Sony xw7000 review.

Started by J.A.F._Doorhof, July 20, 2022, 11:38:35

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

J.A.F._Doorhof

MAIL ONS VOOR ACTUELE PRIJZEN.
TEVENS KRIJG JE ZO LANG DE VOORRAAD STREKT BIJ DE XW5000 GRATIS SONY OORTJES EN BIJ DE XW7000 EEN SONY HOOFDTELEFOON


En daar zijn ze dan ;)
We gaan er hard mee bezig om morgen avond op zijn laatst de hele review online te hebben.... Maar..... Wow.

En dan is het tijd voor de review

En dan.......
Na de gehele calibratie met een generator was alles dik in orde.
Maar toen kwam het kijken naar de testscenes.
ALLES geprobeerd maar zodra de BD speler aangesloten werd "crashte" de projector en goed ook.
Geen menu, niets.
Je hoort wel het signaal binnen komen aan de hand van de koelers, maar verder niets.
Kabels gewisseld, andere volgorde... niets werkte.

En dit vind ik heel fijn aan Sony.
We hebben meteen met ze gebeld en net 5 minuten geleden antwoord gekregen.
Dit is een probleem met een klein gedeelte projectoren en per direct word er actie ondernomen door Sony.
Of wel probleem word gemeld en dezelfde dag word er actie ondernomen.

Kijk het hoort niet, maar dit is toch wel een super reactie.

Uiteindelijk kon ik wel de review doen omdat we gelukkig met een andere bron geen problemen hadden.


Sony XW7000
Er zijn moment van upgrades en momenten van UPGRADES en moment van een totaal ander product.
Dit valt absoluut in die laatste groep.

Laat ik het uitleggen.
Door de jaren heen hebben we heel veel projectoren de revue zien passeren, en meestal als er een nieuwe versie komt dan is het absoluut een vooruitgang maar vaak een "voortgang" op wat er al was, iets betere software tuning, wat meer dynamiek, wat meer lichtoutput, betere kleuren qua calibratie etc.

En dan heb je de flinke upgrades.
Volledig nieuwe software, ondersteuning voor HDR, betere tonemapping etc.

En dan heb je de groep waar absoluut de XW5000 en XW7000 ondervallen.
Totaal nieuwe projectoren.

Vormgeving
We mochten een paar maanden geleden al de eerste blik werpen en de foto's voor Sony maken in onze studio.
Toen viel ons direct op hoe licht de projectoren waren, je zou bijna denken dat er niets in zat, maar daar waren ze weer te zwaar voor. Maar met 19kg is de XW7000 absoluut geen zware jongen. En dit betekend al dat Sony een volledig andere weg ingeslagen is.

Volledige 4K panelen, een laser engine, de gloednieuwe vlaggenschip chip set EN een waanzinnig nieuwe lens.
EN... veel lichter en een "kleinere" behuizing.
Het enige wat vertrouwd is, is de afstandsbediening, al het andere is eigenlijk nieuw.

Kijk hier voor de foto's die ik gemaakt heb.
https://frankdoorhof.com/web/2022/05/photographing-the-brand-new-sony-projectors/


Lens
De XW7000 heeft een totaal nieuwe lens die 2x zoveel resolutie zou moeten geven.
Nu moet je niet meteen daaruit de conclusie trekken dat het beeld 2x zoveel detail heeft natuurlijk, er is altijd een oplossend vermogen vs wat je ziet verhaal (jammer genoeg) maar het beeld ziet er wel enorm gestoken scherp uit en ook bij het focussen kun je echt goed zien dat het "blooming" effect rond witte letters bv een stukje minder is als op de vorige generaties.

Metingen
Zoals altijd probeer ik de reviews altijd wat technischer te houden.
Laten we heel eerlijk zijn, Epson, Sony en JVC leveren allemaal op dit moment projectoren waar je over het gemiddelde gewoon eigenlijk geen winnaar kan kiezen, ze hebben allemaal wat waarin ze uitblinken en ze hebben allemaal iets waar ze net minder mee zijn. Maar het gat word steeds kleiner. Vandaar dat ik het liever meer hou op de techniek erachter en de kijk ervaring.

Zoals gewoon van Sony is de XW7000 nagenoeg perfect te kalibreren, ik heb het contrast iets hoger laten staan wat een kleine invloed heeft op de gamma maar wel een enorme bak meer licht geeft. Sterker mijn analyzer moest op een andere plek staan omdat de XW7000 net teveel licht eruit gooide en de analyzer satureerde :D (Ik meet redelijk dicht bij), en dit is een HDR compatible meter dus er komt een behoorlijk bak licht van de Sony.

Kleuren driehoek is een nagenoeg perfecte Rec709 en ook in HDR komt de Sony op x en y redelijk dicht in de buurt van de P3 kleurruimte, alleen (zoals alle projectoren) is de Y waarde (luminance) gewoon veel te laag, en misschien gelukkig maar.

Dan de contrast metingen
Het is heel moeilijk deze serieus te doen.
De auto dimming werkt dermate goed dat ik geconfronteerd werd met een contrast meting van... zit je goed ?
Oneindig.... tja wat moet je daar nu mee, dat is natuurlijk klinkklare onzin.
Maar het is wel wat de meter aangeeft.

En dit is wel een minpuntje (als ik dan toch wat moet vinden).
De laser kan helemaal uit en dan krijg je inderdaad een oneindig contrast.
En hier heb ik helemaal geen moeite mee natuurlijk ALS het traploos kan, maar dat gebeurt dus niet.
Je ziet duidelijk dat er ergens een punt is waar het gewoon stopt en dan ineens BOEM zwart.... tja daar trappen we niet in.
Maar uiteindelijk toch de contrast ratio met laser diming eruit gekregen en die komt uit op rond de 13.000:1

Ansi contrast komt op een zeer nette : 350:1 uit.

helder
We kijken in de demo ruimte op een 2.50 breedt scherm en met de laser op 80% is het beeld gewoon super helder.
Volgens Sony is het zelfs mogelijk om film te kijken in een normale verlichte woonkamer..... ik ga daar maar niet op in behalve te zeggen dat als je dat wil doen we wel andere oplossingen hebben die een stuk goedkoper zijn en het doodzonde is om dit monster op te hangen in een ruimte waar geen verduistering is. JA het kan, en JA hij geeft genoeg licht maar alle facetten die hem zo mooi maken worden dan om zeep geholpen.

In een verduisterde ruimte zou ik persoonlijk de laser absoluut niet voluit zetten, beetje afhankelijk van de scherm grote natuurlijk. Maar de tijd dat we mopperde op te weinig licht lijkt nu wel achter ons te liggen (in dit segment zeker en de Epson 11000/12000 doen het ook super goed, had toevallig een 12000 vlak ervoor en verbaasde me weer over de kwaliteit van dat beeld.... tot..... je snapt hem al)

HDR en de processor
Natuurlijk ga je de vraag krijgen, "is de Sony beter dan de JVC op HDR ?"
Dus laat ik maar met de deur in huis vallen...
GEEN IDEE....

Echt serieus, geen idee.
Het verschilt per scene/film
Ik ben sowieso een tegenstander van HDR op frame basis, maar heb het altijd op scene staan, ik word echt gillend gek van het gepomp bij scenes waar het beeld continue knippert, en bij frame HDR zie ik dit veel te vaak in het materiaal waar ik naar kijk.

Verder doet de Sony het gewoon super goed.
Het beeld knalt echt van het scherm met een enorme detaillering in zowel schaduwen als highlights.
Doet de JVC dit beter...ik denk dat het echt niet meer uitmaakt voor 99% van de kijkers, met de nieuwe chipset zie ik duidelijk bij bepaalde scenes dat de XW7000 HDR anders behandeld dan de 590 die we hebben hangen en ook anders dan de JVC N7. Wat is beter ? zoals gezegd.... verschilt

Dus laten we naar andere dingen kijken.
De nieuwe chipset is een enorme stap voorwaarts op gebied van motion afhandeling en interpolatie, en als ik heel eerlijk ben, dan ben ik daar vele malen gevoelig voor als details in HDR waar ik echt voor moet gaan zitten om het verschil te zien, maar motion flow zie ik meteen.

LET WEL.... JVC en Epson hebben daar ook flinke stappen gezet maar Sony wint het toch echt bij mij op gebied van motion flow en scherpte bij bewegingen. En wel met ruime marge, en eigenlijk is dat ook niet zo gek als je je realiseert dat dit de nieuwe generatie chipset is die je ook vind in de top TV toestellen van Sony.

De X1 ultimate processor heeft een paar dingen die enorm verbeterd zijn en ook meteen terug te zien zijn in het beeld en echt het verschil maken voor mij. Dus laten we ze even bekijken.

Als eerste (punt) gebruikt Sony een HDR processing waar niet per frame of scene gekeken word maar ook naar objecten.
Wat er achter de schermen gebeurt kan ik je niet vertellen maar het werkt erg goed, mijn referentie scenes heb ik nog nooit zo mooi gezien (alleen de XW5000 komt in de buurt) qua detaillering in de details, het is inderdaad net alsof bepaalde objecten net wat meer detail krijgen als op bv de Epson. Dus "ziet" de chipset dat er een object is wat meer schaduw lift nodig heeft en een ander die juist wat minder highlights moet hebben dan word dit on the fly gedaan. Een beetje "Harry Potter" magic. Sony doet dit natuurlijk al een tijdje met hun motion flow, maar deze generatie.... erg mooi zullen we maar zeggen.

Daarnaast werkt Sony nog steeds met een database voor upscaling en noise reductie, ik moet eerlijk zijn dat het verschil altijd wel te zien is, maar of ik er nu helemaal van uit mijn dak ga... het is beter.

Waar ik wel heel blij van word is de Triluminos bewerking.
Kleuren van de XW7000 zijn echt fantastisch, super smooth in de overgangen en bij HDR knalt rood er bv echt uit, maar zijn de gezichten zeer neutraal. Nu knalt rood er meestal wel uit maar niet zoals op de XW7000 het is gewoon echt een feest om naar te kijken. Nu moet ik meteen zeggen dat ik als calibrateur maar vooral fotograaf enorm op kleur gefocusseerd ben en daar is dit echt een uitschieter. Zonder te enthousiast over te komen... het is echt een vooruitgang maar vooral in de subtiele dingen.

Tevens lijkt de Dynamische focus optie ook onder de verbeteringen te vallen.
Normaal krijg ik dit nooit echt lekker in het beeld, het zit er tegenaan maar echt rustig of natuurlijk is het vaak net niet... ook dat is nu niet meer het geval, dit is nu gewoon een optie die we ook standaard aan zetten bij de calibraties.

LET WEL...
Scherpte toevoegen kan eigenlijk nooit (tenzij je 1080P materiaal gebruikt natuurlijk en zeer goede interpolatie)
Je hebt panelen van 3840x2160 en dit is ook het signaal, en aangezien dit digitaal is zou je dus in een ideale wereld gewoon alles uit moeten zetten en ALLEEN dan zie je echt de optimale resolutie en detail, maar dat is niet het hele verhaal.

Een beeld bestaat uit enorm veel kleine details (pixels) en die zijn zo klein dat als je er een beetje mee "rommelt" je wel degelijk de kijker het idee kan geven dat het beeld veel scherper is. Je moet je alleen altijd realiseren dat je het ultra fijne detail vaak wegdrukt met scherpte. Wat Sony anders doet is dat ze buiten de globale opties ook een optie hebben die per pixel kijkt en analyseert wat "mogelijk" is. Je kan je bv indenken dat het gezicht van iemand best wat scherpte kan gebruiken maar alleen op de ogen, of de haren, maar niet op de huid... wel dit is "exact" wat de chipset nu nog beter kan detecteren, en dit zie je in het beeld terug niet alleen in absolute scherpte ervaring maar vooral (wederom) bij bewegingen. SUPER scherp en net Smooth genoeg op LOW om niet op te vallen als motion flow, maar wel de schokjes van 24frames net wat soepeler te maken.

Maar ook bij HDR werkt de chip natuurlijk.
We hebben al gesproken over objecten, maar daarnaast heeft de chipset ook een optie voor het dynamisch renderen van content. Dit doen ze (volgens het boekje) dynamisch door aanpassingen van de laser en contrast en ik moet eerlijk zeggen.... het ziet er gewoon goed uit (word een beetje saai), bij scenes die veel zwart detail hebben maar ineens een lichtbron op je afsturen maakt je echt knipperen met je ogen en je hoort je irissen bijna protesteren.

Je snapt het al, ik vind het beeld fantastisch :D

kijk ervaring
Ondertussen heb je al wat gelezen over de kijk ervaring maar er is meer.

Wat ik enorm belangrijk vind in het beeld zijn de volgende dingen.

1. Kleurechtheid.
Hier scoort de XW7000 extreem goed.
De nieuwe engine is gewoon een stap voorwaarts die je als subtiel kan bestempelen maar soms is subtiel net dat beetje wat je nodig hebt. De kleuren zijn in ieder geval ook op SDR materiaal diep en verzadigt zonder uit balans te raken.

2. Zwart level.
Het is geen JVC zwart dat lijkt me geen verrassing, MAAR...
Absoluut zwart level is maar 1 ding.
Onthoud altijd dat als je in de ruimte zit en het licht uit hebt staan en je zit 1-2 minuten in die ruimte wat je nu van je scherm ziet is het zwartste zwart wat je ooit zal zien, en waarschijnlijk zelfs minder aangezien er altijd wel wat reflecties van de muren en plafond komen. Maar het is een goede maatstaf.

De Sony XW7000 is erg zwart en zal zelfs in een Batcave perfect presteren.
Wat me altijd opvalt aan Sony is de enorme detaillering in het zwart, een cape van Batman, de subtiele verschillen onder een auto, de kleine dingen die je in een winkel ziet staan in de schaduwen etc. de Sony lijkt gewoon een extra laag detail te laten zien. En als SF en horror fan ben ik daar wel heel gevoelig voor.

3. Motion.
Motion flow in de laagste stand vind ik super. Hoger verschrikkelijk, liever uit als aan in dat geval.
Dit is altijd al het sterke punt van Sony geweest en met de nieuwe lens en de nieuwe chip kan ik alleen maar zeggen dat het idee "raam naar buiten" nog dichter bij is gekomen.

4. 3D.
Nee, niet 3D maar 3D.
Als ik naar buiten kijk dan zie ik duidelijk dat Annewiek 2 meter voor de auto staat en dat 10 meter achter de auto een andere auto aankomt rijden.
In het echte leven zien we diepte, en die diepte zien we in alles, dus ook iemand die voor je staat zie je als een 3D object. Toch is dit vaak op projectoren en TV's niet het geval.

Bij een calibratie word dit effect al enorm verbeterd, maar wat ik de laatste tijd zie met de nieuwe Sony, Epson en JVC projectoren is toch wel heel erg mooi, zonder een bril krijgen we tegenwoordig 3D beelden op ons scherm geprojecteerd waar je bijna van kan zeggen "dit is echt" en ook hier scoort de XW7000 EXTREEM hoog.

5. Rust.
Pompende irissen, trillende details.
Gelukkig allemaal verleden tijd in de bekende 3 merken. En ook de XW7000 presteert hier EXTREEM goed.
Ik heb echt geen idee hoe Sony het voor elkaar krijgt om juist op processing altijd zover voor op te lopen, maar het is wel heel interessant om te zien waar ze elke keer weer op verbeteren.

6. Uniformiteit.
Ik ben gek op zwart wit films, horror/SF uit de jaren 50-60 kunnen er echt fantastisch uit zien, maar als je naar de Munsters kijkt en Herman op bepaalde plekken groen is en op andere rood dan is er wel een probleem. Nu is het zo dat bijna elke projector wel wat afwijking heeft (en dat is ook normaal) maar het mag niet opvallen in de film. De XW7000 geeft zelfs bij een volledig wit en grijs scherm een enorm mooi egaal beeld zonder verkleuringen en ook de hoeken zien er goed uit. Zwart wit films zullen geen enkel probleem zijn.

7. Laser.
Sinds we met laser projectoren werken willen we niet meer anders.
We hebben tijdelijk weer een UHP projector tussen 2 lasers in gehad en je merkt toch dat je minder vaak kijkt. Daarnaast is het beeld van een laser beduidend rustiger en stabieler. En zoals je weet heeft de XW7000 een laser.

Conclusie
Ik kan er maar 1 verzinnen.
WOW.
De XW7000 is een projector die je letterlijk blind kan kopen.
Ik zou als reviewer eigenlijk niet meer weten wat ik moet wensen als verbetering.
Ja HDR kan altijd beter, natuurlijk willen we inkt zwart met detail....
Maar je moet je ook afvragen wat NODIG is.
Inkt zwart is alleen van toepassing in een batcave met donkere muren, anders is die winst heel snel weg. Tenzij je weer met highcontrast schermen gaat werken natuurlijk. Maar heel eerlijk... ik ben best een purist en enorme "zeikerd" op beeld gebied maar zelfs ik ben tevreden met het absoluut zwart niveau.

De rest hebben we denk ik al meer dan genoeg behandeld.
Sony zet met de XW7000 een duidelijk statement neer.
Dit zijn projectoren die bij de grootste liefhebbers weinig tot niets te wensen overlaten.
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

Teejoo

Cool!

Gebruik je nu zelf ook nog de Envy? Dat is natuurlijk wel een interessante combinatie.

Kjelt


J.A.F._Doorhof

Heb de Envy niet meer staan.
Het is een fantastisch apparaat begrijp me goed maar ik denk dat de markt dermate klein is gezien wat hij kost en doet dat we er niet mee verder zijn gegaan
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

maximus79

Even je review onder de aandacht brengen denk dat velen niet gezien hebben dat je je post geupdate had...

Lijkt mijn een mooie projector maar te duur voor mij, stom dat de X6000 niet in Europa uit komt.... >:(
7.1.4 | Lexicon Mc-10 | 3x A*BNB Eindtrap| LCR: 3x A*BNB Cinemax18 actief | 4x M&K 750 surrounds | JVC N5 | KINGPIN Velvet Framed Screen VFS270-2:35.1 | 4x Boston Acoustics A25 (atmos) | Subs: A*BNB 2x 2x10 en Hoverboss | DIY Envy | Xbox Series X | Sony 4k X800 | Shield | ATV4k | Dune | TV: Sony 65x8505c | Bluesound Node 2

Maro

Bedankt voor deze mooie review.  :pompom:
Kamer : LG OLED65E7V - Meridian 218 * DSP 7200 -  Roon - Apple TV 4K
HT : Anthem AVM70 - Oppo UDP-203 * Rotel RMB-1585 * RMB-1506 - Usher MD2-BE * 718-DMD * BE-616 - Cabasse Io2 - Rythmik F15HP-SE dual - JVC DLA X7500Cinemike - Adeo Screensp Plano 126" - Nvidia Shield -

J.A.F._Doorhof

#6
@maximus
Toch snap ik dit niet.
De 7000 zit hier op een prijs die eigenlijk de 6000 volledig overbodig maakt.
Pak dan de 5000 of inderdaad de 7000.

Als er 7K verschil in zit snap ik het, maar de 7000 is hier dermate geprijsd dat ik de 6000 totaal niet zou snappen.
Tenzij ik iets over het hoofd zie.

Bij de aankondiging was de prijs van de 7000 bv een heel stuk duurder dan de prijs in NL, en dan snap ik een model er tussen absoluut.

Verder mag je altijd mailen voor de prijs :D
En eventueel is mijn 590 790 beschikbaar binnenkort, is de voorloper met rond de 1500 uur op de teller (ook een laser)
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

maximus79

#7
Quote from: J.A.F._Doorhof on July 23, 2022, 17:08:33
@maximus
Toch snap ik dit niet.
De 7000 zit hier op een prijs die eigenlijk de 6000 volledig overbodig maakt.
Pak dan de 5000 of inderdaad de 7000.

Als er 7K verschil in zit snap ik het, maar de 7000 is hier dermate geprijsd dat ik de 6000 totaal niet zou snappen.
Tenzij ik iets over het hoofd zie.

Bij de aankondiging was de prijs van de 7000 bv een heel stuk duurder dan de prijs in NL, en dan snap ik een model er tussen absoluut.


Ok misschien heb ik de prijs van de 7000 verkeerd op mijn netvlies, kun je die pm-en? Of moet ik Annewiek mailen?
De 5000 valt direct af voor mij vanwege de missende gemotoriseerde lens shift

Edit: nu snap ik het niet meer, er zit 9K tussen de xw5000 en de xw7000!! Waarom is er dan volgens jouw geen plek voor de 6000?? Of is de 7000 bij jouw maar 9k in aanschaf?
7.1.4 | Lexicon Mc-10 | 3x A*BNB Eindtrap| LCR: 3x A*BNB Cinemax18 actief | 4x M&K 750 surrounds | JVC N5 | KINGPIN Velvet Framed Screen VFS270-2:35.1 | 4x Boston Acoustics A25 (atmos) | Subs: A*BNB 2x 2x10 en Hoverboss | DIY Envy | Xbox Series X | Sony 4k X800 | Shield | ATV4k | Dune | TV: Sony 65x8505c | Bluesound Node 2

scoc

Bedankt voor de feedback/review ... nu nog even wachten op een iets mindere Sony fan boy roze bril review want dat sijpelt toch wel erg door in deze test vind ik.  ;)

En ik heb helemaal niets tegen Sony want heb zelf 5 jaar gespeeld met een VW95 etc.
Woonkamer (stereo): Aurender N200 | Devialet Expert Pro 220 | TAD ME1 | Purepower+ 1500 | Vicoustic panels
Woonkamer (tv): Apple TV 4K | Panasonic TX-55HZ1000E | Sonos Beam v2
HT: Sony UBP-X800 M2 CineMike | OSMC Vero 4K | Apple TV 4K | Lyngdorf MP-60 | Marantz MM8077 CineMike + MM7055 CineMike | ATC SCM11/C3C/SCM11 | 4 x Monitor Audio CSS230 | 2 x B&W DB3D | JVC DLA-NZ7 | Stewart Studiotek G3 | Propower 1050

J.A.F._Doorhof

#9
@scoc
Ik ben Sony ambassadeur voor de fotografie
Voor de projectoren heb ik geen enkele binding met Sony om het als fan te reviewen. En daarnaast een goede reputatie bouw je op in jaren, als ik mijn mening zou laten kleuren zou ik niet alleen een slechte reviewer zijn maar ook mijn reputatie zo om zeep helpen :D

Dit is gewoon een waanzinnig mooie projector.
En als ik echt als fanboy zou reviewen zou ik denk ik ook niet melden dat er dus units op de markt zijn die niet goed zijn ;)

Ik probeer echt altijd volledig neutraal de review te doen, jammer als je daar wat anders in leest, dat is namelijk absoluut niet de intentie.
Feit is wel dat ik enorm veel waarde hecht aan scherpte bij bewegingen en doortekening in het zwart en daar is Sony gewoon enorm goed in. Zoals in de review aangegeven hdr kruipt naar elkaar toe. Maar je moet wel het totaal plaatje bekijken en dan... Sorry. Wint Sony het gewoon

Ps lees ook de reviews van JVC en Epson maar na
Als iets goed is... Dan zeg ik dat ook
Maar eerlijk is eerlijk dit soort units laat gewoon heel weinig te wensen over.
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

J.A.F._Doorhof

@Maximus
Laat de 6000 precies in het midden zitten.
Dan heb je voor 3000 minder iets wat nagenoeg hetzelfde doen maar een stuk goedkoper is, of leg 3000 bij en je hebt een projector die in het buitenland nog een keer dat bedrag extra kost.

De 6000 is geen goedkope 7000, maar meer een duurdere 5000 en als ik naar de specs kijk dan zou ik daar niet zoveel geld extra voor over hebben helemaal niet met in NL de 7000 er zo direct achter.
De 5000 is gewoon ook al een beest van een projector.
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

papaleo

Mmmm...ik las hier al een reactie van een evt combi met een VP en als ik deze review lees en mag geloven zal een 7000 dè perfecte combinatie zijn met een Lumagen/Envy je zou dan een win,win situatie creëren.

Bedankt voor deze uitgebreide review.  :thumbs-up:
Proj.: JVC N7 TV:Sony75x9405c
Processors: Lyngdorf MP60 / Lumagen RadiancePro 4444 18Gb/s Amp's: NAD Master M27 + M22.2 Proj.Scherm: WS-Spalluto MultiMask 100" Speakers: Monitor Audio Platinum/Gold PL300,PL100,C250 (5G) Sub: JLaudio Fathom f113v2 Atmos : 4x MA CP-CT380iDC
BDP:Oppo UHD205 4K/HDR MP:Zappiti Reference,AppleTV 4K
Remote:Neeo,Homey Pro Stroom:Aparte stroomgroep,Kemp powerstrip 8x,

reza

Waarom dan geen NZ9? Heb je het beste van het beste..
Jezus zegt :'' In het huis van mijn Vader zijn vele kamers''
Reza zegt : '' Kom dus naar binnen"

SpeedyAndré

Quote from: reza on July 23, 2022, 21:21:13
Waarom dan geen NZ9? Heb je het beste van het beste..
Misschien omdat zijn budget toch wel een rol speelt en 8K nog niet nodig is?  :D
Wellicht het formaat en gewicht, geen klein verschil :)

André  8)
Northstar Extremo Monster Sigma 2K Xtc + NBS powercords Sphinx PJ8 Straightwire Virtuoso 2x Aragon Palladium Infinity Renaissance 90 Soundaware D100
Onkyo Tx-RZ3100, Panasonic DMR-UBS80, Oppo Udp203 + Bdp83, Shield 4K, Toshiba HD-XE1 PS3,PS4 Pro, Infinity Kappa center B, 4x Kappa Video II, 4x Oreus, SVS PB12ISD, Sony Vpl-VW550ES, Harmony Elite + Companion TX-P42U10E LG UJ620V VU+ Uno 4K SE, Zidoo Z9S+UHD3000 50TB in DS1515+
2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW Atlantic Ex V3 wpboiler 200l+coi

papaleo

Quote from: reza on July 23, 2022, 21:21:13
Waarom dan geen NZ9? Heb je het beste van het beste..
Als ik en jouw geld had en ook zo royaal als jouw zou zijn zou er hier allang een NZ9 hebben ge-staan/hangen  :tongue2:  :devil:  :D


Quote from: SpeedyAndré on July 23, 2022, 21:31:44
Misschien omdat zijn budget toch wel een rol speelt en 8K nog niet nodig is?  :D
Wellicht het formaat en gewicht, geen klein verschil :)

André  8)

Precies dat ja  ;)
Proj.: JVC N7 TV:Sony75x9405c
Processors: Lyngdorf MP60 / Lumagen RadiancePro 4444 18Gb/s Amp's: NAD Master M27 + M22.2 Proj.Scherm: WS-Spalluto MultiMask 100" Speakers: Monitor Audio Platinum/Gold PL300,PL100,C250 (5G) Sub: JLaudio Fathom f113v2 Atmos : 4x MA CP-CT380iDC
BDP:Oppo UHD205 4K/HDR MP:Zappiti Reference,AppleTV 4K
Remote:Neeo,Homey Pro Stroom:Aparte stroomgroep,Kemp powerstrip 8x,

skyfox

Uit nieuwsgierigheid, hoe is het beeld als je het bijv combineert met een Projecta 0.6 high contrast scherm? Je haalt dit soort schermen heel kort even aan, maar ik ben benieuwd of zo'n scherm nog iets toevoegt in een verduisterde ruimte in combinatie met een beamer als deze. Zakt het zwartniveau nog verder, blijven donkere details zichtbaar, blijven de kleuren mooi, is wit nog wel wit?
Versterking: Arcam AV40 | 2x Parasound HCA-2205A(T)
Bron: Cambridge Audio CXUHD | Thorens MOV edition | Bluesound Node 2i | Apple TV 4k 2021
Luidsprekers: Monitor Audio Gold 100  | MA Gold C150 | MA RX FX | Velodyne DD10 & DD12
Weergever:  JVC X7900

J.A.F._Doorhof

Hij heeft er meer dan genoeg licht voor
Dus je zou inderdaad een lager zwart level krijgen en met dit soort projecten zou ik daar zeker niet negatief tegen over staan.
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

Kjelt

Quote from: J.A.F._Doorhof on July 23, 2022, 17:08:33
En eventueel is mijn 590 beschikbaar binnenkort, is de voorloper met rond de 1500 uur op de teller (ook een laser)
De 590 heeft geen laser, ik denk dat je de 790 bedoeld ?

https://pro.sony/en_GB/products/4k-home-cinema-projectors/vpl-vw590es

J.A.F._Doorhof

www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

Mediasluis

#19
Ha Frank.

Leuke enhousiaste review.
Even om verwarring te voorkomen,...

Quote from: J.A.F._Doorhof on July 20, 2022, 11:38:35
4. 3D.
Nee, niet 3D maar 3D.
Als ik naar buiten kijk dan zie ik duidelijk dat Annewiek 2 meter voor de auto staat en dat 10 meter achter de auto een andere auto aankomt rijden.
In het echte leven zien we diepte, en die diepte zien we in alles, dus ook iemand die voor je staat zie je als een 3D object. Toch is dit vaak op projectoren en TV's niet het geval.

Bij een calibratie word dit effect al enorm verbeterd, maar wat ik de laatste tijd zie met de nieuwe Sony, Epson en JVC projectoren is toch wel heel erg mooi, zonder een bril krijgen we tegenwoordig 3D beelden op ons scherm geprojecteerd waar je bijna van kan zeggen "dit is echt" en ook hier scoort de XW7000 EXTREEM hoog.

Begrijp ik het goed dat je hier de diepte van het beeld in 2D beschrijft en niet daadwerkelijk stereoscopisch 3D via een 3D Emitter, en passende bril?

Ik heb namelijk de XW7000 hier staan en de keuze die Sony heeft gemaakt om het 3D via een betere Mini Jack aansluiting te doen i.p.v. 3-DIN VESA, wordt door de 3D fabrikanten nog niet ondersteunt.
Zelfs de door Sony verwezen Xpand AE125-RF wordt niet geleverd met die aansluiting.
We kunnen ook geen passende verloopstekkers vinden.
Sony is hier momenteel nog druk mee bezig.
Ik heb veel klanten uit de 3D scene en we staan hier dus met smart op te wachten.

Als ik het mis heb,... kun je vertellen hoe je dat hebt gedaan?
Ben je zelf aan het solderen geweest?
Je persoonlijke ISF-servicedealer, ook voor 3D en 4K HDR.

Matthieu

Kjelt


J.A.F._Doorhof

Als je het stukje leest begin ik direct met te zeggen dat ik het niet heb over 3d. Maar het 3d effect

Nergens spreek ik over brillen of andere vormen van 3d ;)
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

Mediasluis

Ahh dat is jammer.
Ik had gehoopt dat jij iets had gevonden.
Je persoonlijke ISF-servicedealer, ook voor 3D en 4K HDR.

Matthieu

J.A.F._Doorhof

Om er nu voor eens en altijd een einde aan te maken hebben we in overleg met Sony een exclusieve deal kunnen maken.

https://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=183243.msg3600076#msg3600076
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"