Wie heeft ervaring met overstap 5.1 naar 2.0 / 2.1?

Started by A3-D, July 4, 2022, 17:50:04

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

A3-D

Ik ben altijd zeer tevreden geweest over mijn Marantz SR9600 AVR. Echter heb ik die geruime tijd geleden verkocht omdat er een aantal essentiële zaken ontbraken die in de huidige generatie receivers en/of versterkers wel aanwezig is.

Ik sta nu dus op de vooravond van iets nieuws aanschaffen, alleen ben ik er nog niet helemaal uit. Ik heb een aantal receivers op mijn shortlist staan die enigszins bij mijn budget passen (± 3,5K):

NAD T778
Anthem MRX 740
Arcam AVR21

Ik weet dat de Arcam ruim 1.000 Euro boven mijn budget valt, en die heb dan ook als laatste optie neergezet.

Maar nu komt het....ik twijfel enorm of het niet zinvol is om van 5.1 "gewoon" weer terug te gaan naar 2.0 of 2.1

Wie heeft deze keuze ook (recent) gemaakt en hoe zijn jouw ervaringen?

Momenteel heb ik nog een set Missions die ook vervangen gaan worden. Ook daar ben ik nog niet helemaal over uit (vloerstaanders of monitors op stands). Dit is ook een beetje afhankelijk wat het uiteindelijk gaat worden in de versterking.

Mijn wederhelft ziet 2.0 /2.1 meer zitten dan 5.1 (reden zal bij de meeste van ons bekend zijn  ;) )

Mediator

Mijn persoonlijke ervaring: ik heb vroeger ook zo'n Marantz gehad (SR9300) met een heleboel speakers. Op een bepaald moment ben ik overgestapt naar een groot systeem en eigenlijk heb ik daaraan niets gemist. Momenteel ben ik voor films en TV nog minder veeleisend en gebruik ik gewoon de speakers van mij LG oled TV. En die klinkt niet slecht. Het ligt er dus maar aan wat je belangrijk vindt. Ik kijk steeds minder TV en films omdat het me steeds minder boeit.

FS249

Ik had een surround systeem (SR 6009 met Hepta speakers), totdat ik op de fronts van destijds een stereo versterker aansloot.

Toen was ik om (en was mij vrouw ook blij). Heb nu in de woonkamer een 2.1 systeem (Denon PMA 2000ae, Elac BS 403 monitoren en Rel Q200) sub voor zowel films / TV en muziek. Bevalt ons heel erg goed.

TV Set: Versterker Denon PMA 2010ae, Speakers: Elac BS 403 / Hepta Gem, Sub ESP 2040, DVD/CD Denon DVD DBT 3313UD, Tuner Denon DNP 720ae

Cave: Versterker Accuphase E-270, Speakers Elac FS 249.3, BS 403, sub ESP 2040 2x, CD Denon SACD/CD 2000ae, Tuner Marantz 2120, Draaitafel: Sony PS- X4.

Spijkie

Tja, waar gebruikte het voorheen voor? Kijk je 90% film en luister je 10% muziek dan zou ik de receiver doen. Ik vind t al prima dat t geluid van de tv over de speakers gaat, geen 5.1 meer hier. In het sacd tijdperk wel gehad. Ik mis t niet maar kan me voorstellen bij mooie series en films dat je het gaat missen.

Lastig.

Gr Spijkie
Lumin,audioquest,Lyngdorf 2170, Cardas,Piega,Supra,Essential Audio Tools.

morca

Ik ben van een Marantz pre overgestapt naar een arcam receiver als pre .
Arcam is bij muziek zeker geen doorsnee surround receiver.
Ik was meteen verkocht.
Stukken beter.
Stereo met subs btw

Bama

Als je echt liefhebber bent van surround en regelmatig films kijkt dan ga je veel inleveren, dus het is gewoon de keuze wil ik daar op inleveren of niet.
Kijk je incidenteel maar een film en gaat het hoofdzakelijk om stereo en beter geluid voor de tv is 2.1 ok.
Met een 2.1 set of soundbar krijg je nooit een surround effect, dat is altijd behelpen.

Ik had ook een uitgebreide surroundset maar keek zo weinig film dat ik zelfs mijn beamer heb weg gedaan.

A3-D

Dank voor alle reacties, ben er eigenlijk wel een beetje uit dat ik van 5.1 naar 2.1 over ga stappen. Vanmorgen enthousiast geraakt na een luistersessie met een Lyngdorf TDAI-2170 i.c.m. PMC speakers en dat klonk gewoon erg goed.

Omdat de Lyngdorf een discontinued model betreft zou dit prijstechnisch een leuke deal kunnen zijn. Ik gooi dat even in het Lyngdorf topic om te kijken of ik er goed aan doe om hier in te gaan "investeren".

Joppietersen

#7
Ik speel met een 2170 en PMC speakers...

Maar waarom zou je moeten kiezen tussen of 5.1 of 2.0/2.1/2.2??

De 2170 heeft analoge in en ik koppel die aan de front pre-out van mijn receiver.

De keer dat ik film wil kijken gaat de receiver ook aan, die verzorgt dan de decodering plus de achterkanalen (ik heb geen center) en de 2170 versterkt dan het front gedeelte.

De receiver staat ergens in een voorraadkast dus daar geen last van.

Verder 2 subs op de 2170 dus ik speel met 2.2 / 4.2, misschien ook ng een optie / idee voor je  ;D

Witalik

#8
Quote from: Joppietersen on August 19, 2022, 22:54:59
Ik speel met een 2170 en PMC speakers...

Maar waarom zou je moeten kiezen tussen of 5.1 of 2.0/2.1/2.2??

De 2170 heeft analoge in en ik koppel die aan de front pre-out van mijn receiver.

De keer dat ik film wil kijken gaat de receiver ook aan, die verzorgt dan de decodering plus de achterkanalen (ik heb geen center) en de 2170 versterkt dan het front gedeelte.

De receiver staat ergens in een voorraadkast dus daar geen last van.

Verder 2 subs op de 2170 dus ik speel met 2.2 / 4.2, misschien ook ng een optie / idee voor je  ;D

Lijkt mij dat het er hier dus ook om gaat dat er dan minder speakers in de woonkamer staan ;-)

Sinds kort speel ik ook 2.1, eigenlijk 3.1 (center) , we hebben nu sowieso niet echt plek achter de bank in onze nieuwe woning dus die speakers kunnen er niet meer staan. Ophangen aan de muur vind ik ook niet echt een oplossing. Eigenlijk mis ik het niet echt. Sinds de kids toch niet meer echt heel fanatiek met films.
Samsung Neo QLED 4K 65QN93B - Marantz NR-1508 - Bowers en Wilkins 606S2AE Custom HTPC -  XTZ 12.17 EDGE W&M LS-03 - fronts en center No name HDMI kabels


"Showcase"