Buizenversterker techneut / reparateur gezocht.

Started by vwtune, May 15, 2022, 19:39:30

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

vwtune

Ik weet niet of ik hier in het juiste topic zit, maar kon zo 1,2,3 niet iets anders vinden;

Ik ben in het bezit van een homemade buizenversterker, gemaakt door iemand die in Frankrijk woont. Ik heb zelf 0, 0 verstand van de techniek erachter en kan dus niet trouble shooten. Probleem wat ik heb is wanneer het volume op 15% en hoger staat, je een brom hoort (uit beide kanalen) wanneer je geen muziek luistert: van en naar het volgende nummer, of wanneer ik de muziek even op pauze zet. De brom wordt luider naarmate ik het volume omhoog draai.
Andere set buizen geprobeerd, maar probleem bleef.

Mijn vraag is eigenlijk of er mensen / zaken in Zuid-Holland zijn, welke verstand hebben van buizenversterkers en dit soort  'problemen' zouden kunnen oplossen. Ik kom zelf uit Zoetermeer.

Ik hoor het graag!
Denon avr X4200 Denon PMA 1500ae
Playstation 4
Dune Smart D1
Focal Chorusr - BK XXL400 FF Sub - Samsung 75MU8000

Rob_Dingen

Hoi,

Woon vlak bij Eindhoven dus dat is niet echt dichtbij.
Heeft hij die brom altijd gehad of is dat sinds kort?
Is dat dan ineens gebeurt of heel langzaam steeds erger geworden?

Rob

vwtune

Quote from: Rob_Dingen on May 15, 2022, 19:50:40
Hoi,

Woon vlak bij Eindhoven dus dat is niet echt dichtbij.
Heeft hij die brom altijd gehad of is dat sinds kort?
Is dat dan ineens gebeurt of heel langzaam steeds erger geworden?

Rob

Om het verhaal compleet te maken;
Bij aanschaf (2 maanden geleden) was het niet, maar had ik het 'probleem' dat de gain te laag was. Ik heb de versterker (24 kilo wegend en 45 euro kosten) opgestuurd naar de maker. Hij heeft ervoor gezorgd dat er in (zijn woorden) de preamp iets is aangepast waardoor de gain / volume-level output stuker hoger is geworden, wat nu ook daadwerkelijk is, maar bijkomende zaak dus die brom.... Ik heb er geen zin in om weer dat ding op te sturen e.d.
Het liefst zet ik hem in de auto en rijd er een klein stukje voor naar iemand met verstand hoe dit op te lossen, zonder het verlies van gain.
Denon avr X4200 Denon PMA 1500ae
Playstation 4
Dune Smart D1
Focal Chorusr - BK XXL400 FF Sub - Samsung 75MU8000

Rowdy

Misschien kun je de vraag stellen aan Mmuest. Hij woont in omgeving Utrecht.

Tabcam

Heb je een DC-blokker? Met een beetje mazzel wordt het probleem daarmee flink kleiner.
Huiskamerset: PAP Sextet 15 PB, JBL Stage A130,  Arcam 550, Cambridge Audio Edge W, LG CX6LA,, BlueSound Node N130, NVidia Shield TV Pro
Zolderset: Usher Mini Dancer 2 DMD mk II, Anthem I225, Topping D30 Pro, BlueSound Node 2i

RalphH

Die is tegen een trafo brom toch? De brom van TS komt uit de speaker.
Onkyo rz70 /JBL HDI 1600, Tannoy 609, D750 en custom Tannoy Atmos speakers/ SVS PB13 Ultra & PB12+ /Earthquake Q10B / Epson LS12000 / Lumene 106" / NVIDIA Shield TV Pro
Klikkerdeklik --> HT in de tuinkamer

Tabcam

Quote from: RalphH on May 15, 2022, 20:40:57
Die is tegen een trafo brom toch? De brom van TS komt uit de speaker.
Veel brom die uit speakers komt is ofwel trafobrom of een aardlus.  Er is nog meer mogelijk zoals te weinig condensatorcapaciteit maar dan wordt het nog veel technischer. Aardlus is ook nog redelijk te testen door langzaam apparaten aan te sluiten tot de brom er is. Wel de ingang van de versterker kortsluiten maar dat is misschien ook al te technisch.

Omdat het een zelfbouwbuizenversterker betreft kan ik me voorstellen dat er geen dc blokker is ingebouwd. Misschien kan je de brom al horen bij de buizenversterker zelf luistert? Mij leek een dc-blokker eenvoudig te testen, als je die niet hebt ofwel een winkel in de buurt ofwel online bestellen.

Of naar Jossie, maar ik weet niet of die daar in de buurt woont?
Huiskamerset: PAP Sextet 15 PB, JBL Stage A130,  Arcam 550, Cambridge Audio Edge W, LG CX6LA,, BlueSound Node N130, NVidia Shield TV Pro
Zolderset: Usher Mini Dancer 2 DMD mk II, Anthem I225, Topping D30 Pro, BlueSound Node 2i

Zweitse

Misschien de vraag ook even stellen op zelfbouwaudio.nl, daar zit veel kennis op het gebied van buizenversterkers.

jossie

Quote from: vwtune on May 15, 2022, 19:39:30
Ik weet niet of ik hier in het juiste topic zit, maar kon zo 1,2,3 niet iets anders vinden;

Ik ben in het bezit van een homemade buizenversterker, gemaakt door iemand die in Frankrijk woont. Ik heb zelf 0, 0 verstand van de techniek erachter en kan dus niet trouble shooten. Probleem wat ik heb is wanneer het volume op 15% en hoger staat, je een brom hoort (uit beide kanalen) wanneer je geen muziek luistert: van en naar het volgende nummer, of wanneer ik de muziek even op pauze zet. De brom wordt luider naarmate ik het volume omhoog draai.
Andere set buizen geprobeerd, maar probleem bleef.

Mijn vraag is eigenlijk of er mensen / zaken in Zuid-Holland zijn, welke verstand hebben van buizenversterkers en dit soort  'problemen' zouden kunnen oplossen. Ik kom zelf uit Zoetermeer.

Ik hoor het graag!

Bedoel je met 'homemade' een bouwpaket of een eigen ontwerp?

Ik ben nooit aan buizen begonnen, als het een fabrieksontwerp is zou ik er nog wel uitkomen maar als het een eigen ontwerp is kunnen er ongelukkige keuzes in zitten, dan zie ik mij hier niet in slagen.

Het is niet iets voor een DC blokker. Is er ook brom zonder bronnen aangesloten? Dus alleen de luidsprekers? Dan zit er een ontwerpprobleem in de versterker, anders kan het misschien nog een aardlus zijn maar die zijn meestal ook steady onafhankelijk van volume.

Als de brom compleet weg is met volume dicht is er nog hoop  ;)
Omni !

vwtune

#9
Quote from: jossie on May 16, 2022, 09:51:08
Bedoel je met 'homemade' een bouwpaket of een eigen ontwerp?

Ik ben nooit aan buizen begonnen, als het een fabrieksontwerp is zou ik er nog wel uitkomen maar als het een eigen ontwerp is kunnen er ongelukkige keuzes in zitten, dan zie ik mij hier niet in slagen.

Het is niet iets voor een DC blokker. Is er ook brom zonder bronnen aangesloten? Dus alleen de luidsprekers? Dan zit er een ontwerpprobleem in de versterker, anders kan het misschien nog een aardlus zijn maar die zijn meestal ook steady onafhankelijk van volume.

Als de brom compleet weg is met volume dicht is er nog hoop  ;)

Het is een eigen ontwerp versterker.

De brom is er ook 100% wanneer er GEEN bron is aangesloten, dus alleen speakers. Er is geen brom wanneer het volume onder 10% zit en al helemaal niet wanneer het volume compleet dichtgedraaid is.

Overigens de maker van de versterker zegt het volgende;
"De gevoeligheid van de préamp werd verhoogd om méér power uit te halen , en
wanneer je dan het volume wat openzet kan een "lichte" brom hoorbaar worden , deze
brom mag je wel NIET hebben met het volume op nul ! Wanneer het muzieksignaal terug
opkomt wordt dit onderdrukt en niet meer hoorbaar"

Nu moet ik wel zeggen dat de brom idd niet hoorbaar is tijdens het afspelen van muziek zelf, maar wel tussen de pauze's van nummers. Lijkt mij toch dat dit ook anders kan en ook niet hoort, het is iig hinderlijk.

Aangezien ik gewoon niet technisch ben, zoek ik echt iemand waar ik deze versterker naar kan brengen en (uiteraard tegen betaling) kan laten onderzoeken/ aanpassen.
Denon avr X4200 Denon PMA 1500ae
Playstation 4
Dune Smart D1
Focal Chorusr - BK XXL400 FF Sub - Samsung 75MU8000

hifiman

Klinkt als logisch gevolg van de gain verhogen... Al zou dat nog steeds niet moeten mogen natuurlijk.
Overigens heb ik exact hetzelfde issue met mijn zelfbouw buizen pre-amp. Maar ja dan weet ik ook dat het mijn eigen onkunde is geweest die dit veroorzaakt heeft  ;D

Rob_Dingen

Ik verwacht dat hij ofwel de gain van de stuurtap verhoogd heeft of de tegenkoppeling verandert wat beide als nadeel meer brom kan zijn.
Wil er in ieder geval wel naar kijken als je niemand kunt vinden en er voor over hebt richting Eindhoven te rijden.
In de regel is alles op te lossen maar om het met behoud van gain kan dat zeker wel een uitdaging zijn.

Is het trouwens 100Hz of 50Hz brom?

Rob

vwtune

Quote from: Rob_Dingen on May 16, 2022, 14:16:14
Ik verwacht dat hij ofwel de gain van de stuurtap verhoogd heeft of de tegenkoppeling verandert wat beide als nadeel meer brom kan zijn.
Wil er in ieder geval wel naar kijken als je niemand kunt vinden en er voor over hebt richting Eindhoven te rijden.
In de regel is alles op te lossen maar om het met behoud van gain kan dat zeker wel een uitdaging zijn.

Is het trouwens 100Hz of 50Hz brom?

Rob

Hmm, klinkt interessant... een vriend van mij zit tegenwoordig op een project bij Philips... Wellicht kan hij hem bij je langsbrengen....

Nu vraag je mij al iets technisch ;D Wat is en hoe hoor ik het verschil tussen 50 en 100Hz brom???
Denon avr X4200 Denon PMA 1500ae
Playstation 4
Dune Smart D1
Focal Chorusr - BK XXL400 FF Sub - Samsung 75MU8000

Rob_Dingen

#13
Quote from: vwtune on May 16, 2022, 17:35:15
Hmm, klinkt interessant... een vriend van mij zit tegenwoordig op een project bij Philips... Wellicht kan hij hem bij je langsbrengen....

Nu vraag je mij al iets technisch ;D Wat is en hoe hoor ik het verschil tussen 50 en 100Hz brom???
50Hz is veel lager als 100Hz.
Ga naar YouTube zoek op 50 hz test tone en 100hz test tone en vergelijk dat met wat je hoort.
Zal waarschijnlijk niet precies hetzelfde klinken maar dan krijg je een indruk.

Rob

vwtune

Quote from: Rob_Dingen on May 16, 2022, 19:15:29
50Hz is veel lager als 100Hz.
Ga naar YouTube zoek op 50 hz test tone en 100hz test tone en vergelijk dat met wat je hoort.
Zal waarschijnlijk niet precies hetzelfde klinken maar dan krijg je een indruk.

Rob

Het klinkt meer als een 100Hz tone. Is de oorzaak van een 50Hz anders dan bij 100Hz?
Denon avr X4200 Denon PMA 1500ae
Playstation 4
Dune Smart D1
Focal Chorusr - BK XXL400 FF Sub - Samsung 75MU8000

Rob_Dingen

Ja 100Hz komt van de voeding.
Omdat je nu veel meer gain hebt door of de tegenkoppeling of een andere oplossing en dus blijkbaar de voeding niet zo goed is word dat hoorbaar.
Het probleem zit voor de potmeter dus het is niet de eindtrap maar zit het in de stuurtrap.

Rob

vwtune

Quote from: Rob_Dingen on May 16, 2022, 20:03:42
Ja 100Hz komt van de voeding.
Omdat je nu veel meer gain hebt door of de tegenkoppeling of een andere oplossing en dus blijkbaar de voeding niet zo goed is word dat hoorbaar.
Het probleem zit voor de potmeter dus het is niet de eindtrap maar zit het in de stuurtrap.

Rob

Oke, duidelijk, ik heb je een PM gestuurd.
Denon avr X4200 Denon PMA 1500ae
Playstation 4
Dune Smart D1
Focal Chorusr - BK XXL400 FF Sub - Samsung 75MU8000

PatrickP

Je kan Van den Eijnde Audio in Haarlem eens bellen. Die bouwt ook zelf (buizen)versterkers. Fijne kerel ook.
Audiogenot voortkomend uit een bouillabaise met ingrediënten van Hegel, Focal, Moon, Vpi, Creek, Denon, AudioQuest, Isotek, Grado, Ortofon, Hana, Benz Micro, Siltech, Tellurium Q en John van Gent. Foto's: https://www.instagram.com/patrickput/

Regenpak

#18
Quote from: PatrickP on May 16, 2022, 20:28:43
Je kan Van den Eijnde Audio in Haarlem eens bellen. Die bouwt ook zelf (buizen)versterkers. Fijne kerel ook.
Dan komt-ie er vast wel uit. Voedingsbrom is een gevolg van te weinig afvlakking. Misschien elco stukkend. Ik zou het ding ook wel stil kunnen krijgen.

Tjerk (Amsterdam)