Cinehex - kelder build

Started by anwa, July 4, 2022, 20:25:33

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

papaleo

Ik weet nog hoe ik zelf jaren geleden begon...als ik dan zie hoe jij je begin in de wereld van HT tentoonstelt,Fantastisch mooie ruimte...helemaal af heel gaaf! :worship:
Het valt mij wel op dat de meeste mooie HT's van forumgenoten in Limburg gevestigd zijn,hoe komt dat?  ::) :D
Projector: JVC DLA-NZ8 TV:Sony75x9405c
Processors: Lyngdorf MP60 / Lumagen RadiancePro 4444 18Gb/s Amp's: NAD Master M27 + M22.2 Proj.Scherm: WS-Spalluto MultiMask 100" Speakers: Monitor Audio Platinum/Gold PL300,PL100,C250 (5G) Sub: JLaudio Fathom f113v2 Atmos : 4x MA CP-CT380iDC
BDP:Oppo UHD205 4K/HDR MP:Zappiti Reference,AppleTV 4K 2021 Bluesound Node 2i
Remote:Neeo,Homey Pro Stroom:Aparte stroomgroep met Lapp kabel/ AHP Klankmodule,Kemp powerstrip 8x,Audioquest NRG-Y2,Diverse custom/make stroomkabels

anwa

Mei 2019

Verder met de koven en de ruimte voor de apparatuur.
Aangezien ik niet echt een goede plek kon bedenken om alles te plaatsen bedacht ik me dat het best onder het plafond naast de projector zou kunnen!
Ventilatie (afzuiging) achter de ruimtes voor de projector en versterkers is voorzien dus hoppa, verder bouwen!

Om de versterkers ook van achteren goed te kunnen bereiken heb ik deze geplaatst op uitschuifbare planken die geheel naar voren kunnen worden getrokken.
Helaas geen rekening mee gehouden bij de diepte van het geheel  dus stukjes uit de lat aan de muur moeten halen  ;D

Alle kabels in 40mm PVC buizen via de koof aan het plafond naar alle speakers geleid.

Ondertussen zijn ook de stoelen binnen gekomen, 2x 3 lederen elektrisch verstelbare zetels met cupholders en opbergruimte tussen de zetels in een licht gebogen opstelling.













anwa

Quote from: StarScreaM90 on July  5, 2022, 17:34:09
Deze bouw doet mij een beetje denken aan die van Eric (van Tweakers); https://www.youtube.com/watch?v=IgdnrNMTsow . Waarschijnlijk heb je die video ook gezien?  :tongue2: Alhoewel het resultaat er bij jou nog beter uitziet!

Haha, ja klopt, inderdaad ook gezien. Lijkt er inderdaad wel wat op, maar dan beter  8)

anwa

Mei 2019

Dan is het podium aan de beurt. De hoogte bepaald aan de hand van deze excel sheet, erg handig! https://carltonbale.com/home-theater/home-theater-calculator/

Ik kwam uit op een hoogte van 42cm zodat de mensen op de achterste rij ook het hele scherm goed kunnen zien zonder tegen de hoofden van de mensen op de voorste rij aan te kijken.
Het podium volgt de lichte curve van de voorste rij stoelen zodat als het straks bekleed is allemaal mooi aansluit.

Ook verder gegaan met de koven, bekleed met MDF dat later wordt overspannen met stof.
Op de foto's zie je ook de pvc buizen voor de bekabeling en de ventilatiebuizen die ingebouwd zijn in de koof.










StarScreaM90

Hoe heb je precies de ventilatie geregeld? Welk systeem heb je? Heb je meerdere lucht toe- en afvoeren? Heb je ook nog airco o.i.d.? En het belangrijkste; is het aangenaam film kijken in je kelder qua ventilatie/temperatuur?
Video: LG OLED CX 65 Inch (OLED65CX6LA)
Audio: Anthem AVM 70 AV-processor - IOTAVX AVXP1 (2x)
Speakers: 3x Arendal 1723 S Monitor (LCR) - 2x Klipsch RP-502S (Side Surround) - 2x Klipsch RP-500M (Rear Surround) - 4x Klipsch RP-500SA (Atmos) - 2x Arendal 1723 1S Subwoofer
Bron: Panasonic DP-UB824 - Playstation 4 Pro

anwa

Quote from: StarScreaM90 on July  7, 2022, 17:11:30
Hoe heb je precies de ventilatie geregeld? Welk systeem heb je? Heb je meerdere lucht toe- en afvoeren? Heb je ook nog airco o.i.d.? En het belangrijkste; is het aangenaam film kijken in je kelder qua ventilatie/temperatuur?

Ventilatie is een Itho Daalderop WTW HRU 350 ECO unit. Eén buis is afvoer (met twee afvoerventielen) en één buis is aanvoer (met twee aanvoerventielen).
De buizen en ventielen zijn geplaatst, alleen moet de unit nog aangesloten worden. Er moeten nog betonboringen naar buiten gedaan worden voor aan- en afvoer van lucht.
Dat is de volgende stap.
Het is echter wel vrij aangenaam film kijken op het moment. Als je er langer of met meerdere mensen zit merk je wel dat ventilatie wel nodig is.

Qua temperatuur is het prima, nu in de zomer is het in de kelder lekker met zo'n 20/21 graden en er ligt vloerverwarming dus in de winter is de temperatuur ook aangenaam.

StarScreaM90

Wanneer krijgen we weer een update?  :angel:
Video: LG OLED CX 65 Inch (OLED65CX6LA)
Audio: Anthem AVM 70 AV-processor - IOTAVX AVXP1 (2x)
Speakers: 3x Arendal 1723 S Monitor (LCR) - 2x Klipsch RP-502S (Side Surround) - 2x Klipsch RP-500M (Rear Surround) - 4x Klipsch RP-500SA (Atmos) - 2x Arendal 1723 1S Subwoofer
Bron: Panasonic DP-UB824 - Playstation 4 Pro

anwa

#32
Zo, tijd voor weer een update  ;D

Ondertussen is het november 2019 en ga ik aan de slag met het sterrenplafond.
Ooit lang geleden eens gezien in een home cinema, zag er heel vet uit dus dat moest er natuurlijk ook komen  8)
Wel een beetje op verkeken want dit was van alles ėėn van de dingen die het meeste tijd heeft gekost.

Omdat ik heb gewerkt met twee glasfiber sterrenlampen van 480 lampjes per stuk zijn er dus in totaal 960 sterretjes te zien.
En dus ook 960 keer een gaatje boren, fiber vastlijmen en fiber afknippen aan de onderkant.

Ik heb gewerkt met 12mm MDF panelen die bekleed werden met zwarte theaterstof. Omdat ik aan de achterzijde van de panelen de glasfibers erdoor moest duwen wanneer de voorzijde bekleed was heb ik gewerkt met lange pianoscharnieren waar de platen aan hangen. Wanneer ze compleet waren (bekleed en alle glasfibers op hun plek) kon ik ze naar boven klappen en vast schroeven aan het plafond.
Denk dat de foto's het wel duidelijk maken  ;)

Het plafonddeel voor het scherm is 1 grote plaat geworden van ongeveer 3,7m x 1,5m en was uiteindelijk echt wel zwaar!

Daarom de achterste plafonddelen (boven de stoelen) opgesplitst in meerdere panelen.





Tijdens het werk aan het plafond hadden we echter waterschade  >:( :crazy: :'( - een gesprongen leiding van de regenwaterpomp waardoor de hele kelder onder water stond...







Na een aantal weken drogen en ventileren met de vloerverwarming aan kon ik weer verder gaan. Gelukkig geen grote schade aangezien de meeste spullen op het podium stonden en de houten staanders van het podium op rubberen tegeltjes staan.







anwa

Toen alles weer goed droog was verder met het sterrenplafond:


















Remco

Oooh....wat een werk, maar heel erg gaaf ;). Sterrenhemel staat bij mij ook op het wensenlijstje, mocht er ooit een nieuw project worden gestart ;)
HT ruimte: Zolder | Sonitus Acoustics |
Versterker/Bron: Marantz SR8012 CM Stufe1 | Oppo UDP-203 CM Stufe2 |
Luidsprekers 5.2.4 : Ascendo The6-P CM | Cabasse Eole-4 | Dual JL Audio E-112 |
Beeld: Sony VPL-VW360ES CM Stufe2 | Screen Excellence Enlightor Neo 108 inch 21x9 |

anwa

Inderdaad heel veel werk  :dry: dus verder ermee!
















Erniebert

Mijn hemel, wat een project zeg. Geweldig. Ben benieuwd naar het resultaat!

denoontje


Peerless Monster

Respect, echt respect voor je geduld.
Maar wat gaaf als het klaar is (en wellicht ook de weg ernaartoe...).
Classe Omega MKII | Audio Research SP-11 | ARC VT130SE | PS Audio BHK 250 | PS Audio P10 | PS Audio Perfectwave DSD DAC  | PS Audio Perfectewave Transport | Acoustat model one + one | Michell | Dual CS510 platenspeler

de Kabelaer

Fantastich mooi project en heel goed uitgevoerd! Altijd erg vermakelijk om te zien hoe de voortgang verloopt en welke keuzes er gemaakt zijn.
Dank voor het delen van je project!
Handgemaakte High-end Audio & -Videokabels
voedingskabels, luidsprekerkabels, interlinks, netwerkkabels, USB kabels & custom-made kabels

anwa

En weer verder met het plafond en koven...
Alle plafondplaten en koven worden bekleed met dikke zwarte stof. De verticale binnenzijden van de koven zijn bekleed met een grijze stof zodat het LED-licht beter tot zijn recht komt.

Aan de achterzijde van de ruimte gekozen voor twee grotere panelen in de hoeken met de achterste Atmos speakers en ventilatie-opening en met ruimte eronder voor basstraps in de hoeken.
Op de foto's kun je zien hoe ik de panelen heb bekleed. De loshangende stof aan sommige randen is met opzet zodat ik eerst het paneel kon bevestigen met zwarte schroeven en later de rand van de koof kon afwerken dmv latten op de rand te schroeven en de stof hier dan weer over heen te spannen en te verlijmen. Zo wordt het één geheel zonder naden in de stof.

Na het vullen met isolatie (voornamelijk steenwol) kunnen de panelen bevestigd worden.









Dan het paneel aan de andere zijde. Hier boven in de hoek bevinden zich de aan- en afvoerkanalen van de ventilatie en komt ook de stroomvoorziening binnen.
Verder nog een lege buis mocht het ooit nodig zijn voor iets.










reza

Dit project was toch al helemaal klaar?
Jezus zegt :'' In het huis van mijn Vader zijn vele kamers''
Reza zegt : '' Kom dus naar binnen"

anwa

Quote from: reza on October 11, 2022, 17:21:04
Dit project was toch al helemaal klaar?

Dat klopt, dit is dan ook vooral een verslag van de weg er naar toe  ;D

reza

Maar dat hoeft toch geen maanden te duren :D
Jezus zegt :'' In het huis van mijn Vader zijn vele kamers''
Reza zegt : '' Kom dus naar binnen"

anwa

Klopt ook maar heb helaas weinig tijd op het moment...
Zal proberen om met minder tussenpozen de voortgang te laten zien  ;) :unsure:

reza

Graag, want het is wel inspirerend en leuk om te volgen. :thumbs-up:
Jezus zegt :'' In het huis van mijn Vader zijn vele kamers''
Reza zegt : '' Kom dus naar binnen"

Marco66

Wat een mooie ruimte en werk om dit zo te krijgen!
Woonkamer: Marantz SC-7S1, Marantz SM-17, Bryston BDA-1 dac, Bryston BDP-2 streamer, Totem Arro.
Ht: Classe Sigma SSP MK2 & AMP5, Totem Tribe 1 LCR, Totem Mite, M&K Sound V10, JVC DLA-X7900, Panasonic DP-UB9004, Dune HD Max Vision 4K, Lumene Movie Palace 92 inch

PascalP

wow die sterrenhemel is wel gaaf zeg, heb je het helemaal zelf verzonnen of een of andere DIY guide gevolgd met wat instructies?
Video: JVC DLA-N7 Cinemike Stufe Performance - HiViLux 21:9 310cm breed
Audio: Bryston SP4 processor + 4x Parasound JC1 (L/R/Rear Surrounds) - Parasound A51 (Center + Atmos) - Parasound A21 (Side Surrounds)
Speakers: 3x MK Sound S300 (LCR) - 2x MK Sound MP300 (Side Surround) - 2x MK Sound S300 (Rear Surround) - 4x MK Sound MP150 (Atmos) - 4x Ken Kreisel DXD-12012
Sources: Oppo UDP-203 Cinemike Stufe 2 - Apple TV 4K 2021 - Technics SL-1210MK2 + Ortofon Bronze + Parasound Zphono

skyfox

Versterking: Arcam AV40 | 2x Parasound HCA-2205A(T)
Bron: Cambridge Audio CXUHD | Bluesound Node 2i | Apple TV 4k 2021
Luidsprekers: Monitor Audio Gold 100  | MA Gold C150 | MA RX FX | Velodyne DD10 & DD12
Weergever:  JVC X7900 | Adea Reference Grey 100" 16:9

MLCinema

Ik geniet ook van iedere update post. Dus laat de volgende maar komen!!


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Weergever: JVC N5 | Scherm: Adeo Plano 21:9 120"| Versterker: Denon AVC-X8500H, Nord Acoustics Triple Mono NC500, A*BNB 3x NC252MP | Bron: Panasonic UB9004 | Fronts: Klipsch RF82MK2 | Center: Klipsch RC62 | Surrounds: Klipsch RS62 | Rear Surrounds: Klipsch RB61 | Front Height: Klipsch RB51 | Top Middle: Klipsch RB51 | Rear Height: Klipsch RB51 | Subwoofers: Dual Klipsch R115SW | Console: Sony PS5 |