Disney+chromecast = slecht beeld

Started by GPO, June 29, 2022, 22:10:05

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

GPO

Ik heb sinds afgelopen weekend een jaar abbo afgesloten voor Disney+. Ik heb al Netflix en Amazon Prime.

Normaal kijk ik vrijwel altijd via m'n Chromecast Ultra naar deze streaming services. Gisteren voor het eerst 'Free guy' gekeken op Disney+ via de Chromecast, maar meteen al vanaf het begin vond ik het beeld niet om naar te kijken. Wazig, hele fletse kleuren en heel weinig helderheid.

Zojuist een vergelijk gemaakt:
1) Disney+ met Chromecast Ultra (Spiderman homecoming)
2) Netflix met Chromecast Ultra (Spiderman homecoming)
3) Disney+ met Chromecast Ultra (Free Guy)
4) Disney+ met Xbox One (Free guy)

Met de 2 films die ik hier gebruik zie je een enorm verschil in kwaliteit/kleuren/helderheid zodra ik Disney+ via de Chromecast bekijk. Dezelfde film op Disney+ via de Xbox one is veel mooier qua kwaliteit. Ook als ik een film die zowel op Netflix als op Disney+ speelt met elkaar vergelijk (Spiderman homecoming), dan is het verschil enorm.

Het lijkt erop alsof er iets mis is met Disney+ casten via de Chromecast.

Hier heb ik wat beeldmateriaal, je hoeft geen videofiel te zijn om het verschil overduidelijk te zien -->










Lijkt net of de acteurs via Disney+ met de Chromecast ziek zijn zo bleek zijn ze ... :)

Is er iemand anders die dit ook opgevallen is en die ook via de Chromecast Disney+ bekijkt? Enig idee wat hier aan de hand is?
thuis : Epson EH-TW9300 | iVisions Cinema 4K ALR screen 136" | Samsung The Frame 2022 65" | Denon AVR-X7200WA | Denon DBT-1713UD | Dune BD Prime 3.0 | Klipsch RP-280F - Klipsch RP-450C - Klipsch RP-240S - Klipsch R-115SW | miniDSP 2x4 | QNAP TS-231P2 (2x4 TB) | VdHul/Profigold/Hama kabels | Xbox One | Google TV 4K

auto : Kenwood DDX4018DAB | Focal 165 AS

Jumping Jack

Ik merk bij de Disney+ app op mijn samsung tv dat ik de beeldinstelling op "dynamisch" moet zetten, anders is het beeld inderdaad ook erg vaal en flets. Mogelijk is dat bij jou ook het geval, en is de ingang waarop de xbox zit standaard op dergelijke beeldinstelling ingesteld.
Wilson Benesch / Accuphase/ Eversolo / Dual / Sennheiser / Shure / Meze
Jumping Jack's set
Discogs


GPO

Ik heb gisteren gemerkt dat de bovenstaande issue alleen is als de film ook in 4K te verkrijgen is. Als de film echt puur alleen in HD te verkrijgen is, dan is het gewoon goed.

Ik merk dat om de 1 of andere reden Disney+ in mijn setup geen 4K doet ondanks dat alles in principe 4K is in de hele keten (Chromecast Ultra, Denon X7200, Epson 9300) en de andere services dit wel gewoon goed doen ook op de Chromecast.

Liijkt dus ergens niet goed te gaan in mijn setup. Vreemd. Heel vreemd dit....  :(

Voorlopig maar even Disney+ via de Xbox One kijken  :popcorn:
thuis : Epson EH-TW9300 | iVisions Cinema 4K ALR screen 136" | Samsung The Frame 2022 65" | Denon AVR-X7200WA | Denon DBT-1713UD | Dune BD Prime 3.0 | Klipsch RP-280F - Klipsch RP-450C - Klipsch RP-240S - Klipsch R-115SW | miniDSP 2x4 | QNAP TS-231P2 (2x4 TB) | VdHul/Profigold/Hama kabels | Xbox One | Google TV 4K

auto : Kenwood DDX4018DAB | Focal 165 AS

J.A.F._Doorhof

Bij de chromecast moet je soms even de film stoppen en naar het hoofdmenu en dan weer starten.

Je ziet dit echt direct. Beeld is wat flets en zwart detail ligt veel te hoog .
Dit gebeurt alleen met HDR titels.

Soms moet je 2-3x stoppen. Heel irritant en hopelijk komt er een oplossing voor. Het is trouwens meestal gewoon goed. Maar als hij in zo een loop zit is het altijd wel weer goed te krijgen.
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

dvd-fan

Hier hetzelfde. Fletse beelden met chromecast ultra. Met Disney app van panasonic tv veel meer kleur.
Zappitti one , Denon X2600H, Panasonic 4k TV, Phonar LS

J.A.F._Doorhof

En al dat herstarten van de stream geprobeerd ?
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

FrankBe

Net even geprobeerd via Nvidia Shield en bij deze film is de algehele tonaliteit wel wat donkerder dan bij bv. Brave. Kan het ook met Dolby Vision ondersteuning te maken hebben?

J.A.F._Doorhof

DV geen ervaring mee. Dat werkt niet op onze projectoren op dit moment ;(
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

GPO

Quote from: J.A.F._Doorhof on July  1, 2022, 18:39:20
En al dat herstarten van de stream geprobeerd ?

Ja dat lijkt niet te helpen. Maar sowieso vind ik dat geen praktische oplossing, dan blijf je bezig, dus ik kijk wel voorlopig via de Xbox one naar Disney+; het is niet anders. En dan werkt het tenminste wel gegarandeerd. Weet Google al van deze problemen af?

Als ik erop zoek op internet kom ik het probleem niet echt tegen, dus dacht eerst dat het vooral iets in mijn setup zou zijn.

Bij de mensen die het probleem ook zien; is het dan ook net zo erg als ik in de plaatjes laat zien?

thuis : Epson EH-TW9300 | iVisions Cinema 4K ALR screen 136" | Samsung The Frame 2022 65" | Denon AVR-X7200WA | Denon DBT-1713UD | Dune BD Prime 3.0 | Klipsch RP-280F - Klipsch RP-450C - Klipsch RP-240S - Klipsch R-115SW | miniDSP 2x4 | QNAP TS-231P2 (2x4 TB) | VdHul/Profigold/Hama kabels | Xbox One | Google TV 4K

auto : Kenwood DDX4018DAB | Focal 165 AS

HJ

Iemand al met Atv 4k getest? Die heb ik genomen omdat die bij mij het beste resultaat gaf.

Verstuurd vanaf mijn SM-G991B met Tapatalk


FrankBe

Quote from: GPO on July  2, 2022, 11:30:24
Ja dat lijkt niet te helpen. Maar sowieso vind ik dat geen praktische oplossing, dan blijf je bezig, dus ik kijk wel voorlopig via de Xbox one naar Disney+; het is niet anders. En dan werkt het tenminste wel gegarandeerd. Weet Google al van deze problemen af?

Als ik erop zoek op internet kom ik het probleem niet echt tegen, dus dacht eerst dat het vooral iets in mijn setup zou zijn.

Bij de mensen die het probleem ook zien; is het dan ook net zo erg als ik in de plaatjes laat zien?

Als ik zoek op "disney plus hdr chromecast washed out" krijg ik toch flinke waaier aan hits. Als je je zoekopdracht wil aanpassen, krijg je ook nog eens andere suggesties te zien als bad hdr, colors dull , hdr issues, dus is er weldegelijk iets aan de hand met de verwerking van hdr  ;)

RalphH

Gaat rec709/2020 wel goed? Of 8/10 bits. Dat gaat op de shield weer niet lekker als ie op hdr staat met 8bit content (hier niet tenminste)
Onkyo rz70 /JBL HDI 1600, Tannoy 609, D750 en custom Tannoy Atmos speakers/ SVS PB13 Ultra & PB12+ /Earthquake Q10B / Epson LS12000 / Lumene 106" / NVIDIA Shield TV Pro
Klikkerdeklik --> HT in de tuinkamer

RalphH

Colorspace een keer vastzetten, of juist op auto(?)
Onkyo rz70 /JBL HDI 1600, Tannoy 609, D750 en custom Tannoy Atmos speakers/ SVS PB13 Ultra & PB12+ /Earthquake Q10B / Epson LS12000 / Lumene 106" / NVIDIA Shield TV Pro
Klikkerdeklik --> HT in de tuinkamer

GPO

#14
Quote from: FrankBe on July  3, 2022, 19:42:37
Als ik zoek op "disney plus hdr chromecast washed out" krijg ik toch flinke waaier aan hits. Als je je zoekopdracht wil aanpassen, krijg je ook nog eens andere suggesties te zien als bad hdr, colors dull , hdr issues, dus is er weldegelijk iets aan de hand met de verwerking van hdr  ;)

Je hebt gelijk. Ik zie dan idd veel issues genoemd die gewoon hetzelfde zijn.

Maar mijn setup zou toch wel HDR moeten aankunnen. Vind dat altijd zo verwarrend. Ik heb een Denon X7200WA met HDMI2.0a en HDCP2.2 ondersteuning en latest firmware. Volgens de denon site moet deze HDR10/DV/HLG ondersteunen. En de Chromecast Ultra ondersteunt het ook. En ook de Epson beamer. De HDMI kabel is een optische met 4k/HDR support.

Dus waarom zie ik geen HDR verschijnen? Ik zie namelijk ook nooit HDR verschijnen bij Netflix/Prime (wel 4K overigens).
thuis : Epson EH-TW9300 | iVisions Cinema 4K ALR screen 136" | Samsung The Frame 2022 65" | Denon AVR-X7200WA | Denon DBT-1713UD | Dune BD Prime 3.0 | Klipsch RP-280F - Klipsch RP-450C - Klipsch RP-240S - Klipsch R-115SW | miniDSP 2x4 | QNAP TS-231P2 (2x4 TB) | VdHul/Profigold/Hama kabels | Xbox One | Google TV 4K

auto : Kenwood DDX4018DAB | Focal 165 AS

FrankBe

Quote from: GPO on July  4, 2022, 23:40:05
Je hebt gelijk. Ik zie dan idd veel issues genoemd die gewoon hetzelfde zijn.

Maar mijn setup zou toch wel HDR moeten aankunnen. Vind dat altijd zo verwarrend. Ik heb een Denon X7200WA met HDMI2.0a en HDCP2.2 ondersteuning en latest firmware. Volgens de denon site moet deze HDR10/DV/HLG ondersteunen. En de Chromecast Ultra ondersteunt het ook. En ook de Epson beamer. De HDMI kabel is een optische met 4k/HDR support.

Dus waarom zie ik geen HDR verschijnen? Ik zie namelijk ook nooit HDR verschijnen bij Netflix/Prime (wel 4K overigens).

De Denon AVR-X7200WA heeft in 2018 een upgrade gekregen voor Dolby Vision volgens deze reddit post? https://www.reddit.com/r/hometheater/comments/jjnx4j/denon_avr_x7200wa_dolby_vision/

Mijn Pioneer SC-LX901 uit 2016 heeft ook zo'n achterna upgrade gekregen en die doet alles perfect icm een Nvidia Shield TV Pro en een LG 55NANO886PB. Netflix en Disney+ tonen netjes de DV en HDR pictogrammen bij aanvang van film of serie.

GPO

Hoi allemaal,

Gisteren mijn nieuwe Google TV Chromecast binnen gekregen. Tot mijn verbazing doet deze het dus wel goed met HDR. Ik heb nu dus gewoon fatsoenlijke HDR op mijn beamer met de Google TV Chromecast. Het beeld is fantastisch! Wellicht was mijn oude Chromecast ultra toch een iets te oudere versie (v3 vs v4?).

Anyway, ik ben blij :)
thuis : Epson EH-TW9300 | iVisions Cinema 4K ALR screen 136" | Samsung The Frame 2022 65" | Denon AVR-X7200WA | Denon DBT-1713UD | Dune BD Prime 3.0 | Klipsch RP-280F - Klipsch RP-450C - Klipsch RP-240S - Klipsch R-115SW | miniDSP 2x4 | QNAP TS-231P2 (2x4 TB) | VdHul/Profigold/Hama kabels | Xbox One | Google TV 4K

auto : Kenwood DDX4018DAB | Focal 165 AS