Jullie zijn hier al een aardig eindje aan het discussieren merk ik.
Hierbij mijn inbreng.
Van Houten naar Schilde zijn 110 km.
Als je dat er voor over hebt om een shootout te houden, een bestelwagen vol materiaal meebrengt en daarna nog een ongelooflijk gedetailleerd verslag erover maakt dan ben je ernstig met je hobby bezig en daar kunnen we jou niet genoeg voor bedanken Arjen.
Maar ik denk dat je er voldoende plezier aan hebt gehad, anders was je geen 12 uur blijven plakken

.
Erwin zei mij voorafgaand aan de hoorsessie dat hij vond dat er slechts weinig verschil te horen valt tussen eindversterkers binnen eenzelfde prijsklasse. Zelf heb ik weinig ervaring met dergelijke vergelijkingen. Deze sessie heeft mij echter geleerd dat de verschillen eerder enorm kunnen zijn.
Tot voor enkele maanden had ik een volledige Rotel 10-serie set. Toen ik de Audyn even mocht lenen om de basspeakers actief aan te sturen van mijn huidig Concave project (
http://www.moerman.org/~lelievel/forum/viewtopic.php?t=1102&sid=3d24713773b6e16dd14c4098ee2f1f28) merkte ik dat die Audyn op alle vlakken de Rotel ruim voorbij stak. Aangezien ik nergens enige test of opinie kon vinden van de Audyn is deze shootout een leuke kans om zijn kwaliteiten te vergelijken met een andere amp binnen dezelfde prijsklasse.
Arjen, je hebt een keurig verslag geschreven dat dicht bij de werkelijkheid aansluit maar er zijn toch wel een aantal punten die ik hier wil rechtzetten of toevoegen.
Het is voor mij moeilijk om audioapparatuur tijdens een dergelijke korte test te beoordelen op mid en hoog omdat ik mij beroepshalve steeds op de lage frequenties concentreer. Ruimtelijkheid, dynamiek en directheid is dan weer een andere zaak, dat hoor je direct.
Tijdens de eerste sessie kwam het basgebied van de Classé voor mij storend over. Ik hoorde steeds diezelfde 'oaww' klank (niet te verwarren met 'ong') en dat in de allerlaagste frekwenties, iets wat bij de Audyn niet het gaval was. De Marantz had dit ook niet, maar goed, daar was dat lage basgebied gewoon afwezig. Nu heeft "the beat hotel" geen al te strakke baspartij, maar toch. De Audyn gaf de bas mooi analitisch weer, bij de Classé klonk elke bastoon hetzelfde. Verder kon ik niets negatiefs melden, het nummer klonk afgezien van dit laagkarakter mooi op beide versterkers waar de Classé duidelijk meer laid-back was dan de Audyn, maar toch elk detail toonde.
De Marantz hoorde hier eigenlijk niet thuis. Ruimtelijkheid bestond gewoon niet. Het geluidsbeeld ging praktisch van 3D naar minder dan 2D en laag en hoog waren ver te zoeken. Oneerlijke concurrentie? beslist wel. Anderzijds is de Marantz MM-9000 toch ook geen supermarkt versterker.
Het tweede nummer (Jennifer Warnes) dat we gebruikte was veel speelser en up tempo dan 'beat hotel' van Allen Taylor. De plots levendigere CD was hier volgens mij meer de reden van de ervaren dynamieksprong.
In dit nummer toonde de Audyn echt zijn tanden en gooide de muziek knallend de ruimte in. Elke toon was analiseerbaar. Genoeg bas en hoog en toch niet teveel. De Classé zette deze dynamiek een stapje terug zonder daarbij echter detail te verliezen. Wel vond ik het hoog lekker fragiel maar toch net iets te eenzijdig klinken op de Classé.
De Classé geeft je beslist het minste luistervermoeidheid, discreet op de achtergrond en toch niets verzwijgend. De Audyn die wil voluit gaan en gehoord worden, kan daardoor bij hogere volumes iets nasaler gaan klinken.
Mijn persoonlijke favoriet blijft hier nog steeds de Audyn, anders had ik die Classé gekocht want het is en blijft een prachtversterker en met de set waar hij nu mee speelde toch mooi in balans. Binnenkort mag ik Robbiedobbie zijn CAV 150 misschien wat langer beluisteren, wie weet kom ik dan in de ban van een Classé, maar ik hou voorlopig toch teveel van dat impulsieve directe dynamische van de Audyn.
Groeten,
Ed.