Stereo omzetten naar MONO, of toch maar niet doen

Started by Kaliwang, June 13, 2022, 00:18:06

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Kaliwang

Ik was me aan het afvragen wanneer je op een zo neutraal mogelijk manier naar muziek wilt luistern of stereo weergave dan wel gewenst is.

Bij een concertzaal heb je geloof ik verschillende filosofieën/ideeën, je kunt in de zaal een stereo opname maken waarbij de akoestiek van de ruimte ook een belangrijke rol speelt. Maar volgens mij worden er veel vaker spot microfoons geplaatst bij diverse instrumenten, in zo'n geval, hoe gaat de geluidsengineer te werk? De violen die vaak links staan, worden dan ook op het linker kanaal luider weergegeven? Krijgen de percussie instrumenten die achteraan staan een vertraging?

Kan je elk afzonderlijk instrument en dus microfoon niet als punt bron beschouwen en deze allemaal bij elkaar samenvoegen zonder allerlei stereo effecten. Want welke perceptie wordt bij de stereo weergave nastreeft, die van de dirigent, of zo maar een willenkeurige bezoeker? Is het niet neutraler om alle instrumenten weer te geven alsof ze allemaal recht voor je neus zouden staan op allemaal gelijke afstand, dan heb je het toch ook voldoende aan mono?

Maar opnames zijn wat ze zijn, daar kan ik niks aan veranderen. Als ik van stereo naar mono wil, zijn daar goede mogelijkheden voor?

Waarom?
Momenteel heb ik plannen om een kwaliteits buizen versterker en luidspreker zelf te gaan bouwen. Concept is dat alles eenvoudig moet zijn, driver is een enkele full range, geen filters, geen enorme vermogens maar wel kwaliteit. Zodoende vroeg ik me af wat nu echt de meerwaarde is om de installatie in stereo uit te voeren. Wat ik zeker weet is dat de kosten gaan verdubbelen, is dit wel goed besteed?


Hannibal_

De twee verschillende opname methoden zijn er inderdaad.
Het meeste studiowerk omvat vaak individueel opgenomen instrumenten.
In een concertzaal levert opnemen met 2 zaal microfoons naar mijn smaak vaak een mooier resultaat op. Maar als het electrisch versterkte instrumenten betreft doet men dat vaak toch niet, dacht ik.

Je bent een beetje afhankelijk van de aandacht die besteed wordt aan opnames in het algemeen.

Maar geheel mono luisteren ga je alle ruimtelijkheid in mijn beleving missen, of die nu goed of slecht is gemixed.

Ik zou dat toch niet willen missen
Woonkamer: Rega Elicit MK3/Exon 3/Apollo 35th Anniversary Special Edition/P2+,
Mytek Liberty/Farad super 3, Totem Forest, Eversolo DMP-A6 Master Edition, Sonos Magna Connect
Eetkamer: B&O beocenter 8500+Sonos+RL 60.2.

Dura

Inderdaad, wat ik heel belangrijk vind is dat het geluid geheel loskomt van de speaker, bij voorkeur op alle dimensies.
Harbeth P3ESR, Powernode N330, LG G3 55"

Pjotr27

Van stereo naar mono is lang niet zo mooi als echt mono opgenomen opnames. Zeker op vinyl is er best veel mono te koop.
Men koopt dan ook een mono-element. Onlangs was er een luisterdag in Hoek van Holland waarin alleen mono werd weergegeven.
Goede mono weergave is echt geweldig, en ik ken mensen die niets anders meer luisteren.
De optie stereo naar mono omzetten is in mijn ogen niet de manier.
Ik zelf vind stereo een meerwaarde, de beperkingen van de verkrijgbaarheid van mono-opnames is de belangrijkste reden.
Sansui Au-8500, Spring Audio 2a3 versterker, Pel luidsprekerkabels, Ocos kabels, Pel Interlinks, AudioMaat stekkerblok, Aurel Bryan field coil speakers, Spring Audio 1540 dac, M-Way netkabels, Ilusi Audio hoofdtelefoonversterker, Audio Technica ATH-W1000X hoofdtelefoon.

kermy

Er is een hele beweging die alleen in mono luisteren, ieder zijn ding om het zo maar eens te zeggen.



Met vriendelijke groet,

Kermy

Peerless Monster

Quote from: Pjotr27 on June 13, 2022, 09:50:22
Van stereo naar mono is lang niet zo mooi als echt mono opgenomen opnames. Zeker op vinyl is er best veel mono te koop.
Men koopt dan ook een mono-element. Onlangs was er een luisterdag in Hoek van Holland waarin alleen mono werd weergegeven.
Goede mono weergave is echt geweldig, en ik ken mensen die niets anders meer luisteren.
De optie stereo naar mono omzetten is in mijn ogen niet de manier.
Ik zelf vind stereo een meerwaarde, de beperkingen van de verkrijgbaarheid van mono-opnames is de belangrijkste reden.


Ah bij Marco zeker?
Ja goede mono opnames zijn echt zoveel mooier dan stereo.
Maar dan moet je geen pop uit de jaren 80 gaan willen luisteren. Het is een bepaalde doelgroep dat het aanspreekt. Dus wat is de muziekkeuze van de TS?
Classe Omega MKII | Audio Research SP-11 | ARC VT130SE | PS Audio BHK 250 | PS Audio P10 | PS Audio Perfectwave DSD DAC  | PS Audio Perfectewave Transport | Acoustat model one + one | Michell | Dual CS510 platenspeler

chansig

Teleskopos, Paradigm PW Link, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.

Pjotr27

Quote from: Peerless Monster on June 13, 2022, 12:50:02
Ah bij Marco zeker?
Ja goede mono opnames zijn echt zoveel mooier dan stereo.
Maar dan moet je geen pop uit de jaren 80 gaan willen luisteren. Het is een bepaalde doelgroep dat het aanspreekt. Dus wat is de muziekkeuze van de TS?

Klopt, ik ben er zelf niet geweest. Nog geen tijd voor...
Sansui Au-8500, Spring Audio 2a3 versterker, Pel luidsprekerkabels, Ocos kabels, Pel Interlinks, AudioMaat stekkerblok, Aurel Bryan field coil speakers, Spring Audio 1540 dac, M-Way netkabels, Ilusi Audio hoofdtelefoonversterker, Audio Technica ATH-W1000X hoofdtelefoon.

Kwabbernoot

Quote from: Peerless Monster on June 13, 2022, 12:50:02
Ah bij Marco zeker?
Ja goede mono opnames zijn echt zoveel mooier dan stereo.
Maar dan moet je geen pop uit de jaren 80 gaan willen luisteren. Het is een bepaalde doelgroep dat het aanspreekt. Dus wat is de muziekkeuze van de TS?

Op welke manier mooier?
Het lijkt mij dat het geluid bij mono heel erg aan de luidspreker blijft plakken. En alle instrumenten door elkaar. Ik kan mij niet voorstellen dat dat beter klinkt dan een goede stereo weergave. Maar ik heb nooit een goede mono installatie beluisterd.

Groeten...

Rowdy

Dan luister je naar verkeerde opname's.
Ik heb een 2 CD (van voor 1997, dus niet de gedigitaliseerde versie) van Puccini's Opera Tosca met o.a. Maria Callas in de hoofdrol. De opname is in 1953 opgenomen en het klinkt geweldig. De plaatsing van het orkest is zo breed als de luidsprekers staan. De instrumenten hoor je echt gescheiden van elkaar. De stemmen komen duidelijk voor het orkest uit, enz.

Kwabbernoot

Ja, maar jij hebt het over een mono opname die je afspeelt met twee luidsprekers. Niet één luidspreker.

Groeten...

Dura

Quote from: Peerless Monster on June 13, 2022, 12:50:02
Ah bij Marco zeker?
Ja goede mono opnames zijn echt zoveel mooier dan stereo.
Maar dan moet je geen pop uit de jaren 80 gaan willen luisteren. Het is een bepaalde doelgroep dat het aanspreekt. Dus wat is de muziekkeuze van de TS?

Het schijnt in dat genre ook nogal eens voor te komen dat bij bijvoorbeeld een stem in het midden de kanalen verschillend verschillend zijn qua fase of andere bewerkingen, klakkeloos  bij elkaar optellen naar één mono kanaal geeft dan ook niet het verwachte resultaat.
Harbeth P3ESR, Powernode N330, LG G3 55"

Kaliwang

Klakkeloos bij elkaar optellen gaat zeker niet werken inderdaad. Ik kan me ook niet voorstellen dat je stereo kunt omzetten naar mono op een hoog niveau, dan heb je m.i. voorkennis nodig hoe het stereo signaal ontstaan is.

Kent iemand mischien een analyse tool waarbij je kan zien wanneer L en R kanaal iedentiek zijn? ik kan me voorstellen dat sommige stereo content helemaal geen verschillen kent tussen L en R.