Welke Tannoys voor allround stereo?

Started by larzie, June 6, 2022, 02:07:01

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Mediator

Vaak werd tijdens demonstraties Exposure gebruikt op de Tannoy DC10T. Een D500 is een mooie speaker maar moet aangestuurd worden door een rustig klinkende apparatuur. Vaak werd Denon gebruikt. Ik herinner me ook een show waar Denon op een paar D900 werd gezet. Hoezo geluid met ballen. Dat klonk toch wel erg goed.

Mediator

#51
Quote from: larzie on June 14, 2022, 00:26:40
Volgende week vrijdag ga ik DC10T's beluisteren en neem ik ze wellicht mee. De persoon die ze verkoopt verkoopt ze namens haar broer. Hopelijk is de afspraak bij hem, want hij schijnt ook Kensingtons en Stirlings te hebben en heeft ook DC8's aangeschaft. Dus als het bij hem is dan kan ik wellicht één en ander beluisteren.

En hoe bevielen ze of ben je nog niet geweest?

larzie

Quote from: Mediator on June 18, 2022, 16:28:43
En hoe bevielen ze of ben je nog niet geweest?

Moet nog. Komende vrijdag is de bedoeling.  :thumbs-up:
Stereo set: || Lyngdorf TDAI 2170 || Tannoy DC10T || JL Audio Fathom F112 || Nordost Flatline Gold mk2 || --- PC Set: || Denon AVR X1000 || Eltax Monitor III ||

Larzie HT

larzie

Kon ze niet laten staan. Morgen maar even de boel instellen.  :music:
Stereo set: || Lyngdorf TDAI 2170 || Tannoy DC10T || JL Audio Fathom F112 || Nordost Flatline Gold mk2 || --- PC Set: || Denon AVR X1000 || Eltax Monitor III ||

Larzie HT

Trabuca

Nooit gehoord, maar het uiterlijk vind ik top!
Denon AVC-X3800h | NCore500mp | Kef R3, R2C | Sony 85X95L | JL Audio 12W6 DIY Sub

Xander32

Tof 👍🏻

Ik ben benieuwd naar je eerste ervaringen 🎶

Quote from: larzie on June 24, 2022, 19:32:05
Kon ze niet laten staan. Morgen maar even de boel instellen.  :music:
Tannoy Kensington SE  ||  Accuphase E-480 & DAC-50  ||  Auralic Aries G2.1  ||  Sonnet Morpheus  ||  Audiolab 6000 CDT

Mediator

Quote from: Xander32 on June 25, 2022, 06:49:51
Tof 👍🏻

Ik ben benieuwd naar je eerste ervaringen 🎶

+1   :popcorn:

Peerless Monster

#57
Quote from: larzie on June 24, 2022, 19:32:05
Kon ze niet laten staan. Morgen maar even de boel instellen.  :music:

Spannend! Ze zijn wel mooi hoor. :inlove:
Classe Omega MKII | Audio Research SP-11 | ARC VT130SE | PS Audio BHK 250 | PS Audio P10 | PS Audio Perfectwave DSD DAC  | PS Audio Perfectewave Transport | Acoustat model one + one | Michell | Dual CS510 platenspeler

larzie

#58
Bedankt voor de leuke positieve reacties en het enthousiasme.
Ik heb net mijn receiver ingesteld. Ik speel voorlopig nog met dezelfde Anthrm MRX710 die ik in mijn surround set had hangen met mijn D700's o.a. Ik ben geen audiopurist dus ik zal proberen kort mijn ervaring te omschrijven met de beperkte audioervaring die ik heb.

Het eerste wat mij opvalt is dat de DC10T's t.o.v. de Tannoy D700's die ik had strakker en gecontroleerder klinken met name in het laag en veel meer detail laten horen. Ik hoor geluiden met name in het hoog die ik voorheen niet eens hoorde.

De DC10T zijn voor mijn gevoel neutraler t.o.v. de D700's waar de nadruk meer lag in het laag en in het midden.

Ik merk ook dat een goede opname enorm veel verschil maakt. Voor mijn gevoel maakte de D700 er altijd nog wel iets van, waar bij de DC10T je veel beter hoort wanneer een opname slecht is.

Ik ben ook erg benieuwd wat andere versterking kan toe voegen. Met name receivers die echt gericht zijn op stereo of 2.1 geluid. Ik heb natuulijk ook nog steeds mijn JL Fatom F112. 😊


Stereo set: || Lyngdorf TDAI 2170 || Tannoy DC10T || JL Audio Fathom F112 || Nordost Flatline Gold mk2 || --- PC Set: || Denon AVR X1000 || Eltax Monitor III ||

Larzie HT

Peerless Monster

Quote from: larzie on June 25, 2022, 11:29:25
Bedankt voor de leuke positieve reacties en het enthousiasme.
Ik heb net mijn receiver ingesteld. Ik speel voorlopig nog met dezelfde Anthrm MRX710 die ik in mijn surround set had hangen met mijn D700's o.a. Ik ben geen audiopurist dus ik zal proberen kort mijn ervaring te omschrijven met de beperkte audioervaring die ik heb.

Het eerste wat mij opvalt is dat de DC10T's t.o.v. de Tannoy D700's die ik had strakker en gecontroleerder klinken met name in het laag en veel meer detail laten horen. Ik hoor geluiden met name in het hoog die ik voorheen niet eens hoorde.

De DC10T zijn voor mijn gevoel neutraler t.o.v. de D700's waar de nadruk meer lag in het laag en in het midden.

Ik merk ook dat een goede opname enorm veel verschil maakt. Voor mijn gevoel maakte de D700 er altijd nog wel iets van, waar bij de DC10T je veel beter hoort wanneer een opname slecht is.

Ik ben ook erg benieuwd wat andere versterking kan toe voegen. Met name receivers die echt gericht zijn op stereo of 2.1 geluid. Ik heb natuulijk ook nog steeds mijn JL Fatom F112. 😊




Op mijn DC10's deden buizen het ontzettend lekker. Maar hey dat moet je ook maar durven 😊.
In mijn geval een Audio Research v70 en een VT130SE, maar ook een geïntegreerde VSI55 van arc
Classe Omega MKII | Audio Research SP-11 | ARC VT130SE | PS Audio BHK 250 | PS Audio P10 | PS Audio Perfectwave DSD DAC  | PS Audio Perfectewave Transport | Acoustat model one + one | Michell | Dual CS510 platenspeler

Mediator

Mooi dat ze bevallen. Het is vooral zaak de geschikte partner te vinden en niet zomaar iedere stereoversterker. Maar feitelijk geldt dat voor veel speakers. Natuurlijk ben ik voorstander van buizen maar wellicht is ook Exposure ergens te beluisteren. Ik kan je in ieder geval uit ervaring vertellen dat Rega het niet wordt. Het laag van de DC10 vond ik ook mooi. Neutraler dan de oude Definition serie zijn ze zeker, maar niet in de zin van goed of beter. Het is een smaak gevoelig dingetje.

larzie

Quote from: Peerless Monster on June 25, 2022, 14:05:08
Op mijn DC10's deden buizen het ontzettend lekker. Maar hey dat moet je ook maar durven 😊.
In mijn geval een Audio Research v70 en een VT130SE, maar ook een geïntegreerde VSI55 van arc

Buizen ben ik niet zo in thuis dus het wordt een gewone versterker. De Linn versterker die de verkoper eraan had hangen klonk ook bijzonder goed.

Quote from: Mediator on June 25, 2022, 15:21:29
Mooi dat ze bevallen. Het is vooral zaak de geschikte partner te vinden en niet zomaar iedere stereoversterker. Maar feitelijk geldt dat voor veel speakers. Natuurlijk ben ik voorstander van buizen maar wellicht is ook Exposure ergens te beluisteren. Ik kan je in ieder geval uit ervaring vertellen dat Rega het niet wordt. Het laag van de DC10 vond ik ook mooi. Neutraler dan de oude Definition serie zijn ze zeker, maar niet in de zin van goed of beter. Het is een smaak gevoelig dingetje.

Ik weet wat buizen kunnen, maar daar moet je wel wat verstand can hebben en dat heb ik niet. Zag op YT een Aiyima T9 die gepromoot werd door een aantal ook al had deze een rare tik bij geen signaal.

Exposure ken ik niet. Nog een specifiek niet al te duur model wat aan te raden is? Ik wil waarschijnlijk richting streaming audio gaan en zat wat te zoeken op internet en kwam o.a. de Arcam SA30, de Lyngdorf TDAI1120 en Arcam STR tegen. Een andere optie is een versterker met een goede DAC en een losse streamer.

Ik heb ook even proberen uit te zoeken wat nou geweldige onboard room correction was., maar daar kwam ik niet echt uit. Ik ben bekend met ARC ivm mijn Anthem, maar Dirac en Room Perfect ben ik niet bekend mee.

Er is dus nog veel uit te zoeken.
Stereo set: || Lyngdorf TDAI 2170 || Tannoy DC10T || JL Audio Fathom F112 || Nordost Flatline Gold mk2 || --- PC Set: || Denon AVR X1000 || Eltax Monitor III ||

Larzie HT

Mediator

Exposure heeft versterkers als 3010 en 5010. Die laatste wordt wel duur omdat het een aparte voorversterker en monoblokken zijn. Voor buizen hoef je echt geen kenner te zijn. En als je het niet bent, dan ben je het zo. Ik ben ook pas een jaar of vier aan het overstappen naar buizen en de laatste twee jaar volledig. Maar laat vooral je eigen luisteren de doorslag geven.

larzie

Quote from: Mediator on June 25, 2022, 20:25:31
Exposure heeft versterkers als 3010 en 5010. Die laatste wordt wel duur omdat het een aparte voorversterker en monoblokken zijn. Voor buizen hoef je echt geen kenner te zijn. En als je het niet bent, dan ben je het zo. Ik ben ook pas een jaar of vier aan het overstappen naar buizen en de laatste twee jaar volledig. Maar laat vooral je eigen luisteren de doorslag geven.

Met de apparaten die je noemt heb je wel weer een aparte DAC en streamer nodig voor digitale audio. Of een streamer met ingebouwde DAC. Ik wil het liefst zo min mogelijk apparaten. 😊
Stereo set: || Lyngdorf TDAI 2170 || Tannoy DC10T || JL Audio Fathom F112 || Nordost Flatline Gold mk2 || --- PC Set: || Denon AVR X1000 || Eltax Monitor III ||

Larzie HT

jahtari

Veel luisterplezier met je nieuwe speakers!  :headbanging:

Had je de eaton ook overwogen die te koop stond?
Jahtari's 7.2.2 HT - Powergrip YG-1. Nvidia Shield. DenonX4500H. LCR: Martin Logan Motion 4/6. Atmos: Dali Oberon On Wall. LG77C3 TV. 2x Monoprice Monolith 15 v2. Crown XLS1502 + JBL 4281F.
Stereo setup: Powergrip YG-1. Bluesound Node 2i. MiniDSP SHD Studio. Dutch & Dutch 8m. Dual subs.
Woonkamer: Kef LS60
Studeerkamer: Focal CMS 65. Focal CMS Sub

larzie

#65
Quote from: jahtari on June 26, 2022, 10:35:35
Veel luisterplezier met je nieuwe speakers!  :headbanging:

Had je de eaton ook overwogen die te koop stond?

Thanks! Dat zal wel lukken. Ik heb idd de Eatons overwogen. De verkoper is al bijna 1000 euro gezakt. Vroeg er 3500 voor toen ik vroeg wat hij er voor wilde. Deze werden me echter sterk afgeraden. Ze zien er mooi uit, maar schijnen niet zo indrukwekkend te zijn. De Prestige serie vanaf de Kensington schijnen geweldig te zijn alleen deze zijn niet zo snel te koop. De verkoper waar ik de DC10T heb gekocht had Kensington GR's maar die waren afgedekt omdat ze de huurwoningen daar aan het renoveren waren. Dus ik kon die helaas niet beluisteren. Hij had ook nog DC8's. DC10A schijnt ook geweldig te zijn. Deze is gebaseerd op de Kensington in de looks van de DC10T. Maar de DC10A is nauwelijks te vinden en ook weer een stuk duurder.
Stereo set: || Lyngdorf TDAI 2170 || Tannoy DC10T || JL Audio Fathom F112 || Nordost Flatline Gold mk2 || --- PC Set: || Denon AVR X1000 || Eltax Monitor III ||

Larzie HT

Xander32

#66
… o.a. Marantz, Denon, Musical Fidelity hebben ook versterkers met ingebouwde dac, bv Marantz PM7000N, Musical Fidelity M5si, Denon PMA 2500 NE, Marantz 40N (oplopende in prijs). En zo zijn er vast nog veel meer. Een tweedehands BSN2(i) erop en klaar (m.u.v. de Marantzen, daar zit al een streamer in verwerkt).
Tannoy Kensington SE  ||  Accuphase E-480 & DAC-50  ||  Auralic Aries G2.1  ||  Sonnet Morpheus  ||  Audiolab 6000 CDT

Xander32

Tannoy Kensington SE  ||  Accuphase E-480 & DAC-50  ||  Auralic Aries G2.1  ||  Sonnet Morpheus  ||  Audiolab 6000 CDT

larzie

Quote from: Xander32 on June 26, 2022, 19:51:05
Geen idee hoe de combi is, maar wel veel controle voor de twee x 10" met een dempingsfactor van 4000

https://www.marktplaats.nl/v/audio-tv-en-foto/versterkers-en-receivers/m1850670475-hegel-h190-nieuw-staat

Hegel was ik inderdaad ook tegengekomen. Ik denk dat het wordt wat Mediator zegt. Luisteren en het liefst bij mij in de woonkamer. Ik had met mijn eerste receiver issues met het laag in mijn woonkamer vandaar dat ik destijds een Anthem heb gekocht met het ARC systeem. De Arcam speelde ook goed. En toen iemand een Chord eindversterker mee had klonk het met de Marantz een heel stuk beter. Dus het is echt ook proberen voor zover dat kan en audio verkopers daartoe bereid zijn.
Stereo set: || Lyngdorf TDAI 2170 || Tannoy DC10T || JL Audio Fathom F112 || Nordost Flatline Gold mk2 || --- PC Set: || Denon AVR X1000 || Eltax Monitor III ||

Larzie HT

Mediator

Ik zou ook even in de gaten houden dat je Nordost Flatline weliswaar een mooie kabel is (ik heb hem zelf ook gehad) maar ergens richting midhoog/hoog accentueert. Het kan ook allemaal net iets té worden. Andere Nordost speaker kabels accentueren nog meer dus daar ligt zeker geen oplossing. Ik heb Exposure nooit gehoord dus kan ook niets zeggen over een alternatief. Lijkt me dat er toch wel andere DC10 gebruikers zijn die je ook richting kunnen geven.

larzie

Quote from: Mediator on June 27, 2022, 17:30:20
Ik zou ook even in de gaten houden dat je Nordost Flatline weliswaar een mooie kabel is (ik heb hem zelf ook gehad) maar ergens richting midhoog/hoog accentueert. Het kan ook allemaal net iets té worden. Andere Nordost speaker kabels accentueren nog meer dus daar ligt zeker geen oplossing. Ik heb Exposure nooit gehoord dus kan ook niets zeggen over een alternatief. Lijkt me dat er toch wel andere DC10 gebruikers zijn die je ook richting kunnen geven.

Dat klopt wat je zegt. Toen ik nog mijn oude Marantz receiver had icm mijn D700's werkte dat perfect. De DC10T's hebben dat niet nodig inderdaad. Welke ik dan wel moet hebben zonder dat ik een vermogen moet uitgeven weet ik zo niet. Een audio liefhebber van een ander forum waar we op bezoek waren ooit maakte ze zelf van koper met ongebleekt katoen voor 15 euro en deze waren beter dan kabels van 3000 euro dus ja zeg het maar. 😊
Stereo set: || Lyngdorf TDAI 2170 || Tannoy DC10T || JL Audio Fathom F112 || Nordost Flatline Gold mk2 || --- PC Set: || Denon AVR X1000 || Eltax Monitor III ||

Larzie HT

Mediator

Ik heb me nog even afgevraagd of ik nog moet reageren en mijn mening moet opkalken. Je bent altijd gebaat bij een apparaat of kabel die zo min mogelijk verandert of zelf iets toevoegt. Uiteindelijk geeft dat de meest eerlijke kijk op een opname, of liever gezegd de meest natuurlijke weergave. Op die manier loop je op de lange duur ook niet vast in een upgrade virus. Wat mijn is inziens komt omdat je uiteindelijk de onnatuurlijkheid toch gaat horen en je hoofd / oren hiervoor niet kan compenseren. Natuurlijk geluid houdt in dat iedere opname te pruimen is. De één is alleen wat puurder dan de andere. Dat is soms eventjes wennen maar uiteindelijk merk je dan wel dat de weergave klopt. Zo'n set is op diverse niveaus samen te stellen. Het hoeft echt geen high end te zijn.

larzie

Quote from: Mediator on June 30, 2022, 02:18:16
Ik heb me nog even afgevraagd of ik nog moet reageren en mijn mening moet opkalken. Je bent altijd gebaat bij een apparaat of kabel die zo min mogelijk verandert of zelf iets toevoegt. Uiteindelijk geeft dat de meest eerlijke kijk op een opname, of liever gezegd de meest natuurlijke weergave. Op die manier loop je op de lange duur ook niet vast in een upgrade virus. Wat mijn is inziens komt omdat je uiteindelijk de onnatuurlijkheid toch gaat horen en je hoofd / oren hiervoor niet kan compenseren. Natuurlijk geluid houdt in dat iedere opname te pruimen is. De één is alleen wat puurder dan de andere. Dat is soms eventjes wennen maar uiteindelijk merk je dan wel dat de weergave klopt. Zo'n set is op diverse niveaus samen te stellen. Het hoeft echt geen high end te zijn.

Ik was destijds op bezoek bij een audiofiele meneer die 40 jaar ook in de audio werkzaam was. Deze meneer had Tannoy DMT15's welke gebruikt werden in beroemde opnamestudio's. Compleet neutraal en weinig tot geen filtering. Je hoort dan een opname zoals hij is en als je dan een geweldige opname hebt met artiesten die goed kunnen spelen en zingen dan klinkt het geweldig. Echter als een opname slecht is en de artiesten ook dan hoor je dit ook meteen t.o.v. speakers met meer/andere consument gerichtere filtering. Daarnaast als audioliefhebber kan de wens ook verschillend zijn. Wil je geluid dat bij elk nummer gewoon goed klinkt of wil je echt top geluid dn neem je voor lief dat slechte opnames niet om aan te horen zijn. 😊

Over de kabels zag ik dat de grote hifi website voor 2022 op nummer 1 AudioQuest Rocket 11 had. Op 2. Chord RumourX op 3. Chord C-Screen, op 4. QED reference XT40I en op 5. Atlas Equator 2.0.
Stereo set: || Lyngdorf TDAI 2170 || Tannoy DC10T || JL Audio Fathom F112 || Nordost Flatline Gold mk2 || --- PC Set: || Denon AVR X1000 || Eltax Monitor III ||

Larzie HT

Xander32

Het is de kunst om een set samen te stellen die naar jouw smaak en voorkeuren is.
Niets persoonlijker dan dat.

Hetgeen wij hier delen met anderen, is vaak hetgeen waar we zelf enthousiast over zijn. Of dat dan voor die ander net zo uitpakt is maar de vraag.


Vertrouw vooral op je eigen oren 🎶 (al gaan vast mensen daar op reageren met de opmerking dat je gehoor onbetrouwbaar is).
Tannoy Kensington SE  ||  Accuphase E-480 & DAC-50  ||  Auralic Aries G2.1  ||  Sonnet Morpheus  ||  Audiolab 6000 CDT

Mediator

Ik zie het helaas anders mannen. Een opname vertelt je iets over de set. Hoe vaak hoor je niet: dat ligt aan de opname. Dat is dus niet juist. Het ligt aan de set. Dat als waarheid nemen biedt je de beste kans naar het walhalla. Maar toegegeven, het blijft lastig.