Denon AVR-X3500H 7.1 of 5.1 met atmos opstelling

Started by tommiedepommie, August 1, 2022, 16:28:47

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

tommiedepommie

Hallo allemaal,

momenteel gebruik ik een Denon AVR-X3500H atmos receiver met een 7.1 opstelling en twee subwoofers.
Aangezien de receiver maximaal twee atmos speakers kan aansturen vroeg ik me af of het zin heeft om de 7.1 opstelling te wijzigen naar 5.1 met twee plafondspeakers.

Ik woon in Frankrijk en ik om 'even' ergens een test te gaan luisteren, is hier in elk  geval niet om de hoek.

Heeft het zin om van 7.1 naar 5.1 te gaan met Atmos?

Alvast heel hartelijk dank voor het meedenken.

Groet Tom

Trabuca

Je hebt al luidsprekers en kan het zelf proberen toch? Hang er 2 eens houtje touwtje aan het plafond of zet ze hoog op een kast of zo om het te proberen.

Je surroundbubble in de grondlaag neemt iets af maar je krijgt er in de hoogte geluid bij. Het proberen waard.
Denon AVC-X3800h | NCore500mp | Kef R3, R2C | Sony 85X95L | JL Audio 12W6 DIY Sub

RalphH

Als je nu een perfecte 7.1 hebt, zou ik wellicht 2 atmos proberen eerst. Is dat niet het geval, lekker 5.1.4 gaan draaien.

Of "even" alle smaken proberen. :)
Onkyo rz70 /JBL HDI 1600, Tannoy 609, D750 en custom Tannoy Atmos speakers/ SVS PB13 Ultra & PB12+ /Earthquake Q10B / Epson LS12000 / Lumene 106" / NVIDIA Shield TV Pro
Klikkerdeklik --> HT in de tuinkamer

tommiedepommie

Quote from: RalphH on August  1, 2022, 17:18:50
Als je nu een perfecte 7.1 hebt, zou ik wellicht 2 atmos proberen eerst. Is dat niet het geval, lekker 5.1.4 gaan draaien.

Of "even" alle smaken proberen. :)

Bedankt voor jullie snelle reacties. Ik snap alleen even niet hoe je aan de 5.1.4 komt. Zoveel aansluitingen heeft de X3500H niet.

Ik denk inderdaad dat ik ghewoon een testopstelling moet maken.


RalphH

Ah wacht, niet goed begrijpend gelezen. De keuze is 5.1.2 of 7.1.

Persoonlijk zou ik zeggen 5.1.2 denk ik. Komt ook wel omdat ik de sides in een 7.1 doorgaans wat te aanwezig/plaatsbaar vindt. Dus puur op gevoel en idd, Frankrijk is niet om de hoek :).
Surrounds wat boven oorhoogte plaatsen geeft achter ook al wat hoogte, dus de .4. Is dan wellicht al wat gecompenseerd als het toch niet kan.

Let wel dat je atmosspeakers ook moet kunnen richten op je luisterplek. Recht naar beneden zoals afgebeeld op het std dolby plaatje, geeft geen goed resultaat.

Onkyo rz70 /JBL HDI 1600, Tannoy 609, D750 en custom Tannoy Atmos speakers/ SVS PB13 Ultra & PB12+ /Earthquake Q10B / Epson LS12000 / Lumene 106" / NVIDIA Shield TV Pro
Klikkerdeklik --> HT in de tuinkamer

tommiedepommie

bedankt voor je reactie.

Als het wat minder warm is zal ik eens een testopstelling maken.

groetjes tom

tommiedepommie

Hallo,

het is nog steeds veel te warm om een testopstelling te maken ;-) maar ik had toch een vraag aan @RalphH.

Je zegt 'Let wel dat je atmosspeakers ook moet kunnen richten op je luisterplek'.

Is het dan verstandig om ze aan het plafond voor- of achter de luisteraar te hangen, gericht naar de luisteraar? Of maakt dat niets uit?

alvast dank.

HJ

Quote from: tommiedepommie on August  1, 2022, 16:28:47
Hallo allemaal,

momenteel gebruik ik een Denon AVR-X3500H atmos receiver met een 7.1 opstelling en twee subwoofers.
Aangezien de receiver maximaal twee atmos speakers kan aansturen vroeg ik me af of het zin heeft om de 7.1 opstelling te wijzigen naar 5.1 met twee plafondspeakers.

Ik woon in Frankrijk en ik om 'even' ergens een test te gaan luisteren, is hier in elk  geval niet om de hoek.

Heeft het zin om van 7.1 naar 5.1 te gaan met Atmos?

Alvast heel hartelijk dank voor het meedenken.

Groet Tom
Ik heb dezelfde versterker en gebruik 5.1 met 2 atmos kanalen. Ik denk dat de atmos speakers meer toevoegen dan een 6.1 of 7.1 achter kanaal. (Mits de 5.1 opstelling optimaal is uiteraard)
Kwestie van proberen.

Verstuurd vanaf mijn SM-G991B met Tapatalk


reza

Quote from: tommiedepommie on August  2, 2022, 12:53:31
Hallo,

het is nog steeds veel te warm om een testopstelling te maken ;-) maar ik had toch een vraag aan @RalphH.

Je zegt 'Let wel dat je atmosspeakers ook moet kunnen richten op je luisterplek'.

Is het dan verstandig om ze aan het plafond voor- of achter de luisteraar te hangen, gericht naar de luisteraar? Of maakt dat niets uit?

alvast dank.


Ik ben geen Ralph maar wil wel antwoorden op deze vraag.

Toen ik ook twee hoogte speakers had deed ik ze voor ophangen. Dit werkte erg goed! De reden daarvan is denk ik dat de meeste hoogte effecten in de voorste twee kanalen worden gemixt.

Maar je zal moeten kijken waar je ze het beste kan hangen, want dat is uiteraard leidend. Je kan dan in je Denon kiezen waar je je speakers hebt gehangen, voor midden of achter. De Denon berekend dan zelf hoe hij het verder gaat weergeven.
Jezus zegt :'' In het huis van mijn Vader zijn vele kamers''
Reza zegt : '' Kom dus naar binnen"

tommiedepommie

dank jullie wel voor de reacties.

Met 'voor' bedoel je dan boven de front speakers of verder richting luisteraar?

reza

Dat kan maar in een Atmos situatie met maar twee hoogte speakers is dat niet ideaal.

Ik zou proberen om de richtlijnen van Dolby te hanteren en ze dus in een hoek naar je toe te laten hangen, schuin voor je. Zeg een anderhalve meter bij je luisterpositie vandaan.
Jezus zegt :'' In het huis van mijn Vader zijn vele kamers''
Reza zegt : '' Kom dus naar binnen"

tommiedepommie

@reza,

bedankt voor je snelle reactie.

Dat ga ik uittesten.

ben benieuwd  ::)

jahtari

#12
Quote from: reza on August  2, 2022, 13:57:30
Dat kan maar in een Atmos situatie met maar twee hoogte speakers is dat niet ideaal.

Ik zou proberen om de richtlijnen van Dolby te hanteren en ze dus in een hoek naar je toe te laten hangen, schuin voor je. Zeg een anderhalve meter bij je luisterpositie vandaan.
Uhm, dit is het advies bij 5.1.2:



En 2 atmos speakers gaat prima, ik heb dit zelf ook in een 7.2.2 opstelling. Je hoort dan ook direct boven je de effecten.
Jahtari's 7.2.2 HT - Powergrip YG-1. Nvidia Shield. DenonX4500H. LCR: Martin Logan Motion 4/6. Atmos: Dali Oberon On Wall. LG77C3 TV. 2x Monoprice Monolith 15 v2. Crown XLS1502 + JBL 4281F.
Stereo setup: Powergrip YG-1. Bluesound Node 2i. MiniDSP SHD Studio. Dutch & Dutch 8m. Dual subs.
Woonkamer: Kef LS60
Studeerkamer: Focal CMS 65. Focal CMS Sub

reza

Dit is precies wat ik zeg :D

Je ziet dat de speakers niet boven hem hangen maar schuin voor hem, misschien een meter?
Jezus zegt :'' In het huis van mijn Vader zijn vele kamers''
Reza zegt : '' Kom dus naar binnen"

jahtari

Anderhalve meter naar voren is volgens mij teveel, zeker in de gemiddelde Nederlandse kamer.

Maar goed kijkt maar wat werkt. Ik heb de 20-30cm voor me boven hangen en dat werkt prima samen met de rest vd speakers voor een mooie "bubbel".
Jahtari's 7.2.2 HT - Powergrip YG-1. Nvidia Shield. DenonX4500H. LCR: Martin Logan Motion 4/6. Atmos: Dali Oberon On Wall. LG77C3 TV. 2x Monoprice Monolith 15 v2. Crown XLS1502 + JBL 4281F.
Stereo setup: Powergrip YG-1. Bluesound Node 2i. MiniDSP SHD Studio. Dutch & Dutch 8m. Dual subs.
Woonkamer: Kef LS60
Studeerkamer: Focal CMS 65. Focal CMS Sub

reza

Het ligt er natuurlijk ook aan hoe hoog het plafond is
Gewoon luisteren wat het beste klinkt plus waar het kan, lijkt me een goed uitgangspunt.
Jezus zegt :'' In het huis van mijn Vader zijn vele kamers''
Reza zegt : '' Kom dus naar binnen"

tommiedepommie

@jahatari, bedankt voor het duidelijke plaatje.

@jahtari ik woon in Frankrijk, oude boerderij met om de meter een balk van 20x30cm en een houten plafond (2.40m) dus je ziet ze nog eens niet hangen als je het niet weet.

Ik heb mijn witte beamer 'gecamoufleerd' met een grote mdf bak die zwart is geschilderd en mijn gasten hebben nog eens niet in de gaten dat die er hangt.
Pas als het scherm naar beneden komt, gaan ze naar de bron zoeken.  ::)