// Here comes the JavaScript bits! - Topframe Review Sony XW5000

Review Sony XW5000

Started by home@the movies, July 6, 2022, 17:20:49

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

home@the movies

Blijkbaar heb ik samen met Frank zowat dezelfde planning ;-) het zal jullie niet verbazen dat we tot zowat dezelfde conclusies komen, al ben in op HDR vlak nog steeds wat eigenzinniger  ;D
Foto's en metingen komen er nog aan.

Dat de wereld de laatste jaren een beetje op zijn kop is gezet, dat is een klein understatement.  De  impact die zowel een pandemie als een oorlog op onze samenleving heeft gehad is enorm, en we zijn zeker nog niet aan het einde van het hele verhaal.
Dat dit bovenstaande ook onvermijdelijk zou doorsijpelen in de audiovisuele industrie was slechts een kwestie van tijd.
Tel daarbij ook nog een keer de grote brand in één van de grootste halfgeleiderfabrikanten van de wereld en de chaos is compleet.
Mede door dit hele verhaal heeft menig fabrikant hun strategie moeten aanpassen, daar waar je er 10 tallen jaren lang de klok op kon gelijk stellen dat nieuwe producten en releases traditiegetrouw in het najaar werden voorgesteld, is ook dat aan verandering onderhevig geweest.
Voor de tweede keer op rij wacht Sony immers niet tot de beurzen zoals Ifa, Cedia enz  hun nieuws op de wereld loslaten, neen zij kozen ervoor om reeds in het voorjaar met nieuws op de proppen te kopen, en wat voor nieuws.

Al jaren wachten de meeste Home Cinema liefhebbers op een betaalbare native 4K laser projector. Zowat iedereen dacht bij de introductie van de eerste (dure) laser projectoren , jaren geleden, dat de bijhorende prijzen wel zeer snel zouden dalen, net zoals dat ook in de markt van de "platte tv's" gangbaar is.
Niets was echter minder waar, wie een laser Home Cinema projector, die naam waardig, in zijn HT wou implementeren was al heel snel meer dan 10000 Euro armer, niet echt een bedrag waar je direct vrolijk van wordt.

En plots was er het nieuws van Sony, zij introduceerden in het voorjaar twee gloednieuwe toestellen, de XW5000 en de XW7000, waarbij vooral de eerstgenoemde een ware revolutie zou kunnen betekenen in Laser HT land.
Met een prijs kaartje van net geen 6000 Euro slaagt Sony er in om de prijs van een native 4K laser projector in één klap met ettelijke duizenden Euro's te doen dalen, daarbovenop zijn er ook wat nieuwe ontwikkelingen in deze toestellen geïmplementeerd.

De belangrijkste zaken even kort op een rijtje;

-Nieuw (kleinere) ontwikkelde UHDK panelen met een resolutie van 3840X2160 (ipv de DCI resolutie van 4000X2160.
0,61 inch tov de vorige 0,74 inch.

-Aangepaste en vernieuwde lens om optimaal gebruik te maken van de UHD kwaliteit.


-Gebruik van de X1 processor die tot nu toe enkel in de zeer dure high end toestellen werd gebruikt.

-Aangepast lichtpad om contrast te optimaliseren.

Meer dan stof genoeg dus om reikhalzend uit te kijken naar de prestaties van deze prijsbreker.

Lichtopbrengst;

Sony projectoren zijn nooit de meest heldere toestellen op de markt geweest, dat is ook nu niet direct anders, echter wat er op de specs staat wordt ook waargemaakt, op ons 2m30 matwitte scherm meten we voor calibratie exact wat op papier staat, nl 2000 Lumen, wetende dat we naar een laser als bron zitten te kijken en dat deze lichtoutput ook bijzonder lang stabiel gaat blijven, is dit een zeer fraai resultaat.

Na calibratie scheelt het zelfs helemaal niet erg veel, aangezien de Sonys' uit de doos al bijzonder dicht tegen de referentie zijn ingesteld.
Het contrast staat zoals gewoonlijk uit de doos op maximum waardoor er clipping optreed, dit wat terugnemen lost het  probleem op, en brengt ook de gray scale al wat beter in de buurt, dit met uiteraard een klein verlies in lichtopbrengst tot gevolg.

Gray scale;

Zoals hierboven al aangehaald, uit de doos wat kleine problemen die na calibratie allemaal netjes worden rechtgetrokken, iets wat we eigenlijk van Sony wel gewoon zijn.


Colors space;

De voordelen van UHD/HDR hoeven we niet meer op te sommen, dat UHD gebruik maakt van een grotere color space is gekend. Sony claimt dat de XW5000 95% P3 haalt, zeer belangrijk om hierbij te vermelden is dit ZONDER gebruik van filters is, war door er geen lichtverlies optreed.
Bij het meten kunnen we enkel vaststellen dat ik op 87% uitkom, ik bekijk dit later nog even om te zien of ik geen fouten heb gemaakt;

Contrast;

Ik meet in onze compleet zwarte  ruimte een Ansi contrast van 350:1 daarmee zet deze XW5000 een mooi plaatje neer dat in deze prijscategorie gewoon heel erg erg goed is.

Lens;

Zoals eerder vermeld gebruikt deze XW5000 een geoptimaliseerde lens, daar waar bij de XW7000 alles gemotoriseerd is, is bij de XW5000 alles manueel in te stellen. Voor een prijskaartje van net geen 6000 Euro mag je natuurlijk niet verwachten dat je de full option krijgt.
Wat wel duidelijk opvalt is de scherpte, zoals al eerder aangehaald is dit een geoptimaliseerde nieuwe lens, en dat is zichtbaar.
Bij het projecteren van de nodige scherptepatronen zien we een mooie egale scherpte over het hele scherm.





HDR;

Tja, iedereen zal mij wel een muggenzifter noemen, maar meten is nu eenmaal meten, en meten is weten ;-)
Het is geen geheim dat ik steeds wat teleurgesteld ben geweest over de tone mapping van de Sonys' tov de JVC's.
Sony doet zijn best om met hun HDR enhancer een "soort van" dynamsiche tone mapping te brengen om mee te kunnen met de concurrentie, en ook al zijn het goede pogingen, het is en blijft geen JVC tone mapping.
Uiteraard heb je enerzijds het kijken naar testpatronen, en "real life" beelden, waarbij het laatste natuurlijk de doorslaggevende factor moet zijn. Ik ben best bereid om toe te geven dat het er zeker niet slecht uitziet, echter, als je weet waarnaar je moet kijken, en de enhancer aan en uit zet, dan zie je dat er zowel in de hoge als lagere regionen nog steeds informatie verdwiint, hoeveel of hoe weinig dat is hangt van de stand van die enhancer.

Maar goed, we moeten eerlijk zijn en een conclusie baseren op een totaal pakket van wat we reviewen. Een native 4K laser projector met bovenstaande prestaties voor geen 6000 Euro is gewoon een unicum in projectorland, voor de JVCNZ7 betaal je bijna het dubbele.
Er is uiteraard wel de JVCNP5 maar dan spreken we over een lamp based projector die toch ook nog een prijskaartje heeft van net geen 7000 Euro, toch alweer 1000 euro duurder dan de Sony XW5000


Het mag duidelijk zijn, Sony zet met zijn XW5000 een projector neer die menig Home Cinema liefhebber zal kunnen bekoren, prijs kwaliteitverhouding zit dit bij toestel gewoon 100% juist.
Heb je echt lens memory nodig, en dus de daarbij horende elektrische lens functies, dan zal je het compromis moeten maken met de Epson 4K E-Shift LS11 of 12000, of een pak dieper in de buidel moeten tasten voor één van de JVC's .
Het zijn alweer leuke tijden in Home Cinema land, en dan moet het najaar er nog aankomen 


Teejoo

Hoe zit het met de zwart waardes en contrast Werner? Heeft hij ook een iris en laser dimming?

En het geluid?

En dan het bovenstaande vergeleken met de JVC lasers.

home@the movies

Quote from: Teejoo on July  6, 2022, 17:55:10
Hoe zit het met de zwart waardes en contrast Werner? Heeft hij ook een iris en laser dimming?

En het geluid?

En dan het bovenstaande vergeleken met de JVC lasers.

Geen iris, wel laser dimming, geluid is bijzonder laag.
Ik moet wel even corrigeren, mijn meting van de kleurendriehoek is "maar 87%P3" ik pas dit nog even aan.


home@the movies

#3
Nog even een aanvulling op het HDR enhancer verhaal, zoals ik al aangaf ben ik wellicht een muggenzifter maar eerlijk is eerlijk.
Op onderstaande foto's zie drie keer hetzelfde patroon met de HDR contrast slider op ronde de 60, waarbij je reeds rond de 800 Nits gaat hard lippen.

Eerst zie je alles Zonder enhancer ( "dynamic"tone mapping) , dan op low, mid en hoog, je ziet duidelijk dat hoe hoger je gaat in de enhancer hoe meer detail je weg gaat clippen, de HDR contrast slider is hier niet aangepast.
Je ziet duidelijk het verschil tussen drie verschillende standen, en wald detail je kwijtspeelt, ook in de lage regionen (lees zwartwaarden) gaat dit ten koste van wat details.

Het blijft een feit dat bij de JVC tone mapping enerzijds alle details tot 10000 Nits gewaarborgd blijven en niets ten koste gaat van verlies in detail, just saying  ;D

Ik weet het, in real life contant zal dit allemaal niet zo dramatisch zijn, maar eerlijk is eerlijk in een review van toestellen.


pameijer

Bottom line question: zou je zelf deze Sony of de JVC NP5 kopen @home@the movies?
Anthem MRX1120 | Sony UBP-X800M2 | Technics SL2000 + NAD PP2i | Apple TV 4K en Nvidia Shield en Vero 4K+ | Vu+ Duo2 | LG OLED55C7 | JVC X7900 met HDFury Integral2 en iVisions Cinema 4K 260 cm | AVI ADM9.1RS actieve speakers front en center + AVI DM5 rears + 4x Micca M-8C Atmos + Rythmik E15HP sub en héél veel muziek!

reza

#5
Andere vraag maar in dezelfde strekking:
JVC N5 of deze Sony?
Jezus zegt :'' In het huis van mijn Vader zijn vele kamers''
Reza zegt : '' Kom dus naar binnen"

home@the movies


pameijer

Anthem MRX1120 | Sony UBP-X800M2 | Technics SL2000 + NAD PP2i | Apple TV 4K en Nvidia Shield en Vero 4K+ | Vu+ Duo2 | LG OLED55C7 | JVC X7900 met HDFury Integral2 en iVisions Cinema 4K 260 cm | AVI ADM9.1RS actieve speakers front en center + AVI DM5 rears + 4x Micca M-8C Atmos + Rythmik E15HP sub en héél veel muziek!

home@the movies

Quote from: pameijer on July  7, 2022, 00:10:07
Ik was eerst!  :pompom:

Maar wat is een JVC NET?  Een NZ7 of de NP7?, ik weet niet wat hij wil zeggen.


pameijer

Quote from: home@the movies on July  7, 2022, 00:38:09
Maar wat is een JVC NET?  Een NZ7 of de NP7?, ik weet niet wat hij wil zeggen.
Ik ook niet  maar maakt toch ook niet uit?  :P
Ik wilde weten welke van de 2 je zelf zou kiezen  :sigh:
Anthem MRX1120 | Sony UBP-X800M2 | Technics SL2000 + NAD PP2i | Apple TV 4K en Nvidia Shield en Vero 4K+ | Vu+ Duo2 | LG OLED55C7 | JVC X7900 met HDFury Integral2 en iVisions Cinema 4K 260 cm | AVI ADM9.1RS actieve speakers front en center + AVI DM5 rears + 4x Micca M-8C Atmos + Rythmik E15HP sub en héél veel muziek!

Akosoft

Als ik nu zou upgraden dan vind ik een keuze maken tussen de Sony 5000 of de JVC Np5 best wel lastig. Dat de Sony geen 3d heeft vind ik, ondanks dat ik heel weinig 3d kijk, een dingetje. Ook dat je alles handmatig moet instellen vind ik jammer al doe je het maar 1 keer. Als je vaak van beeldformaat shift met je JVC heb je al niks aan de Sony. Zou echt het beeld van de Sony moeten zien wil ik ooit van een JVC afstappen. Een optie is ook gewoon je oude JVC houden enkel voor 3d en dan een Sony 5000 voor 2d kijken. Maar is de Sony dan echt veel beter dan bv een JVC x7900? Een extra lampje is dan maar heel weinig geld. Keuzes keuzes keuzes.... ;)

reza

Quote from: home@the movies on July  6, 2022, 23:06:28
??
Haha, dat stomme autospelling...
Ik bedoelde een N5 of deze Sony.
Jezus zegt :'' In het huis van mijn Vader zijn vele kamers''
Reza zegt : '' Kom dus naar binnen"

HarrieA

Quote from: reza on July  6, 2022, 22:33:56
Andere vraag maar in dezelfde strekking:
JVC N5 of deze Sony?
Hier ben ik ook wel benieuwd naar. Als je een N5 hebt is de Sony dan nog een upgrade of alleen rustiger beeld?

home@the movies

Quote from: HarrieA on July  7, 2022, 17:48:41
Hier ben ik ook wel benieuwd naar. Als je een N5 hebt is de Sony dan nog een upgrade of alleen rustiger beeld?

De vraag is dan vooral wat noem je voor jezelf een upgrade?
Wat scherpte en rust in het beeld betreft, denk ik dat de Sony een paar strepen voor heeft, en uiteraard het feit dat je met de laser als bron zit. In absoluut zwart zal de JVC dan weer winnen, en de tone mapping heeft uiteraard ook (in mijn opinie in ieder geval) JVC nog steeds gewoon beter voor elkaar.

Ik zou ten zeerste overwegen om ze één op één naast elkaar te zien en de zaken die je zelf belangrijk vindt op beide toestellen te bekijken.
Bovenstaande is iets wat ik trouwens tot vervelens toe gewoon altijd als een noodzaak beschouw, dat is gewoon stap één in de beslissing voor om het even welk toestel.
Wat ik belangrijk of verschillend vindt kan voor jou dan weer net niet de doorslag geven of andersom, je moet niet naar de devieer luisteren, wij geven onze eerlijke mening op basis van onze metingen en ervaring, een klant koopt op basis van wat hij zelf belangrijk vindt in een toestel, en die zaken kunnen gewoon verschillen.
Dat heeft dan niets te maken met een goede of slechte review, maar met verschillende prioriteiten, Mij zal je nooit horen zeggen je moet tussen die twee toestellen vooral die of die kiezen, dat laat ik aan de klant over als hij beiden heeft kunnen vergelijken met zijn keuzes en prioriteiten.

Ik hoop dat dit helpt ;-)