HDR ervaringen en tips projector gebaseerde 'Dedicated Home Theater'

Started by Sasje, June 3, 2022, 22:16:25

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Sasje

Hallo mede Home Theater Fans,

Ik woon sinds een jaar of 4 samen, en heb op onze zolder een 'Dedicated' HT gebouwd.
Telkens liep/loop ik tegen dingen aan en ga ik op internet op zoek naar antwoorden.
Dus ik dacht er zijn er vast nog meer mensen zoals ik, ook heb ik nog onbeantwoorde vragen en ben benieuwd naar jullie mening en evt. verbeterpunten voor mijn HT.
Heb mijn (hardware) setup redelijk voor elkaar al zeg ik het zelf, maar waardeer idee of tips waarvoor ik het beste voor kan sparen in het kader van toekomstige upgrades.

Waar ik als eerst eigenlijk heel erg benieuwd naar ben is hoe en waarmee jullie voornamelijk films afspelen?
Ikzelf gebruik het meeste mijn Nvidia Shield i.c.m Kodi/Netflix en Disney+, en heb daarnaast een (1080p) bluray speler.
Voor Kodi, Netflix en Disney+  gebruik ik auto framerate zodat niet de Shield gaat upscale van bijvoorbeeld 24 naar 60fps maar het 1 op 1 wordt afgespeeld (ook resolutie blijft 1 op 1).
Voordat ik doorhad wat ik zocht was ik een paar avondjes zoeken verder. Het resultaat is echt een wereld van verschil.


Shield zit overigens aangesloten op een Marrantz AV7702mk2 en die zit aangesloten via een Actieve HDMI (15m) met een JVC RS420 (X5500).


Kom ik bij mijn 2e ontdekking, HDMI kabels. Ik heb meerdere kabels geprobeerd (en teruggebracht).
Met mijn oude 10m kabel had ik wel beeld op 2160p maar zodra ik een film probeerde af te spelen viel het beeld weg dit was met een PC aangesloten i.c.m. MPC.
Daarna de Shield geprobeerd, en zodra ik in het menu settings naar 2160p zetten geen beeld.. Dus een andere kabel gekocht bij de Electroworld die 2160p zou moeten doorgeven.
Ja dit werkte, tot ik probeerde HDR af te spelen. Weer geen beeld... Zodoende een aantal kabels van werk meegenomen, om te proberen.
Niets werkte i.c.m. met HDR, laatste optie die ik nog kon proberen was een Actieve HDMI van 15m, en dat was de oplossing. Tot op de dag van vandaag komen alle formaten goed aan,
FYI: Alle korte lengtes die ik heb getest, tussen de Shield en Marantz werkte overigens wel. Maar zodra de kabel langer werd dan 3m (ondanks een label dat het wel zou moeten werken) werkte het meestal niet.


Kom ik bij mijn 3e ontdekking, waar ik overigens volop in zit en nog opzoek ben naar antwoorden: HDR.
En dan met name HDR op een projector. Wat vinden jullie?
Ik heb in de woonkamer een LG C7-OLED waarbij HDR echt enorm veel toevoegt, Zeker content in Dolby Vision is gewoonweg prachtig.
Maar op mijn projector kijk ik net zo lief SDR content, al dan niet liever. Hoe zit dit bij jullie? Ook hengel :unsure: ik wel eens films Online, heb geen boom in de tuin waar de blauwe schijfjes aan groeien helaas... ;D.
Wat ik dan wel eens doe is bijvoorbeeld HDR vergelijken met SDR.
Laat ik als voorbeeld de film Dune pakken, het is gewoon absurd wat er verloren gaat in het zwart zodra ik de HDR versie start vs de SDR.
Online zie ik ook soms 10bit SDR conversie staan, ben er nog niet over uit wat ik hiervan moet vinden.
Is het bijvoorbeeld mogelijk om mijn playback van HDR te verbeteren? Het is trouwens niet bij alle films/series echt slecht ofzo, maar aangezien zo'n beetje alle (nieuwe) content op Netflix/Disney+  HDR is.
En ik eigenlijk best wat verloren vind gaan in bijvoorbeeld zwart en vooral ook donkere scènes, ben ik opzoek naar een oplossing of alternatief.. Of zit dit zeg puur in de beperkingen van mijn RS420??
FYI. projector herkent HDR en gaat ook over naar HDR profiel etc.


Nou lang verhaal maar ben wel benieuwd naar jullie meningen en ervaring en vooral tips!

Groet, Corbin

J.A.F._Doorhof

Hi
Wij kijken een mix op de projector van de/HD en hdr
De nieuwere projectoren worden gelukkig steeds beter met hdr, maar het is nog steeds niet gelijk aan een goede tv ;) maar je moet je ook afvragen of je op zo een groot scherm in een donkere ruimte wel al die dynamiek nodig hebt maar dit terzijde.

Qua content kochten we altijd beta/vhs, laserdisc, dvd, BD en ook een paar UHD maar ik merk dat we van kopen en downloaden eigenlijk puur naar streaming zijn gegaan. Met HBO, Netflix, Disney, Apple en prime is er al zoveel dat je amper eem behoefte voelt om iets te kopen of te downloaden.

Waarom downloaden als je films als the Batman meteen kan streamen zonder foute subs ;)

Qua afspelen zonder twijfel Chromecast. De nieuwe met AB hebben we al ruim anderhalf jaar en bevalt super goed. Kwaliteit is meer dan voldoende en bedieningsgemak is subliem. En de prijs is onder de 100.

Betere ondersteuning dan bv de Apple tv en veel minder problemen.
Je kan ook denken aan een popcorn of zapitti maar die gebruiken we hier eigenlijk alleen voor materiaal dat echt niet te vinden is via streaming

HDMI kabels zijn niet zo spannend. We hebben ze van .5 naar xxx meter als oplossing. Meeste word tussen de 5-10 meter verkocht.

Je kan altijd een keer mailen voor persoonlijker advies of offertes maar hoop dat dit een beetje helpt.

Veel is namelijk erg persoonlijk en ruimte afhankelijk. Dus zoek wel een dealer die mee denkt.
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

PascalP

Voor HDR op je JVC een custom Gamma curve van Javs erin, dat scheelt al heel veel.
En natuurlijk het ding een beetje deftig afstellen ;)

Post anders eens wat foto's van welke settings je gebruikt, welk profiel etc, voor het afspelen van HDR content.
Video: JVC DLA-N7 Cinemike Stufe Performance - HiViLux 21:9 310cm breed
Audio: Bryston SP4 processor + 4x Parasound JC1 (L/R/Rear Surrounds) - Parasound A51 (Center + Atmos) - Parasound A21 (Side Surrounds)
Speakers: 3x MK Sound S300 (LCR) - 2x MK Sound MP300 (Side Surround) - 2x MK Sound S300 (Rear Surround) - 4x MK Sound MP150 (Atmos) - 4x Ken Kreisel DXD-12012
Sources: Oppo UDP-203 Cinemike Stufe 2 - Apple TV 4K 2021 - Technics SL-1210MK2 + Ortofon Bronze + Parasound Zphono

Teejoo

Quote from: J.A.F._Doorhof on June  4, 2022, 07:56:36

Betere ondersteuning dan bv de Apple tv en veel minder problemen.

Wat doet de chromecast dan beter dan de ATV?

Teejoo

Als ik het goed begrijp heb je in feite alleen nog een HDR playback issue?

Dat heeft bij een projector alles te maken met tonemapping, ervan uitgaande dat je JVC correct gekalibreerd is.

Simpelste vorm van tonemapping kun je met een Panasonic UHD speler krijgen. Dat werkt op zich al heel goed. Maar goed, je download bijna alles begrijp ik dus dan heb je daar niets aan.

2e zeer goede optie is een JVC projector met tonemapping uit de NX serie. Ultieme optie is uiteraard een externe videoprocessor zoals de Envy of Lumagen.

Simpelste oplossing is geen HDR kijken en het gewoon bij SDR houden. We moeten nu niet doen alsof het alleen met HDR goed uitziet. Tot ik de Envy heb gekocht liet ik mijn ATV ook altijd SDR uitsturen.

En vergelijk het nooit direct met een OLED. Dat krijg je gewoon niet met projectie.

J.A.F._Doorhof

Teejoo
Chromecast vind ik beter te gebruiken in een mix van Android en Apple
Daarnaast heeft de chromecast een betere afhandeling van video en audio formaten en bv gewoon YouTube 4k en ook veel opties voor IPtv en andere apps die op Apple tv niet "toegestaan" zijn. Niet illegaal maar bv camera toezicht, wat lokale zenders etc.

En dan de prijs nog.
Apple tv is super begrijp me goed. Heb er hier ook een (oudere) maar de Chromecast hebben we toch sterk de voorkeur voor.
Helemaal nu met de afstandsbediening.

Maar uiteindelijk is het ook een eigen keuze. Heb je allemaal Apple thuis is apple tv misschien verstandiger. Ik mis bv echt airdrop op Android omdat ik in een mix van iPad pro MBP en android telefoon werk. Dus alles is ook zo afhankelijk van wat je ermee doet en waar het draait

Maar voor het geld vind ik de nieuwe Chromecast echt een no-brainer.
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

home@the movies

QuoteSimpelste oplossing is geen HDR kijken en het gewoon bij SDR houden. We moeten nu niet doen alsof het alleen met HDR goed uitziet. Tot ik de Envy heb gekocht liet ik mijn ATV ook altijd SDR uitsturen.

Ik denk dat hij zeker ook gebaat is met het laten inladen van HDR curves, zoals eerder aangehaald.
Met de juiste curves en calibratie daarvan kan er een bijzonder mooi resultaat worden gehaald op deze toestellen, heel wat van onze klanten met de "oudere" JVC reeksen draaien met heel veel plezier nog op die manier en dan ben je ook niet gebonden aan welke bron je gaat gebruiken.

Sasje

Sorry voor mijn late reactie, we zaten op een blauwe wolk om maar zo te zeggen #baby. :shaun: :inlove:

Ik denk dat bij ons zo'n 50 tot misschien wel 75% van de content die we kijken streaming is. En af toe download/koop ik een Blockbuster/goeie film ook al zou ik deze kunnen streamen.
Al wordt het kopen wel steeds minder en minder moet ik zeggen.

Quote from: J.A.F._Doorhof on June  4, 2022, 07:56:36
De nieuwere projectoren worden gelukkig steeds beter met hdr, maar het is nog steeds niet gelijk aan een goede tv ;) maar je moet je ook afvragen of je op zo een groot scherm in een donkere ruimte wel al die dynamiek nodig hebt maar dit terzijde.

Ben het zeker met je eens! En dit is misschien wat ik juist bedoel met m'n vorige post. Maar hoe? Zo'n beetje alle (nieuwe) content is HDR. Bestaat er een mogelijkheid om deze 'streaming' content te bekijken in 4K SDR?
En terwijl ik dit bericht aan het type was heb ik gegoogeld en kwam ik er achter dat ik op mijn Shield ook HDR kan uitschakelen, daarover zo meteen meer! Eerst de volgende error:

Ik heb gisteravond voor het eerst sinds afgelopen 5 weken weer men projector aangezet om de nieuwe Obi-One kenobi serie te kijken. Maar als ik de serie probeer te starten, zie ik dat mijn projector om probeert te schakelen naar HDR Modus (dit duurt meestal eventjes) maar voordat hij hier mee klaar is men Shield al gestopt met spelen. Ditzelfde heb ik eerder gehad met 'The Winter Soldier' serie (ook op Disney+), en heb deze serie uiteindelijk maar beneden op de TV gekeken. Heb vergelijkbaar iets heel soms bij Netflix. Maar meestal na een poging of 2/3 start de serie/film hier wel. Maar helaas wil deze truc me dit keer niet helpen. Heb daarna geprobeerd de autoframerate (app) uit te zetten. En de Disney+ app en serie geforceerd op 2160p 60 te starten, dit werkte! Daarna heb ik in het menu van de Shield HDR uitgeschakeld. En weer in om dit te vergelijken. En ik vind echt SDR veel mooier dan HDR. Maar ik heb wel het idee dat ik Scherpte verlies. En dus naar 1080p SDR zit te kijken (geupscaled door de shield naar 2160p60).

Wil binnenkort hetzelfde trucje ook nog even met Netflix uitproberen alleen dan wel met autoframerate aan. Kijken of Netflix 4k SDR of 1080p SDR aanbiedt.


Heb ik er meteen nog een, wat mij opviel bij deze serie (voor het eerst bij Disney+). Is dat er bepaalde kleuren vlekken ontstaan, soort van "Color banding". Dit is me al eerder opgevallen bij series en films via Amazon Prime had dit opgelost door toen de afleveringen (van The Grand Tour) los te downloaden via omweg ipv. te streamen via Prime. Dit is trouwens zowel op mijn Oled als op projector... Heeft iemand hier een idee? Of is dit gewoon een van de nadelen van "streaming compressie"?

Quote from: PascalP on June  4, 2022, 08:00:39
Voor HDR op je JVC een custom Gamma curve van Javs erin, dat scheelt al heel veel.
En natuurlijk het ding een beetje deftig afstellen ;)

Post anders eens wat foto's van welke settings je gebruikt, welk profiel etc, voor het afspelen van HDR content.

HDR curves? je hebt m'n interesse, Pleh?  

 
Ter verduidelijking, heb ik het geprobeerd op foto vast te leggen: HDR vs SDR ervaring Dune:






Met een foto is het natuurlijk onmogelijk om vast te leggen hoe het er in het echt uit ziet. Maar wat je wel goed kan zien is wat ik bedoel over detail in het zwart/donker. Met het blote oog is het nog veel extremer als op de foto, van geen tanden naar een bek vol tanden zeg maar ;D.

 
Groet, Corbin

home@the movies

QuoteHDR curves? je hebt m'n interesse, Pleh?   

Aangepaste HDR gama curves inladen in je jVC maakt een wereld van verschil uit, zonder die curves is het gewoon continu lopen klooien met instellingen die altijd wel ergens niet correct zijn.
De andere manier is om in je keten een conversie van HDR naar SDR te laten doen met behoud van de BT2020/P3 kleuren, echter er zijn maar weinig toestellen die hier goed mee omgaan.
Trust me, curves inladen is echt een zeer goede oplossing iedereen die dit heeft laten doen gebruikt die met grote tevredenheid en mooie resultaten.
Neem gerust even contact op als je dit wil laten uitvoeren.