Advies gevraagd bij zelfbouw subwoofer

Started by Kaliwang, May 22, 2022, 22:21:14

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

belgiansound

Probleem is dat het mogelijks niet de beste locatie is om een subwoofer te plaatsen. De beste sub ter wereld klinkt slecht op de verkeerde plaats. Je kan een "sub crawl" doen.

2de hands kan je idd veel goedkoper vinden ivm diy, diy moet je doen omdat je het graag doet of een specifieke finish wil :pompom: :headbanging:

Ralf67

#26
Wel oppassen dat je bij de subcrawl niet in de smeerput valt  :D

FrankBe

Quote from: Kaliwang on May 25, 2022, 21:10:54
Ik heb er nog eens over nagedacht en het ziet er nu naar uit dat ik een BK Monolotith van 500W aan het klonen ben. Ik heb nu ook een gebruikt exemplaar op het oog waar 375 euro voor gevraagd wordt. Probleem is wel dat deze niet verstuurd word en het totaal 7 uur rijden is.  Met 7 uur klussen en 375 euro kan ik er zelf geen maken, dus ben nu aan het overwegen om deze te kopen.

Andere optie is om toch lekker zelf bezig te gaan maar dan wil ik het wel wat extremer aanpakken, een sub ingebouwd in een smeerput  :wacko:
Mijn luisterruimte bevind zich in een garage met auto en daaronder een smeerput, 0,85m breed, 1,1m diep en 5m lang. Een kast met een paar honderd liter meer of minder kan je hier wel kwijt zonder dat ik er last van heb.

Bijgevoegd heb ik een paar plaatjes van de ruimte en smeerpunt met daarin de sub geschetst. Smeerput is aan de bovenzijde open, ligt een zwaar loop rooster in.
Maar nu heb ik totaal geen idee wat ik hiervan akoestisch van moet verwachten. De auto staat recht boven de sub, geen idee hoe dit uitpakt, durft iemand wat te roepen?
Sub staat in twee posities getekend maar er moet er maar 1 in komen, maar weet niet wat het beste uitpakt, naar boven of naar voren.
Indien naar voren, moet er dan een gebogen plaat geplaatst worden aan de overkant om harde reflecties te breken?

Voordat ik over de details van sub ga beginnen, heeft dit idee enige potentie?

Ik denk het wel. Wordt de put nog gebruikt? Kan je geen PA set huren en de sub(s) in de put plaatsen? Dan ken je ineens je antwoord.

ruud2

Quote from: Kaliwang on May 25, 2022, 21:10:54
Ik heb er nog eens over nagedacht en het ziet er nu naar uit dat ik een BK Monolotith van 500W aan het klonen ben. Ik heb nu ook een gebruikt exemplaar op het oog waar 375 euro voor gevraagd wordt. Probleem is wel dat deze niet verstuurd word en het totaal 7 uur rijden is.  Met 7 uur klussen en 375 euro kan ik er zelf geen maken, dus ben nu aan het overwegen om deze te kopen.

Andere optie is om toch lekker zelf bezig te gaan maar dan wil ik het wel wat extremer aanpakken, een sub ingebouwd in een smeerput  :wacko:
Mijn luisterruimte bevind zich in een garage met auto en daaronder een smeerput, 0,85m breed, 1,1m diep en 5m lang. Een kast met een paar honderd liter meer of minder kan je hier wel kwijt zonder dat ik er last van heb.

Bijgevoegd heb ik een paar plaatjes van de ruimte en smeerpunt met daarin de sub geschetst. Smeerput is aan de bovenzijde open, ligt een zwaar loop rooster in.
Maar nu heb ik totaal geen idee wat ik hiervan akoestisch van moet verwachten. De auto staat recht boven de sub, geen idee hoe dit uitpakt, durft iemand wat te roepen?
Sub staat in twee posities getekend maar er moet er maar 1 in komen, maar weet niet wat het beste uitpakt, naar boven of naar voren.
Indien naar voren, moet er dan een gebogen plaat geplaatst worden aan de overkant om harde reflecties te breken?

Voordat ik over de details van sub ga beginnen, heeft dit idee enige potentie?

in de huiskamer heb ik de boxen in de convectorput geplaatst met de speakerzijde naar boven, gewoon omdat er dan geen boxen in de weg staan.
enige wat ik ervan kan zeggen is dat het laag daardoor wat meer geaccentueerd wordt. verder stel ik er geen eisen aan enige kwaliteit , gewoon de radio aan. ;D
Mark  , Nelson , Neil , mr. Krell  en Herr Willi Studer spelen samen in een speciale ruimte.
Frits Philips mag de huiskamer voorzien van dagelijks  radio geluid.

Kaliwang

Ik zal de sub crawl eens een keer uivoeren, truukje kende ik nog niet, en ja ik zal oppassen voor de smeerput  ;D

Plannen voor de zelfbouw sub gaan voorlopig even op pauze. Plan is nu om een gebruikte BK monolith of iets vergelijkbaats te kopen, dus als iemand nog wat heeft liggen hoor ik het graag. Met deze sub wil ik uitzoeken of de smeerput een goede plek kan zijn. Smeerput zit momenteel vol gepakt waardoor ik nog niet kan testen.
Wellicht dat de monolith ook goed bevalt, dan hoeft er niks gebouwd te worden.

Ik heb al wel andere zelfbouw plannen: LCR gecombinerd in 1 horizontale kast, wordt een nieuw toppic.



belgiansound

Zeer brute Dayton RSS390HO-4 Hi-Fi subwoofer
€ 165,00
https://link.marktplaats.nl/m1846759045?utm_source=android_social&utm_content=vip&utm_medium=android_social&utm_campaign=socialbuttons

Deze staat al een tijd op mp, ook een goede driver om iets mee te bouwen (moet je wel een versterker kopen maargenoeg pa versterkers)

Ryvm

Ik heb eventueel nog wel een crown K2 versterker te koop 1600watt gebrugd geen ventilatoren

Verstuurd vanaf mijn moto g(8) plus met Tapatalk

Ht ruimte 4,5x6,50mtr: Marantz SR7010, Arcam P7, Htpc,  Xbox-one s, Epson EHTW9300, 7.1.4, LCR diy 12inch, Surrounds 4x Tannoy di6, Top surrounds Tannoy DI6DC, 2x dayton 15inch subs 2x Crown K2

belgiansound

Dat is een mooie amp! Deze zou ook meer dan voldoende zijn, 2000w bridged in 4ohm. Kan je zeker voor 200 euro krijgen, die dayton moet 140 wel lukken ook...heb je een stevig setje om verder op te bouwen

QSC mx2000A PA versterker
€ 225,00
https://link.marktplaats.nl/m1839530776?utm_source=android_social&utm_content=vip&utm_medium=android_social&utm_campaign=socialbuttons

Ryvm

Ik gebruik nu idd een qsc mx3000 zelfs. 2x1200W bij 4ohm groot nadeel is de grote lawaaiige ventilator. Deze heeft de crown dus niet



Verstuurd vanaf mijn moto g(8) plus met Tapatalk

Ht ruimte 4,5x6,50mtr: Marantz SR7010, Arcam P7, Htpc,  Xbox-one s, Epson EHTW9300, 7.1.4, LCR diy 12inch, Surrounds 4x Tannoy di6, Top surrounds Tannoy DI6DC, 2x dayton 15inch subs 2x Crown K2

Kaliwang

#34
Quote from: belgiansound on May 27, 2022, 18:57:19
Zeer brute Dayton RSS390HO-4 Hi-Fi subwoofer
€ 165,00
https://link.marktplaats.nl/m1846759045?utm_source=android_social&utm_content=vip&utm_medium=android_social&utm_campaign=socialbuttons

Deze staat al een tijd op mp, ook een goede driver om iets mee te bouwen (moet je wel een versterker kopen maargenoeg pa versterkers)

Zoiets zoek ik, bedankt! Ga morgen vroeg kijken, heb zojuist afspraak gemaakt.

Kaliwang

Quote from: Ryvm on May 27, 2022, 19:17:38
Ik heb eventueel nog wel een crown K2 versterker te koop 1600watt gebrugd geen ventilatoren

Wat wil je ervoor hebben als ik vragen mag?


Ryvm

Quote from: Kaliwang on May 27, 2022, 22:10:54
Wat wil je ervoor hebben als ik vragen mag?
Kost wat meer als die mx2000 op MP[emoji51]

Doe maar even pb dan zien of het wat voor je is.
Kan in principe alle subs aansturen. Ook wel 2 15inch subs

Verstuurd vanaf mijn moto g(8) plus met Tapatalk

Ht ruimte 4,5x6,50mtr: Marantz SR7010, Arcam P7, Htpc,  Xbox-one s, Epson EHTW9300, 7.1.4, LCR diy 12inch, Surrounds 4x Tannoy di6, Top surrounds Tannoy DI6DC, 2x dayton 15inch subs 2x Crown K2

chansig

Op MP staan ook een aantal XLS versterkers van Crown. 350 euro voor een 2500. Ben je volgens mij ook het mannetje.

Gr. Hans
Teleskopos, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.

Kaliwang

Vandaag de Dayton RSS390HO-4 met gesloten kast gekocht. Gisteravond had ik een Behringer NX1000D besteld, die zou vanavond geleverd worden maar deze levering is naar maandag verschoven  >:(

Ik verwacht dat de NX1000D genoeg vermogen heeft, driver heeft ook een gevoeligheid van 93dB. Verder is de prijs redelijk aantrekkelijk maar het belangrijkste dat ik wel zie zitten is zijn de DSP mogelijkheden. Dus (voorlopig?) geen Crown amp.

Als troost heb ik vandaag een Umik-1 ontvangen waar ik icm met REW mee gespeeld heb. Dit heeft geresulteerd dat ik de sub een nieuw plekje heb gegeven waardoor ik een drop van 15dB bij 40Hz heb doen laten verdwijnen. Van 60 naar 80Hz zit een sprong van 20dB welke wat hardnekkiger is, deze krijg ik nog niet veel beter.

Mijn Marantz SR6010 heeft een draak van een interface, of ben ik de enige die dat vindt? Ik ben aan het stoeien met cross over freq. maar zie en hoor geen enkel resultaat, komt dit iemand bekend voor?

Kaliwang

Nog even een foto ter vergelijking:


Dirk

ik weet nog enkele Powersofts te koop staan  :angel:
Dealer van Amphion Speakers * Benchmark * Denon * Earthquake Sound * Hypex * Makro audio * Marantz * Powersoft * Trinnov Audio * Vicoustic

Demo-units te koop van Amphion ea

Kaliwang

Quote from: morca on May 29, 2022, 05:47:37
Mooi formaat 😁
Die berhinger zou ik terug sturen.
Die amp geeft het vermogen niet wat erop staat.
Crown is daar beter in .

Ik heb inderdaad wel even getwijfeld over de Berhinger, heb een filmpje gezien waar ze een andere 1000W model getest hadden waarbij het vermogen lang niet gehaald werd, zo uit m'n hoofd 600W bij 1% vervorming en 830W bij clipping.

Draait dit voornamelijk om vermogen? Volgens WinISD kom ik met 15W al op 100dB. Met de Berhinger zal ik wellicht niet alles uit de driver halen maar wie gaat dat wel doen in een ruimte van 100m3?

Maar sta zeker open voor suggesties, als iemand een betere amp met DSP weet hoor ik het graag. En moet uiteraard een beetje betaalbaar blijven, als geen rol speelt was ik ook niet bij de Berhinger uitgekomen.

morca

Ik heb een berhinger gehad.
Vandaar mijn tip .
Het gaat niet alleen om db,s
Die berhinger klinkt ook niet tov een goeie amp.

Hij kakt heel snel in
Crown is beter

Kaliwang

Vooralsnog hou ik vast aan de Berhinger, een kwaliteits amp met DSP en aardig wat vermogen kosten gebruikt een veelvoud van de Berhinger, dat heb ik er momenteel niet voor over.

Bijgevoegd een grafiekje van mijn metingen, ben benieuwd of jullie hele rare dingen zien.
Jammer dat de EQ van de Marantz geen invloed heeft op de sub, of doe ik iets verkeerd? Anders had ik bij 63Hz een en ander kunnen corrigeren.
Rood is de eerste meting, blauw is het resultaat van het verplaatsen van de sub en enige EQ aanpssingen op de Marantz.

Kaliwang

Inmiddels heb ik de Berhinger, wat een herrie maakt dat ding! Ja dat had ik op internet al gehoord maar zo erg had ik het me niet voorgesteld. Op een meter afstand meet ik 45dB(A) bij een achtergrond van 36. Gelukkig had ik nog een stille fan liggen van identiek formaat, nu hoor je de amp. niet meer, wat een verschil!
Lucht uitstroom is wel voelbaar iets minder geworden, ik koop nog wel een keer een andere fan met iets meer flow, geluid mag dan wel wat meer worden.

De andere sub is zeker een verbetering maar ik had er eigenlijk nog wel iets meer van verwacht. Misschien waren mijn verachtingen te hoog, wellicht is het de versterker, zeg het maar...... Voorlopig laat ik het even zo, voor nu heb ik een behoorlijke verbetering gekregen van de respons. Ik werk nu met 8 filters die ik handmatig heb ingesteld op de NX1000D, resultaat is de blauwe respons lijn.

Weet iemand hoe je in REW automatisch de juiste filter settings kan laten bepalen voor een aantal op te geven aantal filters, in dit geval 8x.




morca

Quote from: Kaliwang on May 31, 2022, 23:15:10
Inmiddels heb ik de Berhinger, wat een herrie maakt dat ding! Ja dat had ik op internet al gehoord maar zo erg had ik het me niet voorgesteld. Op een meter afstand meet ik 45dB(A) bij een achtergrond van 36. Gelukkig had ik nog een stille fan liggen van identiek formaat, nu hoor je de amp. niet meer, wat een verschil!
Lucht uitstroom is wel voelbaar iets minder geworden, ik koop nog wel een keer een andere fan met iets meer flow, geluid mag dan wel wat meer worden.

De andere sub is zeker een verbetering maar ik had er eigenlijk nog wel iets meer van verwacht. Misschien waren mijn verachtingen te hoog, wellicht is het de versterker, zeg het maar...... Voorlopig laat ik het even zo, voor nu heb ik een behoorlijke verbetering gekregen van de respons. Ik werk nu met 8 filters die ik handmatig heb ingesteld op de NX1000D, resultaat is de blauwe respons lijn.

Weet iemand hoe je in REW automatisch de juiste filter settings kan laten bepalen voor een aantal op te geven aantal filters, in dit geval 8x.
2 drivers op een inuke  gingen hier even hard of zachter ,als 1 dezelfde driver op een goeie amp.
Daar verlies je nu veel .

Ryvm

Op welke manier valt het wat tegen? Luidheid of druk misschien? Of klank?

Beetje house curve zou wel lekkerder zijn denk ik. Kun je met rew filters voor laten berekenen. Er zijn tutorials genoeg voor te vinden.


Verstuurd vanaf mijn moto g(8) plus met Tapatalk

Ht ruimte 4,5x6,50mtr: Marantz SR7010, Arcam P7, Htpc,  Xbox-one s, Epson EHTW9300, 7.1.4, LCR diy 12inch, Surrounds 4x Tannoy di6, Top surrounds Tannoy DI6DC, 2x dayton 15inch subs 2x Crown K2

chansig

#49
Quote from: Kaliwang on May 31, 2022, 23:15:10

Weet iemand hoe je in REW automatisch de juiste filter settings kan laten bepalen voor een aantal op te geven aantal filters, in dit geval 8x.

Volgens mij moet je in de EQ zijn van REW. Als ik het me goed herinner, bepaalt REW de filters aan de hand van de metingen. Welke je dan handmatig moet/kan invoeren.

Gr. Hans
Teleskopos, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.