Op luisterbezoek bij Marcush te Arnhem

Started by VANZOMERENG, June 18, 2022, 13:21:07

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

VANZOMERENG

Hallo Marcush

Nog bedankt voor je gastvrijheid, de versnapering bij de koffie en de leuke luisteruurtjes

Gisteren bij Marcush wezen luisteren naar zijn set bestaande uit o.a. Dynaudio Confidence 30, aangestuurd door een Jadis-buizenbak van 2x30Watt,
een Elac-streamer (i.c.m. Tidal) en wat analoge bronmateriaal (platen) afgespeeld via een Linn en/of Nottingham Analogue draaitafel.

De set klonk zeer fraai, mild, ietwat ingetogen en smooth met voldoende kwaliteit om ook alle verfijningen (details) in de muziek, ten gehore te brengen.
Echt een sound (typisch Dynaudio?) welke nimmer vermoeid, ook niet na vele luisteruren achtereen  :wub:

Het enige wat ik zelf op te merken heb, is dat in het laag het voor mij persoonlijk wel wat meer punchy en strakker had gemogen.
Dit is geen kwaliteitsoordeel maar puur een smaakvoorkeur, want zoals het nu klonk daar zou ik ook zeer gelukkig mee kunnen leven.
Wellicht had een sterke transistorbak een meer punchy en strakkere basweergave opgeleverd?

Kortom een set, die ik niet aan spektakelzoekers zou aanbevelen maar voor vele anderen, alles in zich heeft voor vele uurtjes,
maanden, jaren luisterplezier.

Extra noot
Op basis van wat je doorgaans hoort over Dynaudio, dat deze het meeste gebaat zijn bij zeer sterke transistorbakken (of class D)
en ook als je de impedantiegrafiek van deze Confidence 30 bekijkt (zie onder) is het toch nog verbazingwekkend dat met een relatief
zwakke buizenbak, (in deze situatie met een moderate afspeelniveau) zulke goede weergaveresultaten te behalen zijn.

Luidsprekers: B&W 702S2, Amp: Rotel RA-1592, DVD: Denon DVD-3800BD, Streamer/Dac: Pioneer N70-A, Koptelefoon: AKG-701

minplus

Mooi verslag.
De Dynaudio ken ik niet maar zal voor verbetering mogelijk zijn.
De Jadis ken ik wel, een erg lekkere buizenbak en die zorgt voor een ontspannen mooi geluid. Kun je probleemloos tig jaren verder mee.
De slam in het laag is mogelijk een punt in het voordeel van de transistor, hoewel ik met de AU-111 op een combi van Leak sandwich, Altec en JBL (laag, midden, hoog) met aangepaste filters geen enkel probleem met het laag had. In tegendeel, het knalde.
If nothing goes right, go left
If nothing's left, go right

marcush

Jij ook bedankt Gerrit-Jan, voor je bezoek, het verslag, het meegebrachte 'knabbel'voer en de gezelligheid!

Ik kan nog het volgende zeggen op jouw opmerking/vraag inzake een transistorbak.
In de loop van de afgelopen tijd is het gebruik van buizen me een beetje gaan tegenstaan. Niet vanwege het laag of überhaupt vanwege het geluid. In tegendeel! Het is meer dat ik, met name in de weekenden, mijn set de hele dag heb aan staan zonder er echt voor te gaan zitten. Heerlijk Radio Paradise op de achtergrond, met af en toe genieten van een gouwe ouwe en af en wat interessante nieuwe nummers ontdekken. Maar juist omdat ik er dan nauwelijks echt voor ga zitten, staat het verbruik van 375W aan buizen (die dan ook nog maar 2x30W aan de speakers leveren...) me steeds meer tegen. En dat gevoel had ik al vóór de huidige energiecrisis en had maar ten dele met kosten te maken.

Kortom, er staat hier inmiddels wat transistormateriaal. Tot een uitgebreide vergelijking is het echter nog niet gekomen. Luisterindrukken geven mij tot dusver het gevoel dat ik met een transistor ook prima zou kunnen leven. Maar nogmaals, dat is voornamelijk gebaseerd op het luisteren naar muziek op de achtergrond, danwel vanuit luisterposities die niet ideaal zijn voor een goede beoordeling.  Overigens, ik merk dat ik eigenlijk liever in een niet ideale positie zit, omdat ik dan veel minder de neiging heb om technisch te gaan luisteren. Maar dat is weer een heel ander onderwerp. 

Dus op jouw vraag Gerrit-Jan, hoe een sterke transistor zou klinken, kom ik binnenkort een keertje terug. En je bent natuurlijk altijd welkom om het zelf te ervaren!😀