Verkeerde audio beleving bij uitsturing als bitstream. (opgelost)

Started by Erik66, May 22, 2022, 10:55:02

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Erik66

De setup is als volgt:

Speler: Oppo 203
Receiver: marantz sr 5014
Vraag/probleem is als volgt:

Wanneer ik bijv. een blu ray kijk met 2.0 of 1.0 audio en ik heb op de Oppo audio op bitstream ingesteld
dan 'vertaald' de receiver het als 5.1 en hoor ik dus het origineel (stereo of mono) over 5 speakers.
Als ik dan de Oppo instel op LPCM audio uitstuur dan gaat het wel goed en heb ik inderdaad echt mono, stereo geluid of 5.1 geluid.
Ik denk dat de Oppo wanneer ingesteld op LPCM het geluid al decodeert voordat het naar de receiver wordt gestuurd en dan gaat het wel goed.
Maar wanneer het geluid dus als bitstream uit de Oppo gaat en de receiver doet de decodering dan vertaald de receiver het op een of andere manier naar 5.1 geluid.
Ik heb uiteraard uitvoerig gezocht maar hier niks over kunnen vinden.
Wellicht iemand die dit herkend?


PatrickP

LPCM is sowieso geen 5.1. En ja als het bronmateriaal 5.1 is, dan moet er een conversie plaatsvinden in je speler.

PCM uitsturen is sinds ik van een 5.1 (etc.) versterker terug ben gegaan naar stereo inderdaad de enige manier om wat te horen want mijn DACs snappen geen Dolby Digital, DTS etc.

In jouw geval zou ik even kijken waar de omzetting naar tweekanaals het beste gaat, want je versterker kan dat natuurlijk ook gewoon zelf doen!
Audiogenot voortkomend uit een bouillabaise met ingrediƫnten van Hegel, Focal, Moon, Vpi, Creek, Denon, AudioQuest, Isotek, Grado, Ortofon, Hana, Benz Micro, Siltech, Tellurium Q en John van Gent. Foto's: https://www.instagram.com/patrickput/

Erik66

Wat ik niet snap is dat als ik een 1.0 of 2.0 audio als bitstream uitstuur de receiver er schijnbaar een 5.1 van maakt.
Ik heb dit gevonden:

QuoteAls u Bitstream selecteert als de HDMI-audio-uitgangsinstelling voor een Blu -ray-speler, de speler omzeilt zijn interne Dolby- en DTS-audiodecoders en stuurt
het niet-gedecodeerde signaal naar uw HDMI-aangesloten home cinema-ontvanger. De home cinema-ontvanger voert de audiodecodering van het binnenkomende signaal uit.

QuoteAls u de Blu-ray Disc-speler instelt om audio uit te voeren als PCM, voert de speler de audiodecodering uit van alle Dolby / Dolby TrueHD- en DTS / DTS-HD Master Audio-gerelateerde soundtracks intern.
Vervolgens stuurt het het gedecodeerde audiosignaal in ongecomprimeerde vorm naar de thuisbioscoopontvanger.

Kjelt

Op mijn Marantz processor kan ik direct stereo kiezen, dan gaat alle processing uit.
Enigste nadeel is dat dan ook de subs geen signaal krijgen alleen de L+R uitgang.

Erik66

Quote from: Kjelt on May 22, 2022, 11:50:09
Op mijn Marantz processor kan ik direct stereo kiezen, dan gaat alle processing uit.
Enigste nadeel is dat dan ook de subs geen signaal krijgen alleen de L+R uitgang.
Da's niet de bedoeling eigenlijk dat je dat zelf moet kiezen, ik dacht dat de receiver zelf kan bepalen wat de juiste uitvoer naar de speakers zou moeten zijn.

Kjelt

Nee want deze weet toch niet of je film kijkt of geluid luistert ?
Als ik een oude film op zet heb ik ook een 1.0 of  2.0 soundtrack.

Daarnaast zijn er ook muziek liefhebbers die juist wel alle kanalen willen horen.
Daarvoor zit de direct stereo keuze er bij.


buckler

Oude foto maar zoals ik hem heb staan speelt hij gewoon stereo 2.0 af wanneer het stereo 2.0 is... en DD5.1 wanneer het DD 5.1 is... en True HD 7.1 wanneer het True HD 7.1 is... en Dolby Atmos wanneer het Dolby Atmos is etc etc


JVC NZ9 , MadVR Envy , Panamorph Palladin DCR , Stewart StudioTek 100  2.40:1 , Trinnov Altitude 16 , MK Sound MPS2520P (5X) - X15+ push pull (2X) - MP150 (atmos) Parasound , ROGOZ-audio speaker stands , ATV 4K CineMike , Oppo UDP 203 CineMike stuffe 2 , Isotek

PatrickP

Als je versterker alles kan hebben dan zou ik lekker alles ongewijzigd doorgeven. Kan je versterker dat niet, dan kan je natuurlijk kijken of je je speler wat kan laten knutselen aan het signaal zodat je versterker het wel aan kan...
Audiogenot voortkomend uit een bouillabaise met ingrediƫnten van Hegel, Focal, Moon, Vpi, Creek, Denon, AudioQuest, Isotek, Grado, Ortofon, Hana, Benz Micro, Siltech, Tellurium Q en John van Gent. Foto's: https://www.instagram.com/patrickput/

Erik66

Quote from: Kjelt on May 22, 2022, 12:10:36
Nee want deze weet toch niet of je film kijkt of geluid luistert ?
Als ik een oude film op zet heb ik ook een 1.0 of  2.0 soundtrack.

Daarnaast zijn er ook muziek liefhebbers die juist wel alle kanalen willen horen.
Daarvoor zit de direct stereo keuze er bij.
Zou toch niets uit moeten maken wat je kijkt/luistert?
Bij een muziek blu ray waar enkel 2.0 audio bij zit zou de receiver dit toch ook als 2.0 moeten gaan uitsturen naar enkel de FL/FR niet naar alle 5.1 speakers
tenzij ik daar zelf voor kies en een 5.1 uitstuur door instellingen in de receiver.
Maar evengoed bedankt voor alle reacties en het meedenken.

Erik66

Quote from: buckler on May 22, 2022, 12:34:05
Oude foto maar zoals ik hem heb staan speelt hij gewoon stereo 2.0 af wanneer het stereo 2.0 is... en DD5.1 wanneer het DD 5.1 is... en True HD 7.1 wanneer het True HD 7.1 is... en Dolby Atmos wanneer het Dolby Atmos is etc etc


Als ik dit zo instel heb ik bij een blu ray die 2.0 is (FR/FR) dus 5.1 geluid.
Het is misschien toch iets wat je moet instellen op de receiver iets met source direct ofzo.

Erik66

Ik heb nu wat instellingen via de afstandsbediening geprobeerd, (mode: movie, music, game en direct)
nadat ik een paar keer had geswitched tussen direct en movie is het nu ineens goed, welke instelling ik nu ook kies bij 2.0 ik krijg geen 5.1 meer, zoals het hoort bij een 2.0 uitsturing.
Misschien is er iets gereset ofzo door te switchen tussen de modes op de afstandsbediening, want dat is het enige wat ik gedaan heb.
Ik heb de oppo op bitstream gezet, alles uit en weer aan gezet maar ik heb nu inderdaad FL/FR zoals het hoort bij een bitstream uitvoer
dus het lijkt opgelost.
Instellingen maken verder niks uit, dus ik heb het maar op direct gelaten.
Ik heb nog eens naar de instellingen in de receiver gekeken maar daar kun je enkel speaker configuraties instellen meer niet.