Wie heeft er zijn ruimte akoestisch aangepakt + foto’s?

Started by Pathos, May 4, 2022, 07:01:53

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Pathos

Hi,

Ik was eigenlijk benieuwd wie er allemaal zijn luisterruimte akoestisch heeft aangepakt?
Velen hebben het er over hoe belangrijk het is. Het lijkt me leuk om hiervan ook foto's te plaatsen zodat men hiervan kan leren waar er panelen en andere oplossingen geplaatst worden. Zo ook leuk om inspiratie op te doen en er misschien toch ook mooie oplossingen te vinden zijn en wat er allemaal mogelijk is.

Misschien ook leuk erbij te vermelden waar de "probleemzones" zaten en wat voor verschil je hoorde na het plaatsen van de panelen, basstraps, absorbers en/of diffusors.

Thanks!
Stereo 2.2 setup:
Pathos T.T. ~ AURALiC Altair G1 ~ Spendor A7 ~ Gaia III ~ 2x REL T/5x ~ Silent Angel Bonn N8 ~ 2x Farad Super3 LPS
Bekabeling: Audiomica: Celes Excellence M1 -> Erys Excellence M2 Luxury RCA -> Arago Excellence Luxury RJ/E. AudioQuest: Niagara 1200 -> Hurricane -> Blizzard -> Monsoon -> NRG-Z3 -> Vodka RJ/E. QSA: Yellow fuses. Synergistic Research: Purple fuse.
Akoestiek: Easy Noise Control.

DofN

Heb jij dan ook (inspirerende) foto's van jouw ruimte, Pathos? Leuk topic, ik ben ook benieuwd naar akoestische maatregelen van anderen alhoewel ik wel zo goed als klaar ben, kijk ik nog weleens naar esthetisch verantwoorde bass traps (moeilijk).

Maatregelen:

Akoestisch stucplafond in de hele woonkamer, wat ook de verstaanbaarheid in gesprekken enorm verbetert, op de eerste reflectiepunten van de LS rechts een flinke absorber, rechts een zwaar geplooid gordijn. Dichtgetrokken doet het niet veel, maar zo met alle plooien zorgt het toch nog voor enige symmetrie. Op de vloer ligt een dik wollen kleed. Een wand van (3D) kurk. Problemen in het laag repareer ik met DSP, de problemen in het hoog waren flutterecho in de luisterhoek en in de midden en hoog frequenties luisterde ik meer naar de kamer dan naar de LS. Dat is nu goed onder controle. Zonder maatregelen vond ik het geluid rommelig, aangezet en onnatuurlijk. Het geluidsbeeld was ook niet erg pinpoint.

Verder, niet te zien op de foto's, heb ik op de luisterplek hoorbare flutter tussen twee wanden (het klonk als een soort nagalm) verderop in de woonkamer voorkomen met wandkleed. Verder staat een meter of vier achter de luisterplek een boekenkast en daar ligt eenzelfde wollen kleed. In het midden van mijn woonkamer staan 2 massieve banken met stoffen bekleding.

Slecht te zien op de foto's, maar de LS staan ongeveer 90 cm van de zijwanden af.
You changed the outcome by measuring it! - Professor Farnsworth
NAD M33, Dali Epicon 6 en 2 x JL-E112, Bacch binaural software

Barry2001

Wat een mooie setup, straalt rust uit, iets waar ik zelf ook altijd naar op zoek ben. Mooi materiaal, dat kurk op de achter wand. Rose streamer als ik het goed zie, strak meubel.

Afgelopen winter heb ik hier de kamer ook aangepakt. Zoals gezegd zoek ik rust om in naar muziek te luisteren, de kasten die nog in de kamer stonden hebben we eruit gehaald. Wat overbleef was een enorme galmbak, op de plek waar ik vorig jaar werkte werden Akupanels geplaatst. Die deden hun werk in vergaderkamers, en ik vond ze er aantrekkelijk uitzien. Hiermee aan de slag gegaan.

De Akupanels doen hun werk nog beter met dempingsmateriaal erachter, ik heb voor Metisse gekozen.


DofN

You changed the outcome by measuring it! - Professor Farnsworth
NAD M33, Dali Epicon 6 en 2 x JL-E112, Bacch binaural software

Bas Akkerman

Leuk topic! Mijn werk-/luisterkamer moet nog op de schop. Maar daarna ga ik het hier ook akoestisch aanpassen.
Een beter forum begint bij jezelf.

Ik zou met niemand willen ruilen, meteen gaan huilen, als ik geen Hagenees audiofiel zou zijn! ;D

Stereo: Electrickery       |       HT: Bas' Bios       |      Qobuz: De HTforummaandlijsten

Barry2001

Dit is in de hoeken geplaatst, om met name het laag onder controle te houden. Om dit echt goed te kunnen doen zal er nog meer dempingsmeteriaal in moeten, maar zo af en toe heeft de kamer ook nog functie als woonkamer  ;D En ik woon hier niet alleen.
Op de zijwanden (eerste reflectiepunten voorop) ook, op dezelfde manier, met Metisse erachter. Links van de kamer is volledig glas met een gordijn ervoor. Er kan door omstandigheden niks op de vloer, om reflectie boven en beneden wat te dempen heb ik Flamex op het plafond gelijmd.

De set is hoofdzakelijk in gebruik om muziek te luisteren, we kijken er ook wel wat tv en beameren er ook voor een goed film op z'n tijd. Geluid is en blijft stereo, geen meerkanaals. Tot nu toe ben ik erg tevreden over het resultaat, het scheelt werkelijk enorm. De rust in het geluidsbeeld, zeker als de muziek wat steviger wordt blijft alles mooi op zich staan. Onlangs heb ik een 2e versterker in gebruik genomen waar ik het laag apart mee aanstuur, biamping dus, dit gaf ook een verbetering in het stereo / geluidsbeeld. Is het perfect? Nee, ik hoor nog wat roommodes, en heb een DSP aangeschaft waar ik wat mee wil experimenteren. Ik kan op de luidsprekers (HumbleHomemadeHifi Calpamos)  de woofer en de compressiedriver apart aansturen en het ingebouwde filter bypassen.

Om nog even weer op de rust terug te komen, met meerdere mensen in de kamer is het een enorme vooruitgang. Ook als iemand praat is het geluidsbeeld rustig. echt ene ondergeschoven kindje vaak, bv horeca waar hier geen aandacht aan wordt gegeven en iedereen moet gaan schreeuwen om verstaanbaar te zijn, kent iedereen wel denk ik.

Lekker aan het genieten dus, met DSP in de wachtkamer om wat gaan te experimenteren.


DofN

Ik vind het wel moedig, zoveel panelen aan de muur. Maar het ziet er helemaal niet gek uit. In het echt is het vast ook weer anders dan op de foto's. Is bij mij ook.
You changed the outcome by measuring it! - Professor Farnsworth
NAD M33, Dali Epicon 6 en 2 x JL-E112, Bacch binaural software

DofN

Quote from: Bas Akkerman on May  4, 2022, 09:22:06
Leuk topic! Mijn werk-/luisterkamer moet nog op de schop. Maar daarna ga ik het hier ook akoestisch aanpassen.

Heb je al plannen? Ideeën? Of foto's als inspiratie. Ben wel benieuwd wat je gaat doen.
You changed the outcome by measuring it! - Professor Farnsworth
NAD M33, Dali Epicon 6 en 2 x JL-E112, Bacch binaural software

Barry2001

Quote from: DofN on May  4, 2022, 09:18:43
Ziet er heel netjes uit zo, heeft het geholpen?

Ja scheelt enorm, je merkt dit in het laag. Wat ik overigens ook nog gedaan heb is bakken gemaakt ook met Metisse erin, m'n vriendin heeft wat foto's hier in de omgeving gemaakt die we op canvas hebben laten afdrukken. Die canvas foto's kunnen dan ook vervangen worden, als je eens tegen een andere foto aan wilt kijken. Moet wel zeggen dat het effect van de Akupanels echt veel groter is, in demping (zijn natuurlijk ook fors groter in oppervlak).


Bas Akkerman

Quote from: DofN on May  4, 2022, 09:33:53
Heb je al plannen? Ideeën? Of foto's als inspiratie. Ben wel benieuwd wat je gaat doen.
Veel, zo niet alles, hangt af van waar de problemen zitten. Het is een afgesloten ruimte waar ik alles kan doen. Maar het moet ook wel rust uitstralen. Dus ik zou bijvoorbeeld eerder kiezen voor een voorzetwandje met panelen erin verwerkt dan los aan de muur. Ook een akoestisch plafond of aanpassingen behoort zeker tot de mogelijkheden.

Zal eens foto's zoeken van wat ik mooi vind.
Een beter forum begint bij jezelf.

Ik zou met niemand willen ruilen, meteen gaan huilen, als ik geen Hagenees audiofiel zou zijn! ;D

Stereo: Electrickery       |       HT: Bas' Bios       |      Qobuz: De HTforummaandlijsten

katwax

Leuk topic.

Eerste stap die ik gedaan heb is een akoestisch spanplafond. Dit gaf veel meer rust en detail in de muziek, alsook zoals hierboven aangegeven zijn gewone gesprekken veel aangenamer (je praat minder luid).
Het zorgt ervoor dat er veel minder verstoring is door reflecties.


Door deze aanpassing te laten doen werd er flutter echo blootgelegd (deze zal er waarschijnlijk altijd geweest zijn), in theorie had ik hiervoor gewoon wat oneffenheid kunnen aanbrengen op de wand achter de luister plek, maar de vrouw des huizes wou heel de wand doen. Hiervoor hebben we gekozen voor VicWallpaper VMT. Dit zijn panelen die je tegen je muur moet kleven.


Dan is er nog het laag, dat ik enkel met DSP onder controle heb.
Wel al getest met een PSI AVAA, maar voor de prijs deed dit zeer weinig. In REW zag je nog wel dat het iets deed, maar gehoormatig was dit zeer moeilijk vast te stellen.

Ik heb een grote roommode hier op 40Hz, Robdingen heeft in mijn topic aangegeven hoe ik een op maat gemaakte basstrap zou kunnen maken om dit op te vangen. Die test wil ik nog wel is uitvoeren in de toekomst.

Op deze moment ben ik wel zeer tevreden over het resultaat, maar ik vraag mij wel af of hier niet teveel gewenning speelt, denk er dus over om is ander te laten komen luisteren om te zien wat zij ervan vinden.
Stereo: Kii Three BXT System + Kii Control + Bluesound NODE (N130)
HT: Epson LS10000 - Xtrem Daylight 100"
http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=112543

Audio addict

#11
Ik heb panelen van Addictive Sound

De panelen achter de luidsprekers zijn 148 bij 50 en 6cm dik. De panelen die achter de bank hangen zijn 100 bij 50 en 11cm dik (de kleinere zijn 50 bij 50 en 11cm dik)

De akkoestiek was al goed maar het klinkt nu toch net weer wat beter. Meer rust en wat minder echo.
Ik ga de gehele achterwand volhangen met die kleine panelen van 50 bij 50. En er komen nog een stuk of 6 bass traps bij.











Marantz PM7005 - Marantz CD6006 - KEF R3 - REL S510 - DALI M601 Stands - AC Infinity Aircom T8 - Audioquest - Addictive Sound Acoustic Panels.

Pathos

Hi DofN,

Mooie opstelling heb je! En ik ben dol op jouw 3D wand! Heel gaaf!

Momenteel ben ik me aan het oriënteren naar mooie akoestische oplossingen. Vandaar ook het starten van dit topic.

Ik heb al een aantal redelijk mooie en betaalbare panelen gezien op deze site:
https://perfectacoustic.nl/
Misschien kun je daar eens kijken voor Basstraps?

Hierbij foto's van een oude situatie. Nu staan mijn speakers verder naar voren (*edit, en nu ongeveer 3 meter uit elkaar) en in de hoeken de subwoofers. Een basstrap gaat dan helaas niet lukken. Wel kan ik op die site bassabsorbers vinden als zijnde panelen.

Ik ben van plan om links in de hoek achter de speaker zo'n bassabsorber te plaatsen en links van die speaker een absorber/diffusor. Aan de rechterkant achter de speaker ook een absorber/diffusor.

Aan de achterzijde van de bank/luisterpositie was ik van plan een groter absorber/diffusor paneel te plaatsen tegen de muur.

Onder de salontafel en het stereomeubel heb ik absorber noppenschuim geplakt.

Quote from: DofN on May  4, 2022, 08:45:34
Heb jij dan ook (inspirerende) foto's van jouw ruimte, Pathos? Leuk topic, ik ben ook benieuwd naar akoestische maatregelen van anderen alhoewel ik wel zo goed als klaar ben, kijk ik nog weleens naar esthetisch verantwoorde bass traps (moeilijk).

Stereo 2.2 setup:
Pathos T.T. ~ AURALiC Altair G1 ~ Spendor A7 ~ Gaia III ~ 2x REL T/5x ~ Silent Angel Bonn N8 ~ 2x Farad Super3 LPS
Bekabeling: Audiomica: Celes Excellence M1 -> Erys Excellence M2 Luxury RCA -> Arago Excellence Luxury RJ/E. AudioQuest: Niagara 1200 -> Hurricane -> Blizzard -> Monsoon -> NRG-Z3 -> Vodka RJ/E. QSA: Yellow fuses. Synergistic Research: Purple fuse.
Akoestiek: Easy Noise Control.

Bas Akkerman

#13
Luidsprekers staan zo wel ver van elkaar. Kan je niet alles een kwartslag draaien met de luidsprekers aan de raamkant (bij de verwarming) en de achterkant luisterplek naar de "open kamer-en-suite"? Dus iets voor de muur waar de thermostaat hangt.

Edit, ik zie dat er al een hoekbank staat...
Een beter forum begint bij jezelf.

Ik zou met niemand willen ruilen, meteen gaan huilen, als ik geen Hagenees audiofiel zou zijn! ;D

Stereo: Electrickery       |       HT: Bas' Bios       |      Qobuz: De HTforummaandlijsten

Pathos

Dank je wel voor je tip. Ik heb mijn vorige post ff ge-edit. M'n speakers staan nu ook iets dichter bij elkaar. Ongeveer 3 meter.

Gr

Quote from: Bas Akkerman on May  4, 2022, 16:23:46
Luidsprekers staan zo wel ver van elkaar. Kan je niet alles een kwartslag draaien met de luidsprekers aan de raamkant (bij de verwarming) en de achterkant luisterplek naar de "open kamer-en-suite"? Dus iets voor de muur waar de thermostaat hangt.

Edit, ik zie dat er al een hoekbank staat...
Stereo 2.2 setup:
Pathos T.T. ~ AURALiC Altair G1 ~ Spendor A7 ~ Gaia III ~ 2x REL T/5x ~ Silent Angel Bonn N8 ~ 2x Farad Super3 LPS
Bekabeling: Audiomica: Celes Excellence M1 -> Erys Excellence M2 Luxury RCA -> Arago Excellence Luxury RJ/E. AudioQuest: Niagara 1200 -> Hurricane -> Blizzard -> Monsoon -> NRG-Z3 -> Vodka RJ/E. QSA: Yellow fuses. Synergistic Research: Purple fuse.
Akoestiek: Easy Noise Control.

chansig

Mooi hoor al die mooie woonkamers. Dat is het voordeel van een woonkamer dan ga je ook wel voor netheid en leefbaarheid. Op mijn zolder kan ik een hele andere insteek maken. Lelijk (en daardoor dus goedkoop) en effectief.


Aan het plafond van de dakkapel


Achter het gordijn staan 2 panelen van elk 10 cm dik. Achter de stoel dus


De panelen (en de panelen welke hierop aansluiten) naast de speakers zijn ook 10 cm dik. En achter de stof op het schuine gedeelte zitten ook panelen. Ook 10 cm dik.

De panelen achter het gordijn stonden eerst nog achter de panelen welke direct naast de speakers staan. :dozingoff:
Teleskopos, Paradigm PW Link, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.

Rob_Dingen

Dit is mijn ruimte die na metingen en simulaties tot stand is gekomen.
Er zitten 10 stuks op verschillende afgestemde frequenties bass traps, op alle wanden zitten diffusers en wat over was zit voor een groot deel demping ook op het plafond.
Op 50% van de demping zit een plastic folie die ervoor zorgt dat er vanaf 3000Hz minder gedempt word om de RT60 waarden zo constant mogelijk te houden.
Mijn ruimte zit op een RT60 van ongeveer 0,45.
Ik heb alles stap voor stap gedaan en telkens tussendoor gemeten en geluisterd.

Rob

Shadowfox

Leuk topic!

Wat is zn beetje de richtlijn kwa nagalm tijd in een ht ruimte?
Op dit moment zit het tegen de 40-50ms aan zonder dat ik er iets gedaan heb. Ff uit mn hoofd tot 1500hz daarna word het minder.
Ik zit te twijfelen tussen disorptie paneel of een disfuser. Maakt dat uit als er 95% films serie word gekeken?


DofN

Quote from: Rob_Dingen on May  4, 2022, 19:44:40
Dit is mijn ruimte die na metingen en simulaties tot stand is gekomen.
Er zitten 10 stuks op verschillende afgestemde frequenties bass traps, op alle wanden zitten diffusers en wat over was zit voor een groot deel demping ook op het plafond.
Op 50% van de demping zit een plastic folie die ervoor zorgt dat er vanaf 3000Hz minder gedempt word om de RT60 waarden zo constant mogelijk te houden.
Mijn ruimte zit op een RT60 van ongeveer 0,45.
Ik heb alles stap voor stap gedaan en telkens tussendoor gemeten en geluisterd.

Rob

Gaaf hoor Rob, zou ik ook wel willen. En dan met mijn LS en subs en versterking, uiteraard :D
You changed the outcome by measuring it! - Professor Farnsworth
NAD M33, Dali Epicon 6 en 2 x JL-E112, Bacch binaural software

katwax

Quote from: Rob_Dingen on May  4, 2022, 19:44:40
Dit is mijn ruimte die na metingen en simulaties tot stand is gekomen.
Er zitten 10 stuks op verschillende afgestemde frequenties bass traps, op alle wanden zitten diffusers en wat over was zit voor een groot deel demping ook op het plafond.
Op 50% van de demping zit een plastic folie die ervoor zorgt dat er vanaf 3000Hz minder gedempt word om de RT60 waarden zo constant mogelijk te houden.
Mijn ruimte zit op een RT60 van ongeveer 0,45.
Ik heb alles stap voor stap gedaan en telkens tussendoor gemeten en geluisterd.

Rob
Nice, zit die folie dan ook op plafond, want ik  kan het niet direct zien op de foto.
Stereo: Kii Three BXT System + Kii Control + Bluesound NODE (N130)
HT: Epson LS10000 - Xtrem Daylight 100"
http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=112543

Rob_Dingen

Quote from: katwax on May  4, 2022, 22:19:32
Nice, zit die folie dan ook op plafond, want ik  kan het niet direct zien op de foto.
Ja maar het is niet zichtbaar het zit tussen het doek en de demping.

Rob

katwax

Quote from: Rob_Dingen on May  5, 2022, 00:10:19
Ja maar het is niet zichtbaar het zit tussen het doek en de demping.

Rob
Ok dat verklaart waarom je het niet ziet  ;D
Stereo: Kii Three BXT System + Kii Control + Bluesound NODE (N130)
HT: Epson LS10000 - Xtrem Daylight 100"
http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=112543

Bas Akkerman

Quote from: Rob_Dingen on May  4, 2022, 19:44:40
Dit is mijn ruimte die na metingen en simulaties tot stand is gekomen.
Er zitten 10 stuks op verschillende afgestemde frequenties bass traps, op alle wanden zitten diffusers en wat over was zit voor een groot deel demping ook op het plafond.
Op 50% van de demping zit een plastic folie die ervoor zorgt dat er vanaf 3000Hz minder gedempt word om de RT60 waarden zo constant mogelijk te houden.
Mijn ruimte zit op een RT60 van ongeveer 0,45.
Ik heb alles stap voor stap gedaan en telkens tussendoor gemeten en geluisterd.

Rob
Mooi! Vooral de achterwand. Hoe groot is jouw ruimte? Lijkt haast alsof je in de breedte speelt.
Een beter forum begint bij jezelf.

Ik zou met niemand willen ruilen, meteen gaan huilen, als ik geen Hagenees audiofiel zou zijn! ;D

Stereo: Electrickery       |       HT: Bas' Bios       |      Qobuz: De HTforummaandlijsten

Jean Sibelius

Goed idee om voor dit zeer belangrijke onderwerp een apart topic te maken!  :)

Zoals je schrijft wordt er veel over gepraat, maar wat wordt er in de praktijk toegepast en wat doet het (echt).

Ik kan uit eigen ervaring zeggen... HEEL veel.

Toen ik in 2008 begon met mijn project 'Confidence Mansion' was het toch spannend wat het uiteindelijk op zou leveren. Ik ben volledig vanaf 0 begonnen en heb feitelijk geen enkel compromis gesloten qua stereo weergave. Heb destijds samen met Toine Dingemans gekeken naar een optimale ratio en afmetingen (l x b x h) voor de ruimte die redelijkerwijs mogelijk was op mijn perceel.

Vanuit de gevonden afmetingen is een compleet nieuwe dedicated ruimte gebouwd met daarover/omheen een schuur. De dedicated ruimte heeft een vloeroppervlak van bijna 45m2 en de oppervlakte van de schuur is uiteindelijk ruim 70m2 geworden. De vloer in de dedicated ruimte ligt los van de rest van het gebouw (ivm trillingen). De binnenmuur en de buitenmuur delen dezelfde fundering, maar zijn verder los van elkaar opgebouwd. De deksel die de ruimte aan de bovenkant afsluit is een betonplaat van 25cm dik en maakt ook geen contact met de rest van het gebouw. De (rest van de) schuur fungeert hiermee als een doos rondom de dedicated ruimte. Daarmee is de basis gelegd (was op dat moment natuurlijk wel een enorme galmbak) ;)

Absorptie
Voor in de ruimte zelf is door Toine een ontwerp gemaakt voor een cascade van in totaal 7 basstraps met ieder een eigen afstemfrequentie (43, 50, 63, 71.5, 80, 100 en 122Hz). Hiervan zijn de 3 grote(!) basstraps op de achterwand geplaatst (met 43, 50 en 63Hz afstemdfrequentie en 1 meter diep) en de 4 andere basstraps op de voorwand (die van 71.5 en 80Hz zijn 60cm diep en de 100 en 122Hz basstraps 40cm diep). Absorptie voor de hogere frequenties is gerealiseerd door een verlaagd (stuc)plafond.

Diffusie
Op de zijwanden bij de front speakers zijn zogenaamde RPG-Diffractals opgehangen (twee rijen van 4 stuks boven elkaar per kant). Verder zijn op alle andere eerste reflectiepunten van zowel de fronts en rears zijwanden en plafond WaveWeaver1 diffusie panelen geplaatst. Om de ruimte 'volledig' symmetrisch te krijgen zijn verplaatsbare WaveWeaver1 diffusie panelen dusdanig gemonteerd dat ze via een rails voor de toegangsdeur geschoven kunnen worden. Hetzelfde mechanisme is gebruikt voor de racks waarin de CD's en Blu-ray 's staan opgesteld.

Het resultaat: VET genieten!

Voor een volledige beschrijving/samenvatting zie: https://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=75065.0

Enkele foto's (moet nog een keer nieuwe maken met de laatste set-up):








The Confidence Mansion
Electronica Trinnov Altitude32 | VAC Signature 200 IQ's | Parasound JC-1's & A51 | Synology DS918+ & DX517 | Oppo UDP-203 CM2 | AppleTV 4K HDR | PS4
Diverse Artesania Exoteryc 3L & Aire's | Schnerzinger Emi & Giga A3 | PS Audio P3 | AQ Hurricane Power Cords | AQ Diamond HDMI's & RJE's
Projectie JVC DLA-NX9 CM | Stewart 123" StudioTek 130 G3 | CM Fiber HDMI Speakers Von Schweikert VR10-MKII's (fronts) | Dynaudio Confidence C4's (rears) | Velodyne DD18 (sub)

chansig

Samen met de ruimte van Rob de mooist klinkende ruimtes waar ik ooit geweest ben.

Gr. Hans
Teleskopos, Paradigm PW Link, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.