Advies gevraagd bij zelfbouw subwoofer

Started by Kaliwang, May 22, 2022, 22:21:14

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Kaliwang

Hoi, ik ben hier nieuw op het forum, leek me wel een interessant en leuk forum, heb al veel leerzame dingen van jullie mogen oppikken.

Momenteel heb ik deze setup:

Marantz SR6010
Tannoy mercury M1 + MC + Infinty Oreus voor Dolby
Tannoy mercury M3 voor stereo opstelling
BK Gemini 150W sub

Waar ik het minst mee tevreden ben is de subwoofer, om er een beetje geluid uit te krijgen moet het volume behoorlijk opgeschroefd worden waarbij het geluid er niet beter van wordt. De kast van de sub resoneert ook, als je deze goed samendrukt met je handen hoor je dat het resoneren minder wordt. Het klinkt allemaal niet strak, helemaal al bij een klein beetje volume. De sub is de zwakste schakel in het systeem dus tijd om hier iets aan te gaan doen.

Lijkt me leuk om zelf iets te bouwen, is wel geheel nieuw voor me. Ik vind het alleen lastig om te bepalen waar de sub aan moet voldoen. Voordeel is wel dat ik weinig luister ervaring heb ik met goede subs, waarschijnlijk ben ik snel tevreden en is het als snel beter dan de BK Gemini 150W

Ruimte waar ik in zit is redelijk groot 45m², dus wat meer vermogen zou waarschijnlijk geen kwaad kunnen, maar heel extreem hoeft het ook weer niet. Na een en ander gelezen te hebben kwam ik uit bij deze driver: Eminence lab 12.
Om het laag wat beter te benutten wil ik een gepoorte kast gaan gebruiken. Ik heb winISD gedownload en ben uiteindelijk op een kast met een inhoud van 70 liter uitgekomen. Hier een uitdraai van winISD, de blauwe curve is dezelfde driver maar dan in gesloten kast van 25 liter, dit is het volume dat de datasheet adviseert.


hmmm, krijg hier de afbeeling niet, hopelijk is die wel bijgevoegd.

28Hz / -3dB
32HZ / 0dB
43 Hz /2dB

De data uit WinISD heeft zicht vertaald in dit:


Afbeelding bijgevoegd?