Advies gevraagd bij zelfbouw subwoofer

Started by Kaliwang, May 22, 2022, 22:21:14

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Kaliwang

Hoi, ik ben hier nieuw op het forum, leek me wel een interessant en leuk forum, heb al veel leerzame dingen van jullie mogen oppikken.

Momenteel heb ik deze setup:

Marantz SR6010
Tannoy mercury M1 + MC + Infinty Oreus voor Dolby
Tannoy mercury M3 voor stereo opstelling
BK Gemini 150W sub

Waar ik het minst mee tevreden ben is de subwoofer, om er een beetje geluid uit te krijgen moet het volume behoorlijk opgeschroefd worden waarbij het geluid er niet beter van wordt. De kast van de sub resoneert ook, als je deze goed samendrukt met je handen hoor je dat het resoneren minder wordt. Het klinkt allemaal niet strak, helemaal al bij een klein beetje volume. De sub is de zwakste schakel in het systeem dus tijd om hier iets aan te gaan doen.

Lijkt me leuk om zelf iets te bouwen, is wel geheel nieuw voor me. Ik vind het alleen lastig om te bepalen waar de sub aan moet voldoen. Voordeel is wel dat ik weinig luister ervaring heb ik met goede subs, waarschijnlijk ben ik snel tevreden en is het als snel beter dan de BK Gemini 150W

Ruimte waar ik in zit is redelijk groot 45m², dus wat meer vermogen zou waarschijnlijk geen kwaad kunnen, maar heel extreem hoeft het ook weer niet. Na een en ander gelezen te hebben kwam ik uit bij deze driver: Eminence lab 12.
Om het laag wat beter te benutten wil ik een gepoorte kast gaan gebruiken. Ik heb winISD gedownload en ben uiteindelijk op een kast met een inhoud van 70 liter uitgekomen. Hier een uitdraai van winISD, de blauwe curve is dezelfde driver maar dan in gesloten kast van 25 liter, dit is het volume dat de datasheet adviseert.


hmmm, krijg hier de afbeeling niet, hopelijk is die wel bijgevoegd.

28Hz / -3dB
32HZ / 0dB
43 Hz /2dB

De data uit WinISD heeft zicht vertaald in dit:


Afbeelding bijgevoegd?

Het idee is om een simple kast te maken, dus niet met complexe kanalen. De sub komt onder een tafel te staan waardoor het wel goed uitkomt om deze wat langwerpig te maken.

Nu heb ik een heleboel vragen maar voordat ik jullie daar mee ga lastig vallen ben ik benieuwd of dit er enigszins hoopvol uitziet. Ik heb nog geen spullen gekocht dus alles kan/mag wijzigen.

morca

#1
Welkom op het forum :)
Als je het laag wil benutten.
Word de kist iets groter denk ik.

Ik zal morgen eens meerekenen.
Hoe hoog is de luchtsnelheid in de poort bij je berekening?

Tabcam

Is een open baffle of no baffle sub nog een idee?

Hier een link naar een NL zelfbouwer.
Bij de Linkwitz Store kan je ook een LX4 sub kit bestellen. Ze lijken wel een raar prijsbeleid te hebben want het lijkt goedkoper om de LXmini erbij te bestellen dan de subs los :blink:.

In ieder geval veel succes met bouwen.
Huiskamerset: PAP Sextet 15 PB, JBL Stage A130,  Arcam 550, Cambridge Audio Edge W, LG CX6LA,, BlueSound Node N130, NVidia Shield TV Pro
Zolderset: Usher Mini Dancer 2 DMD mk II, Anthem I225, Topping D30 Pro, BlueSound Node 2i

ruud2

gebruik je de sub voor film in een HT of alleen muziek?

Mark  , Nelson , Neil , mr. Krell  en Herr Willi Studer spelen samen in een speciale ruimte.
Frits Philips mag de huiskamer voorzien van dagelijks  radio geluid.

FrankBe

Ik zou met deze driver een behuizing van 100L bouwen met een poort tuning tussen 20Hz en 25Hz. Die gaat dan lekker diep en je kan dan nog met de poortlengte experimenteren voor het beste resultaat in jouw specifieke ruimte. Om resonanties van de behuizing te onderdrukken, kan je best de window bracing zoals in de tekening verdubbelen of verdriedubbelen.

chansig

Misschien heeft Staaled nog een kist liggen. Mis je wel het leuke aan zelfbouwen...

Gr. Hans
Teleskopos, Paradigm PW Link, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.

Ralf67

#6
100 liter basreflex inderdaad.

:google: eens op BK Monolith +
Die gebruikt ook de Éminence Lab12 woofer.

belgiansound

#7
Heb zelf 2 lab 12's liggen die ik per 2 in een kist van elk 130l zal steken met een PR, 70l excl je poort lijkt mij niet verkeerd.

Je kan op marktplaats soms wel goedkoop goede dayton drivers kopen, een ultimax of max x, gesloten is gemakkelijker te bouwen.

Of met een passieve radiator, een 12" met meer dan dubbele excursie van de lab 12 zoals deze:
https://www.soundimports.eu/nl/dayton-audio-rss315-pr.html?channable=01a08c6964003935353531313330dc&gclid=CjwKCAjw4ayUBhA4EiwATWyBrvZoqNrcagx2kc-nNQqQbAXenJvBjA75EyF09_ch8ahByKHuZ0pC0xoCiXAQAvD_BwE

Maakt het wat compacter ivm poort maar de roll off onder tuning is nog steiler tov een poort. Ziet er ook wel cool uit :colgate:

Rob_Dingen

Weet de maat van de kast niet maar als je boven de 100cm komt krijg je een staande golf in de kast.
Dus zou voor meer vierkant gaan.

Rob

morca

Ik zou 100 liter netto kiezen,22 hz tuning
Luchtsnelheid vind wel hoog dan,34 mps op 20 hz.
Maar daar ontkom je toch niet aan met dit formaat kist.
Dan heb je iets meer output in het laag tov de 70 liter.

ruud2

#10
Quote from: Rob_Dingen on May 23, 2022, 11:25:54
Weet de maat van de kast niet maar als je boven de 100cm komt krijg je een staande golf in de kast.
Dus zou voor meer vierkant gaan.

Rob

Hoi Rob,

kan je je die sub van Eric van Voorst nog herinneren?
volgens mij was die nog veel groter.

WAS EEN CENTER  GEEN SUB !

grtn., Ruud

Maar voor dat we met z'n allen de invulling al geven aan een oplossing , zou het dan niet wezenlijk  zijn
om eerst naar het gebruik ervan te vragen ?? muziek of film ?? :dry:

Mark  , Nelson , Neil , mr. Krell  en Herr Willi Studer spelen samen in een speciale ruimte.
Frits Philips mag de huiskamer voorzien van dagelijks  radio geluid.

Kaliwang

Allemaal bedankt voor de reacties

Wat een gaaf ding is die baffleless design, lekker simpel en open ontwerp. Die zelfbouwer is zo te horen over de sub zelf erg te spreken, zijn hier nog mensen met ervaringen met dit ontwerp? Ik zal mee eens verder verdiepen hierin, dit spreekt me zeker aan. Ook de ophanging is leuk gedaan, dit bied ook mogelijkheden om de sub aan het plafond op te hangen, kan dit voordeel bieden, of juist niet?
Zodra 1 driver uitvalt krijg je ook leuke schommel effecten  ???

Maar om even terug te komen op het bestaande ontwerp. Bij voorkeur zou ik de tuning frequentie lager kiezen, deze ligt nu op 29 Hz (kast 71l). Als ik de driver aanstuur met 400W kom ik aan de max. van 13mm conus uitslag, om dit tegen te gaan moet de kast kleiner en/of tuning freq. omhoog, beide geen interessante opties. Of zijn er andere mogelijkheden?

Ik wist niet dat deze speaker verwerkt zat in de BK monolith, ik zie nu dat deze driver daar op 300W RMS staat. Ik begrijp dat het vermogen van een driver op zich niet heel interessant is maar op welk vermogen moet ik het ontwerp nu baseren? Als ik 300W gebruik lijkt me een 90l kast met tuning op 25Hz wel aardig:

39.3Hz / 0.6 dB max
30.5Hz / 0 db
24.5 Hz / -3 dB

Met een 12 cm buis van 51 cm lang kom je uit op 26 m/s piek bij 22Hz.
Kast kan dan weer minder langwerpig worden, dus meer kubus ontwerp. Is die staande golf nog een issue wanneer ik de sub ook tot 150Hz wil gebruiken, dan zou je ongeveer niet meer dan 50cm kast mogen hebben?

Die baffleless design blijft maar door m'n hoofd spoken, kan het zo simpel en effectief zijn?

Oh ja, veel gehoorde terrechte vraag, waar wil ik de sub voor gebruiken? Voornamelijk muziek maar heb recent een hoekje ingericht met 4K blu ray en TV icm met 7.1 opsteling. Maar voor film komt het toch niet zo nauw, als met LFE alles hoorbaar en voelbaar rammelt is het goed  :o :-X

Ralf67

#12
Je moet wel naar de BK Monolith PLUS kijken, die heeft 500 watt plateamp.


Rob_Dingen

#13
De halve golflengte van 150Hz is 115cm dus als je daar onder blijft prima.
Als het alleen voor sub bedoeld is valt een open baffle eigenlijk af of je moet er meerdere bouwen.
Ook is het niet echt belangrijk dat je binnen de maximale xmax blijft door de kastinhoud of afstemming.
Onder normale omstandigheden kom je daar nooit en iets er overheen geeft ook niks.

Rob

Kaliwang

Quote from: Ralf67 on May 24, 2022, 06:05:53
Je moet wel naar de BK Monolith PLU kijken, die heeft 500 watt plateamp.
Wat bedoel je, waarom moet ik hier na kijken?

Kaliwang

Quote from: Rob_Dingen on May 24, 2022, 11:20:31
Als het alleen voor sub bedoeld is valt een open baffle eigenlijk af of je moet er meerdere bouwen.
Hoed bedoel je dat? Een open bafle met 2 tegenoverelkaar geplaaste drivers zou voor mij geen goede setup zijn?

Quote from: Rob_Dingen on May 24, 2022, 11:20:31
Ook is het niet echt belangrijk dat je binnen de maximale xmax blijft door de kastinhoud of afstemming.
Onder normale omstandigheden kom je daar nooit en iets er overheen geeft ook niks.
Bij normale omstandigheden blaas je ook geen driver op, het zijn net die speciale momenten waar iets mis gaat. Maar wat moet ik dan aanhouden als grens, kan de conus uitslag toch ook niet negeren?

Tabcam

Een paar opmerkingen;
Grootte: Ik vind 45 m2 nog meevallen qua grootte. Het is niet klein maar ook niet groot. Een L vorm met 90m2 zuigt meer bas op. De grafiek deed vermoeden dat je niet een heftige filmsub ging maar dat kan best een foute aanname zijn.
Open baffle: open baffle is anders dan gesloten of gepoort. Het gaat niet zo laag maar ik vind het mooier laag. Je verliest ook qua rendement maar wint vaak in ruimtevriendelijkheid veel terug.
Gebruik: Ga je de sub voor muziek, film of beide gebruiken? Voor film zou ik richting gepoort denken, die hebben vaak de meeste impact / slam. Voor beide eerder richting een gesloten sub en met focus op muziek zou de [/i]open baffle[/i] een mooie oplossing kunnen zijn.
Huiskamerset: PAP Sextet 15 PB, JBL Stage A130,  Arcam 550, Cambridge Audio Edge W, LG CX6LA,, BlueSound Node N130, NVidia Shield TV Pro
Zolderset: Usher Mini Dancer 2 DMD mk II, Anthem I225, Topping D30 Pro, BlueSound Node 2i

FrankBe

Quote from: Kaliwang on May 24, 2022, 21:05:32Bij normale omstandigheden blaas je ook geen driver op, het zijn net die speciale momenten waar iets mis gaat. Maar wat moet ik dan aanhouden als grens, kan de conus uitslag toch ook niet negeren?

Meestal hoor je wel stress signalen vooraleer het echt zover komt  ;) Anderzijds denk ik direct aan een grotere woofer met iets meer reserve? Mijn woonkamer is 48m2 in L-vorm en ik zou nooit met 1x 12" tevreden kunnen zijn  ;D

morca

De ophanging zal eerder slap worden
En de surround ook als je vaak richting xmech gaat.
De spoel verbranden is mij nog nooit gelukt bij mijn subwoofer 😁

Ralf67

De BK Monolith PLUS gebruikt de Éminence Lab12 woofer in een 95 liter basreflex kast.

De gebruikte plateamp is 500 watt.

noot87

Voor diepgang zou ik altijd gaan voor minimaal een 15 inch sub en ik zou de voorkeur hebben voor een gesloten sub.
12 inch is leuk, maar je hebt niet de impact en spektakel van een 15 inch of groter. Daarnaast vind ik een gesloten variant over het algemeen fijner klinken.
NAD M10 + KEF R7 + Rythmik FV15HP

Rob_Dingen

#21
Quote from: Kaliwang on May 24, 2022, 21:05:32
Hoed bedoel je dat? Een open bafle met 2 tegenoverelkaar geplaaste drivers zou voor mij geen goede setup zijn?
Het probleem is rendement door akoestische kortsluiting.
Stel je hebt een baffle van 50cm breed dan begint de akoestische kortsluiting al bij 350Hz die 6dB per octaaf is.
Dus 175Hz -6dB  87,5Hz -12db 44Hz -18dB en 22Hz -24dB.
Dat wil dus zeggen dat het rendement van de woofer bij 22Hz 24dB minder is, daarbij komt natuurlijk nog de eigen afval van de woofer.
Dus je moet al 4 woofers parallel zetten om op hetzelfde uit te komen en dan nog moet je de natuurlijk afval van de woofer corrigeren anders heb je geen laag.
Zou voor een basreflex gaan die minstens 30Hz -3dB haalt met een 12" woofer.
Jou ruimte vult onder de 30Hz nog aan waardoor je in werkelijkheid nog een stuk lager gaat.

Rob


Kaliwang

Quote from: Rob_Dingen on May 25, 2022, 11:32:02
Het probleem is rendement door akoestische kortsluiting.

Bedankt voor de uitleg. Kwam al een en ander tegen hierover maar had wellicht gehoopt dat het ontbreken van de baffle het anders zou maken, maar dat maakt dus alleen nog maar nog minder efficient.

Kaliwang

Ik heb er nog eens over nagedacht en het ziet er nu naar uit dat ik een BK Monolotith van 500W aan het klonen ben. Ik heb nu ook een gebruikt exemplaar op het oog waar 375 euro voor gevraagd wordt. Probleem is wel dat deze niet verstuurd word en het totaal 7 uur rijden is.  Met 7 uur klussen en 375 euro kan ik er zelf geen maken, dus ben nu aan het overwegen om deze te kopen.

Andere optie is om toch lekker zelf bezig te gaan maar dan wil ik het wel wat extremer aanpakken, een sub ingebouwd in een smeerput  :wacko:
Mijn luisterruimte bevind zich in een garage met auto en daaronder een smeerput, 0,85m breed, 1,1m diep en 5m lang. Een kast met een paar honderd liter meer of minder kan je hier wel kwijt zonder dat ik er last van heb.

Bijgevoegd heb ik een paar plaatjes van de ruimte en smeerpunt met daarin de sub geschetst. Smeerput is aan de bovenzijde open, ligt een zwaar loop rooster in.
Maar nu heb ik totaal geen idee wat ik hiervan akoestisch van moet verwachten. De auto staat recht boven de sub, geen idee hoe dit uitpakt, durft iemand wat te roepen?
Sub staat in twee posities getekend maar er moet er maar 1 in komen, maar weet niet wat het beste uitpakt, naar boven of naar voren.
Indien naar voren, moet er dan een gebogen plaat geplaatst worden aan de overkant om harde reflecties te breken?

Voordat ik over de details van sub ga beginnen, heeft dit idee enige potentie?