Het geluid van Laan

Started by Laan, May 5, 2022, 15:27:18

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Richi

Quote from: chansig on May  6, 2022, 15:34:10
Volgens mij mis ik waarmee je gaat experimenteren. Maar evengoed veel plezier.

Gr. Hans
Hans, de Benchmark eindversterkers hebben zich ineens wonderbaarlijk vermenigvuldigd! Dat is wat je miste.
Apple Mac Mini M1 • Roon • Tidal • Philips BDP-9700 • Naim Atom HE • LSA Warp One • Dynaudio Confidence C2 II • IsoAcoustics Gaia II • AudioQuest Hurricane / Niagara 1200 / Monsoon / Pegasus XLR / William Tell ZERO • Focal Elegia / Elear • Cisco Meraki MS220-8P • Blue Jeans Cat 6a

Laan

Quote from: Richi on May  6, 2022, 23:27:54
Nou, dat heeft niet lang op zich laten wachten! En, wat zijn je eerste indrukken?

Groet,
Richard

Tsja, ging best snel. Door jou en tabcam en mijn eigen waarneming kwam snel het besef dat de ahb2 geen bass kanon is. Sorry als ik jullie oordeel na de eerste sessie heb betwijfeld. En toen stond er ineens een tweedehands ahb2 op MP. Een maand jonger als die van mij. Ik zit nu een avondje met half en soms heel oor te luisteren en het is echte waanzin. Ik ga proberen er binnenkort iets zinnigs over te zeggen.
Woonkamer:  Atoll st 300 | A*BNB nc250 bi-amp | Wharfedale Elysian 2
Man-cave set 1: Ayon Spirit V | Focal Scala Utopia Evo | Atoll st 300 | Atoll cd 100 | Rega P3, neo psu, exact | Atoll ph 100
Set 2: Classe CP 800 mk2, CA 2300 | Marantz SA 11 mk2 | Marantz NA 6006 | Sounddeco Alpha f3

Deleted User

Mooie set!!! En een medestander wat de Yamaha CD-S3000 SACD speler betreft.... Dit is dus niet zomaar een CD/SACD speler. Dit is klank technisch 1 van de betere in de markt, dus ik ben het niet helemaal eens met je conclusie ;D

Richi

Quote from: Laan on May  7, 2022, 01:04:54
Tsja, ging best snel. Door jou en tabcam en mijn eigen waarneming kwam snel het besef dat de ahb2 geen bass kanon is. Sorry als ik jullie oordeel na de eerste sessie heb betwijfeld. En toen stond er ineens een tweedehands ahb2 op MP. Een maand jonger als die van mij. Ik zit nu een avondje met half en soms heel oor te luisteren en het is echte waanzin. Ik ga proberen er binnenkort iets zinnigs over te zeggen.
Niets om je voor te verontschuldigen! Top om te horen dat het experiment goed uitpakt (dat lees ik er voor nu uit althans). Ik hoor graag de definitieve bevindingen.

Groet,
Richard
Apple Mac Mini M1 • Roon • Tidal • Philips BDP-9700 • Naim Atom HE • LSA Warp One • Dynaudio Confidence C2 II • IsoAcoustics Gaia II • AudioQuest Hurricane / Niagara 1200 / Monsoon / Pegasus XLR / William Tell ZERO • Focal Elegia / Elear • Cisco Meraki MS220-8P • Blue Jeans Cat 6a

Laan

Quote from: Jazzman on May  7, 2022, 07:25:39
Mooie set!!! En een medestander wat de Yamaha CD-S3000 SACD speler betreft.... Dit is dus niet zomaar een CD/SACD speler. Dit is klank technisch 1 van de betere in de markt, dus ik ben het niet helemaal eens met je conclusie ;D

Het ontwerp komt uit 2013 of daaromtrent. Maar ik denk dat er sindsdien sowieso weinig revolutionair nieuwe spelers zijn uitgebracht. Ik zal hem wat meer eer geven: de cd s3000 is het laatst uitgebrachte topmodel cd speler van Yamaha. Alle knowhow opgedaan in ruim dertig jaar is samengebracht in deze imposante finale.  :tounge2:
Woonkamer:  Atoll st 300 | A*BNB nc250 bi-amp | Wharfedale Elysian 2
Man-cave set 1: Ayon Spirit V | Focal Scala Utopia Evo | Atoll st 300 | Atoll cd 100 | Rega P3, neo psu, exact | Atoll ph 100
Set 2: Classe CP 800 mk2, CA 2300 | Marantz SA 11 mk2 | Marantz NA 6006 | Sounddeco Alpha f3

Rob_Dingen

Quote from: Laan on May  6, 2022, 21:15:03
Ik zou er nu al van alles over kunnen roepen, is nog wat vroeg. Edoch, aan laag geen gebrek, heel zachtjes uitgedrukt..
Weet niet zeker wat de test is, maar als het 2 stereo versterkers zijn die je in Bridge mode zet kan je inderdaad meer laag krijgen maar iets minder gecontroleerd.

Rob

Laan

#31
Klopt. In plaats van een stereo twee keer bridged mono. Als ik het goed begrepen heb halveert de dempingsfactor en verhoogt de uitgangsweerstand. En toen was er ineens laag. Nog steeds erg gecontroleerd overigens. In mono zouden ze onder 2,6 ohm moeten gaan clippen, in stereo onder 1,3 ohm. Als ik er voorzichtig iets meer over kan zeggen: klank is wat minder analytisch met meer rust en overtuiging. S klanken zijn minder. De dac stond eerder op de "vriendelijk" trim omdat default (oversampling x 8 ) iets te "bright" werd. Nu kan dat wel. Ingangsgevoeligheid heb ik nu op 9,8 Vrms staan wat gewoon fijner en meer ontspannen overkomt. Eerder moest dat echt op 4 Vrms staan om enig volume te genereren.
Woonkamer:  Atoll st 300 | A*BNB nc250 bi-amp | Wharfedale Elysian 2
Man-cave set 1: Ayon Spirit V | Focal Scala Utopia Evo | Atoll st 300 | Atoll cd 100 | Rega P3, neo psu, exact | Atoll ph 100
Set 2: Classe CP 800 mk2, CA 2300 | Marantz SA 11 mk2 | Marantz NA 6006 | Sounddeco Alpha f3

Spijkie

Quote from: Laan on May  7, 2022, 11:04:35
Het ontwerp komt uit 2013 of daaromtrent. Maar ik denk dat er sindsdien sowieso weinig revolutionair nieuwe spelers zijn uitgebracht. Ik zal hem wat meer eer geven: de cd s3000 is het laatst uitgebrachte topmodel cd speler van Yamaha. Alle knowhow opgedaan in ruim dertig jaar is samengebracht in deze imposante finale.  :tounge2:

Los daarvan, ik denk dat Yamaha nog best een onderschat merk hier is op t forum. Gave set !

Gr Spijkie
Lumin,audioquest,Lyngdorf 2170, Cardas,Piega,Supra,Essential Audio Tools.

Tabcam

Quote from: Laan on May  7, 2022, 12:59:32
Klopt. In plaats van een stereo twee keer bridged mono. Als ik het goed begrepen heb halveert de dempingsfactor en verhoogt de uitgangsweerstand. En toen was er ineens laag. Nog steeds erg gecontroleerd overigens. In mono zouden ze onder 2,6 ohm moeten gaan clippen, in stereo onder 1,3 ohm. Als ik er voorzichtig iets meer over kan zeggen: klank is wat minder analytisch met meer rust en overtuiging. S klanken zijn minder. De dac stond eerder op de "vriendelijk" trim omdat default (oversampling x 8 ) iets te "bright" werd. Nu kan dat wel. Ingangsgevoeligheid heb ik nu op 9,8 Vrms staan wat gewoon fijner en meer ontspannen overkomt. Eerder moest dat echt op 4 Vrms staan om enig volume te genereren.
Altijd leuk, dit soort experimenten! Blij dat het goed lijkt uit te pakken. Ik zou ook nog kijken hoet het zonder oversampling klinkt :angel:.
Huiskamerset: PAP Sextet 15 PB, JBL Stage A130,  Arcam 550, Cambridge Audio Edge W, LG CX6LA,, BlueSound Node N130, NVidia Shield TV Pro
Zolderset: Usher Mini Dancer 2 DMD mk II, Anthem I225, Topping D30 Pro, BlueSound Node 2i

DofN

Quote from: Laan on May  7, 2022, 12:59:32
Klopt. In plaats van een stereo twee keer bridged mono. Als ik het goed begrepen heb halveert de dempingsfactor en verhoogt de uitgangsweerstand. En toen was er ineens laag.

https://benchmarkmedia.com/blogs/application_notes/audio-myth-damping-factor-isnt-much-of-a-factor

"A damping factor of 200 can produce amplitude response variations that are only about 0.1 dB. These variations are so small that they should not be detectable, even in a well-controlled A/B/X test where we are comparing two amplifiers with high damping factors. Raising the system-level damping factor above 200 should produce no audible change."

De AHB heeft een niet misselijke dempingsfactor van 370. Gestapeld levert dit niet meer hoorbare perfectie op. Ik ben benieuwd wat de verklaring dan wel kan zijn.
You changed the outcome by measuring it! - Professor Farnsworth
NAD M33, Dali Epicon 6 en 2 x JL-E112, Bacch binaural software

frank2

Meer vermogen, niet watts, zorgt voor meer kracht en meer rust in de sound.
Stereo: EV: Plinius 103A/ VV-DAC: Auralic Altair G2.1/ SPEAKERS: Focal spectral 40th anniversary
Surround:Yamaha rv A4A /Usher 525 center / Usher X7-708 /Pioneer LX58 / LG C2 oled
kabel: LS: Stockfish ttc pro / johan interlinks /Black Power X1 gemod./ Audioquest Niagara 1200. POWER: mono kristal met rodium connectoren

DofN

Ik lees in diverse reviews dat de AHB zeer stabiel is (en hij levert een Maximum Audio Output Current met een 29 A peak, per channel, both channels driven wat prima is) en dat hij zelfs lastige LS uitstekend aanstuurt tot op praktisch oorverdovende niveaus. Ik denk dat het daar ook niet gezocht moet worden.


You changed the outcome by measuring it! - Professor Farnsworth
NAD M33, Dali Epicon 6 en 2 x JL-E112, Bacch binaural software

frank2

Quote from: DofN on May  8, 2022, 09:12:37
Ik lees in diverse reviews dat de AHB zeer stabiel is (en hij levert een Maximum Audio Output Current met een 29 A peak, per channel, both channels driven wat prima is) en dat hij zelfs lastige LS uitstekend aanstuurt tot op praktisch oorverdovende niveaus. Ik denk dat het daar ook niet gezocht moet worden.
theoretisch heb je volkomen gelijk. Praktijk wijst anders uit. Mijn ev levert meer dan genoeg vermogen met 2 zware ringkernen maar gebridged zal er nog meer rust komen en is het geluid nog krachtiger.
Stereo: EV: Plinius 103A/ VV-DAC: Auralic Altair G2.1/ SPEAKERS: Focal spectral 40th anniversary
Surround:Yamaha rv A4A /Usher 525 center / Usher X7-708 /Pioneer LX58 / LG C2 oled
kabel: LS: Stockfish ttc pro / johan interlinks /Black Power X1 gemod./ Audioquest Niagara 1200. POWER: mono kristal met rodium connectoren

Davidstereo

Quote from: frank2 on May  8, 2022, 09:15:28
theoretisch heb je volkomen gelijk. Praktijk wijst anders uit. Mijn ev levert meer dan genoeg vermogen met 2 zware ringkernen maar gebridged zal er nog meer rust komen en is het geluid nog krachtiger.

Heb je dit zelf geprobeerd of is dit puur een aanname?

Tabcam

Quote from: frank2 on May  8, 2022, 09:06:06
Meer vermogen, niet watts, zorgt voor meer kracht en meer rust in de sound.
Ik had met de Usher Mini Dancer 2 DMD mkII en een IMG StageLine STA-2000D de omgekeerde ervaring, veel minder rust en minder controle. Nou zijn de Ushers ook eigenlijk 6 ohm met dips naar 4 Ohm en ik dat dat het bridgen alleen met 8 ohm luidsprekers kon. De setting moest in ieder geval 8 ohm zijn volgens de manual.
Huiskamerset: PAP Sextet 15 PB, JBL Stage A130,  Arcam 550, Cambridge Audio Edge W, LG CX6LA,, BlueSound Node N130, NVidia Shield TV Pro
Zolderset: Usher Mini Dancer 2 DMD mk II, Anthem I225, Topping D30 Pro, BlueSound Node 2i

Laan

Dat het laag prominenter aanwezig is? Evident. Rust is ook wel een typering, hoewel je dat ook kan vertalen naar een traag en muffig geluid. Met rust bedoel ik meer het ontbreken van bijverschijnsel veroorzaakt door de ruimte, mismatch in de set, of door iets te enthousiaste speakers die heel graag hun kunstjes en verleiding tonen met bepaalde overdrijving. Waar een ahb2 wat koel en zakelijk kan overkomen is het met twee allemaal wat guller, gloedvol en wat gepolijster. Er zou de indruk kunnen ontstaan dat er wat minder (micro) detail aanwezig is, maar goedbeschouwd is dat er nog steeds. Alleen door de bredere en diepere stage is de presentatie ervan wat anders. Rust en gepolijst met meer gloed vs koel en zakelijker. In het laatste geval vallen details wat eerder op denk ik.

Nou, lieve kijkbuis kindertjes, dit was weer even de zondag editie van mijn audiofiele fabeltjeskrant!

Meneer de Uil.
Woonkamer:  Atoll st 300 | A*BNB nc250 bi-amp | Wharfedale Elysian 2
Man-cave set 1: Ayon Spirit V | Focal Scala Utopia Evo | Atoll st 300 | Atoll cd 100 | Rega P3, neo psu, exact | Atoll ph 100
Set 2: Classe CP 800 mk2, CA 2300 | Marantz SA 11 mk2 | Marantz NA 6006 | Sounddeco Alpha f3

Xander32

De tweede blijft dus ook? Het leest iig als een upgrade.
Tannoy Kensington SE  ||  Accuphase E-480 & DAC-50  ||  Auralic Aries G2.1  ||  Sonnet Morpheus  ||  Audiolab 6000 CDT

Laan

Quote from: Xander32 on May  8, 2022, 11:19:29
De tweede blijft dus ook? Het leest iig als een upgrade.

Ja, ik vind het wel voldoende toevoegen voor behoud van de tweede. Ik realiseer me wel dat het zo zou kunnen zijn dat de keus van andere speakers wat beperkter is door de bridgemono mode en de bijbehorende eigenschappen. Ik ben superblij met de Fyne's, maar je weet maar nooit (Perlisten trekt mijn aandacht.. ) Afgelopen paar weken wel geleerd dat een match minder verzelfsprekend is dan gedacht, dus ben op mijn hoede  :colgate:
Woonkamer:  Atoll st 300 | A*BNB nc250 bi-amp | Wharfedale Elysian 2
Man-cave set 1: Ayon Spirit V | Focal Scala Utopia Evo | Atoll st 300 | Atoll cd 100 | Rega P3, neo psu, exact | Atoll ph 100
Set 2: Classe CP 800 mk2, CA 2300 | Marantz SA 11 mk2 | Marantz NA 6006 | Sounddeco Alpha f3

frank2

Perlisten  nooit gehoord maar ik denk dat die een geheel andere sound heeft dan fyne. Bij interesse altijd eerst thuis beluisteren voor aankoop
Stereo: EV: Plinius 103A/ VV-DAC: Auralic Altair G2.1/ SPEAKERS: Focal spectral 40th anniversary
Surround:Yamaha rv A4A /Usher 525 center / Usher X7-708 /Pioneer LX58 / LG C2 oled
kabel: LS: Stockfish ttc pro / johan interlinks /Black Power X1 gemod./ Audioquest Niagara 1200. POWER: mono kristal met rodium connectoren

Laan

Het trekt mijn interesse dat Perlisten, dus wil ze weleens horen naast een Fyne. Ik voorzie dat dit in Venray zal plaatsvinden. Kopen is een tweede. Ook hier zijn de mogelijkheden niet onbegrensd hoor! Vind mezelf al best een verwend blaag qua audio.
Woonkamer:  Atoll st 300 | A*BNB nc250 bi-amp | Wharfedale Elysian 2
Man-cave set 1: Ayon Spirit V | Focal Scala Utopia Evo | Atoll st 300 | Atoll cd 100 | Rega P3, neo psu, exact | Atoll ph 100
Set 2: Classe CP 800 mk2, CA 2300 | Marantz SA 11 mk2 | Marantz NA 6006 | Sounddeco Alpha f3

Tabcam

Quote from: frank2 on May  8, 2022, 12:20:18
Perlisten  nooit gehoord maar ik denk dat die een geheel andere sound heeft dan fyne. Bij interesse altijd eerst thuis beluisteren voor aankoop
H&C Hifi is momenteel de enige dealer in NL (gehele Benelux?) en weet niet of thuisdemo's tot de mogelijkheden behoort?
Huiskamerset: PAP Sextet 15 PB, JBL Stage A130,  Arcam 550, Cambridge Audio Edge W, LG CX6LA,, BlueSound Node N130, NVidia Shield TV Pro
Zolderset: Usher Mini Dancer 2 DMD mk II, Anthem I225, Topping D30 Pro, BlueSound Node 2i

Laan

#46
Vandaag e.e.a. wat anders opgesteld en aangesloten. Dus de LA4 in the middle zodat de erg korte tubulus xlr''s net passen. Beide ahb's hangen nu aan eenzelfde netsnoer en de 2 SR orange zekeringen zijn besteld voor de tweede ahb. De Tellurium q blue II niet terug tussen de yamaha en vv, maar daar de iets warmere qed xlr genomen. Een rode kabel klinkt gewoon warmer dan een blauwe denk ik  :tounge: Ben echt wel best blij zo. Beetje een gevoel van vooral verder afblijven  :colgate:
Woonkamer:  Atoll st 300 | A*BNB nc250 bi-amp | Wharfedale Elysian 2
Man-cave set 1: Ayon Spirit V | Focal Scala Utopia Evo | Atoll st 300 | Atoll cd 100 | Rega P3, neo psu, exact | Atoll ph 100
Set 2: Classe CP 800 mk2, CA 2300 | Marantz SA 11 mk2 | Marantz NA 6006 | Sounddeco Alpha f3

Richi

Dat staat er strak bij! Ik hou wel van die symmetrie met twee eindversterkers.  :D
Apple Mac Mini M1 • Roon • Tidal • Philips BDP-9700 • Naim Atom HE • LSA Warp One • Dynaudio Confidence C2 II • IsoAcoustics Gaia II • AudioQuest Hurricane / Niagara 1200 / Monsoon / Pegasus XLR / William Tell ZERO • Focal Elegia / Elear • Cisco Meraki MS220-8P • Blue Jeans Cat 6a

H&C Hifi

Goed te horen dat die 2e AHB2 zoveel goed doet bij jou !

ik heb het zelf meerdere malen beluisterd en vond de verschillen marginaal dus goed te horen dat het met de Fyne wel een grote stap voorwaarts is.

Laan

Quote from: HcHifi.nl on May 12, 2022, 16:53:20
Goed te horen dat die 2e AHB2 zoveel goed doet bij jou !

ik heb het zelf meerdere malen beluisterd en vond de verschillen marginaal dus goed te horen dat het met de Fyne wel een grote stap voorwaarts is.

Ja zo zie je maar dat het in iedere situatie anders kan uitpakken. In het laag zit het grootste verschil. Ze blijken eigenlijk best heel diep te kunnen en erg strak ook. De rest profiteert mee van dit stevigere fundament denk ik. Ik zou het niet bij voorbaat zinloos noemen in elk geval  :colgate:
Woonkamer:  Atoll st 300 | A*BNB nc250 bi-amp | Wharfedale Elysian 2
Man-cave set 1: Ayon Spirit V | Focal Scala Utopia Evo | Atoll st 300 | Atoll cd 100 | Rega P3, neo psu, exact | Atoll ph 100
Set 2: Classe CP 800 mk2, CA 2300 | Marantz SA 11 mk2 | Marantz NA 6006 | Sounddeco Alpha f3