Nieuwe NAS of cd speler

Started by Darthvader, June 18, 2022, 12:38:00

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Darthvader

IK heb al mijn cd's in flac op qnap 212p staan. Deze wordt binnenkort niet meer ondersteund en zit daarom naar de opvolger te kijken. Maar ik ben geen computerdeskundige en zal voor configuren e.d. en overzetten iemand moeten inhuren. Dit staat mij steeds meer tegen. Afgelopen jaren wel eens probleempjes gehad met de NAS, zoals niet meer benaderbaar, en noet dan altijd iemand inhuren om het op te lossen. Zit daarom te overwegen terug te keren naar CD en een cd speler te kopen ipv nieuwe NAS. Hoe doen jullie het?

Rowdy

Ik heb geen NAS of streamer, maar luister mijn muziek via CD of LP.

Achiel

Een synology nas instellen is nu niet echt rocketscience in mijn ogen. Sowieso het betere merk zeker met de recente grote beveiligingslekken bij Qnap.
Linn Majik DSM, Klipsch Cornwall III,  Linn Akurate 2200 dynamik, VPI Scoutmaster/Grado, JL E-112. Onderweg: HiBY R5 II + Grado GW100X

minplus

Ik draai LP's, CD's en Cassettes en stream ook nog het een en ander.  CD's duidelijk het meest.
Streamen is makkelijk, maar als je de CD's nog hebt zou ik een mooie CD-speler erbij nemen, zoals een gemodde Philips CD104 die oerdegelijk is en niet veel kost vergeleken met de 5 of meer keer duurdere die hij eruit speelt.
Als je een selectie per CD van de allerbeste nummers op de NAS hebt staan moet je zeker daarmee ook doorgaan. Dan heb je wat ik op cassette heb (met op beide een voortreffelijk geluid).
If nothing goes right, go left
If nothing's left, go right

Deleted User

Ik zou in ieder geval overstappen op Synology. We hebben al 20 jaar een Synology, en onlangs een 2e erbij voor mijn eigen muziek bijna 2 Tb groot.

Wellicht kan je aangeven waar je ongeveer woont, er zullen vast Forum leden zijn die je kunnen en willen helpen.

Darthvader

IK heb al mijn cd's in flac op de qnap. deze is met kabel aangesloten op mijn bluesound node. Lees inderdaad dat software van synology beter is dan van qnap. Maar de opvolger van mijn nas, de ts 230, wordt als beter beschouwd als de synology tegenhanger, de DS 220J. Dan zou je misschien naar een duurder synology model moeten? Maar ben geen IT man en iedere keer een deskundige inhuren kost ook geld. Daarom zit ik mij ook af te vragen of misschien helemaal terug naar een cd speler, bv Marantz cd 6007, beter is. Zit ik wel weer met al die honderden cd's in de woonkamer. Ik woon trouwens in Twente.

Rowdy

Je kunt ook de honderden CD's in een Fleecepack hoesjes doen. Scheelt je ongeveer 70 procent van de ruimte.

mijkie

je NAS wordt binnenkort niet meer ondersteunt, betekend niet dat hij er accuut mee ophoud natuurlijk, de software wordt niet meer door ontwikkeld .......

Zolang hij het doet is het toch prima en tegen de tijd dat je wat moeilijkheden krijgt met hem, kun je hem altijd nog vervangen of overgaan op CD's



Focal Alpha 50 * Eversolo DMP-A6

Pjotr27

Quote from: Darthvader on June 18, 2022, 20:40:43
IK heb al mijn cd's in flac op de qnap. deze is met kabel aangesloten op mijn bluesound node. Lees inderdaad dat software van synology beter is dan van qnap. Maar de opvolger van mijn nas, de ts 230, wordt als beter beschouwd als de synology tegenhanger, de DS 220J. Dan zou je misschien naar een duurder synology model moeten? Maar ben geen IT man en iedere keer een deskundige inhuren kost ook geld. Daarom zit ik mij ook af te vragen of misschien helemaal terug naar een cd speler, bv Marantz cd 6007, beter is. Zit ik wel weer met al die honderden cd's in de woonkamer. Ik woon trouwens in Twente.

Je zou ook een streamer kunnen kopen waarop je de cd's kan opslaan.
Hoef je geen NAS te gebruiken en zoals bijvoorbeeld INNUOS ript meteen je cd naar zijn eigen opslag.
Sansui Au-8500, Spring Audio 2a3 versterker, Pel luidsprekerkabels, Ocos kabels, Pel Interlinks, AudioMaat stekkerblok, Aurel Bryan field coil speakers, Spring Audio 1540 dac, M-Way netkabels, Ilusi Audio hoofdtelefoonversterker, Audio Technica ATH-W1000X hoofdtelefoon.

Deleted User

Ik denk dat je voor jezelf eerst een keuze moet maken hoe je nu muziek wilt luisteren. Ik koop ook muziek online (HDtracks, NativeDSD) in niet fysieke drager, maar ik koop ook fysieke CD's en SACD's. Vandaag 2 SACD's van Kuniko besteld. Bij mij is het dus echt EN/EN, de geripte muziek speel ik ook weer in de auto op een stick van 512 Gb.

Ik zou nooit de CD's/SACD's weg doen, het is immers je origineel, net zoals vroeger je negatieven van je foto's...

Darthvader

Pjotr; welke streamer moet je dan hebben?

Nee; mijn cd's doe ik niet weg. Maar koop al jaren ook geen cd's meer. Kan ze lenen in de bieb en rip ze dan in flac en zet ze op de nas.

vergeerr72

#11
Quote from: Darthvader on June 18, 2022, 20:40:43
IK heb al mijn cd's in flac op de qnap. deze is met kabel aangesloten op mijn bluesound node. Lees inderdaad dat software van synology beter is dan van qnap. Maar de opvolger van mijn nas, de ts 230, wordt als beter beschouwd als de synology tegenhanger, de DS 220J. Dan zou je misschien naar een duurder synology model moeten? Maar ben geen IT man en iedere keer een deskundige inhuren kost ook geld. Daarom zit ik mij ook af te vragen of misschien helemaal terug naar een cd speler, bv Marantz cd 6007, beter is. Zit ik wel weer met al die honderden cd's in de woonkamer. Ik woon trouwens in Twente.
De 220j is de lite uitvoering er is ook de  220+. Ik gebruik die zelf ook en deze voldoet ruim.
Plinius Tautoro/SA 103/Koru/Tiki, Audio Physic Caldera Mk2, Transrotor Zet 1 TMD Lager, Benz Micro ACE SL

Pjotr27

Quote from: Darthvader on June 18, 2022, 21:02:38
Pjotr; welke streamer moet je dan hebben?

Nee; mijn cd's doe ik niet weg. Maar koop al jaren ook geen cd's meer. Kan ze lenen in de bieb en rip ze dan in flac en zet ze op de nas.

Zoek even op Innuos Zen
Sansui Au-8500, Spring Audio 2a3 versterker, Pel luidsprekerkabels, Ocos kabels, Pel Interlinks, AudioMaat stekkerblok, Aurel Bryan field coil speakers, Spring Audio 1540 dac, M-Way netkabels, Ilusi Audio hoofdtelefoonversterker, Audio Technica ATH-W1000X hoofdtelefoon.

katwax

Als zelf een NAS opzetten/onderhouden je afschrikt kan je inderdaad zoals voorgesteld gaan naar een streamer/ripper.
Alles in zelfde app en geïntegreerd, dus geen gedoe met opzetten van shares etc. en je kan ze vaak simpel uitbreiden
Natuurlijk zit je dan vaak met beperking dat het enkel bruikbaar is voor je muziek en af te spelen met streamers van dat merk. Alsook duurder dan een NAS

vb Bluenode Vault, Melco D100, Aurender ACS100, ...
Stereo: Kii Three BXT System + Kii Control + Bluesound NODE (N130)
HT: Epson LS10000 - Xtrem Daylight 100"
http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=112543

Hannibal_

Zelf doe ik beiden, CDs luisteren en van NAS streamen (en streaming diensten).

Een NAS hoeft helemaal niet ingewikkeld te zijn.
Zelf gebruik ik een simpele Western Digital MyBook/MyCloud.
Werkt super simpel.
En geen enkele beperking.
Maar zo zijn er nog wel meer.

Synology is toch wat technischer.

Een muziek server die zelf ript kan inderdaad ook.
Ik zou er zelf wel aan hechten dat je de muziek ook over kunt zetten, van buiten makkelijk kunt benaderen.
Ander blijf je aan het rippen, niets is voor altijd namelijk, qua componenten.

En CDs houden inderdaad!  ;)
Woonkamer: Rega Elicit MK3/Exon 3/Apollo 35th Anniversary Special Edition/P2+,
Mytek Liberty/Farad super 3, Totem Forest, Eversolo DMP-A6 Master Edition, Sonos Magna Connect
Eetkamer: B&O beocenter 8500+Sonos+RL 60.2.

denoontje

Hoi wellicht ook een optie als de streamer het kan direct een dikke harddisk eraan hangen via bijv usb.

Ook kun je soms aan je modem/router direct een harddisk hangen die dan als netwerkschijf fungeert en je met een streamer kan benaderen.

Maar zolang de nas het doet gewoon blijven gebruiken. Enige nadeel is dat mogelijk beveiligingsupdates ook gaan stoppen.
Maar zolang nas niet aan het inet hangt/opengezet is naar het inet  lijkt me dat ook geen zorg.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

gerard123

Quote from: denoontje on June 19, 2022, 08:00:10
Hoi wellicht ook een optie als de streamer het kan direct een dikke harddisk eraan hangen via bijv usb.
Dat zou ook mijn suggestie zijn als je het simpel wil houden. Ik vraag me dan wel af hou dat gaat als je muziek wil toevoegen, moet je die schijf dan loskoppelen van de streamer en aan een laptop o.i.d. hangen? Het is dan immers geen netwerkschijf meer. Tenzij de streamer als nas gaat fungeren.

Darthvader

Bedankt voor alle adviezen. Misschien moet ik het zelf maar eens proberen met een nieuwe NAS. Dan komt toch voor mij  prijs/prestatie de Qnap ts 230 als beste uit de bus. Huidige NAS, de 212p, kan ik nu zelfs geen cd's meer opzetten. Krijg melding u bent niet gemachtigd om deze bewerking uit te voeren. Terwijl ik toch gewoon gemachtigd ben. Maar dit systeem is ooit door een medewerker van de computershop geinstalleerd en ik weet niet wat die allemaal heeft gedaan. Dus misschien toch beter om zelf aan de slag te gaan. Maar hoe doe ik dat met mijn huidige schijven waar de flac bestanden op staan? Las dat bij installatie de schijven gewist worden.

Hou nog in mijn achterhoofd cd speler. De nieuwe Marantz cd60 lijkt erg fraai, maar veel te duur. Dan de cd 6007 of de nieuwe Denon dcd 900ne.

mijkie

Quote from: Darthvader on June 19, 2022, 13:51:21
Bedankt voor alle adviezen. Misschien moet ik het zelf maar eens proberen met een nieuwe NAS. Dan komt toch voor mij  prijs/prestatie de Qnap ts 230 als beste uit de bus. Huidige NAS, de 212p, kan ik nu zelfs geen cd's meer opzetten. Krijg melding u bent niet gemachtigd om deze bewerking uit te voeren. Terwijl ik toch gewoon gemachtigd ben. Maar dit systeem is ooit door een medewerker van de computershop geinstalleerd en ik weet niet wat die allemaal heeft gedaan. Dus misschien toch beter om zelf aan de slag te gaan. Maar hoe doe ik dat met mijn huidige schijven waar de flac bestanden op staan? Las dat bij installatie de schijven gewist worden.

Hou nog in mijn achterhoofd cd speler. De nieuwe Marantz cd60 lijkt erg fraai, maar veel te duur. Dan de cd 6007 of de nieuwe Denon dcd 900ne.

Ik zou bij een nieuwe nas, ook een paar nieuwe schijven kopen, ik verwacht dat deze net zo oud zijn als de nas zelf of misschien zelfs ouder .......als je toch een nieuwe nas wilt kopen!!

Synology vind ik het meest toegankelijke merk om mee te starten en zeker niet slechter als een Qnap, ik heb zelf ervaring met beide merken en ook met Asustor, die zit tussen beide merken in kwa gebruiksvriendelijkheid

Alle merken die ik genoemd heb, hebben ook een goed forum, voor evt. vragen en antwoorden en er is vast wel een forum-genoot in de buurt die er meer van weet en je wilt helpen

Focal Alpha 50 * Eversolo DMP-A6

scoc

Vanwege de beperkte IT ervaring zou ik geen nieuwe NAS nemen. Neem dan beter een mooie streamer met opslag zoals een Innuos Zen of Aurender N150. Dan kopieer je 1 keer de flacs naar de streamer en klaar. Geen NAS meer nodig. Nieuwe cd's stream je dan via Tidal of Qobuz.
Woonkamer (stereo): Aurender N20 | Devialet Expert 220 Pro | TAD ME1 | Purepower+ 1500 | Vicoustic panels
Woonkamer (tv): Apple TV 4K | Panasonic TX-55HZ1000E | Sonos Beam v2
HT: Oppo UDP-203 CineMike mod 2 | OSMC Vero 4K | Apple TV 4K | Lyngdorf MP-60 + MXA-8400 | Marantz MM7055 CineMike | ATC SCM11/C3C/SCM11 | 4 x Monitor Audio CSS230 | 2 x B&W DB3D | JVC DLA-NZ7 | Stewart Studiotek G3 | Propower 1050

Xander32

.... (ook) ik ben een ict noob, maar heb zonder problemen de Syn nas aan het draaien gekregen. Zo spannend was dat niet. Op/via een nas is het ook meer eenvoudig om een back-up-te draaien. Daarnaast heb ik een eenvoudig maar prima cd loopwerk. Echter gebruik ik die nog nauwelijks met de huidige kwaliteit van het streamen.

Quote from: scoc on June 19, 2022, 16:05:42
Vanwege de beperkte IT ervaring zou ik geen nieuwe NAS nemen. Neem dan beter een mooie streamer met opslag zoals een Innuos Zen of Aurender N150. Dan kopieer je 1 keer de flacs naar de streamer en klaar. Geen NAS meer nodig. Nieuwe cd's stream je dan via Tidal of Qobuz.
Tannoy Kensington SE  ||  Accuphase E-480 & DAC-50  ||  Auralic Aries G2.1  ||  Sonnet Morpheus  ||  Audiolab 6000 CDT

mijkie

Ik kan mijn muziek schijven aan mijn router hangen, via upnp bereiken, doet het voor mij prima
Focal Alpha 50 * Eversolo DMP-A6

Jean Sibelius

Ik heb destijds een CD-loopwerk weg gedaan. Luister mijn muziek alleen nog maar via vanaf de NAS (of via Qobuz) en dan via Roon.
Heb nu al jaren geen nieuwe CD's meer gekocht. Ik zou voor een mooie streamer gaan ;)
The Confidence Mansion
Electronica Trinnov Altitude32 | VAC Signature 200 IQ's | Parasound JC-1's & A51 | Synology DS918+ & DX517 | Oppo UDP-203 CM2 | AppleTV 4K HDR | PS4
Diverse Artesania Exoteryc 3L & Aire's | Schnerzinger Emi & Giga A3 | PS Audio P3 | AQ Hurricane Power Cords | AQ Diamond HDMI's & RJE's
Projectie JVC DLA-NX9 CM | Stewart 123" StudioTek 130 G3 | CM Fiber HDMI Speakers Von Schweikert VR10-MKII's (fronts) | Dynaudio Confidence C4's (rears) | Velodyne DD18 (sub)

Darthvader

Ik heb nu dus de bluesound node streamer. Las nog enkele reviews op Coolblue over de Qnap ts230 en dat maakt mij toch weer aan het twijfelen. Niet wat betreft kwaliteit/mogelijkheden, maar mensen met it ervaring hebben het niet aan de praat kunnen krijgen. Te gecompliceerd. Ben overigens totaal niet geinteresseerd in Tidal etc. Die weg wil ik niet gaan.

Eens kijken naar de streamers die hier genoemd worden en anders terug naar cd speler.

Darthvader

Innuos Zen Mini MK3. Hoe is deze qua klankkwaliteit vergeleken met een bluesound node? Makkelijk in gebruik en ript zelf etc. Kan ik mijn node verkopen. Andere kant; Marantz cd60 kost 900,-- en zal beter klinken denk ik. Lastig. En inderdaad; NAS is wel met afstand goedkoopste.