Zonnepanelen/omvormers effect op geluid?

Started by ET64, June 12, 2022, 19:24:27

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

ET64

Hallo, misschien heeft iemand advies of suggesties over het volgende.
Disclaimer vooraf: ik ben een leek als het gaat om elektriciteit, dus sorry als ik hier iets onnozels vraag.

We overwegen zonnepanelen te laten plaatsen. Nou heb ik van diverse mensen gehoord dat zonnepanelen negatieve invloed kunnen hebben op de geluidskwaliteit. Voordat ik een besluit neem hoop ik op advies of suggesties of en hoe ik dat kan voorkomen. De situatie is nu dat we een 1 fase meterkast hebben, waarbij er in het verleden een aparte groep (met 20a stop) is gemaakt voor de audio.

Ik heb van de panelenboer twee offertes ontvangen:
1) zonnepanelen met een vermogen tot 5500 kw:  dit kan met een 1 fase meterkast. Er is één omvormer nodig, die komt dan in de buurt van de meterkast te hangen.

2) zonnepanelen met een vermogen van meer dan 5500kw: hiervoor moet de meterkast 3 fase worden. De panelen werken dan met micro omvormers, die liggen op het dak bij de panelen. De opgewekte stroom wordt dan over de 3 fasen verdeeld.

Wat geeft de minste kans op verstoring van de audio?
De redenatie van de zonnepaneel firma is dat het vooral de omvormer is die het geluid kan verslechteren: 1 grote omvormer in de buurt van de meterkast geeft waarschijnlijk meer storing dan vele kleine omvormers die ver weg van de audio op het dak liggen. Weet iemand of dat klopt?

En zou er in het geval van een 3 fase kast (waar mijn voorkeur naar uit gaat) een aparte groep voor de audio mogelijk zijn en zin hebben? Of zijn er andere dingen waar ik nog rekening mee moet houden?

dre73

Gewoon laten plaatsen.
Als het stoort is het met een netfilter prima op te lossen. :thumbs-up:
Spectral DMC-15 MK2,Perreaux 3400,Acoustic Signature Challenger,Bluenote b5 titanium,Benz Ace-s,Pass labs Pearl 2 phono,Auralic Altair G1,zelfbouw luidsprekers,Tellurium Q Ultra black II,Audioquest Sterling,Isotek Aquarius EVO 3.

Jean Sibelius

Een kennis van me geeft aan dat hij vindt dat het negatieve invloed heeft op de weergave, maar die is ook naar een andere woning verhuisd. Eerst geen zonnepanelen en nu wel (appels en peren).

Zit/zat wel een beetje met hetzelfde dilemma. Heb een aparte audiogroepen (audio zit volledig op dedicated fase met eigen aardpen), maar 4 van de 5 keer is de zon al weg al ik muziek ga luisteren of film ga kijken. Voor die keren dat de zon wel schijnt en het toch invloed zou hebben... jammer dan  >:( (voor de belangrijkste componenten in de keten heb ik een PS-audio hangen). Hoop deze week een offerte te krijgen (24 panelen, dus dat wordt sowieso een 3 fase systeem).

En als ik me er echt aan irriteer, dan wordt het voortaan 5 van de 5 keer pas naar de ruimte als de zon weg is :colgate:.

Succes met je overwegingen! Hoop dat er mensen zijn die ondertussen al persoonlijk ervaring hebben op dit gebied en hun ervaringen willen delen!
The Confidence Mansion
Electronica Trinnov Altitude32 | VAC Signature 200 IQ's | Parasound JC-1's & A51 | Synology DS918+ & DX517 | Oppo UDP-203 CM2 | AppleTV 4K HDR | PS4
Diverse Artesania Exoteryc 3L & Aire's | Schnerzinger Emi & Giga A3 | PS Audio P3 | AQ Hurricane Power Cords | AQ Diamond HDMI's & RJE's
Projectie JVC DLA-NX9 CM | Stewart 123" StudioTek 130 G3 | CM Fiber HDMI Speakers Von Schweikert VR10-MKII's (fronts) | Dynaudio Confidence C4's (rears) | Velodyne DD18 (sub)

Ralf67

#3
Leuke vraag.

Heb zelf volgende situatie.

10 zonnepanelen en omvormer op zolderetage.
1 fase meter.

In de woonkamer heb ik een Monster HTS2600 powerceneter.

Hierop is overdag , dus bij maximale opbrengst zonnepanelen duidelijk te zien dat de spanning op de set hoger is.

Er brandt dan een oranje ledje , welke normaal uit is.

Heb dus eens gemeten en kom dan op een netspanning van 244 volt met de universeelmeter.

Ik zal eens ga opletten of dit een negatieve invloed op het geluid heeft.

blue-eyes

Ik denk dat je dit ook zou hebben zonder eigen zonnepanelen.
Volgens mij is deze voltage niet alleen in jouw huis, maar ook buren, etc. Oorzaak zijn wel de panelen, maar die hoeven niet op je eigen dak te liggen.


Dacht ik.... :D
Speakers: WB Vector, WB Vertex, WB Fulcrum 650, Velodyne DD15, Atmos: Revel W783; App.: Arcam AV41, EV: 3 * Arcam P429, Bron: Apple TV 4k, Oppo UPD-203, Dune 4K Solo; Kabel: HDMI: Audioquest Vodka / Carbon, LS: Linn K200 / DHZ, Audioquest, XLR: Linn, DHZ, Cinch: Linn, TV: Sony KD-75XE9005; Stroom: AH! DC; Belden 4mm2, Furutech; Data: 2 * Synology 19", Rack: Finite Pagode Signature; AB: Homey

Ralf67

#5
Pas na het plaatsen van zonnepanelen hier op het dak heb ik dit oranje ledje regelmatig aan.

Pas in november vorig jaar geplaatst, dus nu pas echt serieus hogere opbrengst.
Eigenlijk alleen afgelopen 3 maanden.

Het oranje ledje geeft aan spanning van 240 V of hoger aan.

Mediator

Bij mij geen enkel negatief effect op mijn set. Nu gebruik ik wel een stroom regenerator maar ook die reageert op een goed netsnoer.

mmuetst

Grappig dat niemand de spanning verhoging meet in de apparatuur, alleen op het stopcontact.
Voor apparatuur met een geschakelde voeding maakt het zo wie zo geen biet uit omdat deze voeding de spanning regelt. Voor een voeding met transformator zonder spannings regeling zal de spanning hoger zijn. Echter denk ik wel dat goed ontworpen apparatuur hier niet door defect raakt.
Of het de geluidskwaliteit beïnvloed? Ik vraag me af of de bias van een eindversterker nog binnen zijn marges ligt. Heeft iemand op dit forum wel eens gemeten wat de invloed is ?
Zodra een spanning via een spanningsregulator loopt, krijgt de achterliggende electronica geen hogere spanning. De voeding zal alleen warmer worden.
Netspanning mag altijd afwijken. Dit is zowel zoveel procent negatief als positief.
https://www.netbeheernederland.nl/spanningskwaliteit/verdieping
"Langzame spanningsvariatie: In Nederland zijn eisen gesteld aan de maximale en minimale waarde van de spanning. Voor het laagspanningsnet is onder andere bepaald dat de spanning op een aansluitpunt tussen 207 en 253 volt moet liggen".

Kort om, het is niet een simpel antwoord, ja of nee. Het ligt aan de kwaliteit van de voeding in jou audio apparatuur.
Geniet van Audio, maar betaal met mate.

myself

Ik heb hier best veel over gelezen toen ik 8mnd geleden mijn zonnepanelen liet aanleggen.

Er zijn wat stukken waarbij de oude optimizers oa de c2000 plat legde in n gebied, maar die optimizers worden tegenwoordig niet meer gebruikt.

Waar nog wel door audiofielen voor gewaarschuwd wordt is het voorkomen van lussen tussen je zonnepanelen. Daar is best wat onderzoek naar gedaan en dat heb ik toen ook als voorwaarde meegegeven bij de aanleg.

Microomvormers zouden iets meer verstoring op je stroomnet geven (vergelijk dat met poweradapters die ethernet over je stroomnet sturen). Maar omvormers en optimizers kon ik niks over vinden en ik heb echt avonden zitten lezen


Verzonden vanaf mijn iPad met Tapatalk
Stereo: Linn Selekt Edition dual mono Organic + Klimax Twin, Arcam CD33T, B&W 802D3
HT: Sony A84J (65"), Arcam AVR300 + DV79, VU+ Ultimo 4K, Rel strata II
LS.kabel: Crystal Cable Ref. Diamond, Digitaal: Siltech, Chord, Analoog: Crystal Ref. Diamond, Stroom: Crystal Cable Reference/AQ Blizzard, Vibex, Kemp powerstrip

J.H

Je zou ook kunnen beredeneren dat er juist minder invloed is omdat de omvormers een "perfecte" sinus terugleveren..
JBL • Eminence • Earthquake • Apple • Audeze

KillerbeeNL

Quote from: J.H on June 23, 2022, 12:54:49
Je zou ook kunnen beredeneren dat er juist minder invloed is omdat de omvormers een "perfecte" sinus terugleveren..
Daarnaast zag ik op de offerte staan dat er ook een speciale ferriet kern om de binnen komende kabel in de meterkast geplaatst gaat worden.(ivm storingen?)

De installatie heeft IQ7plus-M micro omvormers op de panelen zitten.

Verstuurd vanaf mijn SM-G970F met Tapatalk

Tools: i1pro en Chromapure Professional -- Audio: JBL SB400 soundbar+SUB -- TV: LG 47PW4500 LED -- Game: PS3 en een Wii voor de jeugd ;-)

Ralf67

Over de ferriet ringen :

De ferriet-ringen gebruik je indien nodig als "filters" om de communicatie tussen de micro-omvormers en de Envoy vrij te houden van storingsbronnen zoals bijvoorbeeld Powerline adapters.
Heb je geen storing? Gebruik de ferriet-ringen dan niet preventief! Er ontstaat vrijwel altijd een irritante bromtoon in de groepenkast die je liever niet hebt als het nergens voor nodig is...

Gebruik je de ferriet-ringen wel, kijk dan goed op de schema's voor de juiste posities van deze ringen en naar de foto hoe te wikkelen (5 x linksom, oversteken en dan 5 keer rechtsom).
Het is niet te voorkomen dat de ringen een lichte bromtoon veroorzaken. Advies is daarom om de ringen alleen te gebruiken indien nodig (als de communicatie tussen micro's en Envoy niet goed is).
In een 1-fase installatie heb je 1 ring nodig en in een 3-fase installatie heb je 3 ringen nodig.

KillerbeeNL

Quote from: Ralf67 on June 24, 2022, 21:53:44
Over de ferriet ringen :

De ferriet-ringen gebruik je indien nodig als "filters" om de communicatie tussen de micro-omvormers en de Envoy vrij te houden van storingsbronnen zoals bijvoorbeeld Powerline adapters.
Heb je geen storing? Gebruik de ferriet-ringen dan niet preventief! Er ontstaat vrijwel altijd een irritante bromtoon in de groepenkast die je liever niet hebt als het nergens voor nodig is...

Gebruik je de ferriet-ringen wel, kijk dan goed op de schema's voor de juiste posities van deze ringen en naar de foto hoe te wikkelen (5 x linksom, oversteken en dan 5 keer rechtsom).
Het is niet te voorkomen dat de ringen een lichte bromtoon veroorzaken. Advies is daarom om de ringen alleen te gebruiken indien nodig (als de communicatie tussen micro's en Envoy niet goed is).
In een 1-fase installatie heb je 1 ring nodig en in een 3-fase installatie heb je 3 ringen nodig.
Bedankt voor de tip,  ik zal dit tijdens de installatie overleggen met de monteur

Verstuurd vanaf mijn SM-G970F met Tapatalk

Tools: i1pro en Chromapure Professional -- Audio: JBL SB400 soundbar+SUB -- TV: LG 47PW4500 LED -- Game: PS3 en een Wii voor de jeugd ;-)

fasteddie

Quote from: Ralf67 on June 12, 2022, 21:43:23
Leuke vraag.

Heb zelf volgende situatie.

10 zonnepanelen en omvormer op zolderetage.
1 fase meter.

In de woonkamer heb ik een Monster HTS2600 powerceneter.

Hierop is overdag , dus bij maximale opbrengst zonnepanelen duidelijk te zien dat de spanning op de set hoger is.

Er brandt dan een oranje ledje , welke normaal uit is.

Heb dus eens gemeten en kom dan op een netspanning van 244 volt met de universeelmeter.

Ik zal eens ga opletten of dit een negatieve invloed op het geluid heeft.

Ik doe met je mee...heb er twee staan in mijn hok en ook sinds 6 weken paneeltjes... ::)

Ralf67

#14
Neem aan dat je dus 2 x Monster hts2600 hebt staan ?

Ga je ook de spanning op je wcd meten?

Ik meet vandaag weer keurig 237 Volt

Ralf67

Zondag half 8 al op 243 V

Oranje led aan op hts2600

dre73

Spectral DMC-15 MK2,Perreaux 3400,Acoustic Signature Challenger,Bluenote b5 titanium,Benz Ace-s,Pass labs Pearl 2 phono,Auralic Altair G1,zelfbouw luidsprekers,Tellurium Q Ultra black II,Audioquest Sterling,Isotek Aquarius EVO 3.

Ralf67

Een aantal feiten van afgelopen half jaar.

Nu hebben van het rijtje van 7 woningen er 6 zonnepanelen.

Er zijn er 2 na mij bijgekomen.

Ik zit op een 1 fase aansluiting, en verzwaren heeft voorlopig geen zin.

Liander kan niet leveren voorlopig.

Dirkie

Sluit je set aan op de thuisbatterij...

Dan nog een audiofiele omvormer...

Ralf67


mmuetst

#20
Deze zonnepanelen zijn wel slecht voor alle apparatuur  :D
Geniet van Audio, maar betaal met mate.

dre73

Spectral DMC-15 MK2,Perreaux 3400,Acoustic Signature Challenger,Bluenote b5 titanium,Benz Ace-s,Pass labs Pearl 2 phono,Auralic Altair G1,zelfbouw luidsprekers,Tellurium Q Ultra black II,Audioquest Sterling,Isotek Aquarius EVO 3.

Mediator

 :clapping:

Bij mij trouwens 227 volt inkomend op mijn Purepower.

Ralf67

#23
Dat is op welk tijdstip gemeten ?

Die 247 volt was midden op een zonnige dag gemeten.

Net een keurige 238 V gemeten.

okkie60

#24
Ik heb om deze reden geen zonnepanelen genomen de omvormers storen wel degelijk en hebben geen perfecte sinus maar een trapezium vormige sinus met hf ellende erbij,ik wil ze niet iig