Volume setting Anti-Mode DC 2.0

Started by CZ79, May 25, 2022, 07:41:48

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

CZ79

Wat is de standaard volume setting/niveau van de DC2.0?
Dus hoe hard (of zacht) zet ik hem normaliter? Doe je dit gewoon op gehoor of is er een voorkeursinstelling?

Ik ga de DC2.0 als DAC/DSP inzetten, dus digitaal in en analoog uit (RCA). Doe is het volume te regelen met de Moon versterker.
Versterking: Simaudio Moon Neo 240i
Bron: Simaudio Moon 180 MiND | Weiss DAC2
Luidsprekers: JBL Synthesis HDI-1600
Kabels: Black Cable | Grimm | Melodika

R0N

Quote from: cz79 on May 25, 2022, 07:41:48
Wat is de standaard volume setting/niveau van de DC2.0?
Dus hoe hard (of zacht) zet ik hem normaliter? Doe je dit gewoon op gehoor of is er een voorkeursinstelling?

Ik ga de DC2.0 als DAC/DSP inzetten, dus digitaal in en analoog uit (RCA). Doe is het volume te regelen met de Moon versterker.

Hoi,

In die situatie zet je het volume op 0. In = uit.
Omdat je analoog uit gaat, is de kans op vervorming klein, geen digitaal plafond van 1.

Het kan zijn dat je filters hebt aangemaakt die het signaal versterken, dan kan het uitgangssignaal > ingangssignaal.
In die situatie zou je het volume iets (bijv. 3 of 6 dB) kunnen verlagen.

De eventuele versterkingen die de DC2.0 maakt bij de kalibratie, worden automatisch gecompenseerd via de Headroom-instelling. Daar hoef je dus geen rekening mee te houden.

ron
Een nieuwe wetenschappelijke waarheid overwint niet door de tegenstanders te overtuigen en hen het licht te laten zien, maar omdat de tegenstanders ten slotte sterven en er een nieuwe generatie opgroeit die ermee vertrouwd is. (Max Planck, in zijn wetenschappelijke autobiografie.)

CZ79

Helder antwoord, dank!

Stel dat ik op een later tijdstip besluit toch de Weiss DAC er tussen te houden en ik ga dus digitaal in en digitaal uit (naar en vanaf de AM), waar moet ik dan rekening mee houden?
Versterking: Simaudio Moon Neo 240i
Bron: Simaudio Moon 180 MiND | Weiss DAC2
Luidsprekers: JBL Synthesis HDI-1600
Kabels: Black Cable | Grimm | Melodika

R0N

Quote from: cz79 on May 25, 2022, 09:03:14
Helder antwoord, dank!

Stel dat ik op een later tijdstip besluit toch de Weiss DAC er tussen te houden en ik ga dus digitaal in en digitaal uit (naar en vanaf de AM), waar moet ik dan rekening mee houden?

Bij digitaal uit is vervorming (signaal > 1) direct te horen. Maar ik denk dat de DC2.0 daar al rekening mee houdt via de headroom-instelling.
Bij digitaal uit kun je zo wie zo niet boven 0 uitsturen. Dus bij vervorming volume iets verlagen.

ron
Een nieuwe wetenschappelijke waarheid overwint niet door de tegenstanders te overtuigen en hen het licht te laten zien, maar omdat de tegenstanders ten slotte sterven en er een nieuwe generatie opgroeit die ermee vertrouwd is. (Max Planck, in zijn wetenschappelijke autobiografie.)

CZ79

Dus puur op gehoor bij digitaal uit?
Versterking: Simaudio Moon Neo 240i
Bron: Simaudio Moon 180 MiND | Weiss DAC2
Luidsprekers: JBL Synthesis HDI-1600
Kabels: Black Cable | Grimm | Melodika