Review FCPX too Adobe Premiere op verschillende hardware

Started by efsix, June 13, 2021, 17:59:25

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.


LittleNinja

Ik ben benieuwd wat de nieuwe M1X chipset het gaat doen. Ik denk erover om straks de nieuwe Mac Mini met de M1X chip te gaan gebruiken voor edits (foto's en waarschijnlijk dan ook video).
"Je moeder is de dwaling van het inzicht."
"Intelligentie gaat om wat je niet weet en wat je doet met je gebrek aan kennis."
"If you think education is expensive, try unprotected sexual intercourse,"

J.A.F._Doorhof

Nieuwe première is gigantisch snel op de M1.
Fcpx is altijd sneller geweest op Intel based macs. Ben benieuwd wat de m1x gaat doen. Zit zelf te twijfelen of ik weer naar Mac ga.
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

LittleNinja

Quote from: J.A.F._Doorhof on August 10, 2021, 13:14:04
Nieuwe première is gigantisch snel op de M1.
Fcpx is altijd sneller geweest op Intel based macs. Ben benieuwd wat de m1x gaat doen. Zit zelf te twijfelen of ik weer naar Mac ga.

Ik wil die overstap sowieso gaan maken voor foto's. Eerlijk gezegd vind ik de Mac Mini zelfs relatief goedkoop t.o.v. een Windows machine die geschikt is voor fotobewerking.
"Je moeder is de dwaling van het inzicht."
"Intelligentie gaat om wat je niet weet en wat je doet met je gebrek aan kennis."
"If you think education is expensive, try unprotected sexual intercourse,"

J.A.F._Doorhof

Absoluut
De M1 is echt een doorbraak
Onze eerste ervaring was alleen dramatisch. Maar ondertussen is net parallels 17 uit die ook Windows 11 ondersteund. Dus nu zou je in feite iets kunnen runnen in Windows mode.

Weet uit het verleden dat dat echt perfect werkte op een macpro.

Reden voor mij om terug te gaan naar Mac is puur voor de muziek. Logic en de iPad pro is pure magie ;). Voor fotografie is een redelijke Windows laptop snel genoeg.
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

LittleNinja

Ik heb een redelijke Windows laptop en die struikelt nog weleens over de bewerkingen.. Maar goed, die is inmiddels al weer een jaartje of 4 oud.

Ik zie nu dat het me nog niet duidelijk is of nu de M1X of de M2 (of zelfs M2X) de hogere Intel setups gaat vervangen..
"Je moeder is de dwaling van het inzicht."
"Intelligentie gaat om wat je niet weet en wat je doet met je gebrek aan kennis."
"If you think education is expensive, try unprotected sexual intercourse,"

J.A.F._Doorhof

Ik gebruik een i9 met 32gb en een Nvidia. Die is echt super snel. Maar daarvoor had ik een i7 met 16gb en Nvidia en die had ook geen problemen met 100mp files.

Bepaalde filters kunnen wel wat traag zijn op oudere machines maar als je een dedicated GPU hebt dan moet ook een 4 jaar oude laptop het toch wel goed doen tenzij je echt met 10-20 lagen werkt. Draai je op de interne Intel GPU dan is het een stuk trager inderdaad

Dat gezegd hebbende zou zelfs de M1 met geoptimaliseerde software al sneller moeten zijn dan mijn monster en dat is gewoon indrukwekkend.

Kan me niet indenken wat er gebeurt als we een macpro gaan krijgen met 4 M2 cpus bv.

Denk dat je dan naar 8k h265 of red raw gaat zonder proxy in multicam.

Ik kan nu bv op mijn iPad al sneller video editen dan op de laptop. Waar de laptop stottert met h265 60 draait de iPad daar de hand niet voor om (ronduit bizar).
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

LittleNinja

"Je moeder is de dwaling van het inzicht."
"Intelligentie gaat om wat je niet weet en wat je doet met je gebrek aan kennis."
"If you think education is expensive, try unprotected sexual intercourse,"

J.A.F._Doorhof

Correct.
Heb de nieuwe.

Wat me alleen tegenvalt is dat op dit moment die extra snelheid amper gebruikt word. Wederom door Apple begrenst. En dat is wel bizar als ik eerlijk ben. Waarom een apparaat met 1TB en 16gb (ik heb de 500gb versie) terwijl het ram nog steeds gelimiteerd is.

Veel mensen (inclusief ik) hoopte dat op het software event er bv upgrades zouden komen of zelfs logic of fcpx maar de iPad pro komt er redelijk slecht weer vanaf.

Ik hoop serieus dat Apple niet de fouten blijft herhalen met de iPad pro. Ook in het begin was het gewoon een opgeblazen iPad met amper eigen apps en wat je kon doen met een pencil was leuk maar enorm beperkt.

Nu heb je Lightroom, Photoshop, affinity, lumafusion en zo veel meer apps die die extra power wel kunnen aanspreken en...... Dan blokkeert Apple dat.

Ze denken nu dat met de volgende ipad os alles wel los gaat.

Voor mij is het meer dat ik logic kan gebruiken en natuurlijk het uitbreiden van de desk naar een iPad pro is voor mij als de presentaties weer beginnen ideaal.

Op een groot podium zie ik vaak amper wat ik doe en nu zou ik dan een iPad op mijn plek neer kunnen zetten zodat ik zie wat het publiek ziet zonder naar de projectoren te kijken.

www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

LittleNinja

Ik snap je wel. Jij gebruikt hem natuurlijk voor je werk.. bij mij is en blijft het hobby.

Waarom beperkt Apple dit eigenlijk?
"Je moeder is de dwaling van het inzicht."
"Intelligentie gaat om wat je niet weet en wat je doet met je gebrek aan kennis."
"If you think education is expensive, try unprotected sexual intercourse,"

J.A.F._Doorhof

Geen idee waarom
Maar goed snap wel meer dingen niet van apple.
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"