HDMI switch tussen receiver, tv en projector

Started by Bosscope, May 25, 2022, 10:21:35

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Bosscope

Lang verhaal kort; Wie heeft een tip voor een goed werkende en betaalbare hdmi switch of matrix, 1-2 in en 2 uit met 4k 18gbps ondersteuning zodat ik kan wisselen tussen TV en projector (en het liefst met autosensing voor actieve uitvoer en werkende cec & arc) ?
Een hdfury vertex2 of iets dergelijks werkt ongetwijfeld maar is behoorlijk prijzig.


Het lange verhaal:

Mijn Epson TW7400 projector en TV (philips 21:9 full hd) zijn via een bi-directionele hdmi 1x2 switch aangesloten op de 4k uitgang van mijn NAD T778 receiver. Apple TV 4k en Panasonic ub820 blu ray zijn aangesloten op de NAD. Tussen de projector en switch ligt een 4k fiber hdmi kabel van 20m, de tv is middels een 15m lange fiber 8k hdmi kabel aangesloten. Dit werkt prima, zelfs ARC en CEC werken helemaal. TV of projectie kijken is een druk op de switchschakelaar en de rest gaat vanzelf. Zet je de projector uit dan gaat de avr ook uit, schakel de switch om naar tv, zet de apple tv aan en de avr en tv gaan automatisch aan; helemaal prachtig.

Die switch heb ik ertussen gezet omdat de 2e hdmi uitgang van de NAD alleen beeld geeft als een actief toestel op uitgang 1 is aangesloten. Het projectiedoek valt voor de TV langs dus TV en projector tegelijk aanzetten is niet echt een optie :-)

De Epson TW7400 projector heb ik afgelopen weekend vervangen door een JVC X7900 en nu begint de hdmi ellende. Projectiebeeld valt opeens iedere 5-10 seconden weg, geeft ruis of uberhaupt geen signaal. hdmi ingang 2 op de jvc heb ik omgezet naar edid B maar zelfs 1080p is niet meer stabiel.

Kennelijk trekken de switch en fiber kabel naar de projector het volledige 18gbps signaal niet (de epson is een 10gbps toestel) en heeft de kabel de geest gegeven. Ondertussen heb ik de kabel naar de projector vervangen door een 8k gecertificeerde fiber hdmi kabel en de switch door een 4x2 matrix; het beeld doet het weer.

Nadeel van deze oplossing is dat ARC en CEC helemaal niet meer werken en je op de matrix uitgang A en B beide moet schakelen om te wisselen tussen tv en projectie uitvoer (beide uitvoeren actief laten wil de apple tv een 4k signaal sturen naar de full hd tv en dan kloppen de kleuren totaal niet meer).

Het wemelt op internet van de hdmi switches maar ze lijken allemaal net niet helemaal te werken; geen cec, 4k alleen op 30hz, matrix heb je meerdere handelingen voor nodig. Voordat ik stapels van die dingen bestel of allerlei macro's op een universele afstandsbediening ga maken ben ik heel benieuwd naar jullie ervaring; wie kent de perfecte switch?

mr.crash

Welkom op het Forum.

Ik ga dit volgen heb er ook 1 nodig.
Had een goedkoop ding maar ik heb hem er tussen uit gehaald.


Groet Han
...Naam luisterruimte / HT..
.........TAKE FIVE...............

Bosscope

Heb door de jaren heen een hoop discussies gelezen op htforum, het werd eens tijd om er zelf een te starten😊

Leon

Bosscope

Ik heb een mogelijke kandidaat gevonden, 1-2 bidirectionele switch die 4k 4:4:4,  arc en cec zou ondersteunen. Zaterdag zou hij in de brievenbus moeten liggen 🤞

Bosscope

De switch was een dag eerder dan gepland afgeleverd, cec en arc werken perfect via de tv. Helaas 5 minuten in een 4k uhd blu ray valt het beeld weg....

Hoe moeilijk is het om een digitale kroonsteen te maken? De zoektocht gaat weer verder

home@the movies

#5
Quote from: Bosscope on May 27, 2022, 21:18:14
De switch was een dag eerder dan gepland afgeleverd, cec en arc werken perfect via de tv. Helaas 5 minuten in een 4k uhd blu ray valt het beeld weg....

Hoe moeilijk is het om een digitale kroonsteen te maken? De zoektocht gaat weer verder

Je zal het niet graag horen maar eigenlijk heb je het antwoord op je vraag/probleem, zelf al gegeven;

QuoteEen hdfury vertex2 of iets dergelijks werkt ongetwijfeld maar is behoorlijk prijzig.

Er is een reden waarom een HD Fury wat duurder is dan de oplossing waar je nu ook verloren geld aan hebt gegeven, nl omdat de HD Fury gewoon werkt.
Je hebt nu alweer geld weggegooid voor een oplossing die er geen is terwijl je met de HD fury al klaar zou zijn geweest.
Als er iets is wat wij als installateur steeds mee hebben, dan is het bovenstaande, HDCP en edit problemen zijn zowat dagelijkse kost in systemen waar meerdere displays tegelijk zijn aangesloten.
Van zodra er één toestel is dat recenter is dan het andere en andere specs heeft, (zoals nu de JVC tov je vorige Epson) dan begint de ellende.
Daar zijn niet zoveel werkende oplossingen voor, enkel diegene die je de HDCP er laten tussenuithalen en/of de edit kunnen laten aanpassen (inlezen) lossen dit op.
Bespaar jezelf een hoop ellende, en vermoedelijk op langere termijn ook geld, door dingen te kopen die maar half werken. Koop het juiste toestel bij de vrienden van HD Fury en je bent van je probleem af, dat is gratis advies van ons waarmee je kan en mag doen wat je wil ;-)

Bosscope

Dank voor het advies. Wellicht neem ik ooit wel de stap naar een hd fury, voor nu wint mijn portemonnee het nog van de ergernis  ;)