Vandaag een akoestische meting laten verrichten door EasyNoise Control.
Na uitvoerig mailcontact had Wesley een aantal voorbeelden en kleurstalen meegenomen waar ik in geïnteresseerd was. Samen hebben we alles nog even doorgesproken wat ik voor ogen had en waarom ik heb had ingeschakeld.
Mijn redenen:
- Een zo akoestisch optimaal mogelijke ruimte zonder teveel in te leveren op het esthetische van m’n woonkamer. Dus geen Basstraps of rare diffusors.
- Aanpakken van het laag. Voor mijn gevoel “Boemt” het soms nog eens.
- Mijn buren ontzien van het meegenieten van mijn muziek uurtjes.
Na mijn wensenlijst aangehoord te hebben, is hij begonnen met de meting. Met een alarmpistool ging hij op 4 plekken in de ruimte schieten en een speciale microfoon nam de meting op. De gegevens werden ingevoerd en werden zichtbaar op het scherm van de laptop.
De zwarte lijn is de acceptabele grens. De oranje lijn is mijn meting met een cijfer van een 7,4.
Op zich is mijn ruimte nog niet eens zo verkeerd.
De frequenties even uitgelegd. Wat blijkbaar toch anders werkt dan muziekfrequenties.
125Hz: wasmachine, industriële apparaten
250Hz: sublaag, laag
500Hz: mannenstem
1kHz: vrouwenstem
2kHz: kinderstemmen
4kHz: hoogfrequent
Afbeelding 1 (cijfer 8,0) : De groene lijn laat zien als er een akoestische oplossing in de ruimte wordt geplaatst. In mijn geval een akoestisch wandpaneel van 180x80x5cm tegen de muur achter mijn bank. Dus tegenover de speakers.
Dan zie je al meteen dat ik hiermee onder de zwarte lijn kom.
Afbeelding 2 (cijfer 8,4): Extra op maat gemaakt wit akoestisch paneel staande achter m’n speakers. Hierbij zie je als resultaat dat de 1kHz vrouwenstemmen minder galm krijgen.
Afbeelding 3 (cijfer 8,6): Mooi vilt van 12mm dik tegen de wand tegenover de luisterpositie. Dus achter m'n TV en versterker. Hierbij gaan alle frequenties nog een kleine stap verbetering opleveren.
Ik heb het oplossing 1 en 2 besteld en krijg ik over 2 weken binnen. Oplossing 3, het vilt, wacht ik nog even mee en wil eerst kijken hoe de eerste 2 oplossingen bevallen.
Al met al, heel tevreden met Easy Noise Control en de aangeboden oplossingen.