Schoonmaken rca connectoren

Started by B-art, May 26, 2022, 11:23:17

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

B-art

Wat is de beste manier om rca connectoren schoon en vrij van corrosie te maken?
musical fidelity - tentlabs - lindemann - clearaudio - dynaudio - rel - lehmann - hifiman - grado - sennheiser - qobuz - spotify - audio note


B-art

#2
Yes thanks Rowdy, net besteld
musical fidelity - tentlabs - lindemann - clearaudio - dynaudio - rel - lehmann - hifiman - grado - sennheiser - qobuz - spotify - audio note

Mao

zoals met alles Dusty of heet geloof ik nu Dasty en dan ff bij kruidvat flesje schoonmaak alcohol nawrijven.
Luidsprekers: JBL 4350 Studio monitoren Versterkers: McIntosh C2700 buizen voorversterker, McIntosh MC312 voor het laaag < 250Hz, McIntosh MC2152 buizen voor midden/hoog > 250Hz, Bryston 10B Electronisch Crossover
Marantz CD 17, Roon met NAS en Lumin U2 streamer. Custombuild Interlinks en Luidspreker kabels

Staaled

Beste is Deoxit en vervolgens Deoxit Gold.
"Inability to accept the mystic experience is more than an intellectual handicap. Lack of awareness of the basic unity of organism and environment is a serious and dangerous hallucination. For in a civilization equipped with immense technological power, the sense of alienation between man and nature leads to the use of technology in a hostile spirit – to the "conquest" of nature instead of intelligent co-operation with nature." (Alan Watts, Psychedelics and Religious Experience, 1968)

Oystein

Heb ooit schoonmaak alcohol bij de drogist gekocht ... kostte geen drol.
Het schoonmaken zelf doe ik dan met een wattenstaafje.
Soundirok iOS app -> BeagleBone Black Linux MPD with SPDIF out -> AudioQuest Cinnamon -> Lyngdorf TDAI-1120 -> (speaker out) DH Labs Q10 -> Boenicke Audio W5 / (Line-out) DH Labs Revelation -> Odyssey Khartago Plus -> 2x 12 inch subwoofers

roeleken

Quote from: Mao on July 21, 2022, 13:16:51
zoals met alles Dusty of heet geloof ik nu Dasty en dan ff bij kruidvat flesje schoonmaak alcohol nawrijven.

Is dasty niet heel slecht voor je connectoren?  Heb het idee dat dasty vooral goed werkt op kunststof en rubber, zolen van schoenen bijvoorbeeld. Verder lijkt het me stiekem best agressief spul.
Accuphase E350, Kef R11, Luxman E-200 phono vv, Pioneer PLX-1000, Denon DL103R, Ifi Zen Stream, Dac40,  Atlas Hyper ls

. . .

#7
Dasty moet je ook nooit gebruiken voor dat soort dingen, gaat op den duur het materiaal invreten als het ergens blijft zitten.

Probleem van RCA connectoren is dat het belangrijkste deel verborgen zit, mechanisch schoonmaken valt daarmee zo goed als af.
Contact spray zou ik ook niet aan beginnen, tenzij het een type is dat na inspuiten meteen verdampt - types met smeermiddel zijn echt uit den boze, zelfde verhaal als met Dasty - gaat op den duur het materiaal aantasten.

Tenslotte gebruik ik al jaren dit soort dingen: https://nl.aliexpress.com/item/32801361704.html?gatewayAdapt=glo2nld
Werkt prima tegen stof.

Kjelt

TS heeft het over corrosie, dat is vaak een gevolg van een elektrochemische reactie tussen twee of meer metalen icm vocht.
Kun je poetsen wat je wilt maar het kwaad is al geschied.
De meeste sprays zijn aggressief, lossen het materiaal op.
Aangezien de laagjes, of het nou goud of zilver is,  flinterdun zijn tegenwoordig ben je daar voor je het weet doorheen gepoetst.

IPA is het enigste dat oppervlakkige vervuiling goed zonder schade verwijderd.
Bij corrosie? Weg gooien.

Oystein

Quote from: WhySoSerious? on August 30, 2022, 22:14:29

Probleem van RCA connectoren is dat het belangrijkste deel verborgen zit, mechanisch schoonmaken valt daarmee zo goed als af.

Tenslotte gebruik ik al jaren dit soort dingen: https://nl.aliexpress.com/item/32801361704.html?gatewayAdapt=glo2nld
Werkt prima tegen stof.

De binnenkant van de RCA socket doe ik ook met een wattenstaafje en schoonmaak alcohol, dat is tenslotte toch je signaal pin.
De praktijk is vaak dat de inputs die je afdekt met een dopje ook degene zijn die je daarna meestal nooit gebruikt dus waarom zou het dan beschermd moeten zijn ?

Dat was even het "pragmatische" deel  ;D

Ook ik maak de ongebruikte inputs af en toe schoon gewoon omdat het kan.
Pride of ownership heet dat geloof ik en dan wil je alles netjes houden.

Maar met de afdekdopjes zal het binnenkontakt na verloop van tijd nog steeds een aanslag krijgen want door de warmte die de voeding en andere delen (klasse-A voorversterker ?) is er altijd een luchtstroom door het apparaat.

Om maar even wat te noemen hadden wij laatst van die grote theelichten en die walmden als een gek en we zien nu wel dat de muren opnieuw gewit moeten worden ... je kunt je voorstellen wat zoiets met je apparatuur doet  :confused:
Soundirok iOS app -> BeagleBone Black Linux MPD with SPDIF out -> AudioQuest Cinnamon -> Lyngdorf TDAI-1120 -> (speaker out) DH Labs Q10 -> Boenicke Audio W5 / (Line-out) DH Labs Revelation -> Odyssey Khartago Plus -> 2x 12 inch subwoofers