Nieuw in de wereld van vinyl, welke naald voor de Technics sl d3?

Started by Sithlord76, June 12, 2022, 15:31:25

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Sithlord76

Laatst bij mijn ouders de oude audio moeten verplaatsen en daar staat een technics SL D3 (vol automaat). En daardoor vroeg ik mij af hoe dat bij mij zou klinken. Sinds deze week eigenaar geworden van een Technics SL D2 (half automaat). Na wat onderhoud en de rca kabel hebben vervangen komt er al heerlijk geluid uit en dat voor een plaat van de Golden Earring uit 1972.
Nu nog de naald vervangen. Ik dacht aan deze ( https://www.pickupnaald.n...de-elliptical-stylus.html ) omdat ik las dat elliptisch naalden langer meegaan en betere kwaliteit geluid doorgeven. Of zijn er andere opties beter? Het moet niet direct de wereld kosten omdat ik nog wel moet zien of het echt iets is.

Nu lees ik dat er snel een aparte voorversterker word aangeraden omdat het een nog betere ervaring zou geven. Die van een paar tientjes zou al een verschil geven. Nu speel ik via een Denon avr x4500 en klipsch rf 6000 de LP af maar zou ik dan al verschil gaan horen met een aparte voor versterker?
Ik merk al dat ik in een rabbithole ben gekomen.. :crazy: ;D

gerard123

Aparte voorversterker zou ik niet als eerste doen. Welk element zit er nu op de speler? Een nieuwe naald kan geen kwaad, maar een mooi nieuw element zou denk ik de beste upgrade zijn. Een Audio Technica uit de 95 reeks bijvoorbeeld.

Sithlord76

Ik zou het niet zo durven zeggen welke er onder hangt, ik gok een technics.

Rowdy

Als ik de foto's bekijk lijkt de platenspeler op deze:
https://www.project-audio.com/en/product/vt-e/

gerard123

Quote from: Sithlord76 on June 12, 2022, 17:49:06
Ik zou het niet zo durven zeggen welke er onder hangt, ik gok een technics.
Dat is inderdaad een Technics. Daar kun je nog prima nieuwe naalden voor krijgen. Een beter element kan ook, reken op tussen de 100 en heel veel euro als je echt een verbetering zoekt qua geluid.
Bijvoorbeeld een Audio-Technica AT-VM95ML. Het vm95 element kun je met verschillende naalden krijgen, te weten eliptisch, nude eliptisch, micro line en shibata. Dus e, ne, ml en sh als laatste letters. Kosten resp 50, 100, 150 en 200 euro. Prijs kwaliteit is echt goed van deze serie maar er zijn natuurlijk nog veel meer merken. Qua matching met de Technics arm zie ik weinig problemen, vermijd elementen met een hele hoge compliance. Maar die zul je nieuw niet heel veel aantreffen vandaag de dag.

gerard123

Quote from: Rowdy on June 12, 2022, 18:18:51
Als ik de foto's bekijkt lijkt de platenspeler op deze:
https://www.project-audio.com/en/product/vt-e/
Moest ik even over nadenken maar breng de topicstarter niet te veel in verwarring. 😅😅

Rowdy

Quote from: gerard123 on June 12, 2022, 19:18:32
Dat is inderdaad een Technics. Daar kun je nog prima nieuwe naalden voor krijgen. Een beter element kan ook, reken op tussen de 100 en heel veel euro als je echt een verbetering zoekt qua geluid.
Bijvoorbeeld een Audio-Technica AT-VM95ML. Het vm95 element kun je met verschillende naalden krijgen, te weten eliptisch, nude eliptisch, micro line en shibata. Dus e, ne, ml en sh als laatste letters. Kosten resp 50, 100, 150 en 200 euro. Prijs kwaliteit is echt goed van deze serie maar er zijn natuurlijk nog veel meer merken. Qua matching met de Technics arm zie ik weinig problemen, vermijd elementen met een hele hoge compliance. Maar die zul je nieuw niet heel veel aantreffen vandaag de dag.
Ik heb de Sumiko Olympia MM-element en ben er zeer tevreden over. Voordeel van de Sumiko serie vind ik de upgrade of downgrade van het element. Je kunt beginnen met de Sumiko Rainier en dan upgraden naar de Olympia of Moonstone.

Vinyl_Fuchs

Main set: NAT Audio Plasma R (vv) en 2x Se1 mk2 (ev), Marantz ND8006, Sony SCD 555 ES, ASR Basis Exclusive x2 phonoversterker, Transrotor Massimo Nero TMD incl. 12 inch Reed 2G Macassar Ebony met Denon DL-A100, Klipsch La Scala (1998 met ALK mod.)

Sithlord76

Quote from: gerard123 on June 12, 2022, 19:18:32
Dat is inderdaad een Technics. Daar kun je nog prima nieuwe naalden voor krijgen. Een beter element kan ook, reken op tussen de 100 en heel veel euro als je echt een verbetering zoekt qua geluid.
Bijvoorbeeld een Audio-Technica AT-VM95ML. Het vm95 element kun je met verschillende naalden krijgen, te weten eliptisch, nude eliptisch, micro line en shibata. Dus e, ne, ml en sh als laatste letters. Kosten resp 50, 100, 150 en 200 euro. Prijs kwaliteit is echt goed van deze serie maar er zijn natuurlijk nog veel meer merken. Qua matching met de Technics arm zie ik weinig problemen, vermijd elementen met een hele hoge compliance. Maar die zul je nieuw niet heel veel aantreffen vandaag de dag.

Ik ga eerst opzoek naar een naald en kan later altijd nog gaan upgraden betreft  een element.