Cinehex - kelder build

Started by anwa, July 4, 2022, 20:25:33

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

anwa

              Nou, zo dan, eindelijk de stap genomen om onze geheel zelf gebouwde home cinema hier te laten zien.
              Ik heb veel fora, websites, YouTube etc. afgezocht naar tips, advies en oplossingen voor problemen (voor en tijdens de bouw).

              Altijd gewild, nu dan eindelijk zo goed als klaar  8)

              Ik wil graag het proces laten zien, hoe ik van dit:





naar dit ben gegaan:





Ik ben maar een amateur die er gewoon aan begonnen is. Het zal zeker niet allemaal perfect zijn maar op dit moment ben ik echt wel tevreden met het resultaat.
Zaken die nog moeten gebeuren: akoestische meting (wel al eens aan begonnen met meetmicrofoon en software etc. maar nooit afgemaakt wegens niet precies weten wat ik aan het doen was...)
Ventilatie: buizen en openingen zijn voorzien, alleen de ventilatie-unit nog aansluiten (hier moeten nog betonboringen voor gedaan worden).

De bedoeling is om dit topic regelmatig aan te vullen met foto's en beschrijvingen van hetgeen je ziet.

Hier alvast wat info over de ruimte en apparatuur.

  • Ruimte:           6,3 x 4,35 x 2,65m (l x b x h) zonder ramen (compleet donker als lichten uit zijn)
                               
    • Gegoten betonnen kelder met dubbel gemetste wanden richting de rest van de kelder (geluidsisolatie)

  • Projector:         EPSON EH-TW9400
  • Scherm:           153 inch (2.40:1) DIY lycra (spandex) akoestisch transparant scherm
  • Versterkers:      Denon AVR-X4500H in combinatie met EMOTIVA BasX A-500 en EMOTIVA BasX A-300 eindversterkers voor Dolby Atmos 7.2.4
  • Speakers:       
    • 2x Klipsch R-115SW - subwoofers
    • 2x Klipsch R-820F - fronts
    • 1x Klipsch RP-500C - center
    • 4x Klipsch R-51M - surrounds en surrounds rear
    • 4x Klipsch CS-16C - Atmos speakers

  • Spelers:           Apple TV 4K / Nvidia shield / Xbox series X
  • Stoelen:           Zes elektrisch verstelbare lederen zetels met cupholders en opbergruimte
  • Verlichting:       Verlaagd plafond met Ikea Tradfri LED spots en RGB LED verlichting rondom, sterrenhemel met 960 fonkelende sterretjes  ;D
Ik heb geen verf gebruikt, de hele ruimte is voorzien van zwart en licht- en donkergrijs stof, gespannen over frames of over MDF platen (plafond, zuilen, apparatuur behuizing).

Alle apparatuur hangt boven de bovenste rij stoelen direct onder het plafond.

De foto's geven een goede indruk maar geen heel accuraat beeld van de werkelijkheid, mijn telefoon kan de donkere sfeer helaas niet goed vastleggen, hier moet ik nog eens naar kijken  ;)
Dus op de foto's is er meer licht te zien dan in werkelijkheid (spots op laagste stand gedimd).

Hier nog een foto genomen van het geheel in actie:



Vragen of opmerkingen? Graag! Laat maar komen, ik zal m'n best doen om ze te beantwoorden  ;D

Edit: hmmm, wilde wat dingetjes aanpassen in de originele post en nu springen de eerste paar regels naar rechts en er blijft een paar keer 'list' staan in het begin, geen idee...
[/list]

HarrieA

Mooi man!!!! Heb je ook foto's van het bouwproces. Vind ik ook leuk om te zien.

anwa

Quote from: HarrieA on July  4, 2022, 20:32:19
Mooi man!!!! Heb je ook foto's van het bouwproces. Vind ik ook leuk om te zien.

Natuurlijk, dat is de opzet, ik ga foto's plaatsen van het begin van de bouw tot het eindproduct. Moet alleen nog even uitzoeken en alles bij elkaar zetten en zo.

Valkyrie

Wat een binnenkomer, welkom!! Wat een schitterende ruimte is dit!! :wub: :wub: :wub:
Projectie: JVC DLA-NZ7 | Elite Screens EZframe 2.35:1 CineWhite 125"
Versterking: Arcam AV860 | Arcam P1000 | Arcam P429 Bronnen: Panasonic UB9004 | Lumin D2 | Apple TV 4K
Speakers: KEF Reference 203 | KEF Reference 204c | KEF Reference 201 | KEF KHT2001.3 Subwoofer: Velodyne DD-15
Audiorack: Finite Elemente Pagode Signature SG06 | Spectral CL1550 Kabels/stroom: Gigawatt | Furutech | Inakustik | Monster


jahtari

Nice! Mooi formaat ruimte. En idd ook benieuwd naar meer foto's.

Jahtari's 7.2.2 HT - Powergrip YG-1. Nvidia Shield. DenonX4500H. LCR: Martin Logan Motion 4/6. Atmos: Dali Oberon On Wall. LG77C3 TV. 2x Monoprice Monolith 15 v2. Crown XLS1502 + JBL 4281F.
Stereo setup: Powergrip YG-1. Bluesound Node 2i. MiniDSP SHD Studio. Dutch & Dutch 8m. Dual subs.
Woonkamer: Kef LS60
Studeerkamer: Focal CMS 65. Focal CMS Sub

Marco66

Woonkamer: Marantz SC-7S1, AUDIOPHONICS AP300-S250NC, Auralic Altair, Totem Arro.
Ht: Classe Sigma SSP MK2 & AMP5, Totem Tribe 1 LCR, Totem Mite, M&K Sound V10, JVC DLA-X7900, Panasonic DP-UB9004, Dune HD Max Vision 4K, Lumene Movie Palace 92 inch

StarScreaM90

Wauw! Dat heb je heel mooi gemaakt! Ben ook heel nieuwsgierig naar het bouwproces en de foto's, vooral hoe je de muren hebt bekleedt/gemaakt.
Video: LG OLED CX 65 Inch (OLED65CX6LA)
Audio: Anthem AVM 70 AV-processor - IOTAVX AVXP1 (2x)
Speakers: 3x Arendal 1723 S Monitor (LCR) - 2x Klipsch RP-502S (Side Surround) - 2x Klipsch RP-500M (Rear Surround) - 4x Klipsch RP-500SA (Atmos) - 2x Arendal 1723 1S Subwoofer
Bron: Panasonic DP-UB824 - Playstation 4 Pro

RalphH

#8
Erg gaaf.
Welkom hier! Ohw lol, al lid sinds 2011 :D
Onkyo rz70 /JBL HDI 1600, Tannoy 609, D750 en custom Tannoy Atmos speakers/ SVS PB13 Ultra & PB12+ /Earthquake Q10B / Epson LS12000 / Lumene 106" / NVIDIA Shield TV Pro
Klikkerdeklik --> HT in de tuinkamer

anwa

Maart 2019

Begonnen met de basstraps (rockwool driehoeken 60x60) en de voorzetwand voor het scherm. Wand achter scherm bekleed met dunne noppenschuim.
Ook begin gemaakt met de koven en plek voor de apparatuur.






anwa

Quote from: RalphH on July  4, 2022, 22:15:05
Erg gaaf.
Welkom hier! Ohw lol, al lid sinds 2011 :D

Ja, had veel voorbereidingstijd nodig  ;D

StarScreaM90

Hoe heb je het frame vastgezet? Heb je geboord in het beton of staat het los;  kamer in een kamer?
Video: LG OLED CX 65 Inch (OLED65CX6LA)
Audio: Anthem AVM 70 AV-processor - IOTAVX AVXP1 (2x)
Speakers: 3x Arendal 1723 S Monitor (LCR) - 2x Klipsch RP-502S (Side Surround) - 2x Klipsch RP-500M (Rear Surround) - 4x Klipsch RP-500SA (Atmos) - 2x Arendal 1723 1S Subwoofer
Bron: Panasonic DP-UB824 - Playstation 4 Pro

PascalP

wow ziet er heel fraai uit hoor, ben dan ook zeer benieuwd naar foto's van de rest van het bouwproces!  :clapping:
Video: JVC DLA-N7 Cinemike Stufe Performance - HiViLux 21:9 310cm breed
Audio: Bryston SP4 processor + 4x Parasound JC1 (L/R/Rear Surrounds) - Parasound A51 (Center + Atmos) - Parasound A21 (Side Surrounds)
Speakers: 3x MK Sound S300 (LCR) - 2x MK Sound MP300 (Side Surround) - 2x MK Sound S300 (Rear Surround) - 4x MK Sound MP150 (Atmos) - 4x Ken Kreisel DXD-12012
Sources: Oppo UDP-203 Cinemike Stufe 2 - Apple TV 4K 2021 - Technics SL-1210MK2 + Ortofon Bronze + Parasound Zphono

Teejoo

Quote from: anwa on July  4, 2022, 20:34:56
Natuurlijk, dat is de opzet, ik ga foto's plaatsen van het begin van de bouw tot het eindproduct. Moet alleen nog even uitzoeken en alles bij elkaar zetten en zo.
En plaats de foto's gewoon op het forum ipv een externe host. Anders zien we straks weer net niks.

vik

Mobiel: +31626102562 /WhatsApp
https://www.facebook.com/CineMikeBenelux

JVC- Sony- Barco-Trinnov- Lyngdorf- Lumagen- JBL Synthesis-JL Audio- Ascendo- Stewart- Adeo Screens-Screen Research-REL- Denon-Marantz-Arcam-Kef-M&K Sound- CineMike

jahtari

#15
Achteraf gezien, had ik mijn ruimte ook zo moeten maken.

Ik heb eerst de kelderwanden laten stucen en daarna geverfd, om daarna weer akoestische panelen op te hangen. Nu is alles netjes weggewerkt achter stof, en zie je niet waar speakers staan, en kun je meer doen/wijzigen mbt bekabeling.

De verwachting bij mij was dat ik zo meer kan experimenteren en wijzigen met spullen zonder de wand los te moeten maken. Maar nu het allemaal staat en naar wens werkt, zou het mooier zijn om alles weggewerkt te hebben.

Heeft natuurlijk ook te maken met de ruimte, die bij mij een stuk kleiner is (4,1x5,5x2,5).

De rockwool in de hoeken hadden ook vierkante pakken kunnen zijn btw.

Jahtari's 7.2.2 HT - Powergrip YG-1. Nvidia Shield. DenonX4500H. LCR: Martin Logan Motion 4/6. Atmos: Dali Oberon On Wall. LG77C3 TV. 2x Monoprice Monolith 15 v2. Crown XLS1502 + JBL 4281F.
Stereo setup: Powergrip YG-1. Bluesound Node 2i. MiniDSP SHD Studio. Dutch & Dutch 8m. Dual subs.
Woonkamer: Kef LS60
Studeerkamer: Focal CMS 65. Focal CMS Sub

anton

Waar was je al die tijd  :pompom: :pompom: :pompom:. Prachtige ruimte  :inlove: :inlove:. Heel hartelijk welkom !!!!

anwa

Quote from: StarScreaM90 on July  5, 2022, 07:49:45
Hoe heb je het frame vastgezet? Heb je geboord in het beton of staat het los;  kamer in een kamer?

Geboord in het beton. Had er over nagedacht om het los van de wanden/plafond te zetten maar door de massa van het beton en de locatie van de ruimte (onder de garage) is er van geluidsoverdracht totaal niets te merken. Als er film wordt gekeken op hoog volume is daar in de woonkamer helemaal niets van te horen, ideaal.



anwa

Quote from: jahtari on July  5, 2022, 08:42:31
Achteraf gezien, had ik mijn ruimte ook zo moeten maken.

Ik heb eerst de kelderwanden laten stucen en daarna geverfd, om daarna weer akoestische panelen op te hangen. Nu is alles netjes weggewerkt achter stof, en zie je niet waar speakers staan, en kun je meer doen/wijzigen mbt bekabeling.

De verwachting bij mij was dat ik zo meer kan experimenteren en wijzigen met spullen zonder de wand los te moeten maken. Maar nu het allemaal staat en naar wens werkt, zou het mooier zijn om alles weggewerkt te hebben.

Heeft natuurlijk ook te maken met de ruimte, die bij mij een stuk kleiner is (4,1x5,5x2,5).

De rockwool in de hoeken hadden ook vierkante pakken kunnen zijn btw.

Ik wilde een strakke wand met scherm en geen zichtbare speakers. Met het oog op flexibiliteit kan het scherm omhoog klappen aan een groot scharnier en zijn de panelen rondom het scherm bevestigd met magneten, deze kan ik er dus zo vanaf klikken.

De rockwool driehoeken zijn puur om nog dat kleine beetje extra ruimte te maken voor de fronts.

RonG

Mooi man, gave ruimte en setup O0

anwa

April 2019

Verder met het scherm.
Met de speakers erachter kon ik breed gaan met het scherm, na wat rekenen met de breedte van de te gebruiken lycra in het achterhoofd kwam ik uit op een scherm van ongeveer 3,5m breed.
Ik had al beslist dat het een 2.40:1 scherm moest worden voor de optimale ervaring met films.
Omdat ik niet zo snel een scherm van die afmeting kon vinden (en als ik iets vond dat in de buurt kwam was het enorm prijzig) besloten om het maar zelf te maken en kijken hoe dat beviel.

Via AVSforum gezien dat mensen daar zelf spandex (lycra) schermen maken (goedkoop en akoestisch transparant) en daar inspiratie opgedaan. Wat stof besteld, een paar (rechte) latten in elkaar gezet en stof erover gespannen, eigenlijk vrij simpel.
Misschien leuk om te vermelden: de prijs voor de stoffen (4 meter zwart en 4 meter wit) was € 75,- en het hout/schroeven/hoekankers een paar tientjes. Voor die prijs kon ik het zeker proberen.

Uiteindelijk heeft het scherm een afmeting van 373 x 164,2 cm
Dat is het frame met de stof erover gespannen. Eerst een zwarte laag en dan een witte laag lycra.
Dan heb ik een zwarte vilten plakrand erop zitten van 7,5cm breed.

Het witte gedeelte van het scherm is dus 358 x 149,2 cm (diagonaal van 388cm of bijna 153 inch)

Het scherm hangt aan een scharnier en kan omhoog klappen om de ruimte erachter makkelijk bereikbaar te maken aangezien de ruimte naast het scherm aan beide kanten maar iets van 25cm is.
Frame achter het scherm zwart geschilderd om eventuele reflecties van het hout te voorkomen.










reza

Leuk, de "youthman way"   :thumbs-up:
Jezus zegt :'' In het huis van mijn Vader zijn vele kamers''
Reza zegt : '' Kom dus naar binnen"

Remco

Mooi, mooi, mooi en applaus :clapping:

Welkom op het forum!
HT ruimte: Zolder | Sonitus Acoustics |
Versterker/Bron: Marantz SR8012 CM Stufe1 | Oppo UDP-203 CM Stufe2 |
Luidsprekers 5.2.4 : Ascendo The6-P CM | Cabasse Eole-4 | Dual JL Audio E-112 |
Beeld: Sony VPL-VW360ES CM Stufe2 | Screen Excellence Enlightor Neo 108 inch 21x9 |


StarScreaM90

Deze bouw doet mij een beetje denken aan die van Eric (van Tweakers); https://www.youtube.com/watch?v=IgdnrNMTsow . Waarschijnlijk heb je die video ook gezien?  :tongue2: Alhoewel het resultaat er bij jou nog beter uitziet!
Video: LG OLED CX 65 Inch (OLED65CX6LA)
Audio: Anthem AVM 70 AV-processor - IOTAVX AVXP1 (2x)
Speakers: 3x Arendal 1723 S Monitor (LCR) - 2x Klipsch RP-502S (Side Surround) - 2x Klipsch RP-500M (Rear Surround) - 4x Klipsch RP-500SA (Atmos) - 2x Arendal 1723 1S Subwoofer
Bron: Panasonic DP-UB824 - Playstation 4 Pro