Isoleren muur, raam en vloer tegen mijn (eigen) geluidsoverlast

Started by John Matrix, June 24, 2022, 12:00:47

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

John Matrix

Ik heb een extra slaapkamer die ik voor meerdere functies gebruik,

Functie 1: Studie/schrijfkamer. Hiervoor wil ik een zo stil mogelijke ruimte. Het duurt bij mij even voordat ik de concentratie te pakken heb vanwege hele scherpe oren en wat ADD (druk in het hoofd, niet het lichaam).

Mijn slaapkamer ligt aan een doorgaande weg waar 50 km/u gereden wordt maar regelmatig harder. Er is veel verkeer en dit geeft mij hinder door het bandenlawaai en de hoge auto ruistoon. Je hoort de auto's aankomen en voorbij rijden. Dit nog afgezien van brommers, stadsbussen en vrachtwagens en de rest.
Als de asfaltweg nat vanwege regen is dan is de geluidsoverlast vele malen harder/erger. Gewoon niet te doen eigenlijk.
Ook zijn er vaak veel werkzaamheden zoals groenonderhoud etc. Kortom. Het is knap lawaaiig.

Het is een huurflat op de derde verdieping. Twee jaar geleden is al het enkele glas vervangen door HR++ glas. Het bovenraam en draairaam (met rooster) vervangen door goede kwaliteit ramen en is de spouwmuur (ongeveer 7cm tussenruimte schat ik) opgespoten met schuim.
Dit heeft wel wat gedaan voor het geluid maar minder als waar ik op gehoopt had.
Ik heb zelf van binnen en buiten elk minuscuul naadje of kiertje dichtgekit en wat dubbele tochtisolatie strippen geplaatst. Het bovenraampje kan zelfs niet meer open zoveel tochtstrip en schuimrubber zit ertussen de kieren en naden. Is ook niet nodig eigenlijk.  Dit bracht ook weer een aardige verbetering.

Maar het is nog steeds niet genoeg. Ik ben genoodzaakt om met oordoppen in en een white noise toon via een Bluetooth speaker te werken of een koptelefoon met white noise op te zetten. Verre van ideaal want irritant.

Ondanks de isolatie is het ook nog steeds een ''koud hok'' aangezien het op de weerskant staat.  De radiator heb ik, ondanks de grootte, niet veel aan. Ik verwarm meestal bij met een elektrische ventilator/heater a 2000w. Een kwartier aan, dan kan ik weer een tijdje/klein uurtje. Elke verbetering hierop is welkom qua comfort maar zal voor de gas/stroomrekening weinig doen. Ik zit nu al onder de 100 euro per maand.

De situatie:



Dikke deken aan de radiator opgehangen tegen directe reflectie vanuit de gitaarversterker








Probeersel met opgehangen deken inclusief een kitten inspectie


De opties die ik heb overwogen:

Beide ramen compleet wegtimmeren met gipsplaten/fermacell en isolatie materiaal. Dit zal ongetwijfeld een enorme verbetering opleveren maar is geen optie vanwege het feit dat ik niet in een pikdonker en onluchtbaar hok wil zitten. Ik heb al eens het bovenliggende raam dichtgezet met dikke tuinkussens en met de gordijnen dicht is het gewoon een graftombe. Ik weet het, er zijn lampen uitgevonden maar het is gewoon geen reële optie voor mij. Ook vanwege functie twee.

Andere optie is om 1 van de twee ramen weg te timmeren. Zoals hierboven gezegd heb ik al eens het hoge raam dichtgezet met dikke tuinkussen maar het verschil was te klein. De grootste geluidspost is het grote raam met draairaam.

Nog een optie is om de gordijnen dik te voeren. Ik heb de proef op de som genomen door een vrij zware  dik sprei/extra deken in een lat te wikkelen en tegen het plafond te klemmen. (lekker makkelijk in je eentje.....) Ook dit gaf maar weinig resultaat. Zie foto. Tuurlijk, als ik het bestaande gordijn dik laat voeren/ watteren en met klittenband rondom vast zet zal het beter zijn maar hoogst waarschijnlijk niet genoeg.

Optie 4 is om het grote raam weg te timmeren met isolatie en fermacell en er een draaideel in te zetten om zo het raam open te kunnen zetten en ook nog wat daglicht te hebben wanneer nodig. Dit zal ongetwijfeld genoeg zijn voor het raam. Helemaal muisstil is onmogelijk maar dit zal genoeg zijn schat ik.
Esthetisch niet om aan te zien helaas en daarom bijna geen optie.

Een andere optie die ik nog voor me zie is de muur aan de raamkant helemaal te bekleden met 2cm dik kurk. Dat zou in ieder geval het lawaai wat nog door de muur komt isoleren en veel weerkaatsing van mijn eigen lawaai wegnemen zodat het ook minder overlast op zou leveren. Eventueel zou ik de groene muur ook nog kunnen doen. Dit is de (betonnen) muur naar de nieuwe buren, die ik overigens amper ken en ze gezien hebbende daar ook weinig belang bij heb. De overige muren zijn allemaal inpandige muren.

Optie 5 zou zijn om een soort schuifplatensysteem te maken. Vier hoge platen van 60 cm die een centimeter of 5 overlappen. Dikke rubbers ertussen. Onder en boven een ingezaagde lat om door te schuiven.
Zo zou ik alle platen richting de muur kunnen schuiven wanneer ik geen geluidsdichtheid nodig heb. En zo behoud ik de draairaamfunctie en het grootste gedeelte van het grote raam. Ik zou dan de luxaflex kunnen inkorten en dan tussen de staande kozijndelen kunnen plaatsen (de stijlen voor de bouwkenners). Zo valt het minder op aan de buitenkant. Draairaam el cheapo antidoorkijkfolie erop

Vragen hierbij zijn: Hoeveel zou dit systeem dempen? Het gaat voornamelijk om hoog geluid. Een fermacellplaat van 12.5 mm blokkeert aardig wat lijkt me zo.
Tweede overpeinzing: Zouden fermacellplaten een beetje schuifbaar zijn? Ze zijn zwaar en hoe snel zouden de kanten onder en boven afkalven/slijten?

Functie 2: Gitaar oefenkamer

Ik gebruik deze kamer ook om met mijn gitaar te oefenen. De onderbuurvrouw zegt dat ze er geen last van heeft. Ze hoort af en toe wel eens wat maar dat is niet erg. Probleem hierbij is dat ik op een zeer beknepen volume speel, (meestal een 0,5 watt) en ik destijds een 20 minuten per dag oefende s'middags. Ik oefen nu een uur per dag en wil wel eens wat meer volume. Dat verandert de hele toon en speelervaring. Ook zou ik vaker s'avonds willen spelen, zeg maar tussen 21:00 en 22:00 (dan wel op bescheiden volume).
De versterker staat verhoogd op een oude zitbank en ik zit er een meter vanaf. Echt loeihard hoef ik de versterker niet te zetten voor een leuke ervaring

Dan komen we uit bij de vloer. Het is een betonnen vloer. Geen idee hoe dik. Toen ik er kwam wonen en nog geen gitaar speelde, heb ik de welbekende groene platen erin gelegd en daaroverheen een 7mm laminaat vloer. Mezelf kennende heb ik de ondervloer zeer strak ingelegd. Ik was destijds ook al bewust van doorslaand lawaai maar ik heb destijds niet het uiterste eruit gehaald qua isolatie. Als ik het weer zou doen zou ik sowieso een flinke laag acrilaatkit onder plinten spuiten en een rand ervoor. Daarna de groene platen er in, het laminaat leggen en de randen die je normaal gesproken voor de werking van het hout openlaat ook helemaal dicht kitten en dan de plaklint erop.

De isolatieverbeteropties die ik nu zou kunnen doen zijn: Vloer er weer uit. Boel kitten rondom plinten. Groene platen er superstrak in. Hierover heen een rubberkurk laag leggen van 3mm en dan het laminaat het er weer op. Een heel hoop werk met onbekend resultaat. De meeste vloer isolatie is tegen contactgeluid, niet zozeer geluidoverlast via muziek lijkt me.

Tweede optie is om een dik tapijt over het bestaande laminaat heen te leggen. Ik zag bij de kwantum een heel dik tapijt (naam Dunton) met een poolgewicht van 1800 g/m wat onzettend hoog is. Wachten op een gratis legactie en laten leggen. Kosten zo rond de 340 euro.
Bijkomend voordeel: Goed voor de akoestiek en warm in de winter. Nadeel eigenlijk houd ik niet van tapijt en zeker niet zo dik. En een beste prijs voor een tapijt wat ik liever niet wil ook ivm met mijn bureaustoel. Altijd lastig op tapijt.

Derde optie: niets aanpassen en de gok nemen dat het geen overlast oplevert. Ik zou eventueel nog een los tapijt op de vloer kunnen leggen.


Hebben jullie suggesties die ik over het hoofd heb gezien?

Alvast bedankt!
Bowers & Wilkins 606. Denon AVR S650H. Pro-Ject T1 platenspeler. Samsung 55 inch QLED. Atari 2600

Bas Akkerman

Je geeft aan dat het een huurflat is. Dus ik denk niet dat het mogelijk is. Maar het hele raam en kozijn vervangen voor een isolerend kozijn met ramen?

Het is inderdaad best een harde ruimte zo te zien. Elk klein geluidje wordt dan gereflecteerd. Dus die reflectiepunten aanpakken, kan al veel helpen.
Je zou ook kunnen overwegen een akoestische "bubbel" om jezelf te bouwen. Bijvoorbeeld met panelen.
Een beter forum begint bij jezelf.

Ik zou met niemand willen ruilen, meteen gaan huilen, als ik geen Hagenees audiofiel zou zijn! ;D

Stereo: Electrickery       |       HT: Bas' Bios       |      Qobuz: De HTforummaandlijsten

Spijkie

Wordt de radiator wel volledig warm ?  Dus boven en onder even warm ? Mocht dit niet zo zijn dan kun je dat eerst verhelpen voor het comfort.

Gr Spijkie
Lumin,audioquest,Lyngdorf 2170, Cardas,Piega,Supra,Essential Audio Tools.

HJ2

Ik zou eens kijken voor een susbox bij de ventilatiesleuf.
'Frisse' lucht, zonder de herrie van buiten. Werkt erg goed
If you always do what you always did, you always get what you always got...

ruud2

Quote from: Spijkie on June 24, 2022, 20:00:47
Wordt de radiator wel volledig warm ?  Dus boven en onder even warm ? Mocht dit niet zo zijn dan kun je dat eerst verhelpen voor het comfort.

Gr Spijkie


als dat het geval is dan ontluchten, mocht dit niet helpen dan melden bij de verhuurder.
Mark  , Nelson , Neil , mr. Krell  en Herr Willi Studer spelen samen in een speciale ruimte.
Frits Philips mag de huiskamer voorzien van dagelijks  radio geluid.

John Matrix

Quote from: Bas Akkerman on June 24, 2022, 19:57:56
Je geeft aan dat het een huurflat is. Dus ik denk niet dat het mogelijk is. Maar het hele raam en kozijn vervangen voor een isolerend kozijn met ramen?

Het is inderdaad best een harde ruimte zo te zien. Elk klein geluidje wordt dan gereflecteerd. Dus die reflectiepunten aanpakken, kan al veel helpen.
Je zou ook kunnen overwegen een akoestische "bubbel" om jezelf te bouwen. Bijvoorbeeld met panelen.

Het kozijn is al isolerend. Het enkele glas is vervangen door HR++ glas twee jaar geleden en de beide draaiende delen ook. Bovenraanpje en draairaam. Deze heb ik beide nog extra bewerkt met kit, dubbele stevige tochtstrippen en hier en daar nog wat schuimrubber er tussen gepropt.

De reflecties wil ik aanpakken door de muur geheel te bedekken met 2 cm akoestisch kurk. Ik wil alleen eerst wat meer kennis/ zekerheid over dit kurk en het effect ervan. Voor het geld hoef ik het niet te laten. De platen zijn niet erg prijzig.
De geluidskwaliteit zal er door verbeteren neem ik aan. Het is geen hifi ruimte. Ik maak de muziek zelf en bepaal dus de klank via de versterker of pedalen. Ik ga er wel vanuit dat het geluid wel warmer en dus mooier word. De ruimte is 13m2 en 260cm hoog dus het is best een holle galmkast nu.

En haha geloof het of niet ik heb al eens een ''akoestische bubbel'' gemaakt van karton en ook al eens met tuinkussens zitten rommelen. Gewoon als experimentje, ook omdat je dan niet om je heen kunt kijken maar puur de focus op je werk hebt. Ik denk er zeer aan om iets te bouwen van mdf en dan te bekleden met akupanels. Bijna zeker van dat veel doet



Bowers & Wilkins 606. Denon AVR S650H. Pro-Ject T1 platenspeler. Samsung 55 inch QLED. Atari 2600

John Matrix

Quote from: Spijkie on June 24, 2022, 20:00:47
Wordt de radiator wel volledig warm ?  Dus boven en onder even warm ? Mocht dit niet zo zijn dan kun je dat eerst verhelpen voor het comfort.

Gr Spijkie

Radiator is verder wel goed maar het is maar een enkele plaats radiator uit de jaren 70. Ik kan hem wel loeiheet krijgen maar dan moet ik elders radiatoren dicht gaan draaien. Voornamelijk de enorm dikke radiator in de woonkamer en dan koelt het daar weer af. Hoop gedoe altijd. Daarom stook ik liever wat bij met een klein kacheltje.
Bowers & Wilkins 606. Denon AVR S650H. Pro-Ject T1 platenspeler. Samsung 55 inch QLED. Atari 2600

John Matrix

Quote from: HJ2 on June 24, 2022, 21:04:33
Ik zou eens kijken voor een susbox bij de ventilatiesleuf.
'Frisse' lucht, zonder de herrie van buiten. Werkt erg goed

Ik heb er nu een duco ventilatierooster in. Geen susbox. Ik heb ze net bekeken op een website. Ik hoef niet per se frisse lucht als ik daar zit. Vind het genoeg als ik kan luchten als ik er niet zit via het ventilatierooster en/of draairaam open zetten of op de ''raamknip''stand.

Ik heb het roosterframe er eens afgehaald en er schuimrubber ingedrukt maar dat hielp niet veel. Van dat radiatorbuizenschuimrubber. Heeft naturlijk geen enkele massa, vandaar het slechte geluidisolatie-effect.

Betere foto van het raam en de dubbele weg ervoor.  En er moet eigenlijk ook nog een hor in. Pff de klusjes houden nooit op.



Ik ga vanmiddag even een stukje mdf op maat zagen in de schuur en dat wil ik eens voor het rooster houden als die op de tochtdichte stand staat. Wellicht scheelt dat. Als het voldoende verschil maakt ga ik eens rommelen met een boutjes en (vleugel)moertjes zodat het het demontabel is wanneer nodig. Ik wil graag snachts wel de boel kunnen luchten. Ook ivm met de inpandige badkamer.
Bowers & Wilkins 606. Denon AVR S650H. Pro-Ject T1 platenspeler. Samsung 55 inch QLED. Atari 2600

John Matrix

Kleine overwinning vandaag

Ik heb een strook 18mm mdf tegen het luchtrooster geplaatst en met boutjes vastgezet op het demontabele deel van het rooster. Het verschil in geluidsreductie is duidelijk. 



Een overzichtje:

Voorbereide luchtroosterplaat met (transparant dus moeilijk te zien) tochtstrip


Buitenkant mdf strook




Boutjes goed vast op het rooster zodat ze niet wiebelen of eruit vallen


Beetje ruw uitgehold gat, ik had geen zin om weer naar de schuur te gaan. Dit zit niet in het zicht. Hier valt het moertje in.



Is het klaar? Nee, ik had toevallig een strookje mdf liggen en de boutjes/moertjes ook maar ik wil er iets langere boutjes inzetten en dan vleugelmoertjes erop zodat het makkelijk demontabel is mocht ik eens gebruik willen maken van de ventilatie optie.
Het luchtrooster staat ietsjes bol dus ik heb er tochtstrip op gezet. Dit was eigenlijk net iets te dik. Dit vervang ik ook nog weer.
Maar voorlopig kan het zo.

Nu ga ik kijken naar opties om het gordijn te voeren en klittenband erop te zetten. Met een beetje mazzel hoef ik dan niet te gaan timmeren met fermacell platen. Helemaal geluidsdicht krijg ik het toch niet als ik ook nog het zicht wil behouden.
Bowers & Wilkins 606. Denon AVR S650H. Pro-Ject T1 platenspeler. Samsung 55 inch QLED. Atari 2600

Ralf67


HJ2

Precies dat verwachtte ik al.
Met een susbox hoor je ook niks meer, maar heb je wel 24/7 ventilatie, en dat is echt beter voor je gezondheid. Nu nog een hepa filter erbij  :clapping:
If you always do what you always did, you always get what you always got...

John Matrix

Quote from: Ralf67 on June 25, 2022, 19:58:42
Is dit misschien iets ?

Kost €79

Hmm, das zeker een heel leuk ding. Eigenlijk zou de bovenkant ook nog dicht moeten. Heb je een hint voor mij waar dit te koop is?
Bowers & Wilkins 606. Denon AVR S650H. Pro-Ject T1 platenspeler. Samsung 55 inch QLED. Atari 2600

John Matrix

Quote from: HJ2 on June 25, 2022, 20:08:55
Precies dat verwachtte ik al.
Met een susbox hoor je ook niks meer, maar heb je wel 24/7 ventilatie, en dat is echt beter voor je gezondheid. Nu nog een hepa filter erbij  :clapping:

Ja inderdaad de beste oplossing. Ik heb de susbox wel opgezocht maar om een twee jaar oud raam te gaan demonteren en er een dure susbox in te zetten gaat me net iets te ver. Plus waarschijnlijk gedonder met de woningbouwvereniging. 


Bowers & Wilkins 606. Denon AVR S650H. Pro-Ject T1 platenspeler. Samsung 55 inch QLED. Atari 2600

John Matrix

Iemand een idee of akotherm D40 20 mm tegen de bakstenen muur geplakt veel zal doen om het door de muur slaande geluid te isoleren? Ik vind akoestisch kurk en de lijm ervoor eigenlijk te duur en niet zo fraai. Tenminste de wat goedkopere variant. De versies met 3D of sierpratronen zien er wel geweldig uit maar dan ga ik al gauw richting 500 a 600 euro voor dat kleine stukje van circa 6 m2.

Als Akotherm D40 aan de ene kant isoleert en aan de andere kant absobeert zou natuurlijk super zijn. Het isoleert sowieso ook voor koude dus dat is dan ook al mooimeegenomen want het blijft ondanks het met schuim opgevulde spouw een koude muur.
Bowers & Wilkins 606. Denon AVR S650H. Pro-Ject T1 platenspeler. Samsung 55 inch QLED. Atari 2600

HJ2

Voor contactgeluid doet Akoterm helemaal niks ben ik bang.
If you always do what you always did, you always get what you always got...

John Matrix

Quote from: HJ2 on June 25, 2022, 22:12:17
Voor contactgeluid doet Akoterm helemaal niks ben ik bang.

Klopt. Ik heb voor de zekerheid nog even navraag gedaan bij de akotherm dealer/winkel en hij bevestigde dat in een zeer uitgebreid en prettig gesprek. Ook hebben we de opties voor mijn kamer besproken. Hij gaf aan dat ik zeker moest oppassen met wegplakken van hele muren met akotherm. Ik zou de kamer teveel doodslaan in de hoge tonen en dit zou mijn gitaarspeel- ervaring zeker negatief beinvloeden.

Ik heb besloten om weer wat akoestische schilderijen met akotherm D40/25mm in elkaar te zetten. 1 van 150 x 120. Hetzelfde formaat als in de woonkamer zodat ik de schilderijen ook nog eens kan omwisselen en 2 van 75 x 120 op de tegenoverliggende muur.

Het plafond wacht ik nog even mee. Ik zou dan 4 platen van 120 x 100cm kunnen verdelen over het plafond maar de vraag is of het nodig is. Het scheelt toch 100 euro aan materiaal (akotherm D40/20mm x 4 en mdf als verlijmplaat/ophangplaat)

Nu begint de lange zoektocht naar geschikte prints voor akoestisch doek.

Bijkomend voor deel is dat ik eens kan experimenteren met de akotherm platen en er een stiltecabine van kan bouwen. Kijken of het verschil maakt.

Dat probleem lijkt zover opgelost. Nu het geluidsisolatieprobleem nog.
Bowers & Wilkins 606. Denon AVR S650H. Pro-Ject T1 platenspeler. Samsung 55 inch QLED. Atari 2600

Koenio

Versterking: Yamaha RN803D
Platenspeler: TD320 MKII
Speakers: Scan Speak A4 MKII, SVS SB-1000
Kabels: AudioQuest, RUConnected

John Matrix

Ik heb wel een paar goede (en afsluitende) hoofdtelefoons maar vind het vervelend werken met zo'n ding op de kop. Na een tijdje begin ik me er aan te storen.
Bowers & Wilkins 606. Denon AVR S650H. Pro-Ject T1 platenspeler. Samsung 55 inch QLED. Atari 2600

John Matrix

Ik heb net 3 akotherm D40 25mm panelen besteld in formaat 1,2 x 1 meter in het zwart. Ik ga ze voorlopig eerst zo aan de muur hangen en dan later er geschikte prints voor een akoestisch schilderijdoek bijzoeken en er lijsten voor timmeren. Effe iets te druk met een hoop andere dingen nu.

Het is geen woonkamer en de panelen zijn opzich niet oerlelijk of zo. De structuur heeft eigenlijk wel iets.  Ik hoop alleen dat het materiaal sterk genoeg is om met wat spijkers te hangen.
Bowers & Wilkins 606. Denon AVR S650H. Pro-Ject T1 platenspeler. Samsung 55 inch QLED. Atari 2600

HJ

Quote from: John Matrix on June 29, 2022, 20:11:54
Ik heb wel een paar goede (en afsluitende) hoofdtelefoons maar vind het vervelend werken met zo'n ding op de kop. Na een tijdje begin ik me er aan te storen.
Ik heb de Bose sleepbuds. Zijn passieve doppen maar kunnen geluidmaskerende geluiden maken. Ik vind ze super en ook na uren geen last. Eigenlijk zijn ze om te slapen maar voor dit zou het mss ook wat kunnen zijn.
Sowieso dempen ze gelijkwaardig aan mijn op maat autoplastieken.

Verstuurd vanaf mijn SM-G991B met Tapatalk

John Matrix

Quote from: HJ on June 29, 2022, 21:28:50
Ik heb de Bose sleepbuds. Zijn passieve doppen maar kunnen geluidmaskerende geluiden maken. Ik vind ze super en ook na uren geen last. Eigenlijk zijn ze om te slapen maar voor dit zou het mss ook wat kunnen zijn.
Sowieso dempen ze gelijkwaardig aan mijn op maat autoplastieken.

Verstuurd vanaf mijn SM-G991B met Tapatalk

De bose sleepbuds zullen ongetwijfeld erg goed zijn maar er hangt een stevig prijskaartje aan en het gaat een beetje boven mijn budget voor deze functie. Je opmerking over otoplastieken bracht mij wel op een idee en ik heb wat rondgeneusd en bij de website vanAlpine uit gekomen. De otoplastieken daar kosten 122 euro. Andere universele types zijn een stuk goedkoper. Nu is even de vraag wat ik ga doen. ga ik direct voor de otoplastieken of neem ik een gok met de universele SleepDeep versie? scheelt dik honderd euro.
Ik heb net even 10 minuten gezeten met mijn eigen oordopjes in. Van die goedkope plugjes met zo'n touwtje. Ik hoor nagenoeg niets, alleen is het niet comfortabel. Je hebt echt dat 'banaan in je oor' gevoel. Ik heb eerder al met dezelfde oordopjes mijn concentratiewerk gedaan maar toen stoorde ik me er aan.

Tijdens (bouw)werkzaamheden heb ik ze geregeld uren zonder bezwaar in, waarschijnlijk omdat ik dan met de handen druk ben en niet met het hoofd waarbij flinke (creatieve) concentratie voor vereist is en ik me gauw stoor aan dingen.

Maar goed, de SleepDeep oordopjes/otoplastieken zijn een zeer goed alternatief voor de meer rigoreuze ideen die ik eerst had zoals het dichttimmeren van het raam met fermacell. Dat is een hoop werk.
Bowers & Wilkins 606. Denon AVR S650H. Pro-Ject T1 platenspeler. Samsung 55 inch QLED. Atari 2600

HJ

Quote from: John Matrix on June 30, 2022, 14:43:37
De bose sleepbuds zullen ongetwijfeld erg goed zijn maar er hangt een stevig prijskaartje aan en het gaat een beetje boven mijn budget voor deze functie. Je opmerking over otoplastieken bracht mij wel op een idee en ik heb wat rondgeneusd en bij de website vanAlpine uit gekomen. De otoplastieken daar kosten 122 euro. Andere universele types zijn een stuk goedkoper. Nu is even de vraag wat ik ga doen. ga ik direct voor de otoplastieken of neem ik een gok met de universele SleepDeep versie? scheelt dik honderd euro.
Ik heb net even 10 minuten gezeten met mijn eigen oordopjes in. Van die goedkope plugjes met zo'n touwtje. Ik hoor nagenoeg niets, alleen is het niet comfortabel. Je hebt echt dat 'banaan in je oor' gevoel. Ik heb eerder al met dezelfde oordopjes mijn concentratiewerk gedaan maar toen stoorde ik me er aan.

Tijdens (bouw)werkzaamheden heb ik ze geregeld uren zonder bezwaar in, waarschijnlijk omdat ik dan met de handen druk ben en niet met het hoofd waarbij flinke (creatieve) concentratie voor vereist is en ik me gauw stoor aan dingen.

Maar goed, de SleepDeep oordopjes/otoplastieken zijn een zeer goed alternatief voor de meer rigoreuze ideen die ik eerst had zoals het dichttimmeren van het raam met fermacell. Dat is een hoop werk.
De sleepbuds kosten €220, is mss best veel geld maar je hebt ook echt een probleem als ik het zo lees.
Tip, Ze hebben 90dgn geld terug garantie...

Ik zie trouwens de dopjes die je wil aanschaffen,  die kosten bijna niets en zullen afgezien van het maskeer geluid van Bose niet veel verschil maken kwa demping lijkt me.
Het is dan wel erg stil, ga je jezelf horen.


Verstuurd vanaf mijn SM-G991B met Tapatalk

Ralf67

Een mooie skyline van New York doet het altijd goed.

John Matrix

Bowers & Wilkins 606. Denon AVR S650H. Pro-Ject T1 platenspeler. Samsung 55 inch QLED. Atari 2600

John Matrix

Ik heb nu sinds een week 3 platen D40 25mm akutherm tegen de muur hangen maar ik ben niet tevreden over de demping. Mijn gitaargeluid klinkt toch te gedempt en vreemd. Ik zit elke keer aan de toneknop op de gitaar te draaien maar kan maar niet een mooi geluid vinden. De versterkerinsteling zijn ongewijzigd.

Mijn originele plan was om er akoestische schilderijen van te maken zoals in mijn woonkamer en dan om twee panelen op de gekleurde muur te maken maar hier wacht ik nog even mee. Ik heb de platen daarom nog op maat gemaakt. Voor deze kamer kan het wel even zo.

Hierbij wat fotos. Zoals te zien heb ik de platen zo opgehangen met spijkers in 6mm pluggen. Ze blijven prima hangen zo. Wel spijkeren, niet schroeven want dan trekt je de plaat kapot.





Misschien dat ze te laag van het plafond hangen. Ze hangen op ongeveer 195cm en het plafond is 260cm.

Ik ga bij de volgende gitaarsessie de platen er 1 voor 1 afhalen en opnieuw luisteren of het dan beter is.

-

Wat betreft het ''geluid van buiten'' probleem heb ik een groot en zwaar matras voor het raam gezet en weer geluistert. Het matras dekte uiteraard niet helemaal precies, er bleef een strook van 10 cm aan de bovenkant open maar er was nog steeds teveel geluid van buiten te horen. Ik hoef dus ook niet iets met akoestische gordijnen te proberen.

De enigste overgebleven optie is om met demontabele 18mm mdf platen in de weer te gaan. Maar het is wel een hoop gedoe om dan steeds twee platen van van 1 x 1,5m voor het raam te plaatsen. Die zijn niet licht voor 1 persoon. Wel te doen natuurlijk zeker als ik er een soort handvat opschroef maar een weinig ideale oplossing. Misschien maak ik er een winterproject van.

Voorlopig maar verder met oordopjes.
Bowers & Wilkins 606. Denon AVR S650H. Pro-Ject T1 platenspeler. Samsung 55 inch QLED. Atari 2600