Nieuwe NAS of cd speler

Started by Darthvader, June 18, 2022, 12:38:00

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

KayaRahnee

Quote from: Kingpin on July  2, 2022, 20:37:04
Als het toch eenmaal draaid heb je er toch geen omkijken meer naar ?
Ik snap het niet waar het probleem nu ligt als eenmaal alles werkt.
Heb pakweg een half jaar ook weer een nieuwe NAS ... goed opzetten , zelfs LMS als server draaien terwijl deze helemaal niet meer ondersteunt wordt en draaid ook na alle tussentijdse updates probleemloos.

Ik heb de NAS destijds ingesteld via hulp van derden. Misschien is de NAS niet correct ingesteld ... in ieder geval hapert er geregeld wel iets.
Zo ook nu weer ... ik wil inloggen, vroeger lukte dat op één twee drie, echter kon de NAS nu niet worden ingelogd , nogthans gebruik ik hetzelfde ww als voorheen.
Ik ga er verder mijn tijd echt niet meer insteken, en geld uitgeven om het stabiel werkende te krijgen ga ik ook niet doen, mijn vertrouwen in dat onding is serieus geschonden.
Goedkope Chinese versterkers: Aiyima a07 / Douk Audio D2 / Externe Power Supply / Audio Switch: Nedis Manual 4 port / Streamer: Bluesound Vault 2i / Tube DAC: Eastern Electric MiniMax Plus / Speakers: Magnepan .7 / Draadjes Speakers:  DNM Solid Core /
Interlinks: Sommer Luna Classique.

mijkie

een stabiel netwerk is ook een uitdaging soms, daar komen ook veel vage storingen vandaan
Focal Alpha 50 * Eversolo DMP-A6

denoontje

#102
Quote from: KayaRahnee on July  2, 2022, 18:08:06
Ik luister de laatste tijd veel internet  radio via de squeezebox.
Wanneer er voldoende centen in't bakje liggen zal er wel eens iets anders komen , maar wat ... een all in one systeem misschien.
Zal me in ieder geval goed moeten informeren zodat ik weer niet in een verhaal stap zoals dat van de NAS die me als gebruiksvriendelijk en plug &play werd voorgesteld maar helemaal niet is.

Pak dan een streamer met daarop tidal of quobus. Geen nas nodig.
Mooie Linn ds of dsm ofzo of andere mooi merk.
Linn dsm heeft ook phono aan boord ;-)
Mijn primare cd21  werd weggespeeld door de Linn Majik (streaming)

KayaRahnee

Quote from: denoontje on July  2, 2022, 22:50:38
Pak dan een streamer met daarop tidal of quobus. Geen nas nodig.
Mooie Linn ds of dsm ofzo of andere mooi merk.
Linn dsm heeft ook phono aan boord ;-)
Mijn primare cd21  werd weggespeeld door de Linn Majik (streaming)

Ik meld wat ik de laatste tijd tamelijk veel luister ... maar heb ook nog rips op de NAS die ik natuurlijk ook wil genieten.
Goedkope Chinese versterkers: Aiyima a07 / Douk Audio D2 / Externe Power Supply / Audio Switch: Nedis Manual 4 port / Streamer: Bluesound Vault 2i / Tube DAC: Eastern Electric MiniMax Plus / Speakers: Magnepan .7 / Draadjes Speakers:  DNM Solid Core /
Interlinks: Sommer Luna Classique.

Xander32

Indien er netwerk issues zijn, is het in gebruik nemen van een streamer eveneens een uitdaging.

Quote from: denoontje on July  2, 2022, 22:50:38
Pak dan een streamer met daarop tidal of quobus. Geen nas nodig.
Mooie Linn ds of dsm ofzo of andere mooi merk.
Linn dsm heeft ook phono aan boord ;-)
Mijn primare cd21  werd weggespeeld door de Linn Majik (streaming)


Quote from: mijkie on July  2, 2022, 21:38:59
een stabiel netwerk is ook een uitdaging soms, daar komen ook veel vage storingen vandaan
Tannoy Kensington SE  ||  Accuphase E-480 & DAC-50  ||  Auralic Aries G2.1  ||  Sonnet Morpheus  ||  Audiolab 6000 CDT

denoontje

Quote from: Xander32 on July  3, 2022, 08:13:34
Indien er netwerk issues zijn, is het in gebruik nemen van een streamer eveneens een uitdaging.



Hangt er ook vanaf hoe complex jej je netwerk maakt natuurlijk.


denoontje

Quote from: KayaRahnee on July  2, 2022, 23:02:52
Ik meld wat ik de laatste tijd tamelijk veel luister ... maar heb ook nog rips op de NAS die ik natuurlijk ook wil genieten.

Rips leuk dan, maar je kunt alles vinden op tidal/quobus en evt spotify.
Geen nas nodig en dus geen investering en gedoe (als je dat gedoe vindt).

Dus zou je alleen voor hele speciale muziek nog iets moeten rippen ip.
Voor het geld van een cd per maand (al dan niet delen van een fam abo) hoef je het ook niet te laten.

PS ik heb een nas en tidal en ik pak 95% Tidal vanwege het gemak....




chocovla

Quote from: KayaRahnee on July  2, 2022, 23:02:52
Ik meld wat ik de laatste tijd tamelijk veel luister ... maar heb ook nog rips op de NAS die ik natuurlijk ook wil genieten.
Zou ook niet zo 123 me zo overgeven aan een cloud provider. Weet nooit wat er eventueel met het aanbod kan gebeuren, en van sommige cd's heb ik een rip die qua mastering gewoonweg beter bij mijn smaak aansluiten dan de Qobuz/Tidal versies. Begrijp de keuze dus wel.
Woonkamer: Lyngdorf TDAI-3400 Luidsprekers: Harbeth Monitor 30.1 Lyngdorf BW-2 subwoofer Platenspeler: Thorens TD166 MK2
CD speler: Denon DCD-900NE

Thuiswerkplek:  Marantz NR1501 Luidsprekers: Tannoy Mercury MX2, streamer Raspberry Pi 3 met Allo Boss DAc

Xander32

Ik koop nog steeds cd's welke ik rip en op een nas plaats. Daarmee ben ik onafhankelijk van abbo's, de grillen van diens aanbieders en/of het internet. Ik kan ten alle tijden bij mijn collectie en wanneer m'n thuisnetwerk er uit ligt grijp ik terug op de cd's en mijn cd loopwerk. Gratis Spotify Premium maakt deel uit van mijn al langlopende KPN abbo. Dat is prima voor muzikaal behang en het ontdekken van nieuwe muziek 🎶

Zelf ben ik verre van kundig betreft ict, maar een basis netwerk aanleggen en een nas inrichten lukt(e) mij zonder al teveel gedoe. Ietwat inlezen en je gezonde verstand gebruiken bij issues, zaken één voor één uitsluiten.
Tannoy Kensington SE  ||  Accuphase E-480 & DAC-50  ||  Auralic Aries G2.1  ||  Sonnet Morpheus  ||  Audiolab 6000 CDT

KayaRahnee

Zelf ben ik na 3 overstromingen in mijn huis het gros van mijn cd tjes kwijtgeraakt ... heb daarna een aantal geleende cd tjes verkregen via vrienden geript. Ik heb dus nog maar een klein aantal cd tjes in mijn bezit.
Iemand adviseerde me om een kleine laptop als mediaplayer in te richten.
Ik ben darthvader zijn topic aan't kapen, en dat mag de bedoeling niet zijn. Dathvader, excuses.
Goedkope Chinese versterkers: Aiyima a07 / Douk Audio D2 / Externe Power Supply / Audio Switch: Nedis Manual 4 port / Streamer: Bluesound Vault 2i / Tube DAC: Eastern Electric MiniMax Plus / Speakers: Magnepan .7 / Draadjes Speakers:  DNM Solid Core /
Interlinks: Sommer Luna Classique.

Xander32

Echt, drie keer een overstroming  :ohmy:. Dat is wel erg zuur en om moedeloos van te worden. Vervelend om zo van je cd collectie (en waarschijnlijk nog veel meer) af te geraken

Quote from: KayaRahnee on July  3, 2022, 14:02:43
Zelf ben ik na 3 overstromingen in mijn huis het gros van mijn cd tjes kwijtgeraakt ... heb daarna een aantal geleende cd tjes verkregen via vrienden geript. Ik heb dus nog maar een klein aantal cd tjes in mijn bezit.
Iemand adviseerde me om een kleine laptop als mediaplayer in te richten.
Ik ben darthvader zijn topic aan't kapen, en dat mag de bedoeling niet zijn. Dathvader, excuses.
Tannoy Kensington SE  ||  Accuphase E-480 & DAC-50  ||  Auralic Aries G2.1  ||  Sonnet Morpheus  ||  Audiolab 6000 CDT

Darthvader

Geen probleem hoor. Gaat erom dat we elkaar hier helpen waar het kan met onze mooie hobby.

Mijn nas is toentertijd ook door medewerker van de computer winkel ingericht. Heb sterk het gevoel gecompliceerder dan nodig voor de doeleinden waarvoor ik de nas gebruik. Daarom ga ik proberen nieuwe nas eerst zelf te installeren. Heel veel mogelijkheden die het biedt gebruik ik niet dat maakt het makkelijker.

Kingpin

NAS zoals QNap of Synology zijn heel makkelijk in te richten met de huidige OS wat erop draaid.
Tip: installeer echt alleen wat je nodig hebt en zet dat wat je niet nodig hebt gewoon uit.
Standaard zit op QNap al Minimserver maar ga echt geen Twonlky of iets dergelijks als de ingebouwde Mediastreamer van QNap zelf gebruiken, deze doen 'iets' met je geluid ben ik achtergekomen.
Als 3rd party zou je LMS nog kunnen installeren, ik zweer erbij.
Dat is wel even een dingetje voordat je dit werkend hebt helaas.
Mainset : Kingpin TVC Preamplifier, Kingpin Tripath Amplifier, Logitech Squeezebox Touch, Kingpin Touch LiPo Power Supply, Metrum NOS DAC Quad, Kingpin Metrum Power Supply, MiniDSP DDRC-22D, Kingpin miniDSP Power Supply, Kingpin Power Distribution System, Audio Physic Brilon 2.0, Audio Physic Luna I, Apogee Wyde Eye, Copulare Zonal Rack

Darthvader

LMS ken ik niet. Wat is het en heeft het voordelen voor Flac bestanden die ik afspeel met mijn bluesound node?

KayaRahnee

Quote from: Xander32 on July  3, 2022, 14:22:28
Echt, drie keer een overstroming  :ohmy:. Dat is wel erg zuur en om moedeloos van te worden. Vervelend om zo van je cd collectie (en waarschijnlijk nog veel meer) af te geraken

Jawel hoor ... 2 x 30cm water en smeurie en 1x 80cm in huis. Geen euro betaald gekregen voor de cd tjes en nog andere verdwenen en beschadigde spullen ...
Goedkope Chinese versterkers: Aiyima a07 / Douk Audio D2 / Externe Power Supply / Audio Switch: Nedis Manual 4 port / Streamer: Bluesound Vault 2i / Tube DAC: Eastern Electric MiniMax Plus / Speakers: Magnepan .7 / Draadjes Speakers:  DNM Solid Core /
Interlinks: Sommer Luna Classique.

Kingpin

Quote from: Darthvader on July  3, 2022, 16:37:10
LMS ken ik niet. Wat is het en heeft het voordelen voor Flac bestanden die ik afspeel met mijn bluesound node?
LMS = Logitech Media Server:
https://en.wikipedia.org/wiki/Logitech_Media_Server

Deze wordt door de 'community' nog steeds bijgehouden zoals je ziet:
https://downloads.slimdevices.com/nightly/?ver=8.3

Is gewoon een erg goede server, niets meer of minder. Minimserver zal het in jouw geval ook goed doen.
Ieder z'n voorkeur zolang het maar geen Twonky is e.d.
Mainset : Kingpin TVC Preamplifier, Kingpin Tripath Amplifier, Logitech Squeezebox Touch, Kingpin Touch LiPo Power Supply, Metrum NOS DAC Quad, Kingpin Metrum Power Supply, MiniDSP DDRC-22D, Kingpin miniDSP Power Supply, Kingpin Power Distribution System, Audio Physic Brilon 2.0, Audio Physic Luna I, Apogee Wyde Eye, Copulare Zonal Rack

Darthvader

Quote from: KayaRahnee on July  3, 2022, 17:24:51
Jawel hoor ... 2 x 30cm water en smeurie en 1x 80cm in huis. Geen euro betaald gekregen voor de cd tjes en nog andere verdwenen en beschadigde spullen ...

Dat is kloten. Goede verzekering blijft belangrijk, ook al kost dat iets meer premie.

Maar wanneer je lid bent van een bibliotheek kun je uit de muziekbibliotheek in Rotterdam elke Cd voor 3,-- opvragen. Rippen en op de nas zetten , klaar

Darthvader

De qnap ts233 is paar tientjes duurder dan de ts 230. Iemand idee of de meerprijs het waard is?

Kingpin

Mainset : Kingpin TVC Preamplifier, Kingpin Tripath Amplifier, Logitech Squeezebox Touch, Kingpin Touch LiPo Power Supply, Metrum NOS DAC Quad, Kingpin Metrum Power Supply, MiniDSP DDRC-22D, Kingpin miniDSP Power Supply, Kingpin Power Distribution System, Audio Physic Brilon 2.0, Audio Physic Luna I, Apogee Wyde Eye, Copulare Zonal Rack

Darthvader

Alleen iets snellere processor lijkt mij.  Qnap ts 230 173,--. De ts 233 213,--.

Tien

Quote from: Darthvader on July  4, 2022, 16:26:58
De qnap ts233 is paar tientjes duurder dan de ts 230. Iemand idee of de meerprijs het waard is?

je wilde toch ook Surveillance, las ik ergens verderop in dit topic? Daar zie ik wat verschillen staan in de tabel.

Darthvader

De ts 233 schijnt de opvolger van de ts 230 te zijn. Ga deze bestellen met 2 WD redplus schijven van 2 T . Heb mijn huidige 1 T schijven nog lang niet vol, maar voor beetje meer dan toch 2 T.

eduard

Ik zou altijd voor grotere schijven gaan kan me niet voorstellen dat het prijs verschil groot is. Heb niet gekeken naar de prijzen.

Verstuurd vanaf mijn CPH2145 met Tapatalk


Xander32

Dat roept men altijd. Maar wat heb je aan de extra ruimte als je die toch niet gaat gebruiken?

Mijn huidige nas, dedicated voor de muziek, heb ik al jaren en al die tijd ben ik hem aan het vullen met cd ripps. Van de 1t heb ik slechts een fractie in gebruik, dat na een jaar of vijf a zes (het gaat tijd worden voor een nieuwe  :)).

Bedenk van te voren waarvoor je de nas gaat gebruiken, is het enkel voor de opslag van muziek, heb je weinig aan de grootste schijven. Voor het extra geld kan je beter een paar keer een terrasje pakken of iets dergelijks  8)

Quote from: eduard on July  6, 2022, 00:18:10
Ik zou altijd voor grotere schijven gaan kan me niet voorstellen dat het prijs verschil groot is. Heb niet gekeken naar de prijzen.

Verstuurd vanaf mijn CPH2145 met Tapatalk
Tannoy Kensington SE  ||  Accuphase E-480 & DAC-50  ||  Auralic Aries G2.1  ||  Sonnet Morpheus  ||  Audiolab 6000 CDT

Darthvader

#124
Nog eens gekeken naar mijn huidige schijven en zie dat van de 1 tb nog de helft vrij is en dat met al die honderden cd's in Flac. Dus kan inderdaad net zo goed voor de 1 tb gaan. Scheelt in totaal zo'n 40,-- maar kwam een oude test tegen waarin de 1 tb niet werd aangeraden omdat die zo traag was.

https://nl.hardware.info/artikel/3379/western-digital-red-1tb--2tb--3tb-review-schijven-speciaal-voor-nasen