Wie is er nog met oude computers bezig?

Started by jazzy, May 26, 2022, 15:51:37

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

jazzy

Kan me niet herinneren dat ik de enige ben die zich nog wel eens bezighoudt met wat oudere computers. Ooit was ik vrij actief met het verzamelen van met name homecomputers, had er op een bepaald moment meer dan 150. Helaas heb ik een keer besloten hiermee te stoppen en heb ik mijn verzameling in stukjes verkocht, waaronder echt unieke machines of combinaties. Doet me nog steeds een beetje pijn als ik daar weer aan denk.

Op dit moment heb ik er nog maar een handjevol:
Robotron KC85/3
IBM RS/6000 43p
Philips NMS-8255
Philips VG-8245
Gradiente Expert Plus
Philips P200T met 8088 board en harddisk
Kaypro II

Daarnaast nog een paar Compaq Armada 1500 laptopjes en een Pentium 4 PC.

Op dit moment ben ik bezig met de Kaypro 2. Heb hem al zeker 20 jaar maar nog nooit serieus geprobeerd om iets mee te doen. Helaas resulteerde een eerste poging in rook omdat een filtercondensator uit de voeding het loodje legde. Die heb ik inmiddels besteld, ben benieuwd of hij het dan gaat doen.

Leek me leuk om dit topic te openen om lekker over dat oude spul te kletsen. Wie volgt?
Woonkamer: Yamaha RX-V4A - B&W DM630 - B&W HTM62 - Canare 4S11 - Quad L-series 12" sub - Sony KD-65XF9005
Kantoor: Edifier S2000 Pro - Rega P3-24 - Pro-Ject Phono Box S2 - QED Reference Audio 40

Roksan

KEF LS 50 Meta
NAD M10 V2
SVS 2000 PRO

Hannibal_

Ik heb nog een stuk of 4 commodore's en 2 drives, 3 cassette decks achter het schot liggen.
En aanverwante meuk
Woonkamer: Rega Elicit MK3/Exon 3/Apollo 35th Anniversary Special Edition/P2+,
Mytek Liberty/Farad super 3, Totem Forest, Eversolo DMP-A6 Master Edition, Sonos Magna Connect
Eetkamer: B&O beocenter 8500+Sonos+RL 60.2.

minplus

Heb laatst een hele serie deels naar de kringloop, deels naar de vuilstort gebracht.
In het souterrain staat nog wel al vele jaren een Jaguar spelcomputer met een serie spellen waar ik niets mee doe.
If nothing goes right, go left
If nothing's left, go right

Roksan

Quote from: minplus on May 26, 2022, 19:35:26
Heb laatst een hele serie deels naar de kringloop, deels naar de vuilstort gebracht.
In het souterrain staat nog wel al vele jaren een Jaguar spelcomputer met een serie spellen waar ik niets mee doe.

Als je die maar niet weggooit. Dat zou zonde zijn.
KEF LS 50 Meta
NAD M10 V2
SVS 2000 PRO

minplus

Quote from: Roksan on May 26, 2022, 21:07:48
Als je die maar niet weggooit. Dat zou zonde zijn.

Weet ik.
Vraag me af of ik hem een keer te koop zal zetten want er zijn liefhebbers voor.
Heb hem een keer gekregen van een ex-vriend van een dochter toen ik hem een CD-speler-brander gaf die toen 10x meer waard was.
If nothing goes right, go left
If nothing's left, go right

jazzy

#6
Stapje verder met de Kaypro, nu de condensator in de voeding vervangen is geeft hij in ieder geval beeld. Helaas is dit de output: https://www.youtube.com/watch?v=7nqajd5zw_A

Zie zo met het blote oog geen problemen en heb alle componenten op het moederbord goed aangedrukt, nog zonder resultaat.
Woonkamer: Yamaha RX-V4A - B&W DM630 - B&W HTM62 - Canare 4S11 - Quad L-series 12" sub - Sony KD-65XF9005
Kantoor: Edifier S2000 Pro - Rega P3-24 - Pro-Ject Phono Box S2 - QED Reference Audio 40

CineSmurf

Ik heb er nog drie achter de luiken staan. Een commodore 64, Amiga 500 en een Kaypro 10.
Vraag me wel af of ik er ooit nog wat mee ga doen.
JVC RS50; Marantz AV7702mkII; 5x Emotiva upa1; Ziggo next PVR; Oppo UDP-203; Marantz UD5007; HD Dune 3.0; SVS 25-31PCi (custom tuned to 22Hz) subwoofer; Dali Suite 2.8, C 0.8 & 1.7 en (4 x) 0.7 aan het plafond.