In stereo modus een beter bass beeld dan in dolby

Started by ElmerS, June 12, 2022, 14:48:58

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

ElmerS

Goedemiddag ik hoop dat iemand mij kan helpen.

Ik heb gisteren een centerspeaker toegevoegd aan Mijn setup. Ik heb nu staan 2 fronts b&w 604 S3 en een bij passende center de b&w lcr 600. Deze draaien op een Denon avr-x6200w

Nu is het zo dat als ik de versterker op stereo heb staan dat de beleving een stuk beter is omdat er meer bass aanwezig is. Zodra ik hem op dolby zet leeft het veel minder. Met de instellingen heb ik al van alles geprobeerd. Iemand enig idee hoe dit kan?

Bedankt

paaj

Geen sub? Heb je die ook uitgezet in je Denon menu?
Harbeth M30.1 || NAD M33 || Roon Rock
Apple TV 4K || LG 42C2

ElmerS

Geen sub idd... Vind de 604 S3 erg goed klinken in het laag. Heb sub wel aan staan. Als ik dat niet doe is de bass in stereo ook weg...

Rowdy

Zijn alle luidsprekers goed aangesloten? Dus "+" op "+" en "-" op "-"?

RalphH

#4
Welkom alhier.

Staat de Center op of large of small?
Onkyo rz70 /JBL HDI 1600, Tannoy 609, D750 en custom Tannoy Atmos speakers/ SVS PB13 Ultra & PB12+ /Earthquake Q10B / Epson LS12000 / Lumene 106" / NVIDIA Shield TV Pro
Klikkerdeklik --> HT in de tuinkamer

RalphH

En nog even voor de zekerheid, gaat het om muziek luisteren, of om film?
Is het center geluid op een andere plek in de ruimte wel goed?
Onkyo rz70 /JBL HDI 1600, Tannoy 609, D750 en custom Tannoy Atmos speakers/ SVS PB13 Ultra & PB12+ /Earthquake Q10B / Epson LS12000 / Lumene 106" / NVIDIA Shield TV Pro
Klikkerdeklik --> HT in de tuinkamer

FrankBe

#6
Ik denk dat het vrij logisch is dat je met center en zonder sub op surround een flinke portie bas kwijt bent. Die center gaat hooguit tot 60Hz terwijl de hoofdluidsprekers tot 38Hz gaan. Zoals reeds gesuggereerd kan je misschien de center op small zetten zodat bas naar de hoofdluidsprekers afgeleid wordt maar als er geen sub aanwezig is zal dit hoogstwaarschijnlijk niet lukken  ;)

Nu struikel ik plots over post nr3: geen sub aanwezig of niet ingeschakeld?

**Marco 76**

Is het niet zo dat wanneer er maar 2 speakers spelen de AV-receiver meer reserve of vermogen heeft om die aan te sturen.

NAD geeft t zo op met verschil tussen stereo mode en 7-kanalen:
Power output Stereo Mode110W (8Ω within rated distortion)
Full Disclosure Power (all channels driven simultaneously)7 x 60W (0.05% THD, 20-20kHz)
IHF Dynamic Power8 Ohms137W
4 Ohms243W
Total Harmonic Distortion at rated power<0.08%IM distortion at rated power<0.08%
Damping Factor, 8 ohms>60

GPO

Quote from: ElmerS on June 12, 2022, 15:16:23
Geen sub idd... Vind de 604 S3 erg goed klinken in het laag. Heb sub wel aan staan. Als ik dat niet doe is de bass in stereo ook weg...

Als je geen sub hebt, dan moet de sub in het menu ook echt uit. Anders zal de receiver proberen om LFE (.1 kanaal) naar een niet bestaande subwoofer te routen. Dat moet je niet hebben.

Dus het beste is dan de fronts op Large en de center op small (x-over rond de 80 Hz werkt meestal wel goed). Dan vangen de grote hoofdspeakers alle bas van de center op en ook het .1 kanaal (LFE). Dat zou goed moeten werken.
thuis : Epson EH-TW9300 | iVisions Cinema 4K ALR screen 136" | Samsung The Frame 2022 65" | Denon AVR-X7200WA | Denon DBT-1713UD | Dune BD Prime 3.0 | Klipsch RP-280F - Klipsch RP-450C - Klipsch RP-240S - Klipsch R-115SW | miniDSP 2x4 | QNAP TS-231P2 (2x4 TB) | VdHul/Profigold/Hama kabels | Xbox One | Google TV 4K

auto : Kenwood DDX4018DAB | Focal 165 AS