Welke kabels voor de Jadis DA50 Signature versterker ?

Started by batavier, July 6, 2022, 11:07:40

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Pathos

Bij mij deed het inspelen van mijn oude CD speler en huidige streamer behoorlijk veel. Het hoog was voor mij ook veel te scherp en eigenlijk niet om aan te horen, vooral bij een aantal specifieke nummers deed dat echt m'n ogen dichtknijpen. Na een kleine week (Auralic's advies 100u) werd het draaglijker en uiteindelijk ben ik zeer tevreden.

Wellicht dat je nog even geduld moet hebben en het geheel even lekker laat spelen. Dan denk ik dat je ook pas echt kan beoordelen hoe je speakers daadwerkelijk klinken op je set en dat je dan gaat zoeken welke kabels er op je ingespeelde set passen.

Quote from: batavier on July  7, 2022, 14:40:26
Hierin heb je natuurlijk ook gelijk, misschien ben ik wat te vroeg met mijn klacht.
Bovendien de Jadis is dan tweedehands, maar heeft de versterker maar de vorige eigenaar heeft de Jadis maar een paar maanden in huis gehad en er weinig mee gespeeld.
Dat kan er ook mee spelen, maar dat neemt niet weg dat ik op zoek ben naar een stel andere interlinks en luidsprekerkabel...

En wat de luidsprekers betreft, ik denk dat ik ze binnenkort op Marktplaats te koop zet.
En van de opbrengst een paar andere luidsprekers koop met een hogere rendement.
Welke dat dan moet worden, dat weet ik nog niet....
Stereo 2.2 setup:
Pathos T.T. ~ AURALiC Altair G1 ~ Spendor A7 ~ Gaia III ~ 2x REL T/5x ~ Silent Angel Bonn N8 ~ 2x Farad Super3 LPS
Bekabeling: Audiomica: Celes Excellence M1 -> Erys Excellence M2 Luxury RCA -> Arago Excellence Luxury RJ/E. AudioQuest: Niagara 1200 -> Hurricane -> Blizzard -> Monsoon -> NRG-Z3 -> Vodka RJ/E. QSA: Yellow fuses. Synergistic Research: Purple fuse.
Akoestiek: Easy Noise Control.

Mediator

Als je voor andere speakers gaat doe dan ook even wat onderzoek over impedantieverloop en gebruik Google om bij gebruikers na te gaan of de consensus ook is dat ze makkelijk aanstuurbaar zijn. Atlas ken ik als kabelmerk niet. Hoe kom je aan dat merk voor Jadis? Er zijn veel goede kabels en iedereen zegt dat hij de beste is. Maar vaak gaat het ook om de beste voor een toepassing te vinden. Sommige kabels horen gewoon bij een merk omdat 1 + 1 = 3. Siltech doet het überhaupt goed met buizen en bij Jadis in het bijzonder. Maar de keuze is reuze en aan jou. Zorg bij tweedehands Siltech er wel voor wat je een echte te pakken hebt. Er is veel namaak die als echt verkocht wordt. Heb je de apparaten ook gepolechecked? Dat wil zeggen de stekker op de juiste manier in het stopcontact.

batavier

Quote from: Mediator on July  7, 2022, 16:40:01
Als je voor andere speakers gaat doe dan ook even wat onderzoek over impedantieverloop en gebruik Google om bij gebruikers na te gaan of de consensus ook is dat ze makkelijk aanstuurbaar zijn. Atlas ken ik als kabelmerk niet. Hoe kom je aan dat merk voor Jadis? Er zijn veel goede kabels en iedereen zegt dat hij de beste is. Maar vaak gaat het ook om de beste voor een toepassing te vinden. Sommige kabels horen gewoon bij een merk omdat 1 + 1 = 3. Siltech doet het überhaupt goed met buizen en bij Jadis in het bijzonder. Maar de keuze is reuze en aan jou. Zorg bij tweedehands Siltech er wel voor wat je een echte te pakken hebt. Er is veel namaak die als echt verkocht wordt. Heb je de apparaten ook gepolechecked? Dat wil zeggen de stekker op de juiste manier in het stopcontact.

Ik maak gebruik van een AudioQuest Niagara 1200 netfilter, en alle netsnoeren zijn van tevoren gepolechecked vóórdat de stekkers in het stopcontact gingen...

Ik heb in het verleden bij King Audio in Velp geluisterd naar een cd speler van North Star desiign deze was te koop aangeboden via marktplaats.
De cd speler was aangesloten met Atlas kabels op een Codar versterker, en de luidsprekers waren van het merk Horns.
Ik vond het systeem toen nogal donker klinken, als dat nu komt door het merk van de versterker of door de Atlas bekabeling dat is de vraag die mij bezig houd..
Vandaar mijn eerdere vraag hoe klinken de Atlas kabels ??

Bovendien heb ik op Markplaats zojuist een oproep gedaan voor een stel Pink Faun il 1se interlinks, mocht iemand ze te koop aanbieden dan hoef ik denk ik geen andere interlinks te kopen.
Want mijn huidige bottleneck is de Audio Note Isis interlink, die past volgens mij niet goed in deze setup.
Ja, je merkt het... met een Jadis maakt het alles veel duidelijker :)

batavier

Quote from: batavier on July  7, 2022, 19:03:40
Ik maak gebruik van een AudioQuest Niagara 1200 netfilter, en alle netsnoeren zijn van tevoren gepolechecked vóórdat de stekkers in het stopcontact gingen...

Ik heb in het verleden bij King Audio in Velp geluisterd naar een cd speler van North Star desiign deze was te koop aangeboden via marktplaats.
De cd speler was aangesloten met Atlas kabels op een Codar versterker, en de luidsprekers waren van het merk Horns.
Ik vond het systeem toen nogal donker klinken, als dat nu komt door het merk van de versterker of door de Atlas bekabeling dat is de vraag die mij bezig houd..
Vandaar mijn eerdere vraag hoe klinken de Atlas kabels ??

Bovendien heb ik op Markplaats zojuist een oproep gedaan voor een stel Pink Faun il 1se interlinks, mocht iemand ze te koop aanbieden dan hoef ik denk ik geen andere interlinks te kopen.
Want mijn huidige bottleneck is de Audio Note Isis interlink, die past volgens mij niet goed in deze setup.
Ja, je merkt het... met een Jadis maakt het alles veel duidelijker :)

batavier

Quote from: Pathos on July  7, 2022, 15:03:52
Bij mij deed het inspelen van mijn oude CD speler en huidige streamer behoorlijk veel. Het hoog was voor mij ook veel te scherp en eigenlijk niet om aan te horen, vooral bij een aantal specifieke nummers deed dat echt m'n ogen dichtknijpen. Na een kleine week (Auralic's advies 100u) werd het draaglijker en uiteindelijk ben ik zeer tevreden.

Wellicht dat je nog even geduld moet hebben en het geheel even lekker laat spelen. Dan denk ik dat je ook pas echt kan beoordelen hoe je speakers daadwerkelijk klinken op je set en dat je dan gaat zoeken welke kabels er op je ingespeelde set passen.

Voorheen zette ik de cd speler uit na gebruik, nu staat hij al meer dan een week op stand-by.
Gisteren kon ik daarvan al een beetje het resultaat daarvan horen.
Ben benieuwd hoe het in het weekend klinkt......
Ja, je merkt het... met een Jadis maakt het alles veel duidelijker :)

Pathos

Kun je de CD speler niet op repeat zetten? Of anders zou ik een CD draaien zonder dat de versterker aanstaat. Dit bv terwijl je gewoon relaxed TV aan het kijken bent, kun je de CD een paar keer opnieuw aanzetten.

Quote from: batavier on July  7, 2022, 19:14:46
Voorheen zette ik de cd speler uit na gebruik, nu staat hij al meer dan een week op stand-by.
Gisteren kon ik daarvan al een beetje het resultaat daarvan horen.
Ben benieuwd hoe het in het weekend klinkt......
Stereo 2.2 setup:
Pathos T.T. ~ AURALiC Altair G1 ~ Spendor A7 ~ Gaia III ~ 2x REL T/5x ~ Silent Angel Bonn N8 ~ 2x Farad Super3 LPS
Bekabeling: Audiomica: Celes Excellence M1 -> Erys Excellence M2 Luxury RCA -> Arago Excellence Luxury RJ/E. AudioQuest: Niagara 1200 -> Hurricane -> Blizzard -> Monsoon -> NRG-Z3 -> Vodka RJ/E. QSA: Yellow fuses. Synergistic Research: Purple fuse.
Akoestiek: Easy Noise Control.

Mediator

Een North star is een andere speler dan je Jadis. Google eens even op Jadis/Siltech en dan zie je zelfs dat ze ook op buitenlandse fora die combi gebruiken. Ik sprak jaren terug al iemand die bij de importeur van Jadis werkte en die gaf ook helder aan: gooi er een paar Siltechs tussen en het klinkt als een klok. Hij speelde toen met Crystal Cable en dat klonk echt waanzinnig. Volgens hem werd het met Siltech nog beter. Ik heb een tijdje terug Jadis ook overwogen omdat de combinatie Jadis, Dynaudio, Siltech me bekend is en staat voor muziek. Maar dan wel de Jadis versterkers met wat meer vermogen.   Ik zou Jadis eerder combineren met een neutrale speaker. Dynaudio is neutraal in tegenstelling tot Tannoy. Ik weet niet of het te doen is om met je huidige versterker te gaan bi-ampen. Dus dat je een versterker met vergelijkbare set-up erbij neemt. De combinatie Jadis en Dynaudio klopt namelijk wel maar loopt bij jou naar aller waarschijnlijkheid mis op onvoldoende vermogen. Kijk ook eens wat de scherpte doet als je het netfilter ertussen uit haalt. Misschien ook eens een netsnoer van Essential Audio Tools proberen de current conductor. Tussen alle buizenapparatuur die ik geprobeerd heb klopt die kabel als een bus. Die kabels zijn niet duur. Vaak pik je ze tweedehands op voor 7 of 8 tientjes. Goed hoeft niet altijd duur te zijn.

Rowdy


Pathos

Zou qua impedantieverloop zo te zien dus geen probleem moeten zijn voor de Jadis DA50.

Quote from: chansig on July  7, 2022, 08:04:16
https://www.stereophile.com/content/dynaudio-contour-20-loudspeaker-measurements

Geen idee hoeveel anders de 20i dan de 20 is. Maar mogelijk helpend artikel.

Gr. Hans
Stereo 2.2 setup:
Pathos T.T. ~ AURALiC Altair G1 ~ Spendor A7 ~ Gaia III ~ 2x REL T/5x ~ Silent Angel Bonn N8 ~ 2x Farad Super3 LPS
Bekabeling: Audiomica: Celes Excellence M1 -> Erys Excellence M2 Luxury RCA -> Arago Excellence Luxury RJ/E. AudioQuest: Niagara 1200 -> Hurricane -> Blizzard -> Monsoon -> NRG-Z3 -> Vodka RJ/E. QSA: Yellow fuses. Synergistic Research: Purple fuse.
Akoestiek: Easy Noise Control.

Mediator

Quote from: Pathos on July  7, 2022, 21:52:29
Zou qua impedantieverloop zo te zien dus geen probleem moeten zijn voor de Jadis DA50.

Let dan ook even op de schaal. Alles tussen 1khz en 20khz zit op of rond de 8ohm. Alles onder de 1khz gaat van vier ohm naar boven de 20ohm. Maar let ook even op de geschatte gevoeligheid waarvan men zegt dat die lager is dan op gespecificeerde 86db (84,2). Dat zit (heel) ver onder de specificatie van Jadis. Zoals Twani al aangaf het is gewoon al goed gedocumenteerd!

twani

Quote from: Mediator on July  7, 2022, 22:37:34
Let dan ook even op de schaal. Alles tussen 1khz en 20khz zit op of rond de 8ohm. Alles onder de 1khz gaat van vier ohm naar boven de 20ohm. Maar let ook even op de geschatte gevoeligheid waarvan men zegt dat die lager is dan op gespecificeerde 86db (84,2). Dat zit (heel) ver onder de specificatie van Jadis. Zoals Twani al aangaf het is gewoon al goed gedocumenteerd!

Inderdaad.

De fabrikanten geven in dit geval wel iets méér dan een hint dat betreffende versterker en luidspreker niet uitgehuwelijkt dienen te worden maar toch gaan we een CD speler, een gebruikte notabene, inspelen en andere kabels proberen.

Shoot me.....

Om het duidelijker te maken, is kennelijk nodig. 

We gaan een 6 meter Tabbert caravan achter een Ford Fiesta hangen en als we vervolgens merken dat dat tóch niet zo lekker gaat gaan we een ander merk banden monteren en i.p.v. Shell benzine Total benzine tanken.

Dan moet het vast beter gaan.....

chansig

In de test, zie link, gebruikte ze een buizenbak van Prima Luna met 30 wattjes. Hoe ze het bevallen is weet ik niet. De wattjes zeggen niet veel. Maar ik kan me niet voorstellen dat de Jadis en de Prima Luna elkaar qua voeding zo sterk verschillen dat.

Nogmaals de test gaat over de 20 en niet 20i.

Misschien zou het helpend kunnen zijn als er een meting gedaan wordt. Gewoon in de ruimte. Geeft iets meer inzicht.

En een foto van hoe het eea staat. Daar kan natuurlijk zeker, absoluut, totaal niet alles door verklaard worden...maar ook weer: geeft mogelijk iets meer inzicht.

Gr. Hans
Teleskopos, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.

batavier

Quote from: Mediator on July  7, 2022, 21:23:39
Een North star is een andere speler dan je Jadis. Google eens even op Jadis/Siltech en dan zie je zelfs dat ze ook op buitenlandse fora die combi gebruiken. Ik sprak jaren terug al iemand die bij de importeur van Jadis werkte en die gaf ook helder aan: gooi er een paar Siltechs tussen en het klinkt als een klok. Hij speelde toen met Crystal Cable en dat klonk echt waanzinnig. Volgens hem werd het met Siltech nog beter. Ik heb een tijdje terug Jadis ook overwogen omdat de combinatie Jadis, Dynaudio, Siltech me bekend is en staat voor muziek. Maar dan wel de Jadis versterkers met wat meer vermogen.   Ik zou Jadis eerder combineren met een neutrale speaker. Dynaudio is neutraal in tegenstelling tot Tannoy. Ik weet niet of het te doen is om met je huidige versterker te gaan bi-ampen. Dus dat je een versterker met vergelijkbare set-up erbij neemt. De combinatie Jadis en Dynaudio klopt namelijk wel maar loopt bij jou naar aller waarschijnlijkheid mis op onvoldoende vermogen. Kijk ook eens wat de scherpte doet als je het netfilter ertussen uit haalt. Misschien ook eens een netsnoer van Essential Audio Tools proberen de current conductor. Tussen alle buizenapparatuur die ik geprobeerd heb klopt die kabel als een bus. Die kabels zijn niet duur. Vaak pik je ze tweedehands op voor 7 of 8 tientjes. Goed hoeft niet altijd duur te zijn.

Ik heb zojuist even op marktplaats gekeken er is maar 1 Siltech SQ88 te koop op dit moment.
Maar dat is een xlr exemplaar en bovendien al gereserveerd, dus ik moet nog even geduld hebben.
De Jadis heeft vier aansluitingen aan de achterkant van de versterker om luidsprekerkabel op aan te sluiten, dus twee aansluitingen per kant.
Ideaal om te bi-ampen  ;D
Aan de Jadis cd speler zit op dit moment een Pink Faun pc2 netsnoer, dat gaf al een gehele verbetering ten opzichte van de Qed XT5 netsnoer die ik er eerst op heb gedaan.
Het laag en het middengebied komen nu weel meer naar voren, als ook de diepte is sterk verbetert. :sigh:

Overigens de North Star cd speler gebruik ik op dit moment niet deze staat boven in de opslag te wachten tot dat hij weer gebruikt gaat worden.
Ja, je merkt het... met een Jadis maakt het alles veel duidelijker :)

batavier

Quote from: Pathos on July  7, 2022, 19:34:47
Kun je de CD speler niet op repeat zetten? Of anders zou ik een CD draaien zonder dat de versterker aanstaat. Dit bv terwijl je gewoon relaxed TV aan het kijken bent, kun je de CD een paar keer opnieuw aanzetten.

Dit is natuurlijk ook een mogelijkheid, sla meteen twee vliegen in 1 klap.
Zowel de Jadis cd speler en de Jadis DA50s kunnen beiden op die manier worden ingespeeld..
Bedankt voor de tip  :clapping:
Ja, je merkt het... met een Jadis maakt het alles veel duidelijker :)

Xander32

Tannoy Kensington SE  ||  Accuphase E-480 & DAC-50  ||  Auralic Aries G2.1  ||  Sonnet Morpheus  ||  Audiolab 6000 CDT


batavier

Quote from: Mediator on July  8, 2022, 14:14:11
https://www.ebay.nl/itm/225062865523?mkcid=16&mkevt=1&mkrid=1346-175129-2357-0&ssspo=y5hHyy_BTnC&sssrc=2349624&ssuid=_yWVjoduSvS&var=&widget_ver=artemis&media=COPY

Maar je moet aan die halve meter genoeg hebben. Je kan beter via hifishark zoeken.

Helaas 50cm is te kort  :wacko: omdat de cd speler de aansluiting links heeft en de versterker ze rechts heeft gaat het niet lukken met 50cm. Omdat de beide naast elkaar staan, waarbij de cd speler ook nog eens wat hoger staat als de versterker.
Dat komt omdat de versterker met zijn 36 kilo op een aparte Tray staat.
Vandaar......

Op Marktplaats zag ik deze staan, alleen jammer dat er geen soort bij staat.
Heb je enig idee welke dat het is, of het ook om nep Siltech gaat?

https://www.marktplaats.nl/v/audio-tv-en-foto/audiokabels-en-televisiekabels/m1841867418-siltech-interlinks-1m
Ja, je merkt het... met een Jadis maakt het alles veel duidelijker :)

Pjotr27

Kijk uit met Siltech! Er is heel veel imitatie te koop.

Wat betreft Primaluna of Jadis, vermogen zegt niets, wel de uitgangstrafo's.
Zijn die net aan qua te leveren vermogen of niet?
Ik vind persoonlijk Jadis en Dynaudio niet de mooiste combinatie en kan me goed voorstellen dat het niet goed klinkt.
86db (of zelfs 84.2db) is gewoon erg weinig rendement voor een lichte buizenversterker. Bedenk dat je om 100 watt nodig hebt voor een geluidsdruk van 90db....

Voor ik zou geen investeren in allerlei kabels zou ik een setje luidsprekers van een vriend lenen met meer rendement..
Kijk eens hoe dat klinkt....
Sansui Au-8500, Spring Audio 2a3 versterker, Pel luidsprekerkabels, Ocos kabels, Pel Interlinks, AudioMaat stekkerblok, Aurel Bryan field coil speakers, Spring Audio 1540 dac, M-Way netkabels, Ilusi Audio hoofdtelefoonversterker, Audio Technica ATH-W1000X hoofdtelefoon.

Mediator

Je zou ook eens een Phantom Cable kunnen proberen. Importeur is Analogue Audio Products. Met mijn buizenspullen is er niets beters. Wat meer een gok zou kunnen zijn een kabel van Grimm audio. Ik zou zo'n Phantom of Grimm wel eerst willen horen. Phantom en Grimm zijn meer de kabels die je 'niet hoort'. Toch heb ik altijd het meest gehoord over Siltech in combinatie met Jadis. Vaak zie je die Siltechs in korte versies. Ze zijn namelijk erg duur.

pjotr: hoe kom je tot de conclusie dat Dynaudio niet combineert met Jadis? Verder eens met alle nep Siltech die in omloop is en dat 84-86db gewoon een heel laag rendement is en dat topicstarter als eerste stap even een andere speaker moet proberen om 'te gaan wegstrepen' wat er mis kan zijn.

Xander32

Een buizenversterker met een beperkt vermogen op laag rendement speakers is verre van ideaal. Een korrelig aangezet hoog en een gebrek aan fundament kan daarop wijzen.
Tannoy Kensington SE  ||  Accuphase E-480 & DAC-50  ||  Auralic Aries G2.1  ||  Sonnet Morpheus  ||  Audiolab 6000 CDT

batavier

Quote from: Xander32 on July  8, 2022, 19:41:35
Een buizenversterker met een beperkt vermogen op laag rendement speakers is verre van ideaal. Een korrelig aangezet hoog en een gebrek aan fundament kan daarop wijzen.

Ik was toch al van plan om een andere luidsprekers te kopen, welke weet ik nog niet.
Er zijn er genoeg die boven 90db rendement zijn, maar dan is de vraag welke.?
Maar ik was eerst van plan om de juiste kabels te zoeken, in iedergeval een interlink.
En pas daarna de luidsprekers, want als het geluid goed is dan kan ik de juiste luidsprekers pas goed beoordelen.....
Ja, je merkt het... met een Jadis maakt het alles veel duidelijker :)

Rowdy

Triangle luidsprekers doen het goed met buizenversterkers.

Deleted User

Quote from: batavier on July  8, 2022, 19:55:49
En pas daarna de luidsprekers, want als het geluid goed is dan kan ik de juiste luidsprekers pas goed beoordelen.....

Beoordelen ten opzichte van wat, wat is dan je referentiekader? Speel je zelf instrumenten? Ga je regelmatig naar al dan niet versterkte concerten?

Ben erg benieuwd hoe je dat beoordeeld dan...

twani

Quote from: Pjotr27 on July  8, 2022, 18:52:43
Kijk uit met Siltech! Er is heel veel imitatie te koop.

Wat betreft Primaluna of Jadis, vermogen zegt niets, wel de uitgangstrafo's.
Zijn die net aan qua te leveren vermogen of niet?
Ik vind persoonlijk Jadis en Dynaudio niet de mooiste combinatie en kan me goed voorstellen dat het niet goed klinkt.
86db (of zelfs 84.2db) is gewoon erg weinig rendement voor een lichte buizenversterker. Bedenk dat je om 100 watt nodig hebt voor een geluidsdruk van 90db....

Voor ik zou geen investeren in allerlei kabels zou ik een setje luidsprekers van een vriend lenen met meer rendement..
Kijk eens hoe dat klinkt....

Goed verwoord👍

twani

Quote from: Xander32 on July  8, 2022, 19:41:35
Een buizenversterker met een beperkt vermogen op laag rendement speakers is verre van ideaal. Een korrelig aangezet hoog en een gebrek aan fundament kan daarop wijzen.

Correctement👍

86dB Dynaudio luidsprekers zuigen de Jadis qua stroomvoorziening helemaal leeg bij de impedantiesweeps....