Wie heeft er zijn ruimte akoestisch aangepakt + foto’s?

Started by Pathos, May 4, 2022, 07:01:53

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

ruud2

mijn aangepaste luisterruimte, vroeger was dit een slaapkamer met een plafondhoogte van 2.40 m, echter de boxjes vroegen veel meer lucht en ruimte.
Daarom is de zolder bij de ruimte getrokken wat nu een inhoudsvolume geeft van een kleine 100 m3.
De schuine wanden zijn afgewerkt met geperforeerde gipsplaat ( ongeveer 45%) daarachter de rockwool 210 kg/m3 en daar daarachter weer de thermische isolatie naar het dak. Na metingen door Toine zijn er op de achterwand diffusie panelen geplaatst en zo ook voor het hoog/mid op het reflectiepunt op beide zijmuren. verder niets meer aan doen.
dik vloerkleed en de achterwand is bekleed met ondertapijt waar een openvitrine plaatsmaakt voor allerlei snuisterijen.
De parketvloer heeft een zachtboard onderlaag met daaronder een recycled rubber ondervloer.
De toegangsdeur is dubbel uitgevoerd.
De nok heeft een akoestisch spanplafond.
Wel heb ik twee verplaatsbare absorbtie panelen 90 cm en 2.40 hoog die verschoven kunnen worden in de hoeken achter de luie stoel om de flutterecho deels weg te nemen.
Er is nog wel 3m3 om een bastrap te maken achter de luisterpositie maar die moeite heb ik nog niet genomen.
Veel werk maar een prettig gedempte ruimte.    gemiddelde RT 60 waarde 0.38
Mark  , Nelson , Neil , mr. Krell  en Herr Willi Studer spelen samen in een speciale ruimte.
Frits Philips mag de huiskamer voorzien van dagelijks  radio geluid.

Rob_Dingen

Quote from: Bas Akkerman on May  5, 2022, 08:20:47
Mooi! Vooral de achterwand. Hoe groot is jouw ruimte? Lijkt haast alsof je in de breedte speelt.
6 x7,5

DofN

Quote from: ruud2 on May  5, 2022, 18:14:45
mijn aangepaste luisterruimte, vroeger was dit een slaapkamer met een plafondhoogte van 2.40 m, echter de boxjes vroegen veel meer lucht en ruimte.
Daarom is de zolder bij de ruimte getrokken wat nu een inhoudsvolume geeft van een kleine 100 m3.
De schuine wanden zijn afgewerkt met geperforeerde gipsplaat ( ongeveer 45%) daarachter de rockwool 210 kg/m3 en daar daarachter weer de thermische isolatie naar het dak. Na metingen door Toine zijn er op de achterwand diffusie panelen geplaatst en zo ook voor het hoog/mid op het reflectiepunt op beide zijmuren. verder niets meer aan doen.
dik vloerkleed en de achterwand is bekleed met ondertapijt waar een openvitrine plaatsmaakt voor allerlei snuisterijen.
De parketvloer heeft een zachtboard onderlaag met daaronder een recycled rubber ondervloer.
De toegangsdeur is dubbel uitgevoerd.
De nok heeft een akoestisch spanplafond.
Wel heb ik twee verplaatsbare absorbtie panelen 90 cm en 2.40 hoog die verschoven kunnen worden in de hoeken achter de luie stoel om de flutterecho deels weg te nemen.
Er is nog wel 3m3 om een bastrap te maken achter de luisterpositie maar die moeite heb ik nog niet genomen.
Veel werk maar een prettig gedempte ruimte.

Gaaf hoor. Zo zijn er toch een paar ultieme luisterkamers :)

You changed the outcome by measuring it! - Professor Farnsworth
NAD M33, Dali Epicon 6 en 2 x JL-E112, Bacch binaural software

Pathos

Mooie opzet heb je. Nu zie je dat panelen ook mooi kunnen zijn.

Bedankt voor je tip van Addictive Sound! Ze maken zelfs panelen met eigen aangeleverde opdruk, dus custom. 😃

Quote from: Audio addict on May  4, 2022, 12:48:30
Ik heb panelen van Addictive Sound

De panelen achter de luidsprekers zijn 148 bij 50 en 6cm dik. De panelen die achter de bank hangen zijn 100 bij 50 en 11cm dik (de kleinere zijn 50 bij 50 en 11cm dik)

Stereo 2.2 setup:
Pathos T.T. ~ AURALiC Altair G1 ~ Spendor A7 ~ Gaia III ~ 2x REL T/5x ~ Silent Angel Bonn N8 ~ 2x Farad Super3 LPS
Bekabeling: Audiomica: Celes Excellence M1 -> Erys Excellence M2 Luxury RCA -> Arago Excellence Luxury RJ/E. AudioQuest: Niagara 1200 -> Hurricane -> Blizzard -> Monsoon -> NRG-Z3 -> Vodka RJ/E. QSA: Yellow fuses. Synergistic Research: Purple fuse.
Akoestiek: Easy Noise Control.

DofN

Het valt me op dat veel mensen bijna automatisch voor een akoestisch paneel met opdruk gaan. Ik heb de mijne niet laten bedrukken omdat het zo'n groot paneel is, en het wordt er al snel onrustig van. Een paneel in de RAL kleur van de wand valt bijna weg, het is m.i. zeker een overweging voor degenen die die investering nog eens willen doen.

You changed the outcome by measuring it! - Professor Farnsworth
NAD M33, Dali Epicon 6 en 2 x JL-E112, Bacch binaural software

Bas Akkerman

Mee eens. Ik vind een groter vlak met rustige kleuren ook prettiger.
Een beter forum begint bij jezelf.

Ik zou met niemand willen ruilen, meteen gaan huilen, als ik geen Hagenees audiofiel zou zijn! ;D

Stereo: Electrickery       |       HT: Bas' Bios       |      Qobuz: De HTforummaandlijsten

Maximus_Aurelius

Mijn stereoruimte is akoestisch aangepakt in samenwerking met Acousticmatters.
Ik zal morgen even wat foto's plaatsen.
Nu eerst naar Rowwen Heze theater tour :headbanging:
APL DSD AR > Accuphase P4500 > YG Acoustic Carmel >  Siltech 770L & 770 XLR > Crystal Cable Power reference Diamond, > Furutech DPS 4.1 LE with FI (E) 48 NCF, > USB kabel Final touch audio Sinope > Ediscreation Silent Switch OXCO > Farad Super 3 > zelfbouw Computer audio transport ( USB Pink Faun Bridge + OXCO Clock, Farad super3 ) >Boldz Chunkz & Panelz & RTFS Sirrah's, Big Block B > Townshend Audio Seismic Isolation Podium > Fuses, SR Orange  > Ps Audio P10 power plant.

Rowdy

Ik zie vele foto's van mooie ingerichte ruimte's. Wat is de reflectietijd van jullie ruimte's? Ik heb ruim 30 jaar geleden een artikel in RAM (Radio Amateur Magazine) gelezen dat de ideale reflectietijd 1,1 à 1,2 seconde is. Bij terugkaatsing van het muzieksignaal is de waarde groter dan 1, wordt het muzieksignaal erin opgenomen is de waarde kleiner dan 1.
Kun je het meten wat de reflectietijd is? Is daar een app voor?

Bas Akkerman

Quote from: Maximus_Aurelius on May 10, 2022, 17:54:53
Mijn stereoruimte is akoestisch aangepakt in samenwerking met Acousticmatters.
Ik zal morgen even wat foto's plaatsen.
Nu eerst naar Rowwen Heze theater tour :headbanging:
Dat is me een flinke theatertour!  ;D
Een beter forum begint bij jezelf.

Ik zou met niemand willen ruilen, meteen gaan huilen, als ik geen Hagenees audiofiel zou zijn! ;D

Stereo: Electrickery       |       HT: Bas' Bios       |      Qobuz: De HTforummaandlijsten

jahtari

Quote from: Rowdy on May 20, 2022, 18:43:33
Ik zie vele foto's van mooie ingerichte ruimte's. Wat is de reflectietijd van jullie ruimte's? Ik heb ruim 30 jaar geleden een artikel in RAM (Radio Amateur Magazine) gelezen dat de ideale reflectietijd 1,1 à 1,2 seconde is. Bij terugkaatsing van het muzieksignaal is de waarde groter dan 1, wordt het muzieksignaal erin opgenomen is de waarde kleiner dan 1.
Kun je het meten wat de reflectietijd is? Is daar een app voor?
Dat lijkt me een hoop onzin.

Een reflectietijd van 1,1 seconde is erg lang en versmeerd het geluid enorm, je hoort dan de ruimte in de opname gemengd met een lange echo van je eigen ruimte. Maar de tijd alleen is niet alles, ook de "hoeveelheid" geluid als in een percentage dat echoed is van belang. Als de echo 5 seconde is, maar heel zacht, heb je er geen last van.

Vaak hoor je nu 0,2 of 0,3 sec als ideaal. Maar dit is uiteraard ook persoonlijke smaak. Ik hou van lekker veel demping.

Meten kun je met de gratis tool rew en een microfoon.
Jahtari's 7.2.2 HT - Powergrip YG-1. Nvidia Shield. DenonX4500H. LCR: Martin Logan Motion 4/6. Atmos: Dali Oberon On Wall. LG77C3 TV. 2x Monoprice Monolith 15 v2. Crown XLS1502 + JBL 4281F.
Stereo setup: Powergrip YG-1. Bluesound Node 2i. MiniDSP SHD Studio. Dutch & Dutch 8m. Dual subs.
Woonkamer: Kef LS60
Studeerkamer: Focal CMS 65. Focal CMS Sub

Rob_Dingen

De nagalm tijd heeft te maken met de grote van je ruimte dus concert zalen kunnen best wel rond de seconden zitten.
Hoe kleiner de ruimte hoe lager de nagalm tijd.
Mijn ruimte zit tussen de 0,4 en 0,5 seconden.

Rob

Rowdy

Quote from: jahtari on May 20, 2022, 18:52:37
Meten kun je met de gratis tool rew en een microfoon.
Heb alleen een iPad en een iPhone, is daar ook software voor?

Bama

Vandaag ook nog wat aanpassingen gedaan met dank aan Dirk.

Zie op de foto dat er nog een beugeltje op het kozijn ligt ;)

Rob_Dingen


Bama

Quote from: Rob_Dingen on May 22, 2022, 19:12:46
Je zit daar mooi te wonen Bama.

Rob

Dankjewel.

We wonen er heerlijk rustig, staan maar 3 huizen in de straat heerlijk vrij en toch maar 10 min lopen van het centrum.

Aan de andere kant van de deur hangt overigens nog een groot akoestisch paneel van Zilenz.

Dirk

Dealer van Amphion Speakers * Benchmark * Denon * Earthquake Sound * Hypex * Makro audio * Marantz * Powersoft * Trinnov Audio * Vicoustic

Demo-units te koop van Amphion ea

Bama

Quote from: Dirk on May 22, 2022, 19:59:56
hey...dat paneel komt me bekend voor  :D

Heb er ook nog een andere print voor maar deze blijft leuk, heb al de meest vreemde dingen gehoord wat mensen er in zien.
En heb er nog een van 60x120, ook van jou denk ik?
Die hangt in de keuken.

Dirk

60x120 is niet van mij denk ik...maar ik had wel 2 van die grote volgens mij, dus misschien heb je er 1 verkleind? (de andere was een macro opname van een vinyl-LP)
Dealer van Amphion Speakers * Benchmark * Denon * Earthquake Sound * Hypex * Makro audio * Marantz * Powersoft * Trinnov Audio * Vicoustic

Demo-units te koop van Amphion ea

Bama

Quote from: Dirk on May 22, 2022, 20:13:03
60x120 is niet van mij denk ik...maar ik had wel 2 van die grote volgens mij, dus misschien heb je er 1 verkleind? (de andere was een macro opname van een vinyl-LP)

Klopt nu je het zegt, ik heb die andere verzaagd. Jouw geheugen is een stuk beter in ieder geval :)

blue-eyes

Quote from: Bama on May 22, 2022, 19:01:32
Vandaag ook nog wat aanpassingen gedaan met dank aan Dirk.

Zie op de foto dat er nog een beugeltje op het kozijn ligt ;)

Is het DE plek om op te hangen, of?
Alleen al voor de sier is het al mooi genoeg!
Speakers: WB Vector, WB Vertex, WB Fulcrum 650, Velodyne DD15, Atmos: Revel W783; App.: Arcam AV41, EV: 3 * Arcam P429, Bron: Apple TV 4k, Oppo UPD-203, Dune 4K Solo; Kabel: HDMI: Audioquest Vodka / Carbon, LS: Linn K200 / DHZ, Audioquest, XLR: Linn, DHZ, Cinch: Linn, TV: Sony KD-75XE9005; Stroom: AH! DC; Belden 4mm2, Furutech; Data: 2 * Synology 19", Rack: Finite Pagode Signature; AB: Homey

Bama

Quote from: blue-eyes on May 22, 2022, 20:19:47
Is het DE plek om op te hangen, of?
Alleen al voor de sier is het al mooi genoeg!

Niks gemeten natuurlijk maar wel achter mijn favoriete luisterplek, kan niet zeggen wat het doet.
Ik ben daar te doof voor en vind het ook gewoon leuk. :)

Die plafond en wandpanelen hebben wel erg veel gedaan bij mij, vooral stemmen.
Ik heb 6 ramen in de woonkamer van 2.50 breed van vloer tot plafond dus dat galmde best.

Binnenkort komt de dealer van de speakers weer een pilsje pakken, misschien dat hij nog een keer meet en dan zien we het verschil (misschien?)

Bama

Ik vroeg aan mijn vrouw of ze verschil hoort en ze zei dat het geluid eerder weg was maar ik heb het idee dat ze me gewoon in de zeik zat te nemen. :mellow:

Dirk

Dealer van Amphion Speakers * Benchmark * Denon * Earthquake Sound * Hypex * Makro audio * Marantz * Powersoft * Trinnov Audio * Vicoustic

Demo-units te koop van Amphion ea

katwax

Quote from: Bama on May 22, 2022, 22:45:36
Ik vroeg aan mijn vrouw of ze verschil hoort en ze zei dat het geluid eerder weg was maar ik heb het idee dat ze me gewoon in de zeik zat te nemen. :mellow:
:baaa:
Het oogt wel mooi.
Stereo: Kii Three BXT System + Kii Control + Bluesound NODE (N130)
HT: Epson LS10000 - Xtrem Daylight 100"
http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=112543

Bama

Ik zal het plaatje compleet maken met de set ook op de foto.
Super simpel. De platenspeler heeft een ingebouwde phono dus is met lange xlr kabels rechtstreeks verbonden met de actieve speakers en Roon is "ingebouwd" in de speakers. (Dutch&Dutch 8C)
Bediening via een eenvoudige app en harder zachter doe je bv met de knoppen aan de zijkant van je telefoon.
Grote stoffen hoekbank en een hoogpolig kleed van 4m in diameter voor de set. De kamer is 10x5.25m.