JBL vs. Radian

Started by Mao, May 5, 2022, 12:38:41

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Mao

Weet niet of hier iemand mij iets kan vertellen over het vervangen van de diafragma's van de JBL 2440 compressie driver.
Ben altijd zwaar onder de indruk geweest van de TAD 4001 drivers en heb ze in het verleden ook wel gebruikt in P.A. systemen meestal in combinatie met de JBL 2440/2241 driver.
Bij de TAD driver was eigenlijk het gebruik van extra hoog driver niet nodig, vandaar dat ze meestal in combi gebruikt werden met de 2440/41 of de latere 2445.
TAD drivers zijn zgn. Berrylium drivers ipv. Tintanium of Aluminium. Dat is ook het grote geheim achter TAD.

Nu zijn er voor de JBL drivers van Radian Berrylium diafragma's te verkrijgen en wie heeft ze ook eens in de oude JBL  4" drivers geplaatst of gehoord.
Deze vervangers zijn erg kostbaar zo een 1000 euro per stuk terwijl de originele JBL vervanger zo rond de 100/150 euro kost. (natuurlijk geen berrylium dan)



Luidsprekers: JBL 4350 Studio monitoren Versterkers: McIntosh C2700 buizen voorversterker, McIntosh MC312 voor het laaag < 250Hz, McIntosh MC2152 buizen voor midden/hoog > 250Hz, Bryston 10B Electronisch Crossover
Marantz CD 17, Roon met NAS en Lumin U2 streamer. Custombuild Interlinks en Luidspreker kabels

kermy

Voor mij is het feit dat je schijnbaar op het www hier niets over kan vinden wel veelzeggend.

Die diafragma's kosten wel veel, maar dat staat niet in verhouding tot de prijs van een echte TAD driver, dus jouw plan moet ook in het brein van anderen opgekomen zijn. Of is het zo dat de beschikbaarheid pas recent tot stand is gekomen?


Met vriendelijke groet,

Kermy

Mao

#2
Quote from: kermy on May  5, 2022, 13:06:53
Voor mij is het feit dat je schijnbaar op het www hier niets over kan vinden wel veelzeggend.

Die diafragma's kosten wel veel, maar dat staat niet in verhouding tot de prijs van een echte TAD driver, dus jouw plan moet ook in het brein van anderen opgekomen zijn. Of is het zo dat de beschikbaarheid pas recent tot stand is gekomen?


Met vriendelijke groet,

Kermy

Op wat buitenlandse sites vind je wel wat info.
Prijs van de TAD driver is IDD wel flink hoger maar bijvoorbeeld Radian heeft een 2" exit driver met Berrylium diafragma zo rond de 1800 dollar. met de Aluminium is dat net onder de 1000. Volgens mij was/is de TAD 4001 rond de 4000 Dollar.

Verder is het zo dat maar weinigen dit soort drivers in hun luidspreker set hebben zitten.   
Ik ben eigenlijk op het spoor gekomen omdat ik mijn 4350 JBL luidsprekers (40/50 jaar oud) grondig wil reviseren, dus op zoek naar de originele (drop in) recones en diafragma's.
De enige revisie die ik heb gedaan was alle condensatoren en interne bedrading vervangen en 3 jaar geleden ik denk voor de 3x keer de rolranden.

Tijdens zoektocht naar parts kwam ik als vervanger voor de JBL 2440 diafragma's  de Bex4016 tegen https://materion.com/-/media/files/electrofusion/a_truextent_info/tds2003_bex4008_16.pdf

Bij wat doorzoeken en wat mails bleek dat deze firma de produktie enz. heeft overgedaan aan Radian.

Radian kon je zo af en toe hier nog wel tegen. Volgens mijn info is Radian weer ooit eens overgenomen door JBL.

Luidsprekers: JBL 4350 Studio monitoren Versterkers: McIntosh C2700 buizen voorversterker, McIntosh MC312 voor het laaag < 250Hz, McIntosh MC2152 buizen voor midden/hoog > 250Hz, Bryston 10B Electronisch Crossover
Marantz CD 17, Roon met NAS en Lumin U2 streamer. Custombuild Interlinks en Luidspreker kabels

Timvg

Misschien eens contact opnemen met Guido Behringer?

Mao

#4
reeds gedaan van hem de info over de produktie bij Radian  maar via die site van hem blijkt dat ze een behoorlijk zwak hebben voor de JBL vintage luidsprekers nou met mijn 4350 kom ik daar wel mee weg. Wil ook alle conusluidsprekers reconen maar wel met liefst JBL drop in's dat werkt het fijnste. Heb in het verleden honderden gereconed dus dat moet lukken als je de parts maar hebt.
Luidsprekers: JBL 4350 Studio monitoren Versterkers: McIntosh C2700 buizen voorversterker, McIntosh MC312 voor het laaag < 250Hz, McIntosh MC2152 buizen voor midden/hoog > 250Hz, Bryston 10B Electronisch Crossover
Marantz CD 17, Roon met NAS en Lumin U2 streamer. Custombuild Interlinks en Luidspreker kabels

. . .

#5
Welke ophanging heeft de TAD? De 950Be heeft mylar, net zoals de Radian 1245-16 Alu diafragma voor JBL.
Mijn ervaring is dat de mylar opgehangen membranen altijd softer klinken.

Als je het geld er voor over hebt, zou ik gewoon een set TD4001 kopen, dan ben je ook meteen klaar en is er geen ruinte meer voor twijfel, maar ik denk wel dat de 2311 horn met slant plate de beperkende factor blijft.

Mooiste zou zijn om een mooie Kinoshita-achtige (Yuichi?) horn op de 4350 te zetten en van de JBL alleen het mid-laag te gebruiken :D Maargoed, dan heb je ook geen JBL4350 meer.

kermy

Quote from: WhySoSerious? on May  5, 2022, 16:21:17
Welke ophanging heeft de TAD? De 950Be heeft mylar, net zoals de Radian 1245-16 Alu diafragma voor JBL.
Mijn ervaring is dat de mylar opgehangen membranen altijd softer klinken.

Als je het geld er voor over hebt, zou ik gewoon een set TD4001 kopen, dan ben je ook meteen klaar en is er geen ruinte meer voor twijfel, maar ik denk wel dat de 2301 horn met slant plate de beperkende factor blijft.

Mooiste zou zijn om een mooie Kinoshita-achtige (Yuichi?) horn op de 4350 te zetten en van de JBL alleen het mid-laag te gebruiken :D Maargoed, dan heb je ook geen JBL4350 meer.

Die TAD driver zonder de bijbehorende hoorn is voor wat mij betreft zonde van het geld.


Met vriendelijke groet,

Kermy

Rob_Dingen

#7
Ik heb een hele tijd geleden op het Lansing Heritage forum eens een stuk gelezen met de JBL 244* met treuxtent diafragma.
Moet je maar eens zoeken en die leek het meeste op de TAD.
De behuizing van TAD en JBL zijn nagenoeg hetzelfde dus het Diafragma maakt het verschil Beryllium breekt veel later op dan titanium of aluminium.
Heb laatst toevallig een paar TAD 4001 gekocht.
Deze zaak heeft meestal wel wat 2e handse TAD's te koop https://www.hornsolutions.de

Quote from: kermy on May  5, 2022, 16:26:35
Die TAD driver zonder de bijbehorende hoorn is voor wat mij betreft zonde van het geld.

Die worden volop weer gebouwd en zijn origineel ook nog wel te koop.

Rob

Mao

#8
De reden dat ik deze vraag hier heb neergelegd is dat ik in mijn 4350 de diafragma's (dit er waarschijnlijk al 40 jaar inzitten) wil vervangen. Daarbij stuitte ik dus op deze berylllium vervanger.
Sinds de jaren 80 ken ik TAD goed en heb er tientallen (4001) van ingebouwd en in grote P.A. systemen mee gewerkt oa. in het Clairbrothers S4 systeem en de EAW KF850. In beide systemen werden gecombineerd de JBL en de TAD naast elkaar gebruikt.

Het heeft geen zin en dat is ook niet de bedoeling om de Hoorn/lens combi te vervangen wat dan help je het hele concept van de 4350 om zeep. De compressie driver wordt eigenlijk maar in een vrij beperkt frequentie gebied gebruikt van 1.1khz tot 9 khz. maar voor dat prijsverschil tussen Alu en Beryllium moet er wel een verbetering in klank zijn.

Verder is nog steeds een grote wens van mij inderdaad een houten Yuichi hoorn met wat 15" luidsprekers te bouwen achter de hoorn TAD 4001. 
De TAD 4001 is zeker te verkrijgen maar dat is een kwestie van wat mensen bellen uit mijn Pro Audio verleden.
Luidsprekers: JBL 4350 Studio monitoren Versterkers: McIntosh C2700 buizen voorversterker, McIntosh MC312 voor het laaag < 250Hz, McIntosh MC2152 buizen voor midden/hoog > 250Hz, Bryston 10B Electronisch Crossover
Marantz CD 17, Roon met NAS en Lumin U2 streamer. Custombuild Interlinks en Luidspreker kabels

Rob_Dingen

Ik weet niet als je hem tot 9kHz gaat gebruiken of dat veel oplevert maar ik denk dat het wel iets scheelt omdat bij die frequenties de domes al op beginnen te breken en de beryllium types niet.
Heb toevallig een tijd geleden een paar Uchi hoorns gebouwd en ben er heel blij mee.
Maar heb er nog geen systeem mee gebouwd dat komt nog.


Mao

Quote from: Rob_Dingen on May  6, 2022, 16:42:50
Ik weet niet als je hem tot 9kHz gaat gebruiken of dat veel oplevert maar ik denk dat het wel iets scheelt omdat bij die frequenties de domes al op beginnen te breken en de beryllium types niet.
Heb toevallig een tijd geleden een paar Uchi hoorns gebouwd en ben er heel blij mee.
Maar heb er nog geen systeem mee gebouwd dat komt nog.

Wauw erg mooi ben er jalours op. Staat nu een set met drivers te koop op MP...redelijk geprijst. Maar moet me inhouden, ben bang dat het er over een jaar bij mij nog in de werkplaats staat als ik dit koop.

eerst maar even mijn  JBL 4350 grote revisie project afmaken.
Luidsprekers: JBL 4350 Studio monitoren Versterkers: McIntosh C2700 buizen voorversterker, McIntosh MC312 voor het laaag < 250Hz, McIntosh MC2152 buizen voor midden/hoog > 250Hz, Bryston 10B Electronisch Crossover
Marantz CD 17, Roon met NAS en Lumin U2 streamer. Custombuild Interlinks en Luidspreker kabels

J.H

Quote from: Mao on May 10, 2022, 13:18:37
eerst maar even mijn  JBL 4350 grote revisie project afmaken.

Ik kan je aanbevelen om met Robert Melchers contact op te nemen, als iemand iets van oude JBL's weet is hij t wel.
JBL • Eminence • Earthquake • Apple • Audeze

. . .

Robert heeft/had zelf ook 4350 te koop staan maar was erg cryptisch over de prijs,.helaas (had ze anders zelf gekocht :D )

J.H

Ja inderdaad, ik had daar ook nog vraag naar gedaan maar kreeg niet helemaal een duidelijk antwoord  :) (hij had ze ook al verkocht) Gezien zijn volledige restauratie en de geschiedenis van dat paar 4350 zal t een flink prijskaartje zijn geweest..
JBL • Eminence • Earthquake • Apple • Audeze

Mao

#14
Quote from: J.H on May 18, 2022, 13:04:06
Ik kan je aanbevelen om met Robert Melchers contact op te nemen, als iemand iets van oude JBL's weet is hij t wel.

Jammer dat je mijn achtergrond niet kent ben ruim 50 jaar bezig en bekend en vooral verkocht en gebruikt met JBL en niet de hun consumenten producten. Ik heb wel eens kontakt met hem.
de 4530 die ik thuis heb staan heb ik inmiddels ook al weer een jaar of 15. Is nog de versie met de ALNICO magneten, die van Melchers ook geloof ik. 15 jaar geleden heb ik die kasten al onderhanden genomen, en als eerste de passieve wisselfilters voorzien van nieuwe condensatoren, en de bedrading. Wellicht dat ik de condensatoren na 15 jaar weer ga vervangen bij de komenden klus. voorts zijn bij de 2231 luidsprekers de rol randen al verschillende malen vervangen ik heb dat nu 3 jaar gelden gedaan. Helaas kan je dat niet te vaak doen immers bij het verwijderen van de rolranden op de conus maakt het dat wat dunner is een heel precies werkje.

Vandaar dat ik er over denk om maar de hele conus met spreekspoel etc te vervangen. Zo ook de diafragma's  van de 2440 drivers waarschijnlijk zitten daar nog de originele 2440 diafragma's in en niet vervangen door de 2441 die een stuk beter klinken. Hierdoor kwam ik op het idee de diafragma's wellicht te vervangen door de Beryllium diafragma's van Radian. De reden is dat ik behoorlijk onder de indruk ben geweest toen ik met de TAD drivers in de jaren 80 ging werken.

Mocht je ooit eens aan 4350 denken om te kopen prijzen liggen tussen de 15k en 20k vergeet niet de transport kosten. Die van Robert is de 4e set die ik ken die in Nederland staat.
Ik weet dat er destijds zo een set of 10 a 15 in Nederland zijn geleverd en geinstalleerd. Waarvan het merendeel door Jan de Kruier van SAP geleverd.
Luidsprekers: JBL 4350 Studio monitoren Versterkers: McIntosh C2700 buizen voorversterker, McIntosh MC312 voor het laaag < 250Hz, McIntosh MC2152 buizen voor midden/hoog > 250Hz, Bryston 10B Electronisch Crossover
Marantz CD 17, Roon met NAS en Lumin U2 streamer. Custombuild Interlinks en Luidspreker kabels

Mao

Quote from: J.H on May 18, 2022, 22:51:59
Ja inderdaad, ik had daar ook nog vraag naar gedaan maar kreeg niet helemaal een duidelijk antwoord  :) (hij had ze ook al verkocht) Gezien zijn volledige restauratie en de geschiedenis van dat paar 4350 zal t een flink prijskaartje zijn geweest..

Ik vraag mij af of hij de eigenaar is geweest van die 4350 kasten of dat hij ze in opdracht heeft gerestaureerd.
Luidsprekers: JBL 4350 Studio monitoren Versterkers: McIntosh C2700 buizen voorversterker, McIntosh MC312 voor het laaag < 250Hz, McIntosh MC2152 buizen voor midden/hoog > 250Hz, Bryston 10B Electronisch Crossover
Marantz CD 17, Roon met NAS en Lumin U2 streamer. Custombuild Interlinks en Luidspreker kabels