Het geluid van Laan

Started by Laan, May 5, 2022, 15:27:18

Previous topic - Next topic

0 Members and 10 Guests are viewing this topic.

Laan

Ik hoor vaker dat Focal wat pittig is in het hoog. Ik zou nog wat meer aan demping kunnen doen natuurlijk. Vroeger vaak naar JM lab geluisterd en die hadden dat niet. Er zit wel een mogelijkheid op om de woofer en de tweeter + of - 1dB te geven. Ik heb deze exemplaren twee jaar geleden gehoord. Toen net nieuw uit de doos. Niet heel aandachtig geluisterd en zeker niet met de intentie zoiets te kopen. Ik vond ze goed klinken maar niet waanzinnig, zeker gezien de prijs. Daarbij vind ik het moeilijk te oordelen op een andere luisterplek dan de mijne. Gisteren nog wat geschoven met de Fyne's. De magie ontstond nadat ze zover ingedraaid waren dat ze elkaar een halve meter voor de luisterpositie kruisten. Eigenlijk had ik dat punt altijd een halve meter erachter bepaald.
Woonkamer:  Atoll st 300 | A*BNB nc250 bi-amp | Wharfedale Elysian 2
Man-cave set 1: Ayon Spirit V | Focal Scala Utopia Evo | Atoll st 300 | Atoll cd 100 | Rega P3, neo psu, exact | Atoll ph 100
Set 2: Classe CP 800 mk2, CA 2300 | Marantz SA 11 mk2 | Marantz NA 6006 | Sounddeco Alpha f3

frank2

#126
Nieuwe types Focal zijn zeer zeker niet meer pittig in t hoog. Na beluisteren van diverse andere speakers en in vergelijk met mijn Focal 40th anniversary.

Overigens focal heeft een geheel andere sound dan fyne audio. Focal is dynamischer en meer forward dan fyne die zeer rustig zijn.
Stereo: EV: Plinius 103A/ VV-DAC: Auralic Altair G2.1/ SPEAKERS: Focal spectral 40th anniversary
Surround:Yamaha rv A4A /Usher 525 center / Usher X7-708 /Pioneer LX58 / LG C2 oled
kabel: LS: Stockfish ttc pro / johan interlinks /Black Power X1 gemod./ Audioquest Niagara 1200. POWER: mono kristal met rodium connectoren

H&C Hifi

#127
Quote from: frank2 on September 22, 2022, 15:55:45


Overigens focal heeft een geheel andere sound dan fyne audio. Focal is dynamischer en meer forward dan fyne die zeer rustig zijn.

Heb jij wel de goede Fyne beluisterd  ???
Een F703 en F704  zijn alles behalve laidback....

Niet te verwarren met een ''oude'' Tannoy... een F703 en F704 gebruiken een zeer grote unit voor het mid/hoog welke al bij ongeveer 800hz word gecrossed
Dat klinkt niet laidback, maar juist zeer open en gedetailleerd..

Laan

Ik zou de F703 ook niet rustig / laid back willen noemen. Kan best zijn dat de spectral 40th nog meer expressie toont natuurlijk. Hoor over de spectral alleen positiefs. Ook van mensen die eigenlijk niet zo van Focal houden.
Woonkamer:  Atoll st 300 | A*BNB nc250 bi-amp | Wharfedale Elysian 2
Man-cave set 1: Ayon Spirit V | Focal Scala Utopia Evo | Atoll st 300 | Atoll cd 100 | Rega P3, neo psu, exact | Atoll ph 100
Set 2: Classe CP 800 mk2, CA 2300 | Marantz SA 11 mk2 | Marantz NA 6006 | Sounddeco Alpha f3

Xander32

Een Sopra 1 en 2 heb ik gehoord en vooral die eerste maakte indruk 👌🏻

Die heb ik ervaren als een onderhoudende speaker, die echter wel continue om aandacht vroeg en daarmee op den duur vermoeiend.

Quote from: Laan on September 22, 2022, 20:38:53
Ik zou de F703 ook niet rustig / laid back willen noemen. Kan best zijn dat de spectral 40th nog meer expressie toont natuurlijk. Hoor over de spectral alleen positiefs. Ook van mensen die eigenlijk niet zo van Focal houden.
Tannoy Kensington SE  ||  Accuphase E-480 & DAC-50  ||  Auralic Aries G2.1  ||  Sonnet Morpheus  ||  Audiolab 6000 CDT

Laan

Smaken verschillen natuurlijk. Ik heb de gok gewaagd. Het zijn geen hele nieuwe en heb een hele berg spullen ingeruild zodat de stap binnen schootsafstand kwam te liggen. Of dat verstandig was weet ik loop volgende week. Maar ja, een verstandige hobby is het sowieso niet.
Woonkamer:  Atoll st 300 | A*BNB nc250 bi-amp | Wharfedale Elysian 2
Man-cave set 1: Ayon Spirit V | Focal Scala Utopia Evo | Atoll st 300 | Atoll cd 100 | Rega P3, neo psu, exact | Atoll ph 100
Set 2: Classe CP 800 mk2, CA 2300 | Marantz SA 11 mk2 | Marantz NA 6006 | Sounddeco Alpha f3

Xander32

Spannend, leuke vooruitzichten 👍🏻

Quote from: Laan on September 22, 2022, 21:13:44
Smaken verschillen natuurlijk. Ik heb de gok gewaagd. Het zijn geen hele nieuwe en heb een hele berg spullen ingeruild zodat de stap binnen schootsafstand kwam te liggen. Of dat verstandig was weet ik loop volgende week. Maar ja, een verstandige hobby is het sowieso niet.
Tannoy Kensington SE  ||  Accuphase E-480 & DAC-50  ||  Auralic Aries G2.1  ||  Sonnet Morpheus  ||  Audiolab 6000 CDT

Vinyl_Fuchs

Quote from: Xander32 on September 22, 2022, 20:55:15
Een Sopra 1 en 2 heb ik gehoord en vooral die eerste maakte indruk 👌🏻

Die heb ik ervaren als een onderhoudende speaker, die echter wel continue om aandacht vroeg en daarmee op den duur vermoeiend.
Yep. De Focal 1 deed het erg goed in Bert zijn set-up. De Focal 2 heb ik niet beluisterd.  Sindsdien nooit meer neerbuigend gedacht over monitoren en laagweergave. Maar wat bedoel je aandacht/ vermoeiend?
Main set: NAT Audio Plasma R (vv) en 2x Se1 mk2 (ev), Marantz ND8006, Sony SCD 555 ES, ASR Basis Exclusive x2 phonoversterker, Transrotor Massimo Nero TMD incl. 12 inch Reed 2G Macassar Ebony met Denon DL-A100, Klipsch La Scala (1998 met ALK mod.)

Richi

Quote from: Laan on September 22, 2022, 21:13:44
Smaken verschillen natuurlijk. Ik heb de gok gewaagd. Het zijn geen hele nieuwe en heb een hele berg spullen ingeruild zodat de stap binnen schootsafstand kwam te liggen. Of dat verstandig was weet ik loop volgende week. Maar ja, een verstandige hobby is het sowieso niet.
Oh?! Welke gok heb je dan precies gewaagd? Naar Focal?
Apple Mac Mini M1 • Roon • Tidal • Philips BDP-9700 • Naim Atom HE • LSA Warp One • Dynaudio Confidence C2 II • IsoAcoustics Gaia II • AudioQuest Hurricane / Niagara 1200 / Monsoon / Pegasus / William Tell ZERO • Grimm SQM • Focal Elegia / Elear • Cisco Meraki MS220-8P • Blue Jeans Cat 6a

Xander32

Mijn luistervoorkeur gaat uit naar een set waarna ik relaxed uren achtereen kan luisteren. De Sopra vroeg daarentegen alsmaar om aandacht, liet me continu op het puntje van de stoel zitten. Dat is voor een korte duur spannend en erg vermakelijk, maar vervolgens gaat het (voor mij) vermoeiend worden en haak ik af.

Quote from: Vinyl_Fuchs on September 22, 2022, 22:57:54
Yep. De Focal 1 deed het erg goed in Bert zijn set-up. De Focal 2 heb ik niet beluisterd.  Sindsdien nooit meer neerbuigend gedacht over monitoren en laagweergave. Maar wat bedoel je aandacht/ vermoeiend?
Tannoy Kensington SE  ||  Accuphase E-480 & DAC-50  ||  Auralic Aries G2.1  ||  Sonnet Morpheus  ||  Audiolab 6000 CDT

Tabcam

Quote from: Xander32 on September 23, 2022, 07:39:59
Mijn luistervoorkeur gaat uit naar een set waarna ik relaxed uren achtereen kan luisteren. De Sopra vroeg daarentegen alsmaar om aandacht, liet me continu op het puntje van de stoel zitten. Dat is voor een korte duur spannend en erg vermakelijk, maar vervolgens gaat het (voor mij) vermoeiend worden en haak ik af.
Welke Sopra?
Huiskamerset: PAP Sextet 15 PB, JBL Stage A130,  Arcam 550, Cambridge Audio Edge W, LG CX6LA,, BlueSound Node N130, NVidia Shield TV Pro
Zolderset: Usher Mini Dancer 2 DMD mk II, Anthem I225, Topping D30 Pro, BlueSound Node 2i

Xander32

Focal Sopra 1 (monitor). Een indrukwekkende speaker vond ik het.

Quote from: Tabcam on September 23, 2022, 07:52:38
Welke Sopra?
Tannoy Kensington SE  ||  Accuphase E-480 & DAC-50  ||  Auralic Aries G2.1  ||  Sonnet Morpheus  ||  Audiolab 6000 CDT

Laan

Quote from: Richi on September 22, 2022, 23:14:52
Oh?! Welke gok heb je dan precies gewaagd? Naar Focal?

Ja, de Scala.
Woonkamer:  Atoll st 300 | A*BNB nc250 bi-amp | Wharfedale Elysian 2
Man-cave set 1: Ayon Spirit V | Focal Scala Utopia Evo | Atoll st 300 | Atoll cd 100 | Rega P3, neo psu, exact | Atoll ph 100
Set 2: Classe CP 800 mk2, CA 2300 | Marantz SA 11 mk2 | Marantz NA 6006 | Sounddeco Alpha f3

Xander32

Wow, dat zijn forse ls, fraaie afwerking ook. Ik ben benieuwd naar jouw vergelijk/ bevindingen t.o.v. de Fyne's.

Quote from: Laan on September 23, 2022, 08:12:56
Ja, de Scala.
Tannoy Kensington SE  ||  Accuphase E-480 & DAC-50  ||  Auralic Aries G2.1  ||  Sonnet Morpheus  ||  Audiolab 6000 CDT

H&C Hifi

Quote from: Xander32 on September 23, 2022, 08:38:54
Wow, dat zijn forse ls, fraaie afwerking ook. Ik ben benieuwd naar jouw vergelijk/ bevindingen t.o.v. de Fyne's.

Kwa gelaagdheid en pinpointen gaat die focal echt wel verder
Mag ook wel.. 4x zo kostbaar  :)

Veel luisterplezier, ga je zeker veel plezier van beleven !

frank2

Heb deze speakers regelmatig beluisterd bij een vriend,klinken mooi open en hebben een erg  mooie bass.
Stereo: EV: Plinius 103A/ VV-DAC: Auralic Altair G2.1/ SPEAKERS: Focal spectral 40th anniversary
Surround:Yamaha rv A4A /Usher 525 center / Usher X7-708 /Pioneer LX58 / LG C2 oled
kabel: LS: Stockfish ttc pro / johan interlinks /Black Power X1 gemod./ Audioquest Niagara 1200. POWER: mono kristal met rodium connectoren

Richi

Quote from: Laan on September 23, 2022, 08:12:56
Ja, de Scala.
Sodemieter, dat is het betere werk! Nu nog een mooie Naam Statement ervoor...  :devil:
Apple Mac Mini M1 • Roon • Tidal • Philips BDP-9700 • Naim Atom HE • LSA Warp One • Dynaudio Confidence C2 II • IsoAcoustics Gaia II • AudioQuest Hurricane / Niagara 1200 / Monsoon / Pegasus / William Tell ZERO • Grimm SQM • Focal Elegia / Elear • Cisco Meraki MS220-8P • Blue Jeans Cat 6a

Tabcam

Quote from: Xander32 on September 23, 2022, 08:07:39
Focal Sopra 1 (monitor). Een indrukwekkende speaker vond ik het.
Heb ze bij Brt gehoord en had geen last van luistermoeheid. Hij meet ook erg mooi. Welke electronica gebruikte je erbij? Ik kan me trouwens voorstellen dat de ruimte ook erg veel uit zal maken.
Huiskamerset: PAP Sextet 15 PB, JBL Stage A130,  Arcam 550, Cambridge Audio Edge W, LG CX6LA,, BlueSound Node N130, NVidia Shield TV Pro
Zolderset: Usher Mini Dancer 2 DMD mk II, Anthem I225, Topping D30 Pro, BlueSound Node 2i

Xander32

Aan de componenten welke de gastheer toen bezat zal het (ook) niet gelegen hebben; Accuphase e650 (klasse a) en Aurender streamer (type is mij ontgaan).

Quote from: Tabcam on September 23, 2022, 12:50:59
Heb ze bij Brt gehoord en had geen last van luistermoeheid. Hij meet ook erg mooi. Welke electronica gebruikte je erbij? Ik kan me trouwens voorstellen dat de ruimte ook erg veel uit zal maken.
Tannoy Kensington SE  ||  Accuphase E-480 & DAC-50  ||  Auralic Aries G2.1  ||  Sonnet Morpheus  ||  Audiolab 6000 CDT

Laan

Quote from: Richi on September 23, 2022, 12:18:54
Sodemieter, dat is het betere werk! Nu nog een mooie Naam Statement ervoor...  :devil:

Grapjas! Ik zal het even met de huidige muziekdoos moeten doen. Ruimt trouwens wel heerlijk op. 4 paar luidsprekers, een buizenversterker en een cd speler verlaten mijn collectie.  :colgate:
Woonkamer:  Atoll st 300 | A*BNB nc250 bi-amp | Wharfedale Elysian 2
Man-cave set 1: Ayon Spirit V | Focal Scala Utopia Evo | Atoll st 300 | Atoll cd 100 | Rega P3, neo psu, exact | Atoll ph 100
Set 2: Classe CP 800 mk2, CA 2300 | Marantz SA 11 mk2 | Marantz NA 6006 | Sounddeco Alpha f3

Laan

Woonkamer:  Atoll st 300 | A*BNB nc250 bi-amp | Wharfedale Elysian 2
Man-cave set 1: Ayon Spirit V | Focal Scala Utopia Evo | Atoll st 300 | Atoll cd 100 | Rega P3, neo psu, exact | Atoll ph 100
Set 2: Classe CP 800 mk2, CA 2300 | Marantz SA 11 mk2 | Marantz NA 6006 | Sounddeco Alpha f3

AudioEnZo

Fraai [emoji1303][emoji1303]

Richi

Maak me gek! Mooi hoor. En hoe klinkt het bij je thuis?
Apple Mac Mini M1 • Roon • Tidal • Philips BDP-9700 • Naim Atom HE • LSA Warp One • Dynaudio Confidence C2 II • IsoAcoustics Gaia II • AudioQuest Hurricane / Niagara 1200 / Monsoon / Pegasus / William Tell ZERO • Grimm SQM • Focal Elegia / Elear • Cisco Meraki MS220-8P • Blue Jeans Cat 6a

Laan

Klinkt fijn hoor! Hoog wel ff wennen. Midden ongekleurd en laag met lekkere impact en geen overdaad waar ik bang voor was. Het is een prille eerste indruk, dus lekker pielen de komende dagen.Kortom, veelbelovend  :colgate:
Woonkamer:  Atoll st 300 | A*BNB nc250 bi-amp | Wharfedale Elysian 2
Man-cave set 1: Ayon Spirit V | Focal Scala Utopia Evo | Atoll st 300 | Atoll cd 100 | Rega P3, neo psu, exact | Atoll ph 100
Set 2: Classe CP 800 mk2, CA 2300 | Marantz SA 11 mk2 | Marantz NA 6006 | Sounddeco Alpha f3

Xander32




Mooi hoor 👌🏻
Ik ben benieuwd hoe jouw bevindingen zich gaan ontwikkelen.
Tannoy Kensington SE  ||  Accuphase E-480 & DAC-50  ||  Auralic Aries G2.1  ||  Sonnet Morpheus  ||  Audiolab 6000 CDT