Het geluid van Laan

Started by Laan, May 5, 2022, 15:27:18

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Laan

Quote from: Xander32 on May 29, 2023, 20:30:53Heerlijk van kraampje naar kraampje, van bak naar bak, op zoek naar dat ene (of meerdere) pareltje(s).

Het rook ook wel lekker naar oude platen, haha! Al met al een leuke middag.  :colgate:  :colgate:
Woonkamer:  Atoll st 300 | A*BNB nc250 bi-amp | Wharfedale Elysian 2
Man-cave set 1: Ayon Spirit V | Focal Scala Utopia Evo | Atoll st 300 | Atoll cd 100 | Rega P3, neo psu, exact | Atoll ph 100
Set 2: Classe CP 800 mk2, CA 2300 | Marantz SA 11 mk2 | Marantz NA 6006 | Sounddeco Alpha f3


brt

Die prijzen van LP's gaan echt nergens meer over. Ook het tweedehands kost veel te veel geld. Ik heb zo'n 700 cd's op zolder liggen, maar stream inmiddels al 11 jaar met heel veel plezier. Klinkt goed en het gebruikersgemak is ongeevenaard, zeker met Roon.

LP's prijzen zichzelf uit de markt, net als cd's dat ook deden toen.
Focal Sopra 1 | Line Magnetic 219IA | TEAC UD-701N | Isotek Aquarius Evo3

Laan

Quote from: Mediator on May 29, 2023, 21:59:57Om nog maar even wat verwarring te zaaien  :D

https://www.enjoythemusic.com/magazine/equipment/0423/Synergistic_Research_Master_Fuse_Review.htm

Verwarring? Mwah.. het zal best kloppen. Zekeringen doen echt wat met geluid maar zoals ik al ergens zei, soms moet je stoppen met upgrading. En Laan koopt niks meer he?
Woonkamer:  Atoll st 300 | A*BNB nc250 bi-amp | Wharfedale Elysian 2
Man-cave set 1: Ayon Spirit V | Focal Scala Utopia Evo | Atoll st 300 | Atoll cd 100 | Rega P3, neo psu, exact | Atoll ph 100
Set 2: Classe CP 800 mk2, CA 2300 | Marantz SA 11 mk2 | Marantz NA 6006 | Sounddeco Alpha f3

Laan

Quote from: brt on May 29, 2023, 22:19:28Die prijzen van LP's gaan echt nergens meer over. Ook het tweedehands kost veel te veel geld. Ik heb zo'n 700 cd's op zolder liggen, maar stream inmiddels al 11 jaar met heel veel plezier. Klinkt goed en het gebruikersgemak is ongeevenaard, zeker met Roon.

LP's prijzen zichzelf uit de markt, net als cd's dat ook deden toen.

Prijzen gaan nergens meer over idd. Ik heb hier platen waar ik €5 voor heb betaald en daar vragen ze gewoon €20 voor. In een paar jaar tijd. Maar ja, als er een keer een uniek exemplaar tussen zit is het de moeite en geld waard.
Woonkamer:  Atoll st 300 | A*BNB nc250 bi-amp | Wharfedale Elysian 2
Man-cave set 1: Ayon Spirit V | Focal Scala Utopia Evo | Atoll st 300 | Atoll cd 100 | Rega P3, neo psu, exact | Atoll ph 100
Set 2: Classe CP 800 mk2, CA 2300 | Marantz SA 11 mk2 | Marantz NA 6006 | Sounddeco Alpha f3

Vinyl_Fuchs

Quote from: brt on May 29, 2023, 22:19:28Die prijzen van LP's gaan echt nergens meer over. Ook het tweedehands kost veel te veel geld. Ik heb zo'n 700 cd's op zolder liggen, maar stream inmiddels al 11 jaar met heel veel plezier. Klinkt goed en het gebruikersgemak is ongeevenaard, zeker met Roon.

LP's prijzen zichzelf uit de markt, net als cd's dat ook deden toen.
Eens, maar geldt dat niet ook voor bijv. buizen, audio-apparatuur. Ik ben zelf deels overgestapt naar streamen vanwege de kosten (van aangeschafte LP's). De andere reden was het gemak. Ik zou het niet meer willen missen, maar dat geldt ook voor vinyl, sacd's, cd's en buizen.  ;)
Main set: NAT Audio Plasma R (vv) en 2x Se1 mk2 (ev), Marantz ND8006, Sony SCD 555 ES, ASR Basis Exclusive x2 phonoversterker, Transrotor Massimo Nero TMD incl. 12 inch Reed 2G Macassar Ebony met Denon DL-A100, Klipsch La Scala (1998 met ALK mod.)

brt

Quote from: Laan on May 29, 2023, 22:28:27Prijzen gaan nergens meer over idd. Ik heb hier platen waar ik €5 voor heb betaald en daar vragen ze gewoon €20 voor. In een paar jaar tijd. Maar ja, als er een keer een uniek exemplaar tussen zit is het de moeite en geld waard.

Tja, je moet de lol er maar van inzien om de hele middag te jagen op een 'koopje'. Om dan met een album van CSNY thuis te komen, kán bijna niet als bevredigend voelen toch?

Eigenlijk moet je bij de prijs die je hebt betaald daar je benzinegeld en de entree (ik neem aan dat die er was) ook bij oprekenen. Dus zo'n koopje was het dan niet. Hopelijk wel een leuke middag :)
Maar ik heb dat soort beurzen al lang geleden gezien en ze zijn wat mij betreft ingehaald door internet. Betere prijzen, groter assortiment, en dat vanaf de bank. Minder beleving, dat wel..

Ik heb ook heel veel jaren wekelijks bij de Plato doorgebracht hoor, en daar ook vele duizenden euro's uitgegeven, en ben ook veel op platenbeurzen geweest, met name op zoek naar bootlegs of bijzondere uitgaves, maar dat was nog voordat alles op internet te vinden was, dat heeft de laatste 10 jaar toch wel echt een flinke vlucht genomen, met - wat mij betreft - de muziekliefhebber en fan als winnaar.
Focal Sopra 1 | Line Magnetic 219IA | TEAC UD-701N | Isotek Aquarius Evo3

brt

Quote from: Vinyl_Fuchs on May 29, 2023, 22:43:40Eens, maar geldt dat niet ook voor bijv. buizen, audio-apparatuur. Ik ben zelf deels overgestapt naar streamen vanwege de kosten (van aangeschafte LP's). De andere reden was het gemak. Ik zou het niet meer willen missen, maar dat geldt ook voor vinyl, sacd's, cd's en buizen.  ;)

Ja alles wordt duurder, maar LP's zijn echt exhorbitant duur geworden sinds ze een paar jaar geleden weer hip werden.

Je zou zeggen: grotere oplages, lagere kosten (per stuk), maar de koper merkt daar niks van. Het is op die manier gewoon niet leuk om een muziekfanaat te zijn. Nou, dan maar streamen. Je krijgt zelfs hi-res voor leuke prijzen op die manier!
Focal Sopra 1 | Line Magnetic 219IA | TEAC UD-701N | Isotek Aquarius Evo3

Vinyl_Fuchs

Betalen voor individuele hi-res: daar ben ik toch weer te ouderwets voor.  :D   
Main set: NAT Audio Plasma R (vv) en 2x Se1 mk2 (ev), Marantz ND8006, Sony SCD 555 ES, ASR Basis Exclusive x2 phonoversterker, Transrotor Massimo Nero TMD incl. 12 inch Reed 2G Macassar Ebony met Denon DL-A100, Klipsch La Scala (1998 met ALK mod.)

brt

Hoeft niet individueel te zijn, je hebt bij Qobuz voor 12,50 per maand alle hi-res tot je beschikking. Tenminste, die op Qobuz staan ;)

Maar dat is dan wel streamen, niet kopen.

Ik speel zelf met een SET buizenamp en een r2r nos dac, maar stream uitsluitend. Ik vind het wel een mooie combi van oude en nieuwe techniek die ook nog eens tot een zeer bevredigend geluid leidt.
Focal Sopra 1 | Line Magnetic 219IA | TEAC UD-701N | Isotek Aquarius Evo3

Vinyl_Fuchs

Daarom schreef ik bewust individuele. Ben reuzenblij met mijn Tidal-abbo. Ofschoon ik tegenwoordig misschien voor Quobuz had gekozen (i.v.m. juist vanwege die Hi-Res). Kan natuurlijk altijd nog.   
Main set: NAT Audio Plasma R (vv) en 2x Se1 mk2 (ev), Marantz ND8006, Sony SCD 555 ES, ASR Basis Exclusive x2 phonoversterker, Transrotor Massimo Nero TMD incl. 12 inch Reed 2G Macassar Ebony met Denon DL-A100, Klipsch La Scala (1998 met ALK mod.)

brt

Quote from: Vinyl_Fuchs on May 29, 2023, 23:50:12Daarom schreef ik bewust individuele. Ben reuzenblij met mijn Tidal-abbo. Ofschoon ik tegenwoordig misschien voor Quobuz had gekozen (i.v.m. juist vanwege die Hi-Res). Kan natuurlijk altijd nog.   

Ja ik hik ook al lang tegen wel of geen Qobuz aan. En-en (Tidal én Qobuz) vind ik te veel van het goede vooralsnog. Veel hi-res is 24/44 en daar hoor ik gewoon echt geen verschil met 16/44. Maar 24/96 bijv hoor ik dan weer wel, maar staat er relatief weinig op.

Ik moet wel zeggen dat je knieperig wordt van streamen, haha!
Focal Sopra 1 | Line Magnetic 219IA | TEAC UD-701N | Isotek Aquarius Evo3

Xander32

Er zijn maar weinig zaken goedkoper geworden de afgelopen jaren ;)
Verder vraag en aanbod & deeltje meeliften op de hype.

De fervente vinyl liefhebbers hebben hun collectie er al decennia staan, al diegenen die recent (de afgelopen jaren) hun interesse zijn gaan tonen, zijn diegenen die de hype veroorzaken. En daar is niets mis mee, ik vind het wel tof dat hier weer interesse voor is.

En wanneer je even afstand neemt, kijkt voor wat een bedrag we er aan hifi apparatuur hebben staan, dan kan ik het mij maar moeilijk voorstellen dat die paar tientjes ons de das om gaan doen  ::)

Quote from: Laan on May 29, 2023, 22:28:27Prijzen gaan nergens meer over idd. Ik heb hier platen waar ik €5 voor heb betaald en daar vragen ze gewoon €20 voor. In een paar jaar tijd. Maar ja, als er een keer een uniek exemplaar tussen zit is het de moeite en geld waard.


Quote from: brt on May 29, 2023, 23:06:26Ja alles wordt duurder, maar LP's zijn echt exhorbitant duur geworden sinds ze een paar jaar geleden weer hip werden.

Je zou zeggen: grotere oplages, lagere kosten (per stuk), maar de koper merkt daar niks van. Het is op die manier gewoon niet leuk om een muziekfanaat te zijn. Nou, dan maar streamen. Je krijgt zelfs hi-res voor leuke prijzen op die manier!


Tannoy Kensington SE  ||  Accuphase E-480 & DAC-50  ||  Auralic Aries G2.1  ||  Sonnet Morpheus  ||  Audiolab 6000 CDT

chansig

De Ev gaat goedkoper worden.

Gr. Hans

Teleskopos, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.

Laan

Quote from: Xander32 on May 30, 2023, 06:31:11Er zijn maar weinig zaken goedkoper geworden de afgelopen jaren ;)
Verder vraag en aanbod & deeltje meeliften op de hype.

De fervente vinyl liefhebbers hebben hun collectie er al decennia staan, al diegenen die recent (de afgelopen jaren) hun interesse zijn gaan tonen, zijn diegenen die de hype veroorzaken. En daar is niets mis mee, ik vind het wel tof dat hier weer interesse voor is.

En wanneer je even afstand neemt, kijkt voor wat een bedrag we er aan hifi apparatuur hebben staan, dan kan ik het mij maar moeilijk voorstellen dat die paar tientjes ons de das om gaan doen  ::)





Zolang men de stijgende prijzen gewoon blijft betalen snap ik het wel hoor. Ik heb mijn platen 25 jaar geleden weg gegeven en ben een jaar of 9 geleden opnieuw begonnen. Gisteren tref ik dan de platen van Kraftwerk die ik allemaal had. Originele. Prijs iets van €40. Ik wil ze gewoon niet graag genoeg om dat neer te leggen. Van sommige muziek snap ik ook niet dat ik dat vroeger kon draaien en tevens mooi vond.
Woonkamer:  Atoll st 300 | A*BNB nc250 bi-amp | Wharfedale Elysian 2
Man-cave set 1: Ayon Spirit V | Focal Scala Utopia Evo | Atoll st 300 | Atoll cd 100 | Rega P3, neo psu, exact | Atoll ph 100
Set 2: Classe CP 800 mk2, CA 2300 | Marantz SA 11 mk2 | Marantz NA 6006 | Sounddeco Alpha f3

Laan

Quote from: chansig on May 30, 2023, 08:06:45De Ev gaat goedkoper worden.

Gr. Hans



Bedoel je eindversterker of electrisch voertuig?
Woonkamer:  Atoll st 300 | A*BNB nc250 bi-amp | Wharfedale Elysian 2
Man-cave set 1: Ayon Spirit V | Focal Scala Utopia Evo | Atoll st 300 | Atoll cd 100 | Rega P3, neo psu, exact | Atoll ph 100
Set 2: Classe CP 800 mk2, CA 2300 | Marantz SA 11 mk2 | Marantz NA 6006 | Sounddeco Alpha f3

brt

Quote from: Xander32 on May 30, 2023, 06:31:11En wanneer je even afstand neemt, kijkt voor wat een bedrag we er aan hifi apparatuur hebben staan, dan kan ik het mij maar moeilijk voorstellen dat die paar tientjes ons de das om gaan doen  ::)


Als je doelt op de aanschaf van LP's gaat het natuurlijk wel om meer dan een paar tientjes, dat tikt flink aan als je regelmatig nieuwe muziek wilt aanschaffen. De nieuwe Madrugada bijvoorbeeld (die van vorig jaar), die jij dacht ik ook goed vond, kost gewoon 60,-! Ik kan daar echt niet bij en het voelt alsof je belazerd wordt waar je bij staat.

Qua streaming kan ik me zo'n 2e abonnement op zich best veroorloven, maar dan nog maak ik de afweging of ik het de kosten waard vind. Vooralsnog neig ik er naar van niet, en dan zou ik liever af en toe een album hi-res los kopen. De nieuwe van Josh Ritter bijvoorbeeld (tip!). Die klinkt fenomenaal en is als 24/96 te koop op Qobuz. Dan kost het nog steeds maar de helft van de LP én heb je nog betere sq ook.
Focal Sopra 1 | Line Magnetic 219IA | TEAC UD-701N | Isotek Aquarius Evo3

chansig

Quote from: Laan on May 30, 2023, 09:14:23Bedoel je eindversterker of electrisch voertuig?

Inderdaad het voertuig. Beetje flauw vanuit het EV topic. Excuus.

Gr. Hans
Teleskopos, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.

Laan

Quote from: chansig on May 30, 2023, 10:48:54Inderdaad het voertuig. Beetje flauw vanuit het EV topic. Excuus.

Gr. Hans

Ok helder! Een EV is niet echt mijn ding dus mis ik weer een voordeeltje. Zolang het kan  heb ik liever een lekkere V8  :colgate:
Woonkamer:  Atoll st 300 | A*BNB nc250 bi-amp | Wharfedale Elysian 2
Man-cave set 1: Ayon Spirit V | Focal Scala Utopia Evo | Atoll st 300 | Atoll cd 100 | Rega P3, neo psu, exact | Atoll ph 100
Set 2: Classe CP 800 mk2, CA 2300 | Marantz SA 11 mk2 | Marantz NA 6006 | Sounddeco Alpha f3

Xander32

#519
Toen ik begin jaren '90 als net twintiger cd's kocht, tikte dat ook flink aan, daar moest ik toen zelfs voor sparen of andere zaken voor laten. Keuzes.

En anno 2023 heb je nog meer verschillende keuzemogelijkheden in welke vorm je de content wil afnemen. Ieders met hun eigen voor en tegens. Een ieder kan daarin zijn eigen keuze(s) maken. Enne, we hebben het hier ook nog eens over een luxe artikel.

Thx voor de tip Josh Ritter, die ga ik zo eens in alle rust luisteren (via gratis Spotify Premium  ::) ).


Quote from: brt on May 30, 2023, 10:45:49Als je doelt op de aanschaf van LP's gaat het natuurlijk wel om meer dan een paar tientjes, dat tikt flink aan als je regelmatig nieuwe muziek wilt aanschaffen. De nieuwe Madrugada bijvoorbeeld (die van vorig jaar), die jij dacht ik ook goed vond, kost gewoon 60,-! Ik kan daar echt niet bij en het voelt alsof je belazerd wordt waar je bij staat.

Qua streaming kan ik me zo'n 2e abonnement op zich best veroorloven, maar dan nog maak ik de afweging of ik het de kosten waard vind. Vooralsnog neig ik er naar van niet, en dan zou ik liever af en toe een album hi-res los kopen. De nieuwe van Josh Ritter bijvoorbeeld (tip!). Die klinkt fenomenaal en is als 24/96 te koop op Qobuz. Dan kost het nog steeds maar de helft van de LP én heb je nog betere sq ook.
Tannoy Kensington SE  ||  Accuphase E-480 & DAC-50  ||  Auralic Aries G2.1  ||  Sonnet Morpheus  ||  Audiolab 6000 CDT

Mediator

Ik haak ook wel een beetje af op de prijzen van vinyl. Dus je bent niet de enige brt.

Maar zoals hier al eerder werd gesteld heb ik mijn verzameling al vanuit de jaren tachtig en negentig samengesteld. Vooral die laatste periode was erg lucratief, net zoals de CD nu. Ik koop die tegenwoordig nog het meest. Naast het abonnement dan op digitale media. Handig voor thuis en onderweg.

Xander32

Hier idem betreft de cd's. Wanneer ik een album graag fysiek wil hebben, koop ik die op cd, welke ik voorts rip. Die albums koop ik dan nieuw of tweedehands. Voorts zijn er zelfs internetradio-zenders, welke niets kosten en een heel mooie geluidskwaliteit bieden. Als voorbeeld https://radioparadise.com/home

Volgens mij voor een ieder voldoende mogelijkheden om niet zonder (muziek) te komen te zitten en daar voorts ook niet diep voor in de buidel te hoeven tasten.


En betreffende het vinyl; de huidige hype zwakt vanzelf weer af en daarmee de prijzen vast  ook.


Quote from: Mediator on May 30, 2023, 21:11:26Ik haak ook wel een beetje af op de prijzen van vinyl. Dus je bent niet de enige brt.

Maar zoals hier al eerder werd gesteld heb ik mijn verzameling al vanuit de jaren tachtig en negentig samengesteld. Vooral die laatste periode was erg lucratief, net zoals de CD nu. Ik koop die tegenwoordig nog het meest. Naast het abonnement dan op digitale media. Handig voor thuis en onderweg.
Tannoy Kensington SE  ||  Accuphase E-480 & DAC-50  ||  Auralic Aries G2.1  ||  Sonnet Morpheus  ||  Audiolab 6000 CDT

Laan

Tot mijn grote vreugde gisteren Richi op visite gehad in de cave. Eerst ff met bewondering gekeken naar zijn V90. Wat een auto is dat zeg.. Stijlvol, chique en in de plamuurgrijze metaliclak een beauty. Mooi two-tone interieur met leer op de zetels enzo. Echt een mooie Volvo en ik vind niet alle Volvo's mooi. Maar deze ...

Doel van de meet was gezellig bijkletsen en eens horen wat de Dynaudio C2 zouden doen in hun nieuwe habitat.

Richi had zijn Warp ls1 meegenomen om eens te kijken of die een andere invloed geeft op het geheel. In een andere setting hebben we dat ook eens geprobeerd en dat scheelde nogal,los van of dat beter was of niet.

Na wat muziekjes via de Audiolab 8300xp hebben we de Warp ertussen gezet. Mij viel gelijk op dat het laag wat meer druk krijgt. Beetje meer punch. Ik zat een beetje raar aan de rechter zijde van de rechter speaker en daar viel me op dat de linker speaker met de Warp beter was te volgen dan via de Audiolab.

Vervolgens hebben we de interlink tussen vv en ev eens verwisseld. Oftewel de xlr Tubulus Argentus Black ruilen met de Audioquest Water. In deze setting geen goede keus of match. De aq nam dynamiek weg en het geheel klonk sloom en wollig. Terwijl aq in de thuis set juist wonderen doet. Bewijst maar weer dat het om de match gaat en niks anders.

Het was weer een lekkere audio avond en gezellig. De Warp blijft een erg leuk apparaat. Hij is anders. Maar niet in buitensporige mate. Ook geen sprake van een battle met de audiolab. Gewoon allebei net ff anders zonder een betere/ slechtere aan te kunnen wijzen.
Woonkamer:  Atoll st 300 | A*BNB nc250 bi-amp | Wharfedale Elysian 2
Man-cave set 1: Ayon Spirit V | Focal Scala Utopia Evo | Atoll st 300 | Atoll cd 100 | Rega P3, neo psu, exact | Atoll ph 100
Set 2: Classe CP 800 mk2, CA 2300 | Marantz SA 11 mk2 | Marantz NA 6006 | Sounddeco Alpha f3

Richi

Mooi omschreven inderdaad. Het was genieten en het album van The Cinematic Orchestra heb ik heerlijk beluisterd op de terugweg - ook geen straf in de V90 - dus het was een heel geslaagde avond.

En nog bedankt voor de Rivella!  :D  Je weet nu in elk geval dat dat spul popelt om de fles te verlaten omdat er zo achterlijk veel koolzuur in zit.  :tounge:
Apple Mac Mini M1 • Roon • Tidal • Philips BDP-9700 • Naim Atom HE • LSA Warp One • Dynaudio Confidence C2 II • IsoAcoustics Gaia II • AudioQuest Hurricane / Niagara 1200 / Monsoon / Pegasus / William Tell ZERO • Grimm SQM • Focal Elegia / Elear • Cisco Meraki MS220-8P • Blue Jeans Cat 6a

AudioEnZo

Leest als een leuke luistersessie. Moest wel even zoeken wat die Warp is, maar Google is je vriend :)