Nieuwe woning, nieuwe opstelling

Started by jellejanssen, April 28, 2022, 14:14:16

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

jellejanssen

ven heel kort voorstellen, ik ben Jelle, woon in Hengelo, getrouwd en kom eigenlijk meer uit de hifi hoek, maar...

Voor onze nieuwe woning heb ik in basis een mediakamer mee laten intekenen omdat we toch best wel eens films kijken en ik er meer en meer aardigheid aan heb.

Nu, omdat de woning prefab is, moet ik alvast leidingwerk laten meetekenen en ik zeg maar vast, ik krijg het er niet doorheen om later de muren open te breken
Nu zal ik binnenkort even een opzetje sturen vanwege at ik nu heb met beamer aan t plafond en enkele loze leidingen in de muur en plafond (en een voorzetmuurtje bij de frontspeakers, ivm wegwerken van de vloerverwarming). Ow, en er is een glazen wand tussen deze kamer en de woonkamer, ik dacht daar een gordijn voor te hangen als er film gekeken gaat worden...

Maar mijn voornaamste vraag hier is, naast de tekeningen van de verschillende dolby opstellingen en daarmee basisopstellingen van speakers,  welke extra/andere tips and tricks moet ik met name aan denken in dit voorstadium? Wat moet ik met name niet doen, etc?

Ik kijk erg uit naar jullie adviezen :)  :clapping: :coffee:

jellejanssen

Hierbij wat impressies

frank2

Aparte audiogroep aan laten leggen? En loze leiding  voor naar de kamer.
Stereo: EV: Plinius 103A/ VV-DAC: Auralic Altair G2.1/ SPEAKERS: Focal spectral 40th anniversary
Surround:Yamaha rv A4A /Usher 525 center / Usher X7-708 /Pioneer LX58 / LG C2 oled
kabel: LS: Stockfish ttc pro / johan interlinks /Black Power X1 gemod./ Audioquest Niagara 1200. POWER: mono kristal met rodium connectoren

jellejanssen


frank2

Stereo: EV: Plinius 103A/ VV-DAC: Auralic Altair G2.1/ SPEAKERS: Focal spectral 40th anniversary
Surround:Yamaha rv A4A /Usher 525 center / Usher X7-708 /Pioneer LX58 / LG C2 oled
kabel: LS: Stockfish ttc pro / johan interlinks /Black Power X1 gemod./ Audioquest Niagara 1200. POWER: mono kristal met rodium connectoren

jellejanssen

Dank je wel! 2e huis,zelfde aannemer
Even omdenken dat dit nu deels prefab is :)

Hebben al weer veel aangepast verder :)

Rob_Dingen

Het is te weinig informatie om te kunnen helpen aparte audio groep en bedraad netwerk (zou ik in heel het huis doen).
Ik zie een grote pui met schuifdeuren naar de woonkamer.
Word het een home theater en komt dan het scherm op de linker muur zonder ramen?
Of word het een audio room?
Of word het beide en wat is dan het belangrijkste Audio of HT?
Mag er zichtbaar akoestische middelen geplaatst worden of moet alles uit het zicht zijn.
Hoe hoog is het plafond?
Dit zijn alvast een paar vragen waar je over moet denken.

Rob

Jean Sibelius

Wil je de apparatuur in het zicht (voor je) of ergens aan de achterkant.
Ga je voor inbouw speakers of juist niet?
Welke layout? (Atmos, Auro, ...)
Ga je werken met een verlaagd plafond? (Ivm kabels etc.)
Denk goed na over (functionele) de verlichting.
...
Kijk eens naar een paar projecten hier op het forum en mogelijk put je daar nog inspiratie uit.
Waarom een glazen wand? (Hard akoestisch oppervlak, licht van buiten de ruimte, ...)


The Confidence Mansion
Electronica Trinnov Altitude32 | VAC Signature 200 IQ's | Parasound JC-1's & A51 | Synology DS918+ & DX517 | Oppo UDP-203 CM2 | AppleTV 4K HDR | PS4
Diverse Artesania Exoteryc 3L & Aire's | Schnerzinger Emi & Giga A3 | PS Audio P3 | AQ Hurricane Power Cords | AQ Diamond HDMI's & RJE's
Projectie JVC DLA-NX9 CM | Stewart 123" StudioTek 130 G3 | CM Fiber HDMI Speakers Von Schweikert VR10-MKII's (fronts) | Dynaudio Confidence C4's (rears) | Velodyne DD18 (sub)

jellejanssen

Quote from: Rob_Dingen on April 29, 2022, 18:18:23
Het is te weinig informatie om te kunnen helpen aparte audio groep en bedraad netwerk (zou ik in heel het huis doen).
Ik zie een grote pui met schuifdeuren naar de woonkamer.
Word het een home theater en komt dan het scherm op de linker muur zonder ramen?
Of word het een audio room?
Of word het beide en wat is dan het belangrijkste Audio of HT?
Mag er zichtbaar akoestische middelen geplaatst worden of moet alles uit het zicht zijn.
Hoe hoog is het plafond?
Dit zijn alvast een paar vragen waar je over moet denken.

Rob

Waarom zou je dat doen, audio groep in het hele huis? Als ik een dedicated ruimte heb ? Ik mis de toegevoegde waarde. Ik hoop ooit n PS audio powerplant achtige oplossing neer te zetten om de stroom nog iets verder te verbeteren.

Scherm komt idd links op de tekening voor ht... doch kan t in eerstie zijn dat ik m'n. Hifi er ook wel plaats.

Mag best wat apparatuur in het zich zitten. Plafond is 2.6m hoog. In dat plafond kan ik inbouwen, bij de wand waar t scherm komt ook, want daar komt zo wie zo een windje voor om de vloerverwarmingsunit te verbergen.


QuoteWil je de apparatuur in het zicht (voor je) of ergens aan de achterkant.
Ga je voor inbouw speakers of juist niet?
Welke layout? (Atmos, Auro, ...)
Ga je werken met een verlaagd plafond? (Ivm kabels etc.)
Denk goed na over (functionele) de verlichting.
...
Kijk eens naar een paar projecten hier op het forum en mogelijk put je daar nog inspiratie uit.
Waarom een glazen wand? (Hard akoestisch oppervlak, licht van buiten de ruimte, ...)

Apparatuur zal, vanaf de bank, linksachter in de hoek komen denk ik, daar last ik nu alle leidingen naartoe lopen in ieder geval.

In t plafond denk ik wel, evt voor ook, heb ik toch een voorzetwand. Achter lukt niet ben ik bang.
Het is prefab, dus heb ruimte in t plafond en de buizen zullen er al liggen als t opgeleverd wordt
Heb er nu spots in laten zetten die we wss met Philips hue (hele huis) kunnen aansturen

Glazen wand, omdat we een afscheiding wilden van de ruimte die ook. Of enigszins mooi is. Ik ga een gordijn denk ik voor de wand maken als we films gaan kijken


Rob_Dingen

Misschien was ik niet duidelijk maar ik bedoel bedraad netwerk in heel je huis.
Verder geef je nergens echt antwoord op behalve plafond hoogte.
Zo kan niemand je verder helpen.

Rob

jellejanssen

Bedraad netwerk is geregeld !

Ik zie dat ik atmos/auro vraag ben vergeten, maar daar ben ik dus niet genoeg in thuis nu over te oordelen.

T zal dan verder aan mij liggen wss.



Quote from: Rob_Dingen on April 30, 2022, 12:02:07
Misschien was ik niet duidelijk maar ik bedoel bedraad netwerk in heel je huis.
Verder geef je nergens echt antwoord op behalve plafond hoogte.
Zo kan niemand je verder helpen.

Rob

Jean Sibelius

Quote from: jellejanssen on April 30, 2022, 11:57:36
Waarom zou je dat doen, audio groep in het hele huis? Als ik een dedicated ruimte heb ? Ik mis de toegevoegde waarde. Ik hoop ooit n PS audio powerplant achtige oplossing neer te zetten om de stroom nog iets verder te verbeteren.

Met een powerplant is het lastig om een potente versterker goed aan te sturen (advies is ratio 1:10 voor een eindversterker dus een P20 voor een 200W versterker!). Ik heb destijds getest met o.a. een P15 en dat was geen verbetering. Heb nu de Stellar Powerplant P3 voor mijn voorversterker, Oppo, switch en NAS staan. Dus neem dat mee in je overwegingen (nu kan het nog).

Groeten, Jan
The Confidence Mansion
Electronica Trinnov Altitude32 | VAC Signature 200 IQ's | Parasound JC-1's & A51 | Synology DS918+ & DX517 | Oppo UDP-203 CM2 | AppleTV 4K HDR | PS4
Diverse Artesania Exoteryc 3L & Aire's | Schnerzinger Emi & Giga A3 | PS Audio P3 | AQ Hurricane Power Cords | AQ Diamond HDMI's & RJE's
Projectie JVC DLA-NX9 CM | Stewart 123" StudioTek 130 G3 | CM Fiber HDMI Speakers Von Schweikert VR10-MKII's (fronts) | Dynaudio Confidence C4's (rears) | Velodyne DD18 (sub)

jellejanssen

Quote from: Jean Sibelius on May  1, 2022, 19:59:10
Met een powerplant is het lastig om een potente versterker goed aan te sturen (advies is ratio 1:10 voor een eindversterker dus een P20 voor een 200W versterker!). Ik heb destijds getest met o.a. een P15 en dat was geen verbetering. Heb nu de Stellar Powerplant P3 voor mijn voorversterker, Oppo, switch en NAS staan. Dus neem dat mee in je overwegingen (nu kan het nog).

Groeten, Jan

Ook met bv de nieuwe klasse D, even schelden in de kerk, topping pa5 x t aantal kanalen
Prijstechnisch ok, afgeleverd vermogen ok, opgenomen vermogen zeker ok

Alternatief is de PS audio alleen voor de hifi te pakken, geen idee en ook secundaire opstelling denk ik

Dank

jellejanssen

Nou, we zijn langzaamaan begonnen met wat zaken uit te zoeken. Omdat ik hifi niet wil opgeven (verkeerde topic?!) ben ik op advies van @frank2 naar Peacock audio gegaan om de basis (stroom vanaf de levering) te bespreken.

Hij, Antoine Pauwels, heeft een bedrijf waar hij, ik gok als enige in NL en verder, de verschillende stroomkabels, groepen, connectoren enzovoorts 1-op-1 te vergelijken. En aangezien ik ook al twijfelde over oplossingen met accu (a la PS Audio) was ik hier zeer door getriggerd, want hij vertelde me dat met De juiste aanpak, dergelijke apparaten niet perse eea verbeteren. Nou dat heb ik geweten en gehoord! Wauw

Ik heb altijd al geloofd (op mijn eigen oren gehoord te hebben) in de juiste aanvoer, onbeperkte flow, snelle stroomaanvoer voor apparatuur.

En ja, dan kom je in mooie gesprekken, wil je zelf nog tunen met zekeringen met beperking a en B óf wil je dat niet en ga je voor onbeperkte flow zonder tuning (in dat stadium). Moest soms diep graven in mijn mts en hbo kennis, maar ook dat was weer eens leuk

En de verschillen, elke test en vergelijk n stapje mooier en beter (op zijn set) en ik hou daarbij van helder en dynamisch, niet warm en zwaar

Hij begon in prijzen te praten, met wisselen en heb gezegd t eerst op gehoor te doen en als t dan maar niet op 5k per meter komt op de kabel, ik me laat leiden door t geluid

En daarmee kwam ik op 2 kabels uit furutech alpha blabla en fp nog niets, de dikke blauwe noemde hij t. Details van type kabels zijn onbelangrijk omdat dat voor 1 ieder anders is natuurlijk!

En dan samen met de zekeringloze groep en omzeiling van de aardlek was top op t gehoor

Met de aanbieding dat ik bijna alles thuis mag testen alvorens te kopen, komt dat zeker goed. En dan is de basis perfect voor n semi beperkt bedrag (ook dat is voor iedereen anders, maar met t oog op nieuwbouwprijzen is het niets) met t oog dat ik later nog iets kan upgraden qua audio zonder meteen tegen n plafond te lopen

Ben blij
Blij met t advies
Blij met t vergelijk
Blij met de keuzes en opties

Nu met de elektricien en de aannemer in gesprek en keuzes maken :)
Leuk