Welke Oled tv: Evo Panel of niet ....

Started by Joske007, June 15, 2022, 12:01:06

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Joske007

Ik ben van plan om een van de onderstaande tv's aan te kopen en had hier graag jullie advies hierin gehad.

Wat stellen jullie voor?
Ik gebruik de TV hoofdzakelijk om films en series in een verduisterde ruimte te bekijken en zit ongeveer 3,50m van de TV.
Beeldkwaliteit staat uiteraard op de eerste plaats.

Tijdens mijn zoektocht ben ik wat dieper in de specificaties gedoken, en zie bij de onderstaande modellen enkel een verschil bij de gebruikte processor en het paneel.
Bij de C16 en B26 gaat het hierom een standaard paneel en bij de modellen C24, C25 en C26 om een Evo-panneel wat voor een 20% hogere lichtopbrengst tijdens HDR-conten zou moeten zorgen.

Verder meen ik geen noemenswaardige verschillen te zien, allen ondersteunen volgens mij ook HDR10+

In welke mate dien ik bij de C1 of B2 met zijn wat oudere A7 gen5 Ai processor in mijn keuze mee te nemen of zijn er nog andere zaken die ik in mijn keuze mis  :confused:

Specificaties
OLED77B26LA A7 gen5 Ai processor, standaard paneel => = blijkbaar een exclusief model voor Mediamarkt NL en dus niet in mijn land Belgiƫ te verkrijgen?
OLED77C16LA A9 gen5 Ai processor standaard paneel
OLED77C24LA A9 gen5 Ai processor, Evo paneel, Brightness Booster
OLED77C25LD A9 gen5 Ai processor Evo paneel, Brightness Booster
OLED77C26LD A9 gen5 Ai processor Evo paneel, Brightness Booster
Showcase: Relaxed Room link!
Showcase: HT verhuisd link

Joske007

Showcase: Relaxed Room link!
Showcase: HT verhuisd link

HenkJan

#2
Het ligt er ook een beetje aan wat je eraan wilt uitgeven. De beste prijs kwaliteit verhouding ligt nu bij de C16. Het schijnt wel dat dat WebOS in de nieuwe modellen de meningen aardig laat verdelen, veel mensen besluiten om bijvoorbeeld een Google TV aan te sluiten op de TV en geen apps van de LG zelf te gebruiken.
Wat je ook nog zou kunnen doen, maar misschien ben je hem zelf al tegengekomen is de Samsung QD-OLED (nieuwe techniek), helaas is deze niet in 77 inch verkrijgbaar, maar wilde hem toch even benoemen.

Veel informatie vind je op: https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/1773999/0
De Samsung QD-OLED wordt heel veel besproken op AVSforum: https://www.avsforum.com/threads/samsung-4k-s95b-qd-oled-owners-thread-no-price-talk.3240720/ en https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2125044

Overigens zijn volgens mij de C24, C25 en C26 vrijwel gelijk. Verschil is een andere kleur en dat de C25 een koptelefoon uitgang heeft: https://gathering.tweakers.net/forum/list_message/71706848#71706848

Wat betreft het speciale MM model, het gebeurd vaker dat MM een special mode heeft om onder de laagste prijsgarantie uit te komen. De B-serie is iets minder dan de C-serie, missen soms 1 of 2 HMDI poorten. Ik denk als je ze naast elkaar ziet dat je misschien wat verschil in beeldkwaliteit ziet, maar als je een B serie scherm alleen in je huiskamer ziet staan dat het een mooi beeld geeft. Met name bij mensen die nog geen OLED gehad hebben vinden het vaak een enorme stap vooruit.

Joske007

Intussen heb voor mezelf en puur voor filmbeleving in een verduisterde HT de lat wat hoger gelegd.
Hierdoor wens ik nu de afweging te maken tussen de nieuwe LG 77C2 en de wat oudere 77A80J.

Maar als ik onderstaande lees komt de LG C2 er toch net wat beter uit.

Bron:
https://www.rtings.com/tv/tools/compare/lg-c2-oled-vs-sony-a80j-oled/31229/21563?usage=1&threshold=0.10

The LG C2 OLED is a bit better than the Sony A80J for most users. The LG is a bit brighter, especially when displaying small, bright highlights in dark scenes. The LG also has better reflection handling, with a glossy finish that reduces the intensity of bright lights. On the other hand, the Sony has much better processing, with better gradient handling and better tone mapping, so it's a better choice if you're a movie buff and care about an accurate picture, especially in HDR.
Showcase: Relaxed Room link!
Showcase: HT verhuisd link

HenkJan

Als ik dat zo lees dan heb je je keuze al gemaakt: 77C2 omdat de 77A80J een ouder model is en steeds minder winkels deze nog in voorraad hebben.

DustinV

Net een 77C2 opgehangen. Erg mooie tv.

GH

#6
Noem ze in ieder geval voor de leesbaarheid gewoon wat gebruikelijk is zoals C1 en C2 (alle andere toevoegingen leiden alleen maar af).

En zo moeilijk is het allemaal niet; de C2 en G2 zijn schermen van dit jaar en hebben beiden een scherm met een wat hogere piekhelderheid dan de C1. De G1 had dat vorig jaar al. Maakt HDR nog net wat beter.
Verschil verder is dat een G2 ook een betere koeling heeft waardoor de beeldkwaliteit nog iets hoger is.

Conclusie; wil je het beste van LG koop dan een G2, daarna de C2/G1 en dan de C1. En laat die volgorde nou net overeenkomen met de prijzen die je op dit moment betaald.
Prijs/kwaliteit zijn de C1 maar ook de G1 niet te kloppen.

En vanuit BE kan het de moeite zijn in NL te kopen. Heb je een wat betere garantie t.o.v. de EU regel van minimaal (en vaak ook maximaal) 2 jaar.

Joske007

Als ik de keuze op spec's moet maken tussen een C2 en G1 heb ik de neiging om voor de C2 te gaan.

LG Oled C2 heeft een A9 gen5 Ai processor en de LG Oled G1 heeft een A9 gen4 Ai processor, beiden hebben een Evo paneel.

Aangezien ik reeds van een degelijke tv-beugel ben voorzien kan ik de inbegrepen muurbeugel bij de G1 moeilijk laten doorwegen of mis ik nog iets in mijn overweging?
Showcase: Relaxed Room link!
Showcase: HT verhuisd link

Dura

Quote from: Joske007 on June 17, 2022, 10:35:21
Als ik de keuze op spec's moet maken tussen een C2 en G1 heb ik de neiging om voor de C2 te gaan.

LG Oled C2 heeft een A9 gen5 Ai processor en de LG Oled G1 heeft een A9 gen4 Ai processor, beiden hebben een Evo paneel.

Aangezien ik reeds van een degelijke tv-beugel ben voorzien kan ik de inbegrepen muurbeugel bij de G1 moeilijk laten doorwegen of mis ik nog iets in mijn overweging?
De G1 ziet er wellicht wat strakker uit aan de muur.
Harbeth P3ESR, Powernode N330, LG G3 55' less is more.

GH

Quote from: Joske007 on June 17, 2022, 10:35:21
Als ik de keuze op spec's moet maken tussen een C2 en G1 heb ik de neiging om voor de C2 te gaan.

LG Oled C2 heeft een A9 gen5 Ai processor en de LG Oled G1 heeft een A9 gen4 Ai processor, beiden hebben een Evo paneel.

Aangezien ik reeds van een degelijke tv-beugel ben voorzien kan ik de inbegrepen muurbeugel bij de G1 moeilijk laten doorwegen of mis ik nog iets in mijn overweging?

Ik geef niet voor niets aan dat je de de C2/G1 op een hoop kan gooien......

Maar er blijven natuurlijk verschillen, grote voordeel van de G1 is dat die strak tegen de muur hangt als je de kabels netjes kwijt kan. En ik schat dat de prijs nagenoeg hetzelfde of zelfs lager zal uitkomen dan de C2. De C2 heeft een nieuwere versie van WebOS, persoonlijk boeit mij dat niet maar anderen vinden v1 geen succes.... en de verschillen in processor is vooral marketing, in de praktijk gemier in de marge.

Hoe spannend het allemaal voor jou is moet je zelf bepalen. Persoonlijk zou ik bij ophangen altijd voor de G1 gaan. En als het budget er is de G2 (of 6mnd wachten dan kost de G2 net zoveel als nu de G1 :-)).

Joske007

#10
Ik heb voor de 77C2 een beter aanbod gekregen dan voor een 77G1, waarbij de Cashback bij de C2 nog eens voor een extraatje zorgde.
Kortom, de 77C2 is besteld  :pompom: :pompom:

@ allen
Bedankt voor de bijdrage.
Showcase: Relaxed Room link!
Showcase: HT verhuisd link