Ariston RD40

Started by Raze88, June 30, 2022, 08:18:51

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Raze88

Beste Forum-ers,

Ik heb hier nog niet heel veel gepost maar wel veel meegelezen. Nu heb ik jullie advies nodig ;)
Ik zit met het volgende. Ik heb al een tijdje een Ariston RD40 staan met Mission 774LC tonearm. De speler loopt niet helemaal geweldig en graag zou ik deze weer up and running willen krijgen.

De volgende zaken vallen op:

De motor loopt geen constant toerental maar varieert iets.
   --> Motor lagers opnieuw in het vet zetten en slipkoppeling smeren?
   --> Condensatoren in het voedingsgedeelte waar de netspanning omgezet wordt van 220V naar 110V vervangen?
   --> As van de platter smeren. --> Done.
   --> Nieuwe snaar -->  besteld.

Naald was krom (Goldring electro II).
Deze heb ik geprobeerd recht te zetten met half succes. Het geheel speelde weer en klonk best goed. balans tussen links en recht was wel volledig verstoort. Het element is inmiddels vervangen voor een Goldring E3 en wanneer ik besluit verder te gaan met Vinyl komt er een betere in. De naalddruk, uitlijning van de catrigde en antiskating zijn afgesteld maar kunnen denk ik beter. Testplaat en oscilloscoop?

Wat nu opvalt is dat het geluid niet zo helder is al met het electro II element. Het geheel klinkt een stuk donkerder. Wel is de plaatsing van het geluid goed. Is dit inspelen van een nieuw element (mechanisch) of is dit een eigenschap van het element?

Is het zinvol de toonarm te demonteren en volledig schoon te maken en opnieuw te smeren? Heeft iemand hier een handleiding van? Op Vinylengine staan handleidingen die ik graag wil hebben. Helaas kan ik mij niet registreren ivm een aanmeldingsstop.

Alvast bedankt :smile:

jn85il.md.jpg" border="0
https://www.youtube.com/watch?v=YBmt-i1ODbc




Markus2

#1
Goedemorgen,

Ik vermoed dat de snaar aan vervanging toe is, kan dit het geval zijn?
En hoe staat het met de afstelling. Loopt de platter geheel vrij (want als ik met niet vergis is dit een subplateau-speler).
Als het goed is heb ik nog een account bij VE, zal straks even kijken of ik je kan helpen.

;)

Edit: Ik heb de downloads binnen. Laat je maar horen.

Celestion C-Two - Marantz NR 1605 (Audyssey) - Sony SCD XB 930 - C.E.C. ST 930 - Audio Technica AT 33 Prestige/Skyanalog P1

Raze88

#2
Goedemorgen Markus,

Het kan inderdaad zijn dat de snaar vervangen moet worden. Deze is voor zover ik weet origineel of minimaal 15 jaar oud. De platter loopt met de hand vrij (snaar eraf en een draai geven). Echter wanneer ik hem via de motor aandrijf hoor ik een tikken mechanisch geluid en via het element een schavend geluid over de speakers. Al met al een leuke project om tijd in te stoppen. Wel wil ik het dan ook goed doen :smile:

Vhond

Ken iemand met hetzelfde probleem (niet constante snelheid draaien van het plateau). Followmodus

Markus2

#4
Quote from: Raze88 on June 30, 2022, 09:07:23
Goedemorgen Markus,

Het kan inderdaad zijn dat de snaar vervangen moet worden. Deze is voor zover ik weet origineel of minimaal 15 jaar oud. De platter loopt met de hand vrij (snaar eraf en een draai geven). Echter wanneer ik hem via de motor aandrijf hoor ik een tikken mechanisch geluid en via het element een schavend geluid over de speakers. Al met al een leuke project om tijd in te stoppen. Wel wil ik het dan ook goed doen :smile:

Door de belasting met riem kan de platter nèt even iets raken (zou kunnen he, is even een (controle)tip).

Als je me een bericht met je mailadres stuurt, doe ik je de downloads in pdf toekomen.

:)

Edit; Gezien, komt eraan
Celestion C-Two - Marantz NR 1605 (Audyssey) - Sony SCD XB 930 - C.E.C. ST 930 - Audio Technica AT 33 Prestige/Skyanalog P1

Vhond


Raze88

Inmiddels alles voor zover mogelijk schoongemaakt, gesmeerd en afgesteld. Helaas krijg ik het nieuwe element niet fijn klinkend. Het geluid mist erg veel hoge tonen en blijft op de speakers hangen. Ten opzichte van de (sorry) gestreamde opname een verschil van dag en nacht. Is dit een eigenschap van het element? Of kan het ermee te maken hebben dat deze nieuw is en tijd nodig heeft intern los te komen? Het oude element klonk, ondanks de kromme naald, een stuk beter.

Rowdy

Welk interlink heb je tussen de platenspeler en phono-versterker? Interlinks met een te hoge capaciteit kan van invloed zijn op de hoge tonen bij een MM-element.

Raze88

#8
Betreft nog de originele interlink welke bij de toonarm geleverd is. Kabeltjes tussen arm en het element (headshell kabels?) zijn onderweg. Huidige zijn van een soort litze en hebben naar mijn gevoel het beste wel gehad.

Edit: jelco jac-501 besteld. Hopenlijk is dit beter.

Markus2

De originele kabel is ook een Jelco (de Mission 774lc toonarm is feitelijk een Jelco ST 250). Ik verwacht, tenzij de "oude" defecten had, geen grote verschillen.
Doe ook alle contact(overgangen) gelijk even reinigen.

Handleidingen ontvangen?

:)
Celestion C-Two - Marantz NR 1605 (Audyssey) - Sony SCD XB 930 - C.E.C. ST 930 - Audio Technica AT 33 Prestige/Skyanalog P1

Raze88

Handleiding ontvangen :thumbs-up:  Dank hiervoor.
Met een beetje geluk komt de kabel morgen binnen en hopelijk brengt het wat. Zo niet weet ik niet of ik door moet gaan met dit element of weer terug va naar een mm element welke erin zat?


Vhond

ik begrijp dat je geen last meer hebt van het niet constant draaien van het plateau???

Raze88

Dat probleem speelt nog. Hiervoor is een nieuwe snaar onderweg. Motor liep soepel en voelde hem niet aanlopen. Hiermee lijkt mij de motor uitgesloten.
Mocht de nieuwe snaar geen uitkomst bieden kan ik de Elcos in de voeding van de motor vervangen al verwacht ik hier weinig van gezien dit puur als spanningsdeler werkt.

Markus2

#13
misschien moet je het subplateau opnieuw afstellen, dit luistert vrij nauw en kan bij onbalans heel makkelijk bijgeluiden en snelheidsvariaties veroorzaken.

Celestion C-Two - Marantz NR 1605 (Audyssey) - Sony SCD XB 930 - C.E.C. ST 930 - Audio Technica AT 33 Prestige/Skyanalog P1

Raze88

#14
Quote from: Markus2 on July  1, 2022, 14:49:02
misschien moet je het subplateau opnieuw afstellen, dit luistert vrij nauw en kan bij onbalans heel makkelijk bijgeluiden en snelheidsvariaties veroorzaken.

Hoe kan ik deze afstellen? Enige wat ik kan is de veerspanning veranderen. Deze staat nu vrij los. Plateau is waterpas.

Vhond

Quote from: Raze88 on July  1, 2022, 13:43:55
Dat probleem speelt nog. Hiervoor is een nieuwe snaar onderweg. Motor liep soepel en voelde hem niet aanlopen. Hiermee lijkt mij de motor uitgesloten.
Mocht de nieuwe snaar geen uitkomst bieden kan ik de Elcos in de voeding van de motor vervangen al verwacht ik hier weinig van gezien dit puur als spanningsdeler werkt.

Ben benieuwd of de nieuwe snaar uitkomst gaat bieden, van nieuwe condensatoren verwacht ik niet veel resultaat, die moeten dan wel heel 'gek' (ont)laadgedrag vertonen.

Raze88

Inmiddels weer wat stappen gemaakt. Nieuwe bekabeling van toonarm naar element en van toonarm naar versterker.  Slipkoppeling van de motor goed schoongemaakt en gesmeerd volgens de handleiding. De snaar ontvet samen met het gedeelte waar deze op het plateau overheen loopt. Ook de Elcos in de voeding vervangen en hij loopt nu een heel stuk stabieler en kwa klank een verschil van dag en nacht. Wel mis ik nog wat openheid en ruimtelijkheid maar het hoog is er weer.  Doormiddel van een markering op de snaar en poelie de slip van de snaar bekeken. Deze is er wel maar is niet heel erg veel. Volgende week komt ook de nieuwe snaar binnen en dan is het voor nu mooi geweest.

Iedereen heel erg bedankt voor zijn input!!

Vhond

Quote from: Raze88 on July  2, 2022, 22:30:39
en hij loopt nu een heel stuk stabieler

Maar dus nog niet helemaal??

En als je kan voelen/meten dat de snaar wat speling heeft dan kan ik me voorstellen dat dat wel soelaas biedt bij het verhelpen van slippen...

Vhond

En hoe loopt je Ariston RD40 nu?

Raze88

De nieuwe snaar is binnen gekomen. Deze past helaas niet (te groot). Blijkbaar zijn er meerdere types RD40 waarbij de lengte van de snaar anders is.

De oude snaar en alles van metaal waar deze overheen loopt heb ik opnieuw schoongemaakt en hij lijkt nu goed te lopen. Volgende stap is een beter element. Ik heb het idee wat hoog en detail te missen (smaak?)

Vhond

#20
Was het een 'officiële' Ariston snaar?

Heb ooit zelf een snaar voor een Micro Seiki gekocht die veel te strak/klein was qua diameter (en dat hoorde je terug in het geluid)...
Het werd verkocht onder de noemer 'remplace', maar was echt niet geschikt voor die Micro Seiki...

Cyrus·

Quote from: Raze88 on August 10, 2022, 10:19:44
Volgende stap is een beter element. Ik heb het idee wat hoog en detail te missen (smaak?)

Kan aan het element liggen, de gebruikte phonotrap en een combinatie van beide... Voor MM-elementen is de juiste capaciteit belangrijk (neem daarin de kabel van platenspeler naar voortrap mee!) en voor MC-elementen is de afsluitweerstand bepalend voor de uiteindelijke klank. In de specs van je element staat dat doorgaans vermeld, zie deze waarden als een uitgangspunt.

Verwacht geen extreme verschillen, maar een beetje tweaken met de instellingen van je phonotrap kan soms net het verschil maken dat een element doet opbloeien. En er zijn elementen waarbij je instellingen niet eens verschil maken. Kwestie van experimenteren met de instellingen, daar gaat niets van stuk.
Groeten,
Edwin

Raze88

Quote from: Cyrus· on August 11, 2022, 11:25:00
Kan aan het element liggen, de gebruikte phonotrap en een combinatie van beide... Voor MM-elementen is de juiste capaciteit belangrijk (neem daarin de kabel van platenspeler naar voortrap mee!) en voor MC-elementen is de afsluitweerstand bepalend voor de uiteindelijke klank. In de specs van je element staat dat doorgaans vermeld, zie deze waarden als een uitgangspunt.

Verwacht geen extreme verschillen, maar een beetje tweaken met de instellingen van je phonotrap kan soms net het verschil maken dat een element doet opbloeien. En er zijn elementen waarbij je instellingen niet eens verschil maken. Kwestie van experimenteren met de instellingen, daar gaat niets van stuk.

Helaas heeft mijn versterker geen vergaande instellingen voor de phonotrap behalve het element type (Michi X5).

Quote from: Vhond on August 11, 2022, 11:16:06
Was het een 'officiële' Ariston snaar?

Heb ooit zelf een snaar voor een Micro Seiki gekocht die veel te strak/klein was qua diameter (en dat hoorde je terug in het geluid)...
Het werd verkocht onder de noemer 'remplace', maar was echt niet geschikt voor die Micro Seiki...

Nee, is via Ebay gekocht bij blackreel (revox_de).