een woonkamer. Waar mogelijk wel met een projectiescherm, maximaal half verduisterende gordijnen. Kinderen zullen ook zeker overdag de beamer gebruiken.

Is anno 2022 de TW7000 DE beamer voor in de woonkamer? (in relatie tot de prijs van ca 1000 euro)

J.A.F._Doorhof

Absoluut een goede keuze.
Het is een van de weinig projectoren waarvan we nagenoeg altijd vrije voorraad hebben.
Juist voor de woonkamers verkopen de 7000s erg goed.
Het is gewoon een super mooie projector voor die situatie voor niet al te veel geld.

Als je even met Annewiek mailt kan ze je een leuke offerte doen.
[email protected]
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

drees62

Vandaag weer even bij Frank en Annewiek geweest om deze mooie beamer te laten (her-) calibreren. Er stond inmiddels ruim 200 uur op de teller. Bedankt weer voor de geweldige service, de Epson hangt inmiddels weer terug op zijn plek  :)
Zoals Frank ook al in de review aangaf, wat mij betreft onverslaanbaar in deze prijsklasse en zeer geschikt voor de huiskamer.

J.A.F._Doorhof

Geniet er van en tot de volgende keer.
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"